Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: NS 1600-1700-1800 infodraadje.  (gelezen 5476 keer)

Erik01

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
    • De Trein Rijdt
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #15 Gepost op: 14 juni 2021, 21:18:31 »
Nooit gereden in het echt, wel geproduceerd door Roco,
Postbank 1600, stad Amsterdam.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2021, 22:28:42 »
Met alle varianten bedoel ik ook alle varianten. Voorbeeld: de befaamde 1607 die maar 1 dag met "trek" in de tekst op de zijkant reed en later met "trok". Dat zijn dus 2 varianten.

Je hebt een hobby, of je hebt het niet.
Of zoals de Duitsers zeggen: wenn schon, denn schon!
 8)

Groet, Victor

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2021, 23:05:33 »
Ik leg de grens bij:
-- bestaande 1:1 locs. Die "Postbank" is onzin.
-- Als het verschil in een modeluitvoering zichtbaar is, is het aanvaardbaar. Wat er "in" de locs in die jaren gebeurde is voor mij niet interessant.
-- de variant moet met minimaal 1 foto duidelijk bewijsbaar zijn. Reed er echt een met 1 panto, dan is daar vast een foto van.
Vli-Plo was inderdaad de 1601. Pas ik aan in mijn lijst. Als de kleur van licht- naar donkerblauw ging, dan is het een variant. Als de loc beschadigd raakt door grafitti-verwijderen, dan vind ik dat geen nieuwe variant. Dan is echt het einde zoek. 1 of 2 airco's is aan de butenkant duidelijk zichtbaar. 2 varianten dus. En dat gaat dan in combinatie met wel/geen stadswapen, wel geen toeter in hok, enz.

Door al die kleurvarianten de laatste tijd, ben ik op het idee gekomen van de lijst. Ik dacht redelijk snel klaar te zijn maar dat viel al vies tegen. En dat was dus nog voor jullie met airco's, dakladders en koppeldozen kwamen  ::) Zijn die locs met/zonder wielflensmering van buitenaf herkenbaar? Het is voor mij nieuw. Als ik het als leek kan zien, dan is dat inderdaad een bijkomende variant.

Over dat van een hobby hebben: als ik zie hoe ze in België modellen uitbrengen met alleen een verschil in het wel of niet aanwezig zijn van een sticker, dan ben ik hier nog wel aardig bezig. Spijkers op laag water? Met mottenballen een olifant omkrijgen? Misschien. Maar straks is er wel een lijst. Die vast nog wel eens geraadpleegd gaat worden. Er is/was een bezig met al die Nohab-varianten in model te maken. Als ik een toekomstige bouwer van alle varianten van deze net zo fraaie locs, een plezier er mee kan doen, dan ben ik al blij.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2021, 07:43:41 »
Zijn die locs met/zonder wielflensmering van buitenaf herkenbaar? Het is voor mij nieuw. Als ik het als leek kan zien, dan is dat inderdaad een bijkomende variant.

Jazeker, dat is het verschil tussen met reservoir/zonder reservoir links op het draaistel. De eerste jaren hebben de 1600'en zonder wielflenssmering gereden.
Meer NS in spoor 1!

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2021, 09:42:54 »
Jazeker, dat is het verschil tussen met reservoir/zonder reservoir links op het draaistel. De eerste jaren hebben de 1600'en zonder wielflenssmering gereden.
A) heb je een voorbeeldfoto?
B) wanneer is het aanbrengen er van begonnen? Is het nog in de "toeter zonder hok" tijdperk of al veel later? Hoe zou het lijstje van de 1600 bij NS er dan bijvoorbeeld uit gaan zien in plaats van:

1600 NS
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter vrij
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, logo van Schiphol
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, logo van Schiphol

Ik wil de lijst zo compleet mogelijk maken maar met alleen opmerkingen kan ik dat niet. Alvast dank voor het mij opmerkzaam maken van het verschil.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2021, 10:03:11 »
https://www.flickr.com/photos/deadmans_handle/4409657876/in/faves-35626608@N00/

Hier nog zonder wielflenssmering.
Staat me bij dat een aantal loc's in de 20-serie als proef wel geleverd zijn met wielflenssmering. De rest van de serie is later aangepast in Tilburg. Geen idee wanneer dat precies geweest is, ik schat rond 1985.   
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2021, 14:36:06 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2021, 12:04:56 »
Misschien eens het boek van Uquilair doorspitten?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2021, 12:19:03 »
Hoe accuraat is het al vermelde op https://railwiki.nl/index.php?title=1600_-_Elektrische_locomotieven_serie_1600?
Lijkt me dat je daar ook al veel info vandaan kunt halen.
Jeroen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2021, 13:54:26 »
De wielflenssmering is aangebracht in de periode oktober 1985 - mei 1986 (Bron: het 1600 boek van Jos Burgemeester)
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2021, 17:39:48 »
Hoe accuraat is het al vermelde op https://railwiki.nl/index.php?title=1600_-_Elektrische_locomotieven_serie_1600?
Lijkt me dat je daar ook al veel info vandaan kunt halen.
Nieuw voor mij, dank! (zelf even de ? weg gehaald zodat de link werkte). Gaan we doorspitten en in de tabel verwerken. De lappen tekst werken voor mij niet uitnodigend al bevatten ze zeker veel informatie. Mogelijk kan mijn tabel dan als "samenvatting" gaan dienen. Ik maakte mijn tabel overigens in 1e instantie voor mezelf maar deel graag mijn kennis met anderen.

Groet, Raymond van den Hoven.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2021, 17:45:10 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2021, 20:56:52 »
En ook daar zit nog onderscheid in. De laaggenummerde 1700'en, die ten tijde van de inbouw van de airco's in vaste eenheden DDAR reden, hadden maar één aircobak, omdat de andere cabine nooit werd gebruikt. De hoger genummerde "solitaire" 1700'en en de 1800 kregen wel twee airco's.
Vanaf de 1729 hadden alle 1700's 2 aircounits. Dat leverde weer een variant extra op, namelijk 2 airco's en een BSI. De 1729, 1730, 1731 en 1732 waren ook aan te treffen voor DDAR en werden naar behoeven omgebouwd tussen solitair en DD AR, de rest van de loks uitsluitend als solitaire lok. Die variant is later weer teruggekomen, toen de hooggenummerde loks weer aan de DD AR gezet werden omdat de DD AR loks eruit werden gegooid. Toen waren het echter uitsluitend 3 delige stammen. De 1732 heeft dat echter ook nog meegemaakt.

Verder, maar dat zat vooral intern, was er nog een serie 1700's (uit mijn hoofd uit de hoge 60 serie en lage 70 serie) die waren aangepast voor het rijden met DDM1.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2021, 20:59:00 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2021, 21:30:26 »
Verder, maar dat zat vooral intern, was er nog een serie 1700's (uit mijn hoofd uit de hoge 60 serie en lage 70 serie) die waren aangepast voor het rijden met DDM1.
Er waren ook nog 1700'en die rond 2010 (?) met 6 delige DDM1 stammen hebben gereden, alleen heeft dat maar een jaar geduurd. Gek genoeg zijn voor de laatste comeback van de DDM'en weer andere 1700'en aangepast om met de 4 delige stammen te gaan rijden.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #27 Gepost op: 15 juni 2021, 21:49:02 »
In 2010. Maar in 2011 hebben er ook nog 2 stammen voor proef gereden echter van korte duur.
Ik denk dat de desbetreffende locs wel terug te vinden zijn op Somda onder materieel DDM1

Freek J.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #28 Gepost op: 15 juni 2021, 23:21:38 »
Loc 1738  "Duivendrecht" waarbij aan 1 zijde een NS vignet ontbrak tot de LT1 revisie ergens rond 2010 en de 1759 met stiekeme NS Cargo opschriften.... zijn er 2 die me zo te binnen schieten.

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3863
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #29 Gepost op: 16 juni 2021, 10:39:24 »
Verder, maar dat zat vooral intern, was er nog een serie 1700's (uit mijn hoofd uit de hoge 60 serie en lage 70 serie) die waren aangepast voor het rijden met DDM1.
Enige zichtbare aan de buitenkant daarvan waren op de hoeken van de bufferbalken 4 gele stickers met informatie over de koppelbaarheid van die lokken.

In het kader van verschillen, de 1600'en waren origineel alleen afgeleverd met lage deurklinken op de cabinedeuren :)
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2021, 10:43:10 door Thom »