Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:44:35
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: 'Coasting' functie bij dieselelectrisch materieel  (gelezen 1866 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
'Coasting' functie bij dieselelectrisch materieel
« Gepost op: 23 mei 2021, 20:39:13 »
Hoi,

Hoe kan ik dit instellen bij een ESU LokSound 4 en 5? Ik Had ooit een Artitec DE1 met LokSound 3.5, die kon dat niet, later een DE2 gekocht met LoSo4 die dit wel kon. Dan zakt het toerental weer naar beneden als de trein niet meer optrekt (er is dan minder vermogen nodig van de dieselmotor). Dat vond ik wel zo realistisch, dus had ik een Artitec LoSo4 voor mijn DE1 gekocht en nu zit de LoSo3.5 in mijn Beel.

Maar nu heb ik een LokSound 4 in mijn DE3 zitten, een LokSound 5 micro in mijn Mesu 2000 en ga ik een LokSound 5 in mijn Beel prakken. Die moeten dat natuurlijk ook kunnen. Ik krijg het alleen niet voor elkaar :(

Bedoeling is dus dat het automatisch gaat, net als bij de Artitec DE2 (geen extra functie toets). Dus je geeft de throttle een slinger, toerental loopt op, trein zet zich in beweging en zodra de ingestelde snelheid is bereikt moet het toerental weer naar beneden gaan.

Mvg,

Robert

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
  • Bnlx treinendokter.
Re: 'Coasting' functie bij dieselelectrisch materieel
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2021, 12:40:46 »
Net even een paar ESUX/LS5 (LS4) bestanden van diesel loks (BR218) bekeken. Voor de automatische coasting moet je het sound project aanpassen.

In het plaatje (uit het BR218 project) zie je de coasting stadia van de statusmachine onder de drive status.



De logische overgangen van Drive naar Coast worden in dit project door timer1 (tmr1) en variabel User2 (Usr2), waarbij tmr1 de vertraging is (meestal 28 eenheden) en Usr2 gebruikt wordt voor de actuele rijsnelheid.

Nee, het is geen CV verandering, het heeft wat meer voeten in de aarde.  ;)

Jan-Peter

Edit:
Wat zie je nu in de status machine?
Boven aan zie je de 6 rijgeluidsstappen. Tussen de stappen heb je overgangen (voorwaarden) waaraan moet worden voldaan, als de lok optrekt (in de statusmachine naar rechts) of afremmen (in de status machine naar links). De overgangsgeluiden zitten 'gevangen' in de gele boxen.
Een maal in de nieuwe status (bv D4), zal de aan de voorwaarde worden voldaan dat de rijsnelheid is zoals gewenst, en er geen verandering is binnen een bepaalde periode (28 tijdseenheden). Daarmee wordt de nieuwe status DC4, met de gas terug geluid, en vervolgens verder naar de CX status, met het coasting geluid.
Vanuit DC4 kan als er weer opgetrokken wordt ook naar de acceleratie geluiden worden geschakeld (D45)

De overgangen zijn ook in tegengestelde richting te doorlopen, met de daarbij behorende geluiden en voorwaarden.
Uiteindelijk is het de grootste uitdaging om behalve de geluiden te pakken te krijgen, ook de gebruikers voorwaarden van de statusmachine slim te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2021, 12:57:15 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: 'Coasting' functie bij dieselelectrisch materieel
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2021, 15:10:06 »
Dag Jan-Peter,

Dank je wel voor de uitleg, ik wist niet dat het zo ingewikkeld zou zijn :( Ik dacht overigens dat een BR 218 Diesel hydraulisch was? Blijven die niet op hoge toeren bij snel rijden? Of zijn dit de trappen in de overbrenging?

Het zijn gelukkig complete soundfiles van de ESU website, dus in theorie zou ik alles moeten hebben. :-X

Mvg,

Robert

VvKan

  • Gast
Re: 'Coasting' functie bij dieselelectrisch materieel
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2021, 15:20:09 »
Vraagje aan Jan-Peter:  zit hierin ook verwerkt, dat de motor weer meer geluid gaat produceren bij het inkomen van de cruise control ?  Bijvoorbeeld wanneer een vlakke baan overgaat in een helling omhoog?
En andersom dus ook ? (Helling af )

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 926
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: 'Coasting' functie bij dieselelectrisch materieel
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2021, 16:29:23 »
Bij de NS 6300 stoomlok’s van A* is ook zo’n effect in het geluid verwerkt.
Bj het versnellen krijgt men zware stoomslagen te horen, zodra de gekozen snelheid is bereikt, verstomt het geluid tot er een soort van vrijloop te horen blijft.
Best een mooi effect.
De groeten van Rob

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
  • Bnlx treinendokter.
Re: 'Coasting' functie bij dieselelectrisch materieel
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2021, 10:50:25 »
Hoi Veroniek,

Ja, dat is ook in het soundproject verwerkt, geluidssterkte en overgangen zitten er allemaal in. Met CV's zijn echter wel wel het geluidsnivo en sommige drempel waarden (bv remgeluid) aan te passen.

De voorwaarden zijn gebaseerd op ingestelde en daadwerkelijke snelheden van de motor (Duits: soll<>ist). Met logische functies als groter, gelijk en kleiner, kan er dan van 'blok' naar 'blok' gesprongen worden. Die logische functies (bereikbaar voor gebruikers) zijn dé grote sprong van LS3.5 naar LS4. Nadeel is wel dat de soundprojecten een stuk ingewikkelder werden. De LS3.5 was al een stuk lastiger met de mogelijkheid om alternatieve geluiden in een blok te zetten.

Generiek kan je zeggen dat alle moderne geluidsdecoders met een statusmachine werken, ESU heeft er gewoon veel werk in gestoken. Hoe uitgebreider de statusmachine, de beter het geluid van de lok kan zijn. De voorbeelden hiervan zijn ruim te vinden hier op t forum. Zowel de goede als minder geslaagden.  ;D

Persoonlijke note: Het lezen van een status machine is een heel stuk simpeler dan er een vanaf nul op te zetten, weet ik uit ervaring.

Jan-Peter

Edit: Screen captures van de logische overgangen en inhoud van een blok. (Beide beschreven in eerste bericht).




« Laatst bewerkt op: 25 mei 2021, 10:58:24 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: 'Coasting' functie (toerental gaat omlaag na bereiken snelheid)
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2021, 03:48:55 »
Even diesel fijnstof er af blazen: pfff :-X

Elke keer als ik denk: ik ga dit eens proberen, dan snap ik er geen stoomfluit van helaas. Ik zie die hele tmr en usr dingen niet staan en raak het spoor bijster. Ik heb de files van de Artitec DE1/2 (die zou het coasting gebeuren hebben) en de Roco DE IV (geen coasting) naast elkaar gehouden en zie alleen dat die van de Artitec er simpeler uitziet. Nou moe ??? Ik heb ook de LokSound 3.5 file en de LokSound 4 file naast elkaar gehouden, maar daar schiet ik ook niks mee op. Ik wou dat het lekker simpel was, want ik moet (nou ja, het blijft hobby... ) ook nog de NS 2600 en NS 2000 en de Mat 34 zo aanpassen en eventueel nog een NS 2400 als ik er een goed lijkend project voor kan vinden. Voor de NS 2600 ga ik eerst eens bij de Bolle Neus 'HLD 52/53/54) 'neuzen'. Daar is een LokSound 5 file van die het coasten misschien al heeft. Ik heb nu een HLD 59 er in geperst als namaak Beel geluid.

Ik heb in de afgelopen periode geprobeerd om 3D tekenen te leren en om Arduino te programmeren, dit is tot op zekere hoogte gelukt (het is mij gelukt om te doen wat ik wilde), maar ik heb daardoor mijn gelimiteerde brein overbelast denk ik :-[

Voor wie is dit een peuleschil om er in te editen? De complete loksound 4 en loksound 5 files van de DE IV/RAm zijn beschikbaar op de ESU site: http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=tee+ram maar hebben die coasting functie er niet in zitten. Het zijn geconverteerde LokSound 3.5 files denk ik, die deze functie niet geïmplementeerd heeft.

Misschien vinden meer mensen het interessant om hun Roco of andere TEE RAm/DE IV te upgraden met een LokSound 4/5 en deze coasting functie, en dan zou je ons allemaal heel blij maken (y) De LokSound 3.5 die eerst in de TEE DE IV zat, zit inmiddels in een Piko V200 (stekkertje gepluxificeerd). Vond ik een mooie lok om er bij te hebben (wie heeft er nou geen V200?) maar het Duitse geluid is minder kritisch voor mij omdat ik voornamelijk NL/NS verzamel.

Vriendelijke groet,

Robert


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: 'Coasting' functie bij dieselelectrisch materieel
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2021, 04:55:11 »
Hmmm,

Zou het kunnen zijn dat de beschikbare Artitec DE1/2 loksound file eigenlijk een geconverteerde LokSound 3.5 file is? (duz zonder het coasting deel) Vind het nl wel raar dat Artitec deze beschikbaar heeft gemaakt.

Het zou verklaren waarom ik niet kan spieken hoe de coasting werkt...

Mvg,

Robert (die maar eens gaat snurkelen nu)