Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Dave.......
Vandaag om 04:30:29
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Ludo1957
Vandaag om 02:19:00
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Dwergsein
Vandaag om 00:28:51
NS 6700 dierenserie etchmodels door Ivo tB
Vandaag om 00:02:24
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:57:09
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door Jan-Peter
28 juli 2021, 23:55:04
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre" door Edsko Hekman
28 juli 2021, 23:53:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:49:59
3D/RM: AHOB in H0 door Jan-Peter
28 juli 2021, 23:42:44
GVBA 396 messing model door hrp
28 juli 2021, 23:30:16
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:50:29
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:48:54
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
28 juli 2021, 22:45:43
Restauratie van Henschel stoomtramloc vordert door Piet Groot
28 juli 2021, 22:21:36
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 21:56:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door DaStig
28 juli 2021, 21:33:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
28 juli 2021, 21:18:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door guus43
28 juli 2021, 21:10:39
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
28 juli 2021, 20:55:31
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
28 juli 2021, 20:53:10
Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m door DaStig
28 juli 2021, 20:28:49
Brawa Rheingold door MathynK
28 juli 2021, 20:13:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
28 juli 2021, 19:40:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
28 juli 2021, 19:30:43
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
28 juli 2021, 19:23:47
Beginner met N spoor, Ecos, Digikeijs 4088 door Hans Tijssen
28 juli 2021, 18:53:11
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
28 juli 2021, 18:50:46
Gezocht: foto's van rondloods te Brig (CH) door Te 2/2
28 juli 2021, 17:59:14
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
28 juli 2021, 17:33:33
Welke CV is uitrijtijd van nieuwe roco sik? door Bert van Gelder
28 juli 2021, 17:20:04
  

Auteur Topic: Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021  (gelezen 6307 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • Modelspoor is emotie...
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #45 Gepost op: 23 juni 2021, 19:42:39 »
Ik hoop dat ze er morgen de 1202 van het Spoorwegmuseum voor zetten, toch een beetje aangepaste stijl…

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

johanw

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #46 Gepost op: 23 juni 2021, 20:19:01 »
Prachtige foto’s en filmpje.  Ben wel benieuwd hoe oud die rijtuigen eigenlijk zijn?
Groet Johan Westhoeve.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
    • Mijn website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #47 Gepost op: 23 juni 2021, 20:26:06 »
Een paar impressies van vandaag uit Haarlem:
<a href="https://www.youtube.com/v/wZ87We_ZbFM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/wZ87We_ZbFM</a>
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
    • Mijn van-alles website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #48 Gepost op: 23 juni 2021, 20:33:02 »
Het is dat ik moet werken, anders zou ik gewoon wéér gaan kijken, net zoals in 2010. Op Amsterdam stond dan namelijk ook (geen idee hoe dat op de tussenstations zit) het voltallige personeel bij de rode loper. Nou was er wel veel pers bij aanwezig (waar ik, zonder pardon ook toe gerekend werd (had ik geen probleem mee ;) ) dus misschien was het een bijzonderderderderdere rit dan gewoon.

Jammer dat ik het toen ook niet eerder wist: m'n grootmoeder had het geweldig gevonden 'm te zien, maar zo kort dag in 2010 ging het niet lukken.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
    • Mijn website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #49 Gepost op: 23 juni 2021, 20:57:15 »
Prachtige foto’s en filmpje.  Ben wel benieuwd hoe oud die rijtuigen eigenlijk zijn?
De meeste van de rijtuigen die vandaag in de VSOE reden zijn van het eind van de twintiger jaren (dus nog geen honderd jaar oud). Wel zijn deze rijtuigen hevig opgeknapt/gerestaureerd en soms iets te veel verbouwd.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
  • Het Winkeltje
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #50 Gepost op: 23 juni 2021, 21:18:38 »
Goede avond,


Ook ik heb gisteren de aankomst van de VSOE in NL gefilmd. Deze trein kwam door mijn thuisplaats, mazzel dus:
https://www.youtube.com/watch?v=xokcshDZC5I

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2828
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #51 Gepost op: 23 juni 2021, 22:02:28 »
Nou zie ik op dit filmpje 17 bakken, maar volgens mij in Haarlem minder. Waar is de rest gebleven?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
  • Het Winkeltje
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #52 Gepost op: 23 juni 2021, 22:18:08 »
Die stonden op de watergraafsmeer, zelfs met 12 paste het niet.

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2973
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #53 Gepost op: 23 juni 2021, 23:29:41 »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
157*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4831
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #54 Gepost op: 24 juni 2021, 12:32:44 »
Trein was naar mijn oordeel te vroeg in Maarssen, 9:58u was de doorkomst met donkerblauwe Lineas lok ervoor.
Foto`s volgen nog.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3429
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #55 Gepost op: 24 juni 2021, 12:37:50 »
Ik hoop dat ze er morgen de 1202 van het Spoorwegmuseum voor zetten, toch een beetje aangepaste stijl…

Rob
Blijven hopen, maar de 1202 is op het moment niet rijvaardig ;)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
    • Mijn website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #56 Gepost op: 24 juni 2021, 12:48:45 »
   Beste collega's ,

   Om een dergelijke actuele Oriënt Express samen te stellen welke rijtuigen van welke merken heb je dan nodig .
   
   groeten  Willy
Om deze trein (wat de rijtuigen betreft) in model samen te stellen moet je weten wat de samenstelling is. Zoals hij uit Amsterdam vertrok waren het de CIWL rijtuigen 3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3912, 3674, 4095, 4141, 4110, 3915, 3483, 3473, 3525, 3425, 3309.

De oorspronkelijke rijtuigtypes zijn:
3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3483, 3473 en 3525 zijn type LX slaaprijtuigen (WLLX)
3912 en 3915 zijn type YTb slaaprijtuigen (WLYT)
3425 en 3309 zijn type S1 slaaprijtuigen (WLS1)
3674 is een restauratiewagen met 56 zit plaatsen (WR56)
4095 en 4110 zijn Etoile du Nord 2e klas Pullman met keuken (WPc2)
4141 is een Cote de Azur 1e klas Pullman met keuken (WPc).

Alle rijtuigen zijn gerestaureerd en gemoderniseerd met nieuw balgen en draaistellen. Of een van de modelfabrikanten ook al zoiets gedaan hebben weet ik niet. Verder zijn er nog wat externe wijzigingen aangebracht zoals onder andere:
De YT en S1 rijtuigen hebben deuren met ovale ramen gekregen.
De creme/blauwe livrei is gewijzigd; de bovenste band band met de CIWL naam is blauw geworden (was creme) en de WR56 was geheel blauw en nu tweekleurig.

Het interieur is hevig aangepast met onder andere ook slaapsuites; de raam indeling is dan ook aangepast.

Een H0 trein met de oorspronkelijke rijtuigen is wellicht wel mogelijk, maar zoals hij nu rijdt lijkt me moeilijk. De RivaRossi VSOE rijtuigen hebben de "verkeerde" draaistellen. Volgens mij hebben LS Models en ACME etc zich nog niet gewaagd aan de VSOE.

Groet
Fred

Voor veel plaatjes van modellen van CIWL rijtuigen zie mijn gratis e-boek: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/



 
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #57 Gepost op: 24 juni 2021, 12:49:52 »
Ik had het eigenlijk wat meer in stijl gevonden als Railexperts hun 1200 voor deze trein had ingezet (de 1251?) in plaats van de 9901. Dat had het geheel net wat meer 'af' gemaakt. Hun 1200 is toch gewoon inzetbaar, dacht ik?


Groeten,
Arjen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6934
  • Spoor N
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #58 Gepost op: 24 juni 2021, 12:55:13 »
Die blauwe 1300 had wat meer in stijl geweest vind ik.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3429
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #59 Gepost op: 24 juni 2021, 13:02:24 »
Tsja, maar waarom zou je als vervoerder een lok bij een ander in gaan huren omdat dat misschien mooier staat, terwijl je er zelf genoeg hebt en dat helemaal geen vraag van jouw klant is?

De vraag is gewoon het leveren van de tractie en het zorgen dat de trein veilig, op tijd en betrouwbaar aan komt.
Dan doe je dat met je eigen middelen en ga je ook geen risico's van buitenaf erbij halen.

De 1251 is al even niet meer op de baan geweest en zal dusook niet inzetbaar zijn.