Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Een soort modules voor onder de bank  (gelezen 25099 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2021, 08:25:31 »
Klopt wat Klaas zegt (zoals altijd.....). Een constructie moet sterkte, stijfheid en stabiliteit hebben.

Even wat uitleg.
Sterkte: de constructie moet niet bezwijken onder het gewicht dat er op staat of het eigen gewicht.
Stijfheid: de constructie moet niet te veel doorbuigen.
Stabiliteit: de constructie moet overeind blijven staan (geen kaartenhuis effect)

Sterkte van een treintafel is eigenlijk nooit een probleem. Ik ken geen voorbeelden van instortende treintafels. Stijfheid (niet doorbuigen) echter wel. Veel bouwers proberen stijfheid in de constructie te krijgen door dikke platen te gebruiken maar dat zet geen zoden aan de dijk. Om een stijve constructie te maken heb je hoogte in je totale constructie nodig, je moet dooosjes maken.
Ik heb voor een baan wel eens een verhoogd plateau gemaakt van 5mm foamboard. Daar hoefde alleen scenery op te staan maar omdat ik daar ook een doosconstructie van had gemaakt met dwarsschotjes kon ik daar zelf op gaan staan met mijn 90kg. 5mm foamboard heb ik het dan over.....
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2021, 18:04:41 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2021, 15:15:49 »
kon ik daar zelf op gaan staan met mijn 90kg..
Was dat vóór of ná de lockdown?  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2021, 17:52:32 »
Klopt wat Marc zegt dat plaatdikte niet zo belangrijk is. Wat betreft hoogte is ook niet veel nodig als je uitgaat van een sandwichconstructie. Denk aan een binnendeur van hardboard die stevig is. Het leggen van bedrading is bij een sandwichconstructie wat lastiger dan bij een open onderzijde maar goed te doen zeker als er wat inspectieluikjes zijn ingebouwd.
Ik gebruik twee lagen triplex van 5 mm en een raamwerk van 4,4 cm hoogte.



Veel stroomdraden voor sporen en wissels heb ik weggewerkt in de sandwichconstructie. Intern een wirwar van draden maar aan de buitenzijde alleen de stekkerbussen zichtbaar.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2021, 18:05:53 »
Was dat vóór of ná de lockdown?  ;D
Voor. Maar ik heb nog steeds een goddelijk lichaam.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2021, 19:30:30 »
Hoho heren,

Er past misschien wel een fitnessapparaat onder mijn bank, maar die plek (en dit draadje) reserveer ik graag voor mijn spooremplacement. Voor je het weet zijn we hier ervaringen met sportscholen en proteïnedieten aan het uitwisselen  ;).

Ook meer on-topic dreigt het nu uit de hand te lopen: voor de twee platen is maar 10cm hoogte beschikbaar onder de bank. Dus voor een uitvoering zoals bij Anton is geen ruimte. Ik heb (voorlopig) ook geen plannen voor een uitgebreide elektrische installatie. De wissels zal ik met de hand bedienen (ik lig immers op mijn buik ;)), waarschijnlijk is het verstandig de sporen op beide platen elektrisch door te verbinden. En ze moeten ieder apart geschakeld kunnen worden, zodat er van maar één spoor tegelijk een trein wegrijdt als ik de knop omdraai.

Het is inderdaad de stijfheid waarover ik me zorgen maak, bij het omklappen over de korte zijde. Mijn doosconstructie, zoals Marc die noemt zal niet meer behelzen dan een rand om de platen. Zie de opklapbare banen die eerder in dit draadje langskwamen. De platen van 9mm dikte die ik op het oog heb, zijn een stuk groter dan 200x80cm. Van de rest wil ik stroken laten zagen die de rand vormen. Als ik ik twee van die stroken op elkaar plak/schroef, heb ik een rand van 18mm. Als ik kies voor 4mm wordt de rand een soort multi-multiplex. Dat is misschien wat lastiger te monteren. Dan zou ik misschien aparte latten moeten aanschaffen voor de rand.

Morgen ga ik langs de bouwmarkt, dan weet ik meer.

Veel plezier met het mooie weer,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2021, 19:34:39 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2021, 19:56:40 »
Het is inderdaad de stijfheid waarover ik me zorgen maak, bij het omklappen over de korte zijde. Mijn doosconstructie, zoals Marc die noemt zal niet meer behelzen dan een rand om de platen. Zie de opklapbare banen die eerder in dit draadje langskwamen. De platen van 9mm dikte die ik op het oog heb, zijn een stuk groter dan 200x80cm. Van de rest wil ik stroken laten zagen die de rand vormen. Als ik ik twee van die stroken op elkaar plak/schroef, heb ik een rand van 18mm. Als ik kies voor 4mm wordt de rand een soort multi-multiplex. Dat is misschien wat lastiger te monteren. Dan zou ik misschien aparte latten moeten aanschaffen voor de rand.

Ferdinand,

Volgens mij maak je je meer zorgen dan nodig. Als je persé 9mm dikke platen van 200 *80 wilt gebruiken (til zo'n grote plaat bij de bouwmarkt eerst een op voordat je de zaag er in laat zetten) neem dan tenminste populieren multiplex. Dat is de lichtste van de soorten waar je in een bouwmarkt uit kunt kiezen. Koop dan voor de randen 3mm dikke alluminium hoeklijnen ("L" vormige profielen)  Schroef die aan drie kanten op de rand van de platen, zodat de rand van de plaat op de basis van de "L"ligt.
Aan de kant waar de twee platen tegen elkaar liggen monteer je twee hoeklijnen op de plaat, met de opstaande kanten van de twee "L" en naar elkaar toe. (Houdt een paar openingen vrij om de treinen door te laten.) Twee gaatjes door beide profielen, boutje er doorheen als je de baan neerlegt en de twee platen zitten aan elkaar vast en altijd op een vaste positie t.o.v. elkaar.

Neem je dunnere plaat, dan lijm je eerst een strookje langs de randen en bevestigt daaraan de hoeklijnen. Zo stabiel als een huis. Er buigt niks door en springt niks af.

Tenslotte: Polulierenhout weegt ca 450kg/m3 en Eucalyptus tot 900 kg/m3. Ik zou het wel weten ;-)

Ben
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2021, 20:07:34 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2021, 21:20:06 »
Maar ik heb nog steeds een goddelijk lichaam.  8)

Bacchus?  ;D ;D

Groeten,
Bert

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2021, 12:17:28 »
Mooi concept! Ik was ooit met iets vergelijkbaars bezig, maar dan anders, zie het fotootje van m'n avatar. De delen gingen onder de bank en in het CV-hok. Heb je al overwogen de bank iets hoger te zetten, met houten blokjes onder de poten? 5cm omhoog en je hebt meteen 2 m2 erbij. Niemand die het merkt.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #23 Gepost op: 12 juni 2021, 18:13:09 »
Nou,

Het heeft even geduurd, vanwege praktische omstandigheden. Maar het hout is binnen:


(Ook te zien: de bank waaronder het geheel moet verdwijnen.)

De uiteindelijke keuze is een mengsel van de gegeven adviezen en mijn eigen(wijze) ideeën. Ik heb vastgehouden aan het Eucalyptus-triplex, omdat het, volgens de folder, een wat duurzamer product is. Dat heeft te maken met de gebruikte lijm. Ook hadden ze simpelweg geen populierentriplex in de winkel liggen. Ik heb wel een dunnere versie gekozen. Ben stelde 4mm voor, vanwege de makkelijker aansluiting op Roco-line met bedding. Maar die bestaat hier niet van. Het is 5,5mm geworden.

Misschien had ik nóg eigenwijzer moeten zijn en 9mm genomen. Ik heb die dunnere plaat in de bouwmarkt bepoteld om zijn stijfheid te beoordelen en gegokt dat het wel zou kunnen. Er zou immers ook een stuk vanaf gaan: uit de plaat van 244 x 122cm heb ik 200 x 75 laten zagen. Nu ik die platen thuis aan de korte kant optil, vind ik het gewicht prima, maar het buigt wel behoorlijk door.

De redding moet komen van de schrootjes die ik van de rest heb laten zagen, die ook op de foto te zien zijn. In plaats van aluminiumprofielen moeten zij, gestapeld, gelijmd en geschroefd, de benodigde stijfheid gaan leveren.

Je ziet ook, aan de stapel schrootjes links, dat het hout behoorlijk krom is. Dat geldt ook voor de twee platen. Ik laat het een tijdje liggen zodat het een beetje kan uitzakken. Als ik genoeg moed verzameld heb (en schroeven en lijm), ga ik de opstaande rand maken.

Wordt vervolgd,

Ferdinand.

PS: Het zou wel prettig zijn als het gaat regenen - of zó heet wordt, dat alleen binnen klussen nog verantwoord is.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #24 Gepost op: 12 juni 2021, 19:04:59 »
Ik denk dat je die verstijvingsstroken niet eens hoeft te schroeven. Lijmen alleen zou voldoende moeten zijn.
Dat ze een beetje krom zijn is ook geen probleem. Ik neem aan dat je er minstens 2 op elkaar legt. Dan leg je de ene met de holle kant naar boven en de andere met de bolle kant. Een paar zware dingen er op om ze tijdens het drogen van de lijm in bedwang te houden.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2021, 23:45:44 »
Ik ben dus niet de enige die een baan bouwt die ook weer makkelijk uit elkaar moet kunnen....  :)

Ik gebruik populieren multiplex van 9mm dik, omdat het een mooie kleur heeft, (bijna wit), niet veel weegt, en ook niet zo hard is als meranti multiplex. Je kunt hier nog redelijk makkelijk een spoorspijker induwen zonder dat je direct een hamer nodig hebt. Als versteviging zitten er vurehouten latjes onder van 16mm dik en 45mm  breed (ongeveer). Voor de rechte spoor gebruik ik lengtes van 122cm en 30 cm breed, de bogen zijn platen van 61x122cm (in deze maat koop ik ze bij de praxis). Ik hoef de modules niet in te klappen, als de baan opgebouwd staat kan ik m gerust weken of maanden laten staan.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #26 Gepost op: 05 juli 2021, 22:27:22 »
Wel voortgang,

Geen foto's. Want aan twee brede sjoelbakken wil ik geen serverruimte verspillen. Maar ik heb de triplex randjes gestapeld, gelijmd en geschroefd. En nu is de constructie, naar timmermansoordeel, stijf genoeg als ik zo'n bak optil aan de korte kant. En ik ben blij, gezien het gewicht, dat ik maar 5,5mm triplex heb gekozen, in plaats van 9mm multiplex.

Er moeten nog meubelviltjes onder en dan is de volgende stap: het monteren van scharnieren zodat de ene bak over de andere heen gekanteld kan worden. Na enig getreuzel heb ik de smaak te pakken - maar ik beloof niks...

Intussen heb ik op een ander spoor vast wat nagedacht over het sporenplan, met name de wisselstraat.

Groeten,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2021, 22:36:19 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #27 Gepost op: 06 juli 2021, 09:28:33 »
Mooi hoor, maar een paar foto's zou wel leuk zijn.... plaats ze anders hier, kost je niks meer  ;)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #28 Gepost op: 07 juli 2021, 00:13:34 »
Vooruit dan,

Toch maar wat plaatjes, dat zegt natuurlijk meer - ik doelde overigens op de serverruimte van BNLS.

De twee sjoelbakken op de vloer - gestapeld weliswaar, met de compacte wisselstraat al uitgelegd, een proeflok en wat publieke belangstelling:



Komt dat Bw er dan toch? Zo te zien is er ook al een draaischijf gepland  ;).


Een bovenaanzicht van de uiteinden:



Beide bakken hebben één korte kant met opstaande rand, en een zonder (U-vorm, vandaar "sjoelbakken"). De open kanten komen dus tegen elkaar. De wisselstraat in de eerste foto ligt nu dus nog verkeerdom. Als de ligging bepaald is, komt ter plaatse van het uitrijspoor een coupure.


Een detail van de stapelconstructie:



Na het lijmen van de plaatjes heb ik ze geschroefd. Omdat de plaatjes een beetje gingen "drijven" op de lijm, en omdat ik ze niet allemaal nauwkeurig op maat had gezaagd, liggen ze op de hoeken niet helemaal strak in verband. De schroeven kan ik niet door alle plaatjes heen draaien, dan zouden ze er aan de onderkant uitsteken en gaat mijn mooie bamboeparket eraan. Om toch álle plaatjes bij elkaar te houden, zitten er dus evenveel schroeven aan de onderkant.


Een detail van de open zijdes. Deze twee randen moet ik dus strak tegen elkaar krijgen, met scharnieren:


(Let u ook eens op het mooie vloerkleed.)

Groet,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2021, 17:17:59 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #29 Gepost op: 14 juli 2021, 19:52:24 »
Zo,

De basis is klaar. De sjoelbakken zijn aan elkaar gekoppeld:




Om de scharnieren te monteren is een laagje van de rand afgehaald:




... omdat er in dichtgeklapte toestand wat ruimte tussen zit. Op deze manier komen de randen van de bakken netjes op elkaar te liggen:




Op het oog is de stijfheid redelijk. De plaat komt voor het eerst over de hele lengte van de grond, tot aan het scharnierpunt, als ik een van de uiteinden 4,5cm optil.
Het opklappen gaat soepel. De bak die overeind staat, zwabbert een beetje (torsie). Klaar om onder de bank te schuiven:




Het is duidelijk dat ik geen timmermansdiploma heb, maar ik ben tevreden met het resultaat. Er moet nog wel wat afwerking komen in de vorm van vilt of andere bescherming aan de onderkant. Anders krijg ik uiteindelijk krassen op de vloer. En ik heb bedacht dat het handig is een paar handgrepen te monteren aan de zijkant, zodat ik het geheel makkelijk onder de bank vandaan kan halen en terugschuiven.

Met dank aan Deetrein heb ik dertien stuks Fleischmann-compensatierails op de kop kunnen tikken. Die gaan zorgen voor de verbinding tussen de sporen op de overgang van de bakken. Naar het idee van Bert van Gelder.

Ondertussen ben ik op het andere spoor nog even over de wisselstraat aan het nadenken.

« Laatst bewerkt op: 14 juli 2021, 22:36:15 door Ferdinand Bogman. Reden: Ik had de verkeerde bedankt voor de compensatierails »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf