Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:32:52
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door basjuh1981
Vandaag om 18:28:31
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 18:26:54
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 18:09:58
Zelf bouwen. door Wisselwachter
Vandaag om 17:58:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 17:33:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:26:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 17:25:04
COB LED strips: egale (binnen)verlichting door bellejt
Vandaag om 17:19:47
Harzwald Hafen Bahn door Wim Vink
Vandaag om 17:17:40
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 17:07:41
Frans loodsje et cetera door NS1220
Vandaag om 16:42:47
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
Vandaag om 16:39:20
Asse-Bad - Assche-les-Bains door Wim Vink
Vandaag om 16:35:56
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Niels81
Vandaag om 16:07:34
The revival of "The Shop"! door Stedahult
Vandaag om 16:02:27
Laag vermogen ledstrip door Fritsprt
Vandaag om 15:20:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:17:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Reinier Z.
Vandaag om 14:57:33
Uit en Thuis, de bouw door Menno
Vandaag om 14:46:45
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
Vandaag om 14:44:41
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 14:41:42
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door RikM
Vandaag om 14:23:18
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
Vandaag om 14:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tijgernootje
Vandaag om 13:56:51
Van Swarzach naar Swarzburg door tijgernootje
Vandaag om 13:39:07
LS Models / Models World 2021 door edwin1974
Vandaag om 13:29:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Matthijs vd Schoor
Vandaag om 13:17:39
Bouw van modelbaan Soestbeek door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:57:23
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door prutser
Vandaag om 12:11:27
  

Auteur Topic: NS 1600-1700-1800 infodraadje.  (gelezen 2931 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Gepost op: 14 juni 2021, 11:52:22 »
Omdat een forum erg kan helpen bij een onderzoek, hierbij jullie hulp gevraagd:
In dit draaje wil ik alle (!) varianten van de 16, 17 en 1800 locs bespreken. Dit om een overzicht te krijgen en mogelijke fabrikanten te inspireren. Het is uitdrukkelijk GEEN foto-draadje. Dat kan seperaat worden aangemaakt om al die varianten zichtbaar te maken.

Met alle varianten bedoel ik ook alle varianten. Voorbeeld: de befaamde 1607 die maar 1 dag met "trek" in de tekst op de zijkant reed en later met "trok". Dat zijn dus 2 varianten. Er zijn locs geweest die hun nummer tijdelijk niet op/in het plaatje op de neuzen hadden en later weer wel. Dat zijn dus 2 varianten. Ik weet, ik ga ver, maar hoe compleet mogelijk is het doel. Hopelijk snappen jullie mijn voorlopige beschrijvingen. Links en rechts gelden als aanduidingen als je naast de loc staat. Bij Locon zijn de neuzen genummerd geweest, 1 en 2. Dat zal dus aan beide zijden van de loc verschillend zijn. Aan een kant staat de 1 links, aan de andere kant rechts. Dat houdt dus in dat het nog steeds om één variant gaat. Mocht het ooit fout zijn aangebracht, dan geldt het wel als een nieuwe variant. De vermelding over het logo van Schiphol lijkt me duidelijk: het was en is geen stadswapen. In het "begin" heb ik de vermelding 'toeter vrij' en 'toeter in hok' gebruikt. Omdat bij de "niet-NS-vervoerders", alle locs waren en zijn voorzien van een hok om de toeter, is daar die opmerking weg gelaten.

Dit is de lijst die ik tot nu toe heb samengesteld. Voor een aantal varianten heb ik een locnummer vermeld waarop ik de beschreven variant heb gezien, op eigen opname of via internet. Daarom ga ik ook geen foto's plaatsen; simpelweg omdat ik van de fotografen van de internetfoto's geen toestemming heb. Aanvullingen en vooral correcties zijn welkom. De beschrijving van elke variant begint met een "=" (omdat sommige teksten over meer dan 1 regel lopen). De lijst is nu nog een Word-document maar zal zich prima lenen om in een tabel-vorm te gieten. Als er een tijdperk per variant is te bepalen, dan kan dat worden opgenomen. Ik heb daar nu nog niets mee gedaan, behalve de "een dags varianten". Het gaat mij uitdrukkelijk NIET om al die eigenaren per loc als variant aan te gaan merken. De uitvoering is leidend, niet de eigenaar. Maar Railion was dus duidelijk wel iets anders dan DB Cargo.

1600 NS
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter vrij
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, logo van Schiphol
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, logo van Schiphol
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen, half rode neus (Vli-Plo 1602)
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen, extra opschriften (1622 Haarlem 150 jaar stad)
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen, extra opschriften (1607 met een NS-150 logo rechts en de tekst “Ik trek de langste trein ter wereld”)
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen, extra opschriften (1607 met een NS-150 logo rechts en de tekst “Ik trok de langste trein ter wereld”)
= rood, NS-logo / NS Cargo groot links en nummer rechts, geen wapen (1637)
= rood, Heineken logo links, “Nederland wordt steeds groener” in het midden, NS-logo/NS cargo rechts, alleen nummer in balkje kopse kanten (1637)

1700 NS
= geel/grijs, nummer links, automatische koppeling.
= geel/grijs, nummer links, stadswapen rechts, automatische koppeling.
= geel/grijs, nummer links.
= geel/grijs, nummer links, stadswapen rechts

1800 NS
= geel/grijs, nummer links, stadswapen rechts
= rood, NS-logo links laag, nummer rechts, geen wapen (1837)

Railion
= geel/grijs, links leeg, logo in het midden, ex-NS nummer rechts (1613)
= geel/grijs, voormalige stadsnaam links, logo in het midden, ex-NS nummer rechts (1603)
= rood, alleen logo in het midden (1614)
= rood, links leeg, logo in het midden, stadswapen rechts (1604)
= rood, naam van een stad links, logo in het midden, ex-NS nummer rechts

ACTS
= geel/grijs, nummer links, geen wapen (1621)
= geel/grijs, nummer rechts, naam stadswapen links (1606 Harderwijk)

DB Schenker / Cargo
= rood met groot wit vlak op de neus met logo, logo DB in het midden, wapen rechts (1612)
= rood met kleine witte neus en rest rood; logo DB in het midden, wapen rechts (1612)
= rood met witte balk op rode neus en logo DB er tussen, logo DB in het midden, wapen rechts (1615)
= rood met witte balk op rode neus en logo DB er tussen, logo DB in het midden, wapen rechts , met tekst “  “ in 2020

LOCON
= geel/grijs, alleen klein computernummer in het midden (9901)
= geel/grijs, logo links met oranje/witte strepen, nummer rechts. (9902)
= oranje/witte balk, logo links naast rooster, computernummer in witte balk, nummer rechts onder het rooster (9901)
= oranje/witte balk, computernummer in witte balk. Niets naast rooster links/rechts (1829)

HUSA
= oranje/blauw, 2 x nummer links én rechts, logo in het midden, nummer in balkjes op de kop in wit

Bentheimer Eisenbahn
= geel/grijs, logo’s aan weerszijden rooster, ex-NS nummer links, E 01 (eigen nummering) rechts (1835)

RRF
= oranje met 2 zwarte strepen, logo’s op zijkant neus, nummer groot naast rooster links, logo “Zero injuries” naast rooster rechts. Computernummer op nu gele balk.
= oranje met 2 zwarte strepen, logo’s op zijkant neus, nummer groot naast rooster links, logo “Zero injuries” naast rooster rechts. Computernummer op nu gele balk. Tekst “1981 – 2021 40 jaar trouwe dienst” (4401/1606)

HSL
= zwart/wit geblokt met logo’s op de kopse kanten. Reclame in sommige blokjes. (1832)

EETC
= rood/bruine kleurstelling, witte neus; logo rechts naast rooster, computernummer in grijze balk onder links. (1621)

Captrain
= mintgroen/wit, logo links onder rooster, nummer rechts (1621)

Railpromo / RFS
= donker en licht blauwe kleurstelling met schuine witte vlakken, logo in het midden, nieuw nummer links onder rooster (1772 / 101002)

RailForceOne
= grijs met wit/zwarte strepen; nummer links naast rooster, grote “1” rechts naast rooster, alleen computernummer laag op grijze balk (1829)
= oranje met 2 verschillende neuzen (“Marokko” en “Portugal”) (1830)
= oranje met beide neuzen in de “Portugal”-uitvoering (1830)
= oranje met witte band, geen nummers of logo’s groot, computernummer in grijze balk (1837)

Railexperts
= oranje/witte balk, logo links naast rooster in een smalle aparte verticale strook, tekst in witte balk, nummer rechts naast rooster (9901)
= rood, logo op kopse kant, nummer rechts van rooster, naam in smalle verticale strook, links van rooster (9902)

Raillogic (Captrain)
= rood/grijs/zwarte strepen, logo links onder rooster, nummer rechts onder rooster. Neus-beschildering verschillen van elkaar (1619)
= rood/grijs/zwarte strepen, logo links onder rooster, nummer rechts onder rooster. Naam: Hans Broere (1618)

Strukton
= gele kleurstelling met vele logo’s, blokjes, strepen en een windmolen. Logo’s op de neuzen en 1 rechts naast het rooster. computernummer in de nu licht groene balk.

Railadventure
= rood met witte balkjes op de neuzen; logo links naast rooster in een smalle aparte verticale strook, computernummer op de grijze balk in het midden. (9902)
= grijs met witte balken, wit met grijs op de neuzen; logo onder rooster, computernummer op de grijze balk aan de linkerkant. (9903/1611)

Traincharter
= donker en licht blauwe kleurstelling met schuine witte vlakken, logo in het midden, nieuw nummer links onder rooster (1773 / 101005). zie ook Railpromo, sinds 2021 onder een nieuwe naam. Kleurstelling blijft, alleen de naam onder het rooster veranderd.
= geel/grijs, NS-logo’s links en rechts van rooster, nummer links onder rooster (1635 (30-05-2021))

VolkerRail
= overwegend blauw met witte “flits”-vlakken. Logo groot onder het rooster. Computernummer in grijze balk rechts. Nieuwe nummers alleen in balkjes op de neus (7178)

Er kan geschoten worden  (y) Aanvullingen zijn al gewenst voor de teksten die op de DB-locs stonden bij hun afscheid in 2020. Vertel wel zo duidelijk mogelijk wat er anders / beter moet. Als iemand er een tabel van wil maken die door anderen dan weer kan worden aangepast, prima! Plaatsen! En om alvast 1 flauwe grap voor te blijven. Met grafitti is GEEN variant  :police:

Groet, Raymond van den Hoven

« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 16:28:14 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2021, 13:01:46 »
Ik mis de bijna zwarte railionloks nog... Dat mag best als variant behandeld worden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7712
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2021, 13:09:37 »
Vind je dat de 1772 Groterdam daar ook bij hoort?
Jeroen

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2021, 13:28:28 »
Ik mis de vermelding van de airco's nog.
gr. Ed

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6934
  • Spoor N
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2021, 14:00:37 »
1600 NS
= rood, NS-logo / NS Cargo groot links en nummer rechts, geen wapen (1637)

1800 NS
= rood, NS-logo links laag, nummer rechts, geen wapen (1837)
Bij de eerste ontbreekt nog de versie met stadswapen en, tenzij het wapen verwijderd en weer aangebracht is, heeft de tweede versie niet bestaan.
De 1629 met konijnenhok maar zonder stadswapen in 2001.

Naast de al gemelde airco's mis ik ook nog bij de 1700'n het aanbrengen van het UIC nummer, de twee locs die met een ICE3 stroomafnemer hebben proefgereden, diverse locs met witte nummers op de zijkanten en de 1738 die (aan één kant?) met één logo reed.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2021, 14:02:51 »
Hoe weten jullie dit allemaal?  :o Ik vind het knap iig.  (y)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6934
  • Spoor N
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2021, 14:05:16 »
Die 1629 pluk ik net van een foto, de 1637 moest ik opzoeken  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2021, 14:14:18 »
Vli-Plo = 1601, met BOYD op plaats waar nummer op de neus zit

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2021, 14:19:06 »
De 1744 "Wijchen" heeft sinds minstens eind 2016 aan één zijde geen naam/wapen meer.
Groetjes, Bart

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2021, 14:27:55 »
Als je dat soort 'varianten' ook wilt bij houden is het eind een beetje zoek vrees ik. Door graffityverwijdering verdween er nogal eens een gemeentewapen of nummer en dat was ook de oorzaak van de (gedeeltelijk) witte nummers op de 1700'en.

Interessanter zouden dan kunnen zijn:
1600 zonder wielflenssmering
1600 met dakladders aan de zijkant
1600 met UIC-aansluitdozen tussen de cabineramen 'koud' tegen de bak en zonder rangeerdershandgreep

Rode 1637 met nummers in font Univers 65
Rode 1637/1837 met nummers in font Frutiger (na Heineken-periode)
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 14:56:51 door Olaf »
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5200
    • grootspoorfoto's
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2021, 14:30:32 »
Als je echt op details let:
RFO 1829 had eerst geen nummers op de fronten nu wel
Strukton 1824 heeft Nicole op de fronten ipv het locnummer de anderen hebben wel locnummers
Husa 1609 had eerst gele accenten op het front zoals de nummerplaten die later wit zijn gemaakt.

Verder mis ik nog:
De DB Cargo 1602 reed in het rood een tijdje met 1 gele deur
De Husa 1621 reed een tijd in het geel met een klein Husa logo
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 14:37:45 door rail4marcel »
Voor grootspoorfoto's zie site

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
  • *
    • Flickr
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2021, 14:52:07 »
De 1606 van Railion had in het begin lichtblauwe stadsnaam en locomotiefnummers. Later zijn deze donkerder blauw geworden.
Spoorgroet, Martin

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2021, 15:22:32 »
Ik mis de vermelding van de airco's nog.
En ook daar zit nog onderscheid in. De laaggenummerde 1700'en, die ten tijde van de inbouw van de airco's in vaste eenheden DDAR reden, hadden maar één aircobak, omdat de andere cabine nooit werd gebruikt. De hoger genummerde "solitaire" 1700'en en de 1800 kregen wel twee airco's.

Loc 1846 heeft een tijd rondgereden met eenzijdig afwijkende frontbeschildering.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 15:29:47 door EN446 »

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2021, 19:16:52 »
X
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 20:02:19 door Blausee-Mitholz »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2021, 20:24:54 »
Ooit reed er een 1700 met maar één stroomafnemer rond......
Met vr groeten "Dwergsein"