Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models / Models World 2021 door Chris
Vandaag om 00:40:39
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Chris
Vandaag om 00:39:23
E-loc NS1300 in 1:32 spoor 1? door KNed
Vandaag om 00:21:38
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:19:05
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door jandcargo
Vandaag om 00:06:37
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
16 september 2021, 23:26:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 september 2021, 23:21:18
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door GerardvV
16 september 2021, 22:34:47
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Marc tramt
16 september 2021, 22:23:09
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
16 september 2021, 22:04:21
Treinverkeer NL grotendeels plat door telefoonstoring verkeersleiding. 16-09-202 door Klaas Zondervan
16 september 2021, 21:26:42
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
16 september 2021, 21:26:33
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Met een sik
16 september 2021, 21:23:11
Raadplaatje door Cc72000
16 september 2021, 21:16:04
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door Klaas Zondervan
16 september 2021, 21:15:54
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door EricZmS
16 september 2021, 21:15:17
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
16 september 2021, 20:57:53
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Rondje_HO
16 september 2021, 20:51:29
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
16 september 2021, 20:49:51
Noord Korea, en raketten vanaf een trein afvuren. door Rondje_HO
16 september 2021, 20:41:14
Film-stoomtrein (Murder Orient Express) gered? door Sven
16 september 2021, 20:36:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 september 2021, 20:36:31
Werkplaats - (Baanplan H0) door basjuh1981
16 september 2021, 20:24:01
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door basjuh1981
16 september 2021, 20:22:14
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Rondje_HO
16 september 2021, 19:03:37
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Duikeend
16 september 2021, 17:53:34
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
16 september 2021, 17:34:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 september 2021, 17:31:08
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
16 september 2021, 16:01:17
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
16 september 2021, 15:55:06
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 9888 keer)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #45 Gepost op: 26 juli 2021, 13:22:38 »
Op basis van jouw idee over het draaien van de fabriek heb ik onderstaande variant gemaakt.
Bedankt Peter, daar kan ik wel wat mee.
ik ga het eens op me in laten werken maar al mijn wensen zitten er wel in. ik moet alleen nog een beetje schuiven met een wissel om deze van een module scheiding af te halen,
maar dat gaat wel lukken. kun je het anyrail bestandje doorsturen naar mij aub?

keerlussschakeling in de lus plaatsen. Niks moeilijks aan.

Wat Klaas zegt wat betreft de keerlus klopt. de benodigde
Xtreme Module van rosoft heb ik al in huis.
ik moet nog even kijken waar ik de scheiding/ opdeling in secties maak, maar ik wil toch alleen maar korte treinen inzetten dus lengte is geen probleem.
Ik dacht er aan om de voor en na de wisselstraat (op het dalende/stijgende gedeelte) 2 secties te maken, en de daadwerkelijke lus in een van deze twee op te nemen. maar moet even kijken of dat handig is en of dat kan met de keerlus module. heb de handleiding nog niet gelezen  ;D

Mvg Pascal

Nederdam

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #46 Gepost op: 26 juli 2021, 13:36:45 »
Ik heb in jouw plaatje twee groene strepen gezet. Daartussen komt de keerlus.

Overigens vind ik de opzet van je schaduwstation niet handig. Je hebt nu een bundel van 2 sporen, dan de lus en dan weer een bundel van 2 sporen. Om een trein te kunnen laten doorrijden moet je in elke bundel 1 spoor vrij laten, waardoor je effectief maar 2 treinen kunt parkeren.
Zie je geen kans om een bundel van 4 sporen te maken? Dan heb je 1 spoor om door te rijden en 3 om te parkeren.


Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #47 Gepost op: 26 juli 2021, 13:40:49 »
 Als ik het goed begrepen heb (ik ga mijn keerlus binnenkort ook aanleggen) is het enige waar je op moet letten, dat zich maar een trein tegelijk in de keerlussectie bevindt. Als dat klopt, zou Pascal wat kunnen winnen door de keerlussectie maar de halve eigenlijke lus te laten beslaan. Er is lengte genoeg. En zou kan hij de andere helft benutten om daar alvast een trein uit de opstelsectie te laten wegrijden.
(We praten hier idd over digitaal.)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #48 Gepost op: 26 juli 2021, 13:45:33 »
Er is inderdaad lengte genoeg. De keerlus hoeft niet langer te zijn dan het langste opstelspoor. Dus er valt volgens mij nog wel wat te schuiven.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #49 Gepost op: 26 juli 2021, 13:54:19 »
Zie je geen kans om een bundel van 4 sporen te maken? Dan heb je 1 spoor om door te rijden en 3 om te parkeren.
Daar heb ik ook naar gekeken toen ik dit voor Pascal tekende. Naar mijn idee is er ruimte voor 4 sporen in de opstelsectie. Als je uitgaat van een heen en een terug, zijn er dus twee opstelsporen die ‘permanent’ bezet mogen zijn als je wilt doorrijden. Met de getekende oplossing kon ik die redelijk lang maken. Maar ik hou me aanbevolen voor betere oplossingen.
Anderzijds bevat de baan geen ovaal. Gewoon rondjes rijden is er dus niet bij. Er zal steeds een andere trein tevoorschijn komen. En als je een treinstel wel wilt laten terugkeren (Pascal heeft meen ik een Sprinter voor zijn reizigersvervoer) kun je die van een opstelspoor direct laten terugrijden, dus niet via de lus. Het is tenslotte een enkelsporige hoofdbaan.

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #50 Gepost op: 26 juli 2021, 13:56:18 »

Overigens vind ik de opzet van je schaduwstation niet handig. Je hebt nu een bundel van 2 sporen, dan de lus en dan weer een bundel van 2 sporen. Om een trein te kunnen laten doorrijden moet je in elke bundel 1 spoor vrij laten, waardoor je effectief maar 2 treinen kunt parkeren.
Zie je geen kans om een bundel van 4 sporen te maken? Dan heb je 1 spoor om door te rijden en 3 om te parkeren.


Dat is precies wat ik als suggestie bedoelde. Wist overigens niet dat er digitaal zou worden gereden  (y).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #51 Gepost op: 26 juli 2021, 14:06:58 »
Wist overigens niet dat er digitaal zou worden gereden  (y).
Daarom is het altijd handig om eerst de startpost te lezen. 8)

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #52 Gepost op: 26 juli 2021, 14:34:48 »
Daar heb ik blijkbaar overheen gelezen Klaas. Komt door mijn analoge leesbril  ;).

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #53 Gepost op: 26 juli 2021, 17:25:46 »
Bedankt voor de suggesties en opmerkingen.
Voorlopig kan ik goed uit de voeten met de opstel sporen.
Ik heb niet zo heel veel materiaal en het gaat me meer om bouwen dan rijden.
Als er een spoor bezet is Dan wacht de volgende wat langer en zoals Peter al zegt heb ik alleen een sprinter voor personenvervoer die ook via hetzelfde spoor weer kan vertrekken ( zonder de lus rond te rijden)
Betere suggesties altijd welkom maar ik ben hier al heel tevreden mee.
Ondertussen is de onderbouw en 3 modules van de bovenbouw gereed, en heb ik gisteren de helling uitgebreid getest. Hij zit krap tegen de 4 procent stijging maar met de te gebruiken korte treinen heeft dit geen problemen opgeleverd.
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #54 Gepost op: 30 juli 2021, 22:05:04 »
In afwachting van benodigde spullen maar even een ander klein projectje begonnen.
Ik ga maar eens proberen een ouderwetse schaftkeet te bouwen.
Het begin is er
Kleur komt voor mijn idee en voor zover ik me voor de geest kan halen ook aardig in de buurt.( op foto voor mijn gevoel minder goed)
Mooier dan dat felle geel van tegenwoordig.
In de rommel doos maar eens gaan zoeken naar een paar geschikte wielen.
Dak ben ik nog niet helemaal uit. Noodzakelijke bogen maken uit sturen valt tegen. Waterproof schuurpapier “breekt” al snel.




« Laatst bewerkt op: 30 juli 2021, 22:26:31 door Pascal77 »
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #55 Gepost op: 07 augustus 2021, 11:14:37 »
Overigens vind ik de opzet van je schaduwstation niet handig. Je hebt nu een bundel van 2 sporen, dan de lus en dan weer een bundel van 2 sporen. Om een trein te kunnen laten doorrijden moet je in elke bundel 1 spoor vrij laten, waardoor je effectief maar 2 treinen kunt parkeren.
Zie je geen kans om een bundel van 4 sporen te maken? Dan heb je 1 spoor om door te rijden en 3 om te parkeren.


na veel passen meten, zoeken en tekenen (en hulp van peter) is het gelukt om het aan te passen zodat er tussen de keerlus en de opstelsporen nog twee wissels komen.
Lastige was om de wissels buiten de module overgangen te houden, maar dat is gelukt.
hierdoor heb ik dus altijd 1 vrij spoor en drie opstelsporen ter beschikking.
Ik had er nooit bij nagedacht maar na de opmerkingen van Klaas en Anton leek het toch een zinvolle aanpassing en dus de plannen aangepast.

vandaag dus beginnen met de rails leggen en de bedrading solderen en leggen (incl keerlusmodule)
benodigde flexrail verwacht ik dinsdag.

Anyrail plaatje volgt.

Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #56 Gepost op: 07 augustus 2021, 17:29:54 »
De lijm van de eerste gelegde rails ligt te drogen.
Ondertussen ook maar gelijk een paneel gemaakt voor alle benodigde modules etc.
Deze komt op een deel van het onderste niveau waar geen spoor komt.
Makkelijk toegankelijk en zonder rugpijn



Morgen weer een dag.
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #57 Gepost op: 21 augustus 2021, 17:34:31 »
Onverwacht toch een middag beschikbaar om wat aan de baan te werken.
Dus weer verder met rails en bedrading leggen, keerlus aansluiten, wisselstraat / opstelsporen plaatsen ( dit was nog best een klus ivm beschikbare ruimte en gebruik van flexrail.)
Maar het was een productief dagje.


















Bedrading komt allemaal aan de bovenkant van het onderste niveau zodat ik niet meer op m’n rug onder de baan moet kruipen en ik overal fatsoenlijk bij kan.
( al doende leert men )
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #58 Gepost op: 21 augustus 2021, 18:23:03 »
Leuk om het van de tekentafel naar de treintafel te zien verhuizen. Ik zie dat je het in de garage (?) opbouwt. Hoever ga je voordat het naar de zolder gaat?

Peter

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #59 Gepost op: 21 augustus 2021, 18:33:56 »
Inderdaad mooi om van een (jou  ;D) papieren plan naar realiteit te gaan.
Mijn huis is volledig onderkelderd, dus ik heb daar genoeg , meer dan op de definitieve kamer.
Ik kan nu overal goed bij en overal rondom lopen.
Ander voordeel  is dat ik daar zonder problemen kabaal kan maken en kan solderen, lijmen etc.
Ik heb maar 1 boven verdieping waar ook de slaapkamers zijn, en als ik daar bezig ben dan zit ik, naast geur etc, ook met een 11 jarige die een deur verderop slaapt en alles geweldig interessant vind, zeker als hij daarmee zijn bedtijd kan verlaten…
Dat is ook de hoofd reden voor Modulaire  opbouw.
De bedoeling is “vuil” werk in mijn kelder te doen.
Voor de onderbouw geld dit niet. Als deze klaar is dan is dat af. Maar dat is wel demontabel zodat hij eventueel ook verhuisd kan worden.

Mvg Pascal

Nederdam