Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Een soort modules voor onder de bank  (gelezen 25098 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #30 Gepost op: 28 juli 2021, 22:48:54 »
Er zijn kleine stapjes vooruit, in de vorm van meubelviltjes en twee handvatten. Nu zijn de sjoelbakken makkelijk onder de bank te schuiven of er onderuit te halen. Terwijl ik nadenk over de aanleg van de eerste sporen, ben ik alle rails aan het sorteren op merk (want railhoogte), gaafheid en algehele bruikbaarheid.

De messing rails van Jouef zien er nog best goed uit, maar ik heb inderdaad één ijzeren exemplaar waar Saskia voor waarschuwt. Dat is voor de helft verroest Voor de helft? Hij zat samengebonden met een ander stuk rails er bovenop. De plekken waar de plastic biels op drukten, zijn nog relatief gaaf, de vrije stukken zijn verroest. Daardoor is een grappig streepjespatroon ontstaan. Dat krijg je als materiaal meer dan tien jaar in de kast ligt.
Toevallig heb ik er in totaal dertien, wat het verleidelijk maakt ze te gebruiken aan het eind elk spoor, tegen het stootjuk. Als daar een lok stilvalt, is er niets aan de hand.

Veroniek hoeft zich geen zorgen te maken: natuurlijk ga ik testen of de aandrijvingen niet in de weg zitten. Van de Silberlingen van Henk Schippers vermoed ik ook dat ze de 1:87-schaallengte hebben. Ongetwijfeld fraai, maar ik moet het doen met de jaren 70-versie van Fleischmann. Overigens zijn voor de rijtuigen vermoedelijk niet het probleem de twee aandrijvingen langszij het driewegwissel, maar die van andere wissels, waaromheen een ander wissel afbuigt. In het plaatje dat 72sonnet zo vriendelijk van nummers heeft voorzien, zijn het de twee wissels die naar spoor 4 en spoor 10 leiden:



 Dat zal ik eens uitproberen met de vierassers die ik ter beschikking heb. Trouwens, de oude kuilwagen met trafo van Fleischmann zou daar ook wel eens tegenaan kunnen lopen:


(Deze is van Juroen)

De hart-op-hart-afstand van het Roco materiaal is geen 48mm, zoals ik in mijn ontwerp heb gebruikt. Ik kom op ongeveer 52mm als ik een paar wissels combineer. Helaas heb ik geen documentatie van dat railsysteem. Gelukkig heb ik marge op de breedte van de bak waardoor het wel gaat passen. Maar inmiddels had ik wel de hartlijnen getekend :(. Met potlood, weliswaar. Ik weet nog niet of ik ga gummen of die lijnen gewoon gebruik als (letterlijk) richtlijnen.

De oplossing die Bas laat zien voor de aandrijving is erg ingenieus. Maar zoals eerder opgemerkt, mijn plaat is maar 5mm dik. Daar wil ik geen sleuven in frezen voor aandrijfstangen. Als ik een alternatief voor handbediening in gedachten heb, is het toch elektrisch. Alle nu geplande wissel zijn elektrisch of zo te maken. Toch zal ik ook nog eens rondkijken naar de aanschroefbare handbedieningen die Arwin noemt. Elektrisch of niet het ene driewegwissel behoeft nog aandrijvingen.

Dankzij de inzet van twee driewegwissels heb ik twee goede, elektrificeerbare wissels over. Daardoor krijgt een ander idee langzaam vorm in mijn hoofd: het realiseren van een omloop aan het eind van een van de sporen. Dat zorgt ervoor dat ik straks een trein van de hoofdbaan kan "binnenhalen" met een rangeerlok, en daarna verdelen over de andere sporen. Noodzakelijk is het omlopen niet per se: ik heb genoeg rangeerloks (waaronder drie BR 94-ers en een Sik) ter beschikking om die ene weer te kunnen bevrijden. Voor wie het zich afvraagt: er komt een uithaalspoor buiten de sjoelbakken, van Roco-line met bedding.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #31 Gepost op: 05 september 2021, 01:13:16 »
Vakantie en andere bijkomstigheden waren prettige afleiding, maar nu de dagen korter worden en de avonden langer, krijg ik weer zin om verder te gaan.

Ik heb wat, volgens mij, cruciaal materieel over de knelpunten in de wisselstraat geleid, met positieve resultaten. De meeste problemen kunnen worden opgelost met vier rechte passtukjes. Daarmee worden de risico's bij alle wisselkasten behalve W4 volledig opgeheven, zonder dat de wisselstraat verliest aan compactheid:



Het rechte stukje tussen W1 en W3 was al gepland. Alleen de treeplankjes van de oude Roco BR 80 schampten over de wisselkasten die aanliggen (W2 en W4):

.

Maar hij bleef er niet op steken. Nu kan ik, door de schuine ligging van de wisselstraat (of preciezer: de rechte ligging van W2), tussen W1 en W2 ook een klein recht stukje toevoegen. Daarmee schuift de wisselkast van W2 langs het stukje tussen W1 en W3 ook zo ver opzij, dat daar aan de kant van W2 geen biels hoeven worden ingekort. Bij W4 weet ik nog niet of ik hetzelfde kan doen. Door het plaatsen van een tussenstukje schuift alles wat daarachter ligt op. Dan vliegt uiteindelijk materieel op spoor 13 mogelijk tegen de kant van de sjoelbak aan. Blijft er dus één wisselkast over die door een treeplankje geschampt wordt.

De kastjes van W6 en W7 liggen niet in de weg als materieel over W5 of W8 afbuigt: de Fleischmann-kuilwagon gaf geen problemen, de verschillende rijtuigen ook niet (ik heb geen m-rijtuigen op schaallengte). Ook een paar loks die flink uitzwenken of dikke cilinders hebben, leveren geen problemen.
Wat hier wel misgaat, is dat het wissel dat aan de buitenkant aanligt (W5 naar spoor 3 en W8 naar 12/13) niet helemaal goed in lijn te leggen is. Dat blijkt te komen door wat Arwin al schreef over passtukjes. Als je het doet zoals Roco voorstelt, wordt de hart-op-hart-afstand S3/S4 groter dan ik wil. In plaats van een passtukje invoegen op het afbuigende spoor (W2-W5, W4-W8) voeg ik een passtukje in op het rechtdoorgaande spoor: W2-W6 en W4-W7.

Een ander risico dat genoemd werd, waren te krappe boogstralen bij uitwaaierende sporen. Die naar spoor 13 is nog altijd 606mm. De krapste is naar spoor 7 en 9 met 525mm. Een aantal kan nog vloeiender of meer parallel dan in de tekening, dat komt bij de aanleg wel goed.

De volgende stap is alle wissels even nalopen:
  • goede werking van de aandrijving (ik zal de elektrische ook even testen)
  • zoveel mogelijk hartstukken polarisen (ik heb nog wat setjes liggen)
  • soldeerresten verwijderen
  • railschoenen aanvullen en goed passend maken
  • rails schoonmaken

Voor het tweede driewegwissel heb ik toch maar elektrische aandrijvingen gekocht. Dat leek me wel handig want, volgens mij, is het met de gepolariseerde wissels ook mogelijk het aansluitende spoor te schakelen met de wisselstand. Helaas heb ik nog vier handwissels en twee zelf geëlektrificeerde, waarbij polarisatie niet ingebouwd is. Het zou mooi zijn als de stand van de wisselstraat meteen bepaalt welk spoor onder spanning komt. Dan heb ik geen bedieningspaneel nodig, alleen een regelaar. Eens kijken wat ik daarop kan verzinnen.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2021, 10:46:08 door Ferdinand Bogman. Reden: Enkele verwijzingen en verduidelijkingen »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #32 Gepost op: 05 september 2021, 12:27:14 »
Liever lui dan moe: bij Marnan lagen opeens 4 linkse, 4 rechtse en één driewegwissel voor € 59,- in de etalage, alle elektrisch aangedreven. Meteen maar besteld; ik wil graag snel kunnen rijden.

Dat biedt ook perspectief voor een geheel elektrisch aangedreven wisselstraat, op een bedieningspaneel, met diodeschakeling of zoiets. Maar dat is dan een volgende fase.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #33 Gepost op: 11 september 2021, 23:18:47 »
Die elektrificatie gaat er komen. Door de nieuwe aanwinsten kan ik alle acht moderne Roco-aandrijvingen gebruiken (onder), naast vier met de oude (boven):



De oude zijn mechanisch wat stroef, waardoor de eindafschakeling kan haperen. Met wat talkpoeder (een oud trucje van mijn vader) hoop ik ze wat soepeler te krijgen. Die toepassing heb ik op het forum niet gevonden; talkpoeder lijkt hier alleen gebruikt te worden voor verwering, om gietmallen in te smeren of als briefpost voor patiënten van het ziekenhuis in Dönsdorf.

Om alle moderne aandrijvingen in te kunnen zetten, heb ik in het ontwerp van de wisselstraat één rechts wissel vervangen door een links wissel. W9 bedient nu spoor 2 en 3 in plaats van spoor 1 en 2.



Alle aandrijvingen kunnen het hartstuk polariseren en dat geeft misschien de mogelijkheid om de rijspanning alleen te zetten op het spoor dat is verbonden met het uitrijspoor. Daarvoor hoef ik dan geen extra schakeling te bouwen. Om te kijken of kan wat ik in mijn hoofd heb, ga ik een afgedankt exemplaar van zo'n Roco wissel aan een inwendig onderzoek blootstellen...
« Laatst bewerkt op: 12 september 2021, 11:41:35 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #34 Gepost op: 13 september 2021, 23:18:21 »
Het lag voor de hand maar, zoals Cruijff zegt: "je gaat het pas zien as je het door hep". Ik ben er lang uitgeweest, zal ik maar denken. Maar ik vroeg me dus af of de korte stukjes rail van het rechtdoorgaande en het afbuigende spoor, die aansluiten op het puntstuk, eigenlijk wel verbonden zijn met het toeleidende spoor. Als je het van boven bekijkt, lijkt het alsof alles van elkaar geïsoleerd is:



Even meten wijst iets anders uit. Duh! De laatste keer dat ik ze op het parket gebruikte, hoefde ik niets door te verbinden en had ik isolatielasjes nodig voor opstelsporen.

Maar hoe zit het dan? Het leek me dat het puntstuk nogal massief is en zelfs aan de onderkant door de bielsmat heen "schijnt".

Op een ander spoor, over een oud model Roco dubbelkruising,  vond ik deze afbeelding:



Die laat duidelijk zien dat er verbindingen zitten. Gelukkig had ik nog een gammel exemplaar. Ik heb het hier al een beetje opengekrabt:



Maar het zouden er twee moeten zijn en bovendien: voor mijn doel wil ik ze onderbreken. De enige manier om erachter te komen hoe het zit, is dit exemplaar opofferen. Een beetje krabben aan de zijkant laat zien dat er inderdaad nog eentje onder zit. En vrij diep:



(Rechts van het aansluitgat van het puntstuk is tussen de bielsen een koperen stripje te zien.)

Dat komt mooi uit: eindelijk een echte klus voor mijn Proxxon Minimot. Grappig: die heeft zo'n dertig jaar stilgelegen! Toen ik hem kocht, was ik nog afhankelijk van zakgeld en krantenwijk. Voor mijn verjaardag kreeg ik er nog wel een boorkolom bij. Maar voor een voeding had ik geen geld over, dat deed ik dan maar met oude treintrafo's. Totdat de hele hobby in dozen verdween.
Toen ik het, in het Eerste Coronajaar, weer oppakte, heb ik van mijn grotemensensalaris maar een echte voeding gekocht:



Hij sputtert een beetje tegen, maar toch: goed gereedschap is het halve werk. Een van de toen al bijgeleverde freesjes doet nuttig werk:



Er moet flink diep gefreesd worden, maar nu zijn de twee rails geïsoleerd. Het idee is dat ze meedoen met het puntstuk. De rijspanning wordt straks aangevoerd vanaf het uitrijspoor; als alle puntstukken gepolariseerd zijn, kunnen meteen de afbuigende en rechtdoorgaande sporen worden geschakeld. Uiteindelijk bepaalt dan de stand van de wissels welk van de dertien opstelsporen rijspanning krijgt. Ook als ik de wissels met de hand schakel.

« Laatst bewerkt op: 13 september 2021, 23:21:56 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #35 Gepost op: 17 september 2021, 17:48:13 »
Ik weet niet wat jouw doel is, maar ik schat zo in dat het gebruik van isolatie lasjes hetzelfde bereikt.  Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #36 Gepost op: 18 september 2021, 19:57:54 »
Hm,

Goed punt. Ik moest even nadenken waarom ik dit ook alweer wil doen. Want inderdaad, met isolatielasjes wordt mijn doel ook bereikt. Het komt waarschijnlijk hierdoor:



Ik heb genoeg van deze setjes voor alle wissels die nu nog niet gepolariseerd zijn. Drie draadjes, meer is het niet. Met aan één een oogje, met bijgeleverd boutje en moertje, om aan het puntstuk vast te maken. En aan de andere twee een railschoentje. Handiger dan solderen aan de onderkant van het wissel. Maar op de plaats van een railschoentje kan geen isolatielasje. Met mijn moeilijke oplossing hoeft dat ook niet. Bovendien vind ik die isolatielasjes lelijk en ontstaat er een kier in de aansluiting van de andere rail. Maar is dat de moeite waard?

Ik zal de wisselstraat eens uitleggen, met isolatielasjes, om te zien of ik liever moeilijk wil doen en de wissels uitfrezen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #37 Gepost op: 18 september 2021, 21:27:30 »
Dat losmaken/frezen van de verbindingen onder de wissels heeft niets met polariseren van doen.  Die stukjes rail zijn juist al gepolariseerd en dat verbreek je dan weer.  Wat jij bedoelt is dat je het hartstuk (dat losse blokje " kruisende " sporen)  wilt polarisren.   Dus erg fout bezig, je hebt iets niet goed begrepen..
Als je de sporen achter de wissel eventueel aan of uit wil zetten, dan kun je isolatie lasjes gebruiken.  Wil je dat niet, dan kun je alle wissels laten zoals ze zijn en naar wens een polarisatie aanbrengen op het hartstuk.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2021, 22:05:23 door VvKan. Reden: correctie »

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #38 Gepost op: 19 september 2021, 00:19:36 »
Blijkbaar was mijn verhaal nog niet duidelijk. Wat ik wil doen is allebei: het puntstuk polariseren én de aansluitende sporen schakelen afhankelijk van de stand van het wissel. Daartoe geef ik van beide sporen de railstaven, die vanaf het puntstuk komen, dezelfde polariteit als het puntstuk.

Om dat te bereiken kan ik twee dingen doen: de verbindingen doorfrezen en de railschoentjes gebruiken ("waarom moeilijk doen"), of isolatielasjes gebruiken en een draadje solderen aan de railstaaf erachter ("als het makkelijk kan").

Omdat in het sporenplan meestal het ene wissel direct gevolgd wordt door een volgende, kan ik ze aan elkaar schuiven met de railschoentjes met de draadjes eraan. Die aansluiting kan ik dan gebruiken voor beide doelen:
  • als bron, voor de polarisatie van het puntstuk van het volgende wissel
  • als doel, voor het "polariseren" van de railstaaf, gelijk aan het puntstuk van het vorige wissel
Wel zal dan zelf nog wat extra railschoentjes van een draadje moeten voorzien.

Het elektrische resultaat is hetzelfde, alleen de moeilijke optie is minder zichtbaar. Maar wil ik zoveel moeite doen voor een soort fiddle yard? Ik ga er nog een nachtje over slapen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #39 Gepost op: 19 september 2021, 11:46:18 »
Maar je hebt helemaal geen puntstuk, die 2 stukjes rail zijn los van elkaar en elk met de juiste polariteit doorverbonden.  Daar hoef je dus absoluut niets aan te doen.
Jij bedoelt dat metalen, in de foto's grijs geworden, deel tussen de wisseltongen en die 2 railtjes.  Dat kan/moet je polariseren, dus dat moet afhankelijk van de wisselstand een polariteit krijgen.
Vandaar ook de setjes draden, waar je blijkbaar geen instructies bij hebt, want anders zou je het wel door kunnen hebben.

De draadjes met de raillasjes sluit je aan op de rail, bijvoorbeeld aan het begin van de wissel.  Die sluit je aan op de omschakelaar, wat dat dan ook wezen mag (in de wissel of een los relais of een andere vorm van omschakeling).  De uitgang van het schakelgedeelte, dat dus wisselt van polariteit, sluit je met de 3e draad aan met gebruik van boutje en moertje op dat grijze metalen stukje.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen en alles wat je meer doet grenst aan totaal overbodige vernielzucht.
Denk eens aan het gezegde over klokken en klepels en laat dat eerst eens op je inwerken.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #40 Gepost op: 05 oktober 2021, 14:06:29 »
Dag allen,

Ferdinand vroeg mij in een PB hoe ik de oude ROCO wissels met een railhoogte van 2,5mm zelfdenkend had gemaakt?
Ik probeer het hier op het forum uit te leggen, misschien zijn er meer hobbyisten die hier mogelijk geen weet van hebben.
De ROCO wissels hebben een aansluiting, waar normaliter dit met een connector geplaatst hoort te worden, maar ik soldeer de bedrading op de soldeer eilandjes, zodat ik zeker weet dat de verbinding goed is: zie afbeeldingen van twee verschillende ROCO wissels.




De middelste zwarte draad zit gesoldeerd aan de rechter railstaaf, waarna er twee geïsoleerde railverbinders in dezelfde rechter railstaaf geplaatst worden.
De blauwe draad komt dan in de stopsectie, tussen beide railverbinders
Let op! Dit is een voorbeeld, normaal hoort de stopsectie langer dan de lengte van de lok te zijn.
Indien de blauwe draden juist zijn aangesloten zal de lok bij het aanrijden naar de wissel, bij een verkeerde wisselstand stoppen en bij een goede wisselstand doorrijden.
Hierbij nog een afbeelding van het compleet aangesloten voorbeeld.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Deze wissels zijn ook geschikt om het hartstuk te polariseren.
Dan is de werkwijze eigenlijk hetzelfde, alleen kun je de wissel niet van zowel zelfdenkend als ook gepolariseerd laten werken.
Het is dus of zelfdenkend, of gepolariseerd.
In de polarisatie van deze wissels heb ik mij niet verder in verdiept, omdat ik geen problemen heb op mijn wisselstraten.
Hopelijk geeft dit enige duidelijkheid.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

VvKan

  • Gast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #41 Gepost op: 05 oktober 2021, 14:16:41 »
Dus doorslijpen totaal overbodig, sterker nog, funest.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #42 Gepost op: 05 oktober 2021, 19:09:45 »
Bedankt Erwin,

Voor het plaatsen van de foto's en de duidelijke uitleg. Zo kun je de schakelaar van het wissel ook inzetten. Je sluit hem precies andersom aan als bij polarisatie. Het spoor dat door de stand van het wissel geblokkeerd is, wordt in dat geval spanningloos gemaakt.

Wat ik wil, is de binnenste rails tegelijk schakelen met het puntstuk. Het gevolg is dat het geblokkeerde spoor niet spanningloos is, maar beide railstaven ervan dezelfde polariteit hebben. Dus ik sluit ze zo aan:



...en sla twee vliegen in één klap: een gepolariseerd puntstuk én een denkend wissel. Op mijn sjoelbakken ligt een analoge baan en de aansluiting van de regelaar komt helemaal links, op het inkomende spoor op het emplacement. Daar vandaan wordt steeds één spoor onder spanning gezet, als de rijweg er naartoe is ingesteld. Het zijn allemaal kopsporen.
In die situatie is het volgens mij geen probleem dat beide railstaven dezelfde polariteit hebben, voor alle sporen waarvoor de wissels niet goed staan.

En natuurlijk is dat ook met isolatielasjes te realiseren. Het doorfrezen maakt de situatie slechts onomkeerbaar. Op een volgende baan zal ik altijd de railstaven achter het hartstuk van een eigen aansluiting moeten voorzien. Maar dat zien we dan wel weer.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #43 Gepost op: 05 oktober 2021, 19:23:36 »
En natuurlijk is dat ook met isolatielasjes te realiseren. Het doorfrezen maakt de situatie slechts onomkeerbaar.
Dan blijft er dus een logische, simpele vraag:  waarom ?

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #44 Gepost op: 05 oktober 2021, 19:58:59 »
Dag Ferdinand,
Jammer dat ik momenteel geen kans heb om jou afbeelding
eens te gaan testen.
Ben namelijk bezig met een herindeling van de hobby zolder, nadat er afgelopen week een geïsoleerd dak op onze woning is gezet.
Dus, alles staat nog ingepakt.
Maar durf haast al te zeggen dat dit niet gaat werken.
Ga maar eens een proef baantje leggen.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel