Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

programmeren functiedecoder TAMS FD/led door Will
Vandaag om 15:49:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door HuubvG
Vandaag om 15:43:54
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door HuubvG
Vandaag om 15:41:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:42:31
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door VictorPM
Vandaag om 14:41:12
Nederdam, H0 1970 - 1990 door AntonM
Vandaag om 14:34:48
Dg spoor 0 door arnout
Vandaag om 13:51:06
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 13:27:30
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
Vandaag om 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 13:23:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 12:39:18
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door meino
Vandaag om 12:28:41
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
Vandaag om 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:41
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door nederbelg
Vandaag om 11:20:27
25 jaar geleden door lrrw
Vandaag om 10:12:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 10:06:16
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:17:13
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 08:55:29
Rheinburg, TP V/VI door Dennis.
Vandaag om 07:07:38
Baan in Los Angeles door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:49:38
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door sncf231e
25 juli 2021, 23:13:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
25 juli 2021, 22:55:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
25 juli 2021, 22:49:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hrp
25 juli 2021, 22:47:57
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door schipcas
25 juli 2021, 22:40:37
Albert's fantasie in schaal 0e door sdz1976
25 juli 2021, 22:39:37
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Marcel112
25 juli 2021, 22:01:32
Baanplan Bellingeweer (werktitel) door Bert van Gelder
25 juli 2021, 22:01:28
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 8292 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
    • Flickr pagina
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #90 Gepost op: 23 juni 2021, 09:50:29 »
Qua locinstructie merk ik weinig verschil tussen vroegâh en nu... En doe het kunstje nu ook al bijna 30 jaar.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3427
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #91 Gepost op: 23 juni 2021, 12:38:36 »
Het verschil zit hem niet in de inhoud van de opleiding mbt tot de lok zelf uiteraard, maar de hele manier van opleiden en examineren in het algemeen die veranderd is.

Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #92 Gepost op: 23 juni 2021, 12:59:50 »
Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.

Inderdaad lopen ze nu ook binnendoor, en het aftekenen gebeurt digitaal.
Zoals Chris al aangeeft, er lijkt weinig veranderd te zijn de laatste 10 tallen jaren.
Maar on topic, wie is er anno nu nog bevoegd om een opleiding NS 1500 (of Kameel, Mat 46 of 54) überhaupt te geven 😀 De papieren tijger wordt hoe langer hoe groter, in de praktijk zou het zo eenvoudig kunnen zijn....
Met vr groeten "Dwergsein"

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3427
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #93 Gepost op: 23 juni 2021, 16:15:54 »
Daar zijn gewoon mensen voor bevoegd hoor, anders zou dat materieel ook niet meer kunnen rijden ;)

En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 998
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #94 Gepost op: 23 juni 2021, 18:57:01 »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #95 Gepost op: 24 juni 2021, 09:09:17 »
Leuk filmpje. Geeft ook iets meer van de reden aan. Niet alleen het bewaren, maar ook het zichtbaar maken van de loc. En dat lukt in het museum inderdaad beter dan in een loods.

En wie weet wat de toekomst brengt voor deze loc. Het SpM heeft laten zien dat ze prima in staat zijn om divers materieel de baan op te krijgen. Het zal vast wel goedkomen.  (y)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #96 Gepost op: 24 juni 2021, 09:35:24 »
En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.
Nog eerder dan verwacht komt de papier tijger al voorbij....
Met vr groeten "Dwergsein"

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #97 Gepost op: 24 juni 2021, 11:01:13 »
Een informatief filmpje. En inderdaad, zichtbaar maken en niet in een stoffige loods. Nu de 6317 nog. ;D
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #98 Gepost op: 24 juni 2021, 12:13:32 »
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.
Met vr groeten "Dwergsein"

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3427
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #99 Gepost op: 24 juni 2021, 12:25:06 »
Materieel hoeft niet met terug werkende kracht aan veiligheidsnormen te voldoen, en die 1501 zou niet de enige zijn die een constructie van dien aard heeft. Dat heeft praktisch al het materieel tot ergens in de jaren 70.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #100 Gepost op: 24 juni 2021, 12:27:34 »
@ Thom: wel aan sommige normen toch? Zo is ATB (-VV?) toch wel een vereiste? Of is daarvoor nog een uitzondering mogelijk via ATB-E (ben er niet zo in thuis  ;D).

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3427
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #101 Gepost op: 24 juni 2021, 12:33:19 »
Ja, wel aan de eisen van beveiligingssystemen inderdaad, maar de lokomotief kwa constructie word alleen gekeurd bij de bouw naar de op dat moment geldende normen.

De inbouw van ATB is verplicht, en dat mag ATB-EG, ATB-NG of ATB-E zijn.
ATB-Vv is overigens niet verplicht om te hebben, al heeft al het materieel bij het Spoorwegmuseum dat wel.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4504
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #102 Gepost op: 24 juni 2021, 12:52:04 »
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.
Het is natuurlijk onzinnig om hedendaagse constructievoorschriften op oud materieel te leggen. Je hoeft je VW kever uit 1970 ook niet voorzien van ABS, airbags, koplampen met electronisch gecontroleerde hoogteregeling, katalysator en tenminste 4 hoofsteunen. Maar APK keuring is wel verplicht voor gebruik van de openbare weg.
Zo is voor treinmaterieel de staat van onderhoud en aanwezigheid van ATB vereiste.
RETROBAHN A.G.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3427
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #103 Gepost op: 24 juni 2021, 12:55:00 »
Mooie vergelijking :)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #104 Gepost op: 24 juni 2021, 13:17:49 »
Dank voor de uitleg!