Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelf bouwen. door Wim Vink
Vandaag om 17:54:53
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
Vandaag om 17:43:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 17:33:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:26:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 17:25:04
COB LED strips: egale (binnen)verlichting door bellejt
Vandaag om 17:19:47
Harzwald Hafen Bahn door Wim Vink
Vandaag om 17:17:40
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 17:07:41
Frans loodsje et cetera door NS1220
Vandaag om 16:42:47
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
Vandaag om 16:39:20
Asse-Bad - Assche-les-Bains door Wim Vink
Vandaag om 16:35:56
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door HuubvG
Vandaag om 16:12:37
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Niels81
Vandaag om 16:07:34
The revival of "The Shop"! door Stedahult
Vandaag om 16:02:27
Laag vermogen ledstrip door Fritsprt
Vandaag om 15:20:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:17:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Reinier Z.
Vandaag om 14:57:33
Uit en Thuis, de bouw door Menno
Vandaag om 14:46:45
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
Vandaag om 14:44:41
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 14:41:42
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door RikM
Vandaag om 14:23:18
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
Vandaag om 14:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tijgernootje
Vandaag om 13:56:51
Van Swarzach naar Swarzburg door tijgernootje
Vandaag om 13:39:07
LS Models / Models World 2021 door edwin1974
Vandaag om 13:29:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Matthijs vd Schoor
Vandaag om 13:17:39
Bouw van modelbaan Soestbeek door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:57:23
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door prutser
Vandaag om 12:11:27
Roco loks: automatische (ont)koppeling werkt niet goed. door tijgernootje
Vandaag om 12:07:52
Roco SNCF BB 22200, materieelbespreking. door Benelux795
Vandaag om 11:49:39
  

Auteur Topic: Van China naar Tilburg  (gelezen 2349 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11226
    • sleutelspoor
Van China naar Tilburg
« Gepost op: 17 juni 2021, 12:17:19 »



Earlier this week(20), ambassador Wim Geerts witnessed the launch of the first freight train from Nanjing, Jiangsu province, to Tilburg, North Brabant. The new railway freight connection is an important step for the Netherlands, China, and the EU since rail transport is an attractive supplementary mode of transportation in terms of duration and costs, but most importantly from the perspective of sustainability. The railway that stretches more than 11 thousand kilometers overland will arrive in approximately 18 days—making it more than twice as fast as ocean shipping and significantly #greener than both air and ocean transport. The Netherlands aims to create more flexible and sustainable international corridors between the two countries by continuously improving on #efficiency through, for example #innovation in digitalization and port logistics. We believe that this new connection will further facilitate business between East China and the Netherlands. Jiangsu province is the largest trading partner of the Netherlands in China and in 2020 a substantial part of China’s total trade volume derived from import and export trade volumes between Jiangsu and the Netherlands. Bron: DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2021– 144




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2021, 12:23:43 »
Ik vraag me af hoe goed dit is voor Europa eerlijk gezegd, omdat ik me afvraag met welke goederen die treinen naar China gaan, of dat het alleen de Ali Express wordt en leeg terug. Maar goed, dat wordt wellicht een politieke discussie en die moeten we hier niet voeren. Wel leuk dat er weer eens wat exotisch materieel te zien is in ons kikkerlandje (y)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3430
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2021, 12:25:30 »
Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel er uit China komt, daar is Ali maar een deel deel van hoor ;)

Arjan6511

  • Online Online
  • Berichten: 3228
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2021, 12:41:43 »
Ik vraag me af hoe goed dit is voor Europa eerlijk gezegd, omdat ik me afvraag met welke goederen die treinen naar China gaan,

Er ging altijd heel veel karton en ander bruikbaar afval naar China, omdat ze daar nog niet echt een recyclings-proces hadden ingericht. Of dit nu wel zo is weet ik niet, wel dat China het nu niet meer wilde hebben met als gevolg ineenstortende prijzen voor karton hier in Europa.
Het kon goedkoop naar China, omdat er inderdaad een overschot was aan transportcapaciteit.
Groeten, Arjan

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3627
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2021, 13:43:35 »
Moet het nog overgeladen worden wegens breedspoor?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
    • foto's op Imgur
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2021, 13:52:50 »
Ben toch benieuwd hoe dit met een containerschip gaat concurreren.

Een trein vervoert 40 containers van 45"(zeg 40").
Dat is het equivalent van 80 stuks 20"containers.
In vaktermen is dat 80 TUE.

Een groot containerschip vervoert pakweg 20.000 TUE.
Eén schip staat dus gelijk aan 250 treinen.
Dat zijn er aardig wat, het wordt nog druk op die spoorlijn...  :)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
    • Mijn andere hobby; een vijver webshop
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2021, 14:14:29 »
Het is n begin maar is dit een dagelijkse happening? Of wekelijks? Of ...?
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Arjan6511

  • Online Online
  • Berichten: 3228
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2021, 14:31:12 »
Ben toch benieuwd hoe dit met een containerschip gaat concurreren.

Een trein vervoert 40 containers van 45"(zeg 40").
Dat is het equivalent van 80 stuks 20"containers.
In vaktermen is dat 80 TUE.


TUE = TEU twenty-foot equivalent unit

De concurrerende factor zal in dit geval "tijd" zijn.

@NS1220:  Inderdaad overladen, met de andere containertreinen gebeurt dit ook. Meestal Małaszewicze (Polen)

Groeten, Arjan

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2021, 14:45:37 »
Een groot containerschip vervoert pakweg 20.000 TUE.
Eén schip staat dus gelijk aan 250 treinen.
Dat zijn er aardig wat, het wordt nog druk op die spoorlijn...  :)

Ik denk dat er geen bootje minder om zal varen ;-)
Dan is de milieuwinst eigenlijk negatief, want stroom voor die spoorlijn moet ook opgewekt worden.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 10*

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9765
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2021, 15:22:59 »
Een trein vervoert 40 containers van 45"(zeg 40").
Dat is het equivalent van 80 stuks 20"containers.
In vaktermen is dat 80 TUE.
40x45'=1800'
1800'/20'=90 TEU  :angel:

En verder wat er in het stuk al staat:  "The Netherlands aims to create more flexible and sustainable international corridors between the two countries".
Meer, en duurzamer opties creëren. Elke modaliteit heeft zo zijn voor- en nadelen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2021, 18:33:15 »
Stroom kan je niet opwekken. Die stroomt... Spanning kan je wel opwekken in centrales. Maar als de trein voorbij is, is de spanning niet op. Als een liter diesel is verstookt, dan is die liter weg. Kan geen ander schip op varen. En een centrale zorgt voor locale uitlaatgassen (al worden die nu al veel gezuiverd) Schepen blijven continue uitlaatgassen uitbraken, overal waar ze langs varen. Ook in die branche worden al flinke stappen gezet om de uitgestote lucht beter van kwaliteit te laten worden. Maar ik zet mijn geld voor vergroeining eerder op centrales dan op de schepen. Maar het is goed dat er nu alternatieven zijn/komen in plaats van alleen maar die containerschepen.

Groet, Raymond van den Hoven.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2021, 18:49:16 »
Oud nieuws, die trein rijdt al sinds 2016..... Al zat Chinese doosjes naar Tilburg gebracht.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2021, 19:55:35 »
De kennis over China is een beetje versleten maar is Chengdu niet iets anders dan Xi'an en Hefei? De reden ook waarom we nu "opeens" roze en blauwe containers zien waar géén CDIRS op staat?

Sticker op die 'nieuwe' blauwe containers. Xi'an is duidelijk leesbaar.

Groet, Raymond van den Hoven

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2021, 21:50:22 »
Maar het is goed dat er nu alternatieven zijn/komen in plaats van alleen maar die containerschepen.

Zoals reeds eerder betoogd in dit draadje:
schepen kunnen veel meer containers in één keer verslepen dan treinen.

Het gaat bij deze treinen niet om vervanging van containers die anders per schip zouden gaan.
Het gaat om goederen die sneller vervoerd moeten worden, maar waarvoor vliegen dan weer te duur is.

Er zal geen boot minder om varen als we die trein in Tilburg ontvangen.

Qua energie is de rekensom ook interessant:
de huidige generatie containerschepen verbruikt weliswaar heel veel energie, maar kan ook onbenullig veel containers verslepen.
De hoeveelheid energie per container is hierdoor uitgesproken laag.

Weliswaar rijdt de trein in Rusland onder de draad, maar ik heb niet de illusie dat de benodigde electriciteit daarginder nou zo klimaatneutraal wordt opgewekt.
zou interessant zijn om te weten hoeveel kolen/gas/olie/nucleair/bruinkool/renewables er per container verstookt wordt om zo'n ding uit China in Tilburg te krijgen.
En hoe zich dat verhoudt tot de hoeveelheid energie per container op zo'n containerschip, voor dezelfde afstand.

groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2021, 21:52:19 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
Re: Van China naar Tilburg
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2021, 19:30:26 »
Hallo allemaal,

Uit de topic starter: Maersk bloktreinen in 10 dagen van China naar Polen, dat is nieuw voor mij.
Weer wat geleerd.

Treinen van China naar Europa zijn enorm populair. Zijn al langere tijd voor maanden vol geboekt.
En zijn soms zelfs goedkoper als per boot.

Transporttijden zijn minder betrouwbaar, vaak door capaciteit tekorten onderweg.

Wat ze nog meer vervoeren? o.a. Volvo auto's, Tesla onderdelen auto en solar producten naar Berlijn.

Containers waarvan de lading in Nederland wordt verdeelt over twee trucks die de goederen weer naar Duitsland brengen.

Ook een leuke is computers uit China, die per boot naar Nederland komen, en dan per trein naar Vladivostok gaan, dus voorbij China.

Groeten, Alexander