Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 14585 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #90 Gepost op: 23 juni 2021, 09:50:29 »
Qua locinstructie merk ik weinig verschil tussen vroegâh en nu... En doe het kunstje nu ook al bijna 30 jaar.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #91 Gepost op: 23 juni 2021, 12:38:36 »
Het verschil zit hem niet in de inhoud van de opleiding mbt tot de lok zelf uiteraard, maar de hele manier van opleiden en examineren in het algemeen die veranderd is.

Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #92 Gepost op: 23 juni 2021, 12:59:50 »
Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.

Inderdaad lopen ze nu ook binnendoor, en het aftekenen gebeurt digitaal.
Zoals Chris al aangeeft, er lijkt weinig veranderd te zijn de laatste 10 tallen jaren.
Maar on topic, wie is er anno nu nog bevoegd om een opleiding NS 1500 (of Kameel, Mat 46 of 54) überhaupt te geven 😀 De papieren tijger wordt hoe langer hoe groter, in de praktijk zou het zo eenvoudig kunnen zijn....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #93 Gepost op: 23 juni 2021, 16:15:54 »
Daar zijn gewoon mensen voor bevoegd hoor, anders zou dat materieel ook niet meer kunnen rijden ;)

En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #94 Gepost op: 23 juni 2021, 18:57:01 »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #95 Gepost op: 24 juni 2021, 09:09:17 »
Leuk filmpje. Geeft ook iets meer van de reden aan. Niet alleen het bewaren, maar ook het zichtbaar maken van de loc. En dat lukt in het museum inderdaad beter dan in een loods.

En wie weet wat de toekomst brengt voor deze loc. Het SpM heeft laten zien dat ze prima in staat zijn om divers materieel de baan op te krijgen. Het zal vast wel goedkomen.  (y)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #96 Gepost op: 24 juni 2021, 09:35:24 »
En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.
Nog eerder dan verwacht komt de papier tijger al voorbij....

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #97 Gepost op: 24 juni 2021, 11:01:13 »
Een informatief filmpje. En inderdaad, zichtbaar maken en niet in een stoffige loods. Nu de 6317 nog. ;D
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #98 Gepost op: 24 juni 2021, 12:13:32 »
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #99 Gepost op: 24 juni 2021, 12:25:06 »
Materieel hoeft niet met terug werkende kracht aan veiligheidsnormen te voldoen, en die 1501 zou niet de enige zijn die een constructie van dien aard heeft. Dat heeft praktisch al het materieel tot ergens in de jaren 70.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #100 Gepost op: 24 juni 2021, 12:27:34 »
@ Thom: wel aan sommige normen toch? Zo is ATB (-VV?) toch wel een vereiste? Of is daarvoor nog een uitzondering mogelijk via ATB-E (ben er niet zo in thuis  ;D).

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #101 Gepost op: 24 juni 2021, 12:33:19 »
Ja, wel aan de eisen van beveiligingssystemen inderdaad, maar de lokomotief kwa constructie word alleen gekeurd bij de bouw naar de op dat moment geldende normen.

De inbouw van ATB is verplicht, en dat mag ATB-EG, ATB-NG of ATB-E zijn.
ATB-Vv is overigens niet verplicht om te hebben, al heeft al het materieel bij het Spoorwegmuseum dat wel.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #102 Gepost op: 24 juni 2021, 12:52:04 »
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.
Het is natuurlijk onzinnig om hedendaagse constructievoorschriften op oud materieel te leggen. Je hoeft je VW kever uit 1970 ook niet voorzien van ABS, airbags, koplampen met electronisch gecontroleerde hoogteregeling, katalysator en tenminste 4 hoofsteunen. Maar APK keuring is wel verplicht voor gebruik van de openbare weg.
Zo is voor treinmaterieel de staat van onderhoud en aanwezigheid van ATB vereiste.
RETROBAHN A.G.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #103 Gepost op: 24 juni 2021, 12:55:00 »
Mooie vergelijking :)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #104 Gepost op: 24 juni 2021, 13:17:49 »
Dank voor de uitleg!