Doel:€250.00
Donaties:€250.05

Per saldo:€0.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ringleiding en diode door 72sonett
Vandaag om 00:51:57
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Martin Domburg
Vandaag om 00:08:52
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Fritsprt
27 oktober 2021, 23:36:54
Wie kan mij helpen met een 3d printer om iets te printen door Hoontje
27 oktober 2021, 23:29:58
Basic onderhoud locomotieven door Martijn193
27 oktober 2021, 23:27:44
Nieuwe website online: mrmodelrailroad.com door Hasenwald
27 oktober 2021, 23:23:36
Twee-assige rongenwagens door Taigagaai
27 oktober 2021, 22:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 oktober 2021, 22:46:50
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Wim Vink
27 oktober 2021, 22:37:15
Modelspoorwinkels in Google Earth door KNed
27 oktober 2021, 22:35:54
Jubileum? door VictorPM
27 oktober 2021, 22:33:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
27 oktober 2021, 22:29:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
27 oktober 2021, 22:03:06
Hernieuwde kennismaking door MarcNL
27 oktober 2021, 21:37:50
Nieuwe app en firmware versie (1.0.6) voor de DK50018 schakeldecoder door Bert_Apd
27 oktober 2021, 20:24:41
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
27 oktober 2021, 20:13:46
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg. door GD
27 oktober 2021, 20:06:08
Lawrie's Mechanical Marvels door GD
27 oktober 2021, 19:44:35
Raadplaatje door Jeronimos
27 oktober 2021, 19:44:28
Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m door basjuh1981
27 oktober 2021, 19:43:57
EifelBurgenBahn door basjuh1981
27 oktober 2021, 19:42:37
Ook geen Preisers meer in de VS door basjuh1981
27 oktober 2021, 19:40:12
Aachenau West door puntenglijder
27 oktober 2021, 19:17:32
Stoom Stichting Nederland, perikelen… door hrp
27 oktober 2021, 17:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
27 oktober 2021, 16:49:53
VERPLAATST: Problemen door woningbouw bij de SSN? door Bert van Gelder
27 oktober 2021, 16:48:31
Stralen van messing modellen; welke materialen gebruiken? door CeesJ
27 oktober 2021, 14:56:50
VIRM kop in de schaal 1:5 door Mitchell
27 oktober 2021, 14:55:13
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
27 oktober 2021, 14:43:59
Brekina MAN-schienenbus (64000), maakt lawaai na stilstand. Olie helpt niet. door Matthijs1308
27 oktober 2021, 12:30:40
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 13084 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4744
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #90 Gepost op: 12 oktober 2021, 17:07:50 »
Leuk ontwerp wordt dit zo, met veel rangeer werk  (y)

Het wissel voor de flankbeveiliging zou nog vervangen kunnen worden door een:


stopontspoorblok of een


ontspoortong.
Foto bron: Infrasite.nl

Hebben het zelfde doel als het wissel naar het korte spoortje, maar zijn in aanleg en onderhoud veel goedkoper.
In model zal je ze echter wel zelf moeten maken.
Eén van beiden zou ook een oplossing zijn voor het door Spoorzeven geschetste probleem bij de sporen vanaf de fabriek.
En om consequent te blijven zou ook het VAM spoor flankbeveiliging moeten krijgen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #91 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:57:17 »
Eric, in reactie 79 had ik dat al opgemerkt (over OT en ST). Je hebt een punt dat ik dat bij het VAM-raccordement niet heb herhaald.
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4744
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #92 Gepost op: 12 oktober 2021, 21:15:16 »
Daar heb ik dan compleet overheen gelezen Frank ...

Ik zie alleen even de relatie niet tussen een OT/ST en een dwergsein, de eerste 2 houden ook rollende wagens tegen, de laatste alleen bemande voertuigen, waarvan de bemanning ook nog eens op zit te letten ;)


[edit]
Het liet me niet los, dus ik ben even gaan zoeken en ik vond een mooi voorbeeld in Alphen aan den Rijn.
Daar is het korte kopspoor naar het onderstation aan de zuidoostzijde beveiligd met een laag geplaatst sein (dwergsein) en een stopontspoorblok en het raccordement naar Electrolux aan de noordwestzijde alleen met een laag geplaatst sein.
Kijk je vervolgens naar de situatie ter plaatse dan wordt meteen duidelijk waarom.
Het kopspoor ligt op gelijke hoogte met het hoofdspoor, terwijl de aftakking naar het raccordement vrijwel direct na het wissel qua niveau begint te dalen t.o.v. het hoofdspoor.
Ergo: een losstaande wagen op het kopspoor zou bijvoorbeeld door harde wind zelfstandig naar het hoofdspoor kunnen rollen, terwijl die kans bij het raccordement nihil is.
M.a.w. als het spoor naar de desbetreffende aansluiting afloopt t.o.v. het hoofdspoor volstaat een laag geplaatst sein, ligt de aansluiting op gelijk niveau, of hoger dan het hoofdspoor is ook een flankbeveiliging in de vorm van een uithaalspoor, stopontspoorblok of ontspoortong noodzakelijk.


Apn op sporenplan.nl


Zuidoostzijde vanuit de lucht.
Bron afbeelding

Met behulp van de bron is de noordwestzijde ook te vinden :)
[/edit]

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 08:12:31 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #93 Gepost op: 13 oktober 2021, 20:19:09 »
Bedankt voor de tips, uitleg en ideeen. Ik ga er mee aan de slag. Maar eerst nog wat schilderwerk in huis, dan weer verder met de baan. Met een beetje geluk staat er vanaf +/- eurospoor niets meer in de weg om verder te gaan.
Wort vervolgd maar even geduld
Mvg Pascal

Nederdam