Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 03:21:25
Mehano G2000 frontverlichting door Chris
Vandaag om 02:36:25
LS Models / Models World 2021 door Marcel112
Vandaag om 02:34:44
Reparatie Fleischmann stoom locomotieven door AndrevdG
Vandaag om 02:03:40
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Zaandam-Zuid
Vandaag om 00:35:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dwergsein
Vandaag om 00:18:10
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Jerome
Vandaag om 00:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
01 augustus 2021, 23:40:51
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 23:28:58
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
01 augustus 2021, 23:13:08
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Frans Peeters
01 augustus 2021, 23:00:55
DJH NS 5000, de grote verbouwing door MathynK
01 augustus 2021, 22:49:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
01 augustus 2021, 22:31:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door HuubvG
01 augustus 2021, 22:19:31
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
01 augustus 2021, 22:06:19
Asse-Bad - Assche-les-Bains door AndrevdG
01 augustus 2021, 21:59:19
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
01 augustus 2021, 21:50:25
Uit en Thuis, de bouw door Huup
01 augustus 2021, 21:42:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 augustus 2021, 21:35:35
Harzwald Hafen Bahn door NS264
01 augustus 2021, 21:32:50
Bouw van mijn messing NS 604 Spoor-0 door Hendrik Jan
01 augustus 2021, 21:20:46
Spoorballast grind NS tijdperk 3 door Klaas Zondervan
01 augustus 2021, 21:13:42
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door mDDM
01 augustus 2021, 21:07:23
Baan in Los Angeles door AndrevdG
01 augustus 2021, 20:53:54
Zelf bouwen. door wpinkhof
01 augustus 2021, 20:23:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
01 augustus 2021, 19:30:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Christoph
01 augustus 2021, 18:39:25
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
01 augustus 2021, 18:39:04
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
01 augustus 2021, 18:32:52
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door basjuh1981
01 augustus 2021, 18:28:31
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 8377 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
    • Flickr pagina
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #90 Gepost op: 23 juni 2021, 09:50:29 »
Qua locinstructie merk ik weinig verschil tussen vroegâh en nu... En doe het kunstje nu ook al bijna 30 jaar.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3430
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #91 Gepost op: 23 juni 2021, 12:38:36 »
Het verschil zit hem niet in de inhoud van de opleiding mbt tot de lok zelf uiteraard, maar de hele manier van opleiden en examineren in het algemeen die veranderd is.

Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #92 Gepost op: 23 juni 2021, 12:59:50 »
Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.

Inderdaad lopen ze nu ook binnendoor, en het aftekenen gebeurt digitaal.
Zoals Chris al aangeeft, er lijkt weinig veranderd te zijn de laatste 10 tallen jaren.
Maar on topic, wie is er anno nu nog bevoegd om een opleiding NS 1500 (of Kameel, Mat 46 of 54) überhaupt te geven 😀 De papieren tijger wordt hoe langer hoe groter, in de praktijk zou het zo eenvoudig kunnen zijn....
Met vr groeten "Dwergsein"

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3430
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #93 Gepost op: 23 juni 2021, 16:15:54 »
Daar zijn gewoon mensen voor bevoegd hoor, anders zou dat materieel ook niet meer kunnen rijden ;)

En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 998
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #94 Gepost op: 23 juni 2021, 18:57:01 »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #95 Gepost op: 24 juni 2021, 09:09:17 »
Leuk filmpje. Geeft ook iets meer van de reden aan. Niet alleen het bewaren, maar ook het zichtbaar maken van de loc. En dat lukt in het museum inderdaad beter dan in een loods.

En wie weet wat de toekomst brengt voor deze loc. Het SpM heeft laten zien dat ze prima in staat zijn om divers materieel de baan op te krijgen. Het zal vast wel goedkomen.  (y)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #96 Gepost op: 24 juni 2021, 09:35:24 »
En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.
Nog eerder dan verwacht komt de papier tijger al voorbij....
Met vr groeten "Dwergsein"

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #97 Gepost op: 24 juni 2021, 11:01:13 »
Een informatief filmpje. En inderdaad, zichtbaar maken en niet in een stoffige loods. Nu de 6317 nog. ;D
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #98 Gepost op: 24 juni 2021, 12:13:32 »
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.
Met vr groeten "Dwergsein"

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3430
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #99 Gepost op: 24 juni 2021, 12:25:06 »
Materieel hoeft niet met terug werkende kracht aan veiligheidsnormen te voldoen, en die 1501 zou niet de enige zijn die een constructie van dien aard heeft. Dat heeft praktisch al het materieel tot ergens in de jaren 70.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #100 Gepost op: 24 juni 2021, 12:27:34 »
@ Thom: wel aan sommige normen toch? Zo is ATB (-VV?) toch wel een vereiste? Of is daarvoor nog een uitzondering mogelijk via ATB-E (ben er niet zo in thuis  ;D).

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3430
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #101 Gepost op: 24 juni 2021, 12:33:19 »
Ja, wel aan de eisen van beveiligingssystemen inderdaad, maar de lokomotief kwa constructie word alleen gekeurd bij de bouw naar de op dat moment geldende normen.

De inbouw van ATB is verplicht, en dat mag ATB-EG, ATB-NG of ATB-E zijn.
ATB-Vv is overigens niet verplicht om te hebben, al heeft al het materieel bij het Spoorwegmuseum dat wel.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4504
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #102 Gepost op: 24 juni 2021, 12:52:04 »
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.
Het is natuurlijk onzinnig om hedendaagse constructievoorschriften op oud materieel te leggen. Je hoeft je VW kever uit 1970 ook niet voorzien van ABS, airbags, koplampen met electronisch gecontroleerde hoogteregeling, katalysator en tenminste 4 hoofsteunen. Maar APK keuring is wel verplicht voor gebruik van de openbare weg.
Zo is voor treinmaterieel de staat van onderhoud en aanwezigheid van ATB vereiste.
RETROBAHN A.G.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3430
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #103 Gepost op: 24 juni 2021, 12:55:00 »
Mooie vergelijking :)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #104 Gepost op: 24 juni 2021, 13:17:49 »
Dank voor de uitleg!