Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 18:01:43
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 17:39:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:37:08
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 17:36:55
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 17:25:46
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:14:07
programmeren functiedecoder TAMS FD/led door henk
Vandaag om 16:54:34
Dg spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 16:42:28
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Catweazle
Vandaag om 16:41:36
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
Vandaag om 16:26:14
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
Vandaag om 16:02:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door HuubvG
Vandaag om 15:43:54
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door HuubvG
Vandaag om 15:41:46
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
Vandaag om 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 13:23:48
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
Vandaag om 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:41
25 jaar geleden door lrrw
Vandaag om 10:12:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 10:06:16
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 08:55:29
Rheinburg, TP V/VI door Dennis.
Vandaag om 07:07:38
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door sncf231e
25 juli 2021, 23:13:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
25 juli 2021, 22:55:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
25 juli 2021, 22:49:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hrp
25 juli 2021, 22:47:57
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door schipcas
25 juli 2021, 22:40:37
Albert's fantasie in schaal 0e door sdz1976
25 juli 2021, 22:39:37
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 6443 keer)

AntonM

  • Online Online
  • Berichten: 329
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2021, 23:00:29 »
Hoi Pascal,
Je vraagt om suggesties voor het koppelen van de modules. Zelf gebruik ik een combinatie van snel-klemmen (verkrijgbaar bij Hornbach) en aluminium pengat verbindingen (6 resp. 8 mm doorsnede). De modules zijn daardoor binnen seconden met elkaar te koppelen.
Groet, Anton


« Laatst bewerkt op: 13 juni 2021, 13:13:06 door AntonM »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2021, 11:55:42 »
hoi Anton
Goede tip.
dat is inderdaad makkelijker dan met rampamoeren, omdat ik daar bij het bovenste deel weer moeilijker bij kan.
Bedankt

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1496
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2021, 17:31:02 »
Hallo Pascal,

Voor mijn modulebaan (vier hoekbakken) en de uitneembare brug in de vaste baan gebruik ik houten deuvels van 8 mm. Ik pas de delen vast op elkaar en zet ze tijdelijk vast met lijmklemmen. Dan boor ik vier gaten. In twee gaan de deuvels, die in één van de delen worden vastgelijmd. Door de andere twee gaten gaan M6 bouten met ringen en moer om de zaak vast te zetten. Op zich werkt dat prima.

De uitneembare brug heeft natuurlijk alleen deuvels en geen bouten, maar dan wel weer aan beide kanten twee bananenstekers voor de elektrische verbindingen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

AntonM

  • Online Online
  • Berichten: 329
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2021, 18:57:28 »
Hoi Pascal,
Nog even een foto van de aluminium pengat verbinding. De pennen kunnen eruit zodat er geen uitstekels aan de bak zitten bij het opslaan. Ik heb eerst alle gaten in de betreffende latten van alle modules voorgeboord (op elkaar geklemd en onder de boorkolom). Daardoor zitten van alle modules de pen gat verbindingen exact op dezelfde plek. Daarna de modules in elkaar gezet. Ik zie dat jij de modules al gereed hebt. Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton



jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 926
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2021, 20:21:14 »
Hallo,

Dat bedoel ik inderdaad. Je zou de wisselverbinding dan nog wat naar het zuiden kunnen leggen waardoor het stationsspoor behouden blijft.
Je omloopspoor wordt dan wel wat korter maar dat kan interessante rangeerpuzzels opleveren bij wat meer vervoer.

succes jandcargo

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2224
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2021, 04:04:23 »
Het ligt er ook aan hoe vaak alles in en uit elkaar moet.
Ik vind die snelklemmen een goed idee

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2021, 20:21:11 »
Hoi Pascal,
Nog even een foto van de aluminium pengat verbinding. De pennen kunnen eruit zodat er geen uitstekels aan de bak zitten bij het opslaan. Ik heb eerst alle gaten in de betreffende latten van alle modules voorgeboord (op elkaar geklemd en onder de boorkolom). Daardoor zitten van alle modules de pen gat verbindingen exact op dezelfde plek. Daarna de modules in elkaar gezet. Ik zie dat jij de modules al gereed hebt. Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton



Mijn goede vriend Ali vond het ook een goed idee Anton.



Van het weekend maar eens klussen.
Door de twee niveaus moet ik het iets anders doen maar komt goed.
Ik zal tzt de bedachte oplossing wel laten zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2021, 21:21:22 »
Het is dan raadzaam om van latjes een soort mal te maken waarin de gaten zijn voorgeboord en met een aluminium hulsje zijn versterkt. Die mal kan je dan op de module klemmen waarna je steeds precies op dezelfde positie de gaten kan boren in de modules.
Groet, Anton

Vandaag een mal op het werk gemaakt.


Iets anders dan je beschreef maar werking is hetzelfde.
Straks maar eens kijken of het werkt zoals gedacht.
De gaten zitten redelijk ver in het midden, maar dit is bewust. Er zijn twee delen van de bovenste modules waar ik een deel van de onderlat weg moet halen om voldoende vrije ruimte om te rijden te creëren. Deze maat is daarop afgestemd, en dan blijf ik overal wel nogsteeds  dezelfde afstand van gaten en pennen houden.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2021, 22:26:46 door Pascal77. Reden: Typo »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2021, 22:59:42 »
Langzaam maar zeker begint het ook buiten m’n hoofd vorm te krijgen.
Viel me nog niet me om een manier te bedenken om alles demontabel, maar met twee niveaus, toch stabiel te krijgen.
Maar het begint er op te lijken.
Ik wil proberen het hout constructie deel deze week af te krijgen. Dan lig ik er even uit qua beschikbare tijd ivm vakantie en drukte.
Ziet er naar uit dat dat goed gaat komen.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #24 Gepost op: 30 juni 2021, 09:54:03 »
Zo te zien een degelijke constructie. Tijdens de vakantiedrukte de boel weer meenemen in je hoofd en daarna weer eruit en verder bouwen.  :) (y)
Een groetje uit Midden-Groningen, Huub van Ginhoven

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4610
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2021, 13:21:27 »
Waarom maak je een kopstation?

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2021, 14:48:59 »
Hoi. Niet bewust een keuze, maar dit baanplan is uiteindelijk door een mede forumlid getekend, en hier had ik wel een klik mee.
De nadruk ligt uiteindelijk op scenery dus dit ligt me goed.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2021, 21:58:29 »
Dat ging vlotter dan verwacht.
Alles staat netjes gedemonteerd klaar.



Grootste deel van de werkplaats opgeruimd, na de vakantie alles naar boven en dan kan het echte werk beginnen.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2021, 23:21:35 door Pascal77. Reden: Onbedoeld gequote »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #28 Gepost op: 23 juli 2021, 22:11:54 »
Twee en halve week vakantie doet je toch over dingen nadenken. Zo ook over het sporenplan wat ik in gedachten had.
in eerste instantie was er 1 kopstation en diverse goederen aansluitingen. aangezien ik en deel automatisch wil laten besturen is het toch wel leuker om wat meer variatie in het verhaal te brengen, dus wil ik naast het originele kopstation(wat nu een doorrijd station is geworden) links onder nog een kopstation toevoegen.
Daarnaast heb ik geprobeerd het goederendeel wat meer te centraliseren, om zo een meer samenhangende bebouwing te kunnen maken.
Ik ben niet zo heel handig met anyrail en kan max 50 stuks gebruiken, dus ik heb het in stukken op moeten knippen maar ik hoop et toch duidelijk te kunnen maken
-Het schaduwstation is ongewijzigd, en ligt in het verlengde van het spoor met cijfer 1.(via moduledeel 3, hier geen spoor ingetekend)
-Direct hierboven komt het VAM station.
-Het dubbele spoor op module 2 word het uithaalspoor voor het vam station en tevens doorgangsstation.
-Linksboven in de hoek op module 5 komt een machinefabriek, boven het blauwe haven deel een betonfabriek
-Links onder op module 6 bij het dubbele spoor en kopstation.
ik ga proberen hiervoor nog 40 centimeter ruimte te winnen, maar dan moet ik eerst een andere plaats vinden voor de kast die nu hier staat.

Ik heb om de een of andere reden nog een beetje het speelgoedbaan idee bij het plan (wellicht door de rechte lijnen) , maar dat kan aan mij liggen.
Tips en opmerkingen zijn zeer welkom!! Ik ben benieuwd naar de suggesties




AntonM

  • Online Online
  • Berichten: 329
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2021, 08:41:57 »
Hoi Pascal, je kan het aantal railstukken van 50 als het ware vergroten door langere rechte stukken, die bestaande uit meerdere rails, te vervangen door flexibele rails. De lengte daarvan is maximaal 80 cm maar kan worden opgerekt  ;) tot veel langer (kleurt dan wel rood). Is dan wel belangrijk voor de juiste positie dat eerst een traject wordt uitgelegd en dan pas tussen twee rails aan weerszijden van het rechte traject de tussenliggende rails worden vervangen door de flexibele rail.