Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 20:31:58
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Hasenwald
Vandaag om 20:14:48
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Eriktrein
Vandaag om 20:12:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:02:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:49:08
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:39:43
Inloopavond “Het Waeghspoor”, Alkmaarse Module Groep, 24-09-2021 door ca.gorter
Vandaag om 19:34:42
Railtalk Magazine Latest Issue door St00mboy
Vandaag om 19:27:52
Oneindige Overslag 0e RC door HuubvG
Vandaag om 19:27:42
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 19:03:25
Overweg in overweg door VictorPM
Vandaag om 18:59:40
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door St00mboy
Vandaag om 18:56:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 18:37:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
Vandaag om 18:37:12
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 18:19:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
Vandaag om 18:07:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 17:49:20
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door henk
Vandaag om 17:48:51
Airbrush set werkt niet door denobis
Vandaag om 17:31:24
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:07:40
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:57:32
Ervaring vitrineopmaat.nl door sncf231e
Vandaag om 15:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 14:25:16
"Rijswijk" op 24-26 sept. 2021, (noot: smalspoordagen geannuleerd) door Jan-Peter
Vandaag om 12:47:58
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door NS1220
Vandaag om 11:41:16
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door jerrytrein
Vandaag om 10:58:10
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 10:29:01
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Sven
Vandaag om 09:42:22
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door Beached
Vandaag om 00:59:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 september 2021, 23:52:47
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 9951 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4687
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2021, 09:20:07 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2021, 12:39:46 »
Bierviltjes helpen ook, zeker in dit stadium 🙃
Alles staat al waterpas  ;D ;D
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Online Online
  • Berichten: 96
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #32 Gepost op: 25 juli 2021, 18:47:42 »
In het bijgaande plaatje zijn de wijzigingen in samengevoegd. Dat praat wat gemakkelijker. Het oranje deel bevat de aanpassingen t.o.v. de vorige versie.

Er zijn een paar 'problemen' met deze variant. Die betreffen het rangeren. Probeer maar eens de verschillende treinbewegingen uit. Dan zal je zien, dat een trein vanuit het VAM-station alleen achteruit weg kan, tenzij je daar een extra (rangeer)locomotief voorhanden hebt. Er is echter geen plek om deze op een logische manier te stallen.
Een soortgelijk probleem heb je bij de twee andere fabrieken.
Ik zal in een aangepaste schets wat opties voor verbetering aangeven. Komt later vanavond.

Peter

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4648
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #33 Gepost op: 25 juli 2021, 18:56:05 »
Niet teveel en te lang over wakker liggen Peter.

De sporen op het raccordement Huiswaard, ten noorden van het station Alkmaar werden destijds door de ligging van de sporen en wissels ook regelmatig achteruitrijdend (geduwd) bediend.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2021, 19:46:40 »
Daar had ik dan weer niet bij stil gestaan.
Ben benieuwd wat je alternatieve is.
Bedankt alvast en sorry voor het extra werk. :-\
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Online Online
  • Berichten: 96
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #35 Gepost op: 25 juli 2021, 19:50:39 »
Eric, die situatie heb ik idd ook in mijn eigen baan. Ik ga Huiswaard ook even bekijken op Sporenplan. Op de baan van Pascal echter is het lastiger, omdat hij geen opties heeft om een aankomende trein met dezelfde loc voorop weer op de hoofdbaan naar het schaduwstation te krijgen. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Peter

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #36 Gepost op: 25 juli 2021, 21:12:32 »
Peter, kun je het enkel spoor op module 4 als dubbelspoor tekenen, als omloop spoor zeg maar.
En dan de wissel naar de fabriek links boven direct hierop aansluiten ( spoor naar fabriek dus 90graden draaien)
Als ik dan de wissel tussen station en beton fabriek hoger leg, kan ik daar ook met langere treinen terecht.
Is dit begrijpelijk en een logische optie?
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Online Online
  • Berichten: 96
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #37 Gepost op: 26 juli 2021, 01:18:58 »
Op basis van jouw idee over het draaien van de fabriek heb ik onderstaande variant gemaakt. Daarin hebben beide fabrieken een omloopmogelijkheid. Bij het VAM-terrein heb ik een extra spoortje gemaakt, waar een rangeerloc kan staan. Tevens zou je daar een kleine laad- en losplaats kunnen maken; die heb ik even ingetekend. Een alternatief zou zijn, dat je het uithaalspoor aan het einde verbindt met het hoofdspoor en zo een omloopmogelijkheid creëert. Dat wordt dan wel wat geknutsel met een meegebogen wissel. Dat zou ik vermijden. En met een extra rangeerloc (een sik?) heb je wat leuk spel.
Verder heb ik het hoofdspoor zo gemodelleerd, dat dit altijd rechtdoor over wissels loopt.


PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #38 Gepost op: 26 juli 2021, 11:38:42 »
Tekening bij deze reactie is niet te zien ??? deze bij vorige reactie's wel (y) Sorry, nu wel te zien, moet wat meer geduld met mijn pc hebben!!
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 11:40:15 door PMBW. Reden: Te snel gereageerd!! »

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #39 Gepost op: 26 juli 2021, 11:50:27 »
Ben wel benieuwd hoe je de keerlus gaat aansluiten in het schaduwstation om kortsluiting te voorkomen. Hoe pas je een keerlusmodule toe met vier opstelsporen of heb je een andere oplossing dan zo'n module?
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2021, 12:26:08 door AntonM »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1642
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #40 Gepost op: 26 juli 2021, 12:09:33 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #41 Gepost op: 26 juli 2021, 12:27:31 »
..... Door een keerlusmodule te gebruiken  :'(....

Dat is nog maar de vraag gezien de vier opstelsporen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21425
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #42 Gepost op: 26 juli 2021, 12:37:06 »
In de eigenlijke lus is toch lengte genoeg?

AntonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #43 Gepost op: 26 juli 2021, 12:50:41 »
Dat is wel zo maar hoe ga je dit schakelen en is het niet handiger om één spoor te gebruiken waarmee de lus wordt ingereden en vervolgens drie opstelsporen van waaruit weer uit het schaduwstation kan worden vertrokken met de trafo in de goede richting ingesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21425
    • Pagina van klaas
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #44 Gepost op: 26 juli 2021, 12:58:14 »
Anton, ik snap niet waar je een probleem ziet. Pascal rijdt digitaal, dus een keerlussschakeling in de lus plaatsen. Niks moeilijks aan.