Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans GJ
Vandaag om 16:32:48
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: Piko wissels, verbeteren voor stroomtoevoer.  (gelezen 1886 keer)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Piko wissels, verbeteren voor stroomtoevoer.
« Gepost op: 21 mei 2021, 11:36:26 »
Ik gebruik in mijn baan piko wissels. Nu krijg ik kortsluiting bij voornamelijk 6 assige locs die deze wissels passeren. Tot zover heb ik twee oorzaken kunnen vinden:

#1:

De wielen raken bij het passeren van de wissel beide spoorstaven in de buurt van het puntstuk. Dit geeft een vonk.

#2

De stukjes spoor (ken de vakterm niet niet) die naast het puntstuk zitten en naar mijn idee stroomloos moeten zijn, zijn dit niet. (weerstand = 0 bij nameten met de multimeter)

Hieronder een plaatje ter verduidelijking:



(klikbaar, dan word het plaatje groter en duidelijker)

Logischerwijs los ik dit graag op. Nu las ik iets over de railstaven verven met isolerende verf, is dit echt een permanente oplossing voor probleem #1? Daarnaast, hoe haal ik de doorverbinding bij de wissel eruit voor probleem #2?

Alvast bedankt voor de hulp!

« Laatst bewerkt op: 21 mei 2021, 14:58:08 door Bert van Gelder »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5815
Re: Piko wissels - slechte kwaliteit?
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2021, 11:52:40 »
Bekend probleem. Puntje nagellak helpt. Hier rood maar kleurloos mag ook.



Probleem 2 zegt me niets, is dat wel een probleem?

Gr, Ben.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Piko wissels - slechte kwaliteit?
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2021, 12:01:12 »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Piko wissels - slechte kwaliteit?
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2021, 15:00:51 »
Probleem 2 zegt me niets, is dat wel een probleem?

Gr, Ben.

Met Ben eens, probleem 2 is geen probleem maar juist een oplossing voor mogelijke contactproblemen. Als het wiel het contact verliest met het puntstuk, maakt het misschien nog wel contact met de strijkregel, en krijgt op die manier spanning.

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Piko wissels, verbeteren voor stroomtoevoer.
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2021, 15:04:08 »
De stukjes spoor (ken de vakterm niet niet) die naast het puntstuk zitten .....
Die stukjes zijn de vleugelrails.

Een simpele oplossing voor het probleem zie ik niet. Een echte oplossing is het hele puntstukgebied isoleren van de rest en omschakelbaar maken, afhankelijk van de wisselstand. Maar dat moet je wel kunnen en durven.

PS: misschien toch nog een oplossing waarvoor je niet naar het wissel moet kijken maar naar het materieel: kijk eens naar de binnenmaat van de wielstellen. ( de maat B in NEM310) Die is bij veel fabrieksmodellen net iets te klein. Een paar tienden millimeters vergroten kan er al voor zorgen dat de binnenkant van het wiel de verkeerde spoorstaaf niet meer raakt.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2021, 15:14:28 door Klaas Zondervan »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Piko wissels - slechte kwaliteit?
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2021, 15:48:20 »
Wat is taal toch moeilijk:

Als het wiel het contact verliest met het puntstuk, maakt het misschien nog wel contact met de strijkregel, en krijgt op die manier spanning.

Die stukjes zijn de vleugelrails.

De Piko-A strijkregels zijn van plastic en geleiden niet.
De strijkregels zitten evenwijdig aan de vleugelrails langs de buitenste spoorstaven.

De vleugelrails zijn bij de mijne van plastic, en die zitten aan de onderkant kruiselings doorverbonden aan de spoorstaven. Als het wiel door het puntstuk rijdt, heeft het contact met de vleugelrails, maar geen spanning (plastic). Je kunt dat plastic wel geleidend maken (zoals Karst Drenth heeft gedaan).

Bij veel 2-rail wissels is de wisseltong de schakelaar die bepaalt welke binnenste spoorstaaf spanning heeft, bij Piko-A rails zijn de binnenste spoorstaven verbonden met de buitenste, en hebben (digitaal gebruikt) dus altijd spanning.

Vragensteller gebruikt de wissels alleen voor 2-rail voertuigen; dan is probleem #2 (doorverbinding verbreken) niet relevant. Dat probleem speelt alleen bij het gebruik van (3-rail) voertuigen met pukkelsleper (zo'n sleper kruist in beide wisselstanden een altijd spanning voerende binnenste spoorstaaf).

Pakken we die mooie foto er nog een keer bij van Ronald1974

De koperen stripjes zitten standaard gepuntlast in de Piko-A wissels. Ronald maakt er voor de zekerheid daaraan parallelle verbindingen, want die stripjes laten wel eens los.

Onder het puntstuk door zijn beide binnenste spoorstaven verbonden met de vleugelrails en met de spoorstaven na het puntstuk. En dat is inderdaad de  (door Piko gekozen) oplossing voor een contactprobleem, bij uitsluitend 2-rail gebruik. En Karst Drenth heeft daarvoor een dubbele oplossing gekozen (geleidende vleugelrails en geleidend puntstuk).
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2021, 15:59:27 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5815
Re: Piko wissels, verbeteren voor stroomtoevoer.
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2021, 16:18:23 »

#2

De stukjes spoor (ken de vakterm niet niet) die naast het puntstuk zitten en naar mijn idee stroomloos moeten zijn, zijn dit niet.


Ik heb even gemeten: bij mij zijn ze stroomloos, met niets verbonden dus.

Gr, Ben.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: Piko wissels, verbeteren voor stroomtoevoer.
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2021, 11:15:56 »
Is het onderstaande een permanente, onderhoudsvrije oplossing, of moet ik om de zoveel tijd dit stukje opnieuw voorzien van een isolerende (verf)laag? De wissels verdwijnen namelijk op een plek waar je niet meer makkelijk bij kan, dus het moet in een keer goed.





Hier nog een foto ter verduidelijking, dit hoort niet doorverbonden te zijn:




Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5815
Re: Piko wissels, verbeteren voor stroomtoevoer.
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2021, 11:28:35 »
De nagellak zit er al 9 jaar, ik heb er geen omkijken naar.

Over die doorverbinding die je meet: hoe komt die dan tot stand, dat moet je dan toch aan de onderzijde kunnen zien? Kan het zijn dat Piko dat heeft gewijzigd, mijn exemplaren stammen uit 2011 en hebben dit niet.

En dan nog: waarom vind je het een probleem?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Piko wissels, verbeteren voor stroomtoevoer.
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2021, 11:34:45 »
Die doorverbinding is inderdaad vreemd. Vooral omdat hij aan de verkeerde kant zit.
Volg maar eens de route van de flenzen. In het puntstuk heeft de vleugelrail zo de andere polariteit als de puntrail waar het wiel over rijdt.
Ik zou die verbindingen verbreken want ze hebben geen enkel nut.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: Piko wissels, verbeteren voor stroomtoevoer.
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2021, 12:58:36 »
Aan de onderkant is bijster weinig te zien, zie onder. De ene wissel heeft het boven beschreven probleem wel, de andere niet. Geen idee waar ik de verbinding moet doorbreken die er niet hoort te zijn.



Dit is trouwens een probleem omdat het logischerwijs leidt tot kortsluiting, voornamelijk bij locs met 6 assen, of 3 assen per draaistel, die vonken er hevig op los.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Piko wissels, verbeteren voor stroomtoevoer.
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2021, 13:25:06 »
Dan nog maar eens de vraag: heb je de B-maat van de wielstellen al gecontroleerd?
Bij veel fabrikanten is die 14,3 mm, dat is de oude maat. Maar dat moet tegenwoordig minstens 14,4 zijn. Het verschil lijkt weinig, maar het kan net het verschil zijn tussen wel en geen kortsluiting.

En die ongewenste verbinding is voor mij ook een mysterie, op de foto is het niet te zien.