Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 11:56:54
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Voor- en nadelen van LocoNet en S88  (gelezen 2125 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Gepost op: 30 april 2021, 19:42:22 »
Momenteel heb ik voor de terugmelding een keten van 6 stuks DR4088CS die met de centrale en onderling zijn doorverbonden via STP-kabeltjes. Dat functioneert tot volle tevredenheid.

Vanwege de complexiteit van de baan die ik aan het bouwen ben, wil ik een DR5033 booster gaan bijschakelen. Geadviseerd wordt die via een LocoNet-kabeltje te koppelen aan de DR5000 centrale. Dat wil ik dus ook maar gaan doen. Dat is eenvoudig genoeg.

Maar LocoNet is nog helemaal nieuw voor mij; daarom de volgende vraag:

In voorbeelden van aansluitschema's zie ik vaak dat een reeks DR4088CSen wel onderling via STP-kabeltjes wordt verbonden, maar dat tussen de centrale en de eerste DR4088 een LocoNet-kabeltje wordt gebruikt en dat die eerste DR4088CS dan ook een LocoNet-versie is.

Wat is de zin en/of onzin hiervan?

Mijn ervaringen met S88N geven mij tot nog toe geen enkele aanleiding van dat systeem af te stappen.
Het prijsverschil tussen wel of niet een LocoNet-versie boeit me niet zo. Het gaat mij om goed of beter, meer of minder betrouwbaar.

Wie kan me hierover iets meer vertellen?
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2021, 20:02:17 »
Ik begrijp niet helemaal het verband hier tussen de S88n terugmelders en je booster? Je kan prima beide tegelijk gebruiken. Het is niet zo dat je je S88 melders moet vervangen als je een loconet booster er bij koopt.

Ik zal wel even uitleggen wat het verschil is tussen S88 (appel) en loconet (peer). Om te beginnen is de S88 standaard een antieke en primitieve terugmeldbus van marklin. Gezien de werking, kan je het eigenlijk niet eens een bus noemen. Deze bus is ook nergens anders goed voor dan terugmelding. In het verleden was dit erg storingsgevoelig. Daarom hebben ze de spanning van 5V naar 12V verhoogt en zijn ze van flatcables naar STP kabels overgestapt. Het was toen dat de letter 'N' van Neu (iirc) achter S88 kwam te staan. Een ander nadeel is dat alle S88s achter elkaar moeten staan vanwege de primitieve werking.  Het voordeel is dat het goedkoper is.

Loconet daarentegen is een aanzienlijk minder storingsongevoelige communicatie bus. Loconet kan je voor alles gebruiken. Bezetmelders, accesoire decoders, boosters, centrales, alles wat je kan bedenken. Het is zelf nog zo dat je niet eens een centrale nodig heb omdat loconet een peer2peer netwerk is. Dat houdt in dat elke apparaat kan babbelen met een ander apparaat. Bij Xpressnet bijvoorbeeld is het zo dat een apparaat als centrale moet spelen om alle berichten rond te pompen. Zodoende is Loconet in elk mogelijk opzicht (behalve de prijs) beter dan alle andere bussen. Je zou kunnen zeggen dat marklin's can bus misschien beter is, maar dat is marklin en dus slechter :-D.

Loconet is op het moment ook het 'modernst' en toekomstgericht. Het is erg waarschijnlijk dat S88 toch een keer uitgefaseerd gaat worden (dit houdt in dat mensen centrales gaan bouwen met loconet en zonder S88 zoals nij de Z21). En bij Loconet gaat dat denk ik nog wel een tijdje duren.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2021, 20:49:02 »
Beste Bert,

Voor de communicatie tussen de booster en centrale is LocoNet aan te bevelen.
Bij de terug melders ook, maar niet nodig.
Bijgaand Digikeijs schema zou moeten werken voor 2-rail met DR5000 centrale.
Let op de scheiding tussen de centrale en booster terugmelders.



Weet alleen niet welke centrale je gebruikt?

Gr Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15373
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2021, 20:54:05 »
Weet alleen niet welke centrale je gebruikt?

Koos, volgens mij geeft hij dat aan:

Vanwege de complexiteit van de baan die ik aan het bouwen ben, wil ik een DR5033 booster gaan bijschakelen. Geadviseerd wordt die via een LocoNet-kabeltje te koppelen aan de DR5000 centrale. Dat wil ik dus ook maar gaan doen. Dat is eenvoudig genoeg.


KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2021, 20:59:09 »
Hi Ronald, inderdaad ik las iets te snel.  (y) ::)
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2021, 21:10:09 »
Ik denk dat Bert z'n vraag over iets anders gaat. Namelijk waarom er in het schema van Digikeijs de eerste DR4088CS een Loconet versie gekozen is. Hij heeft nu namelijk alles S88n en en wil denk ik weten of er een belangrijke reden voor is.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2021, 21:18:43 »
@Bas
Dank voor je glasheldere uiteenzetting over het verschil tussen S88 en LocoNet.
Het valt voor een doorgewinterde alpha als ik (Let op de spelling van alpha!) niet altijd mee om de ins en outs van de elektronica-wereld snel op waarde te schatten. Met vallen en opstaan, rustig blijven en telkens herlezen komt een mens een heel eind. Maar soms is navragen bij ervaren mensen onvermijdelijk.
@Koos
Dat schema had ik ook al gevonden, maar dat tussen schakelen van een LocoNet-versie in andere schema's viel me zo op.
@Roy
Je hebt volkomen gelijk t.a.v. het doel van mijn vraag. Welk voordeel heeft die ene Loconet verbinding nu?
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2021, 21:29:31 »
Bert,

Het werkt beide. Alleen zal de loconet module stabieler draaien.

Als ik me niet vergis, kun je maar 8 S88n modules achter elkaar zetten. En zijn de S88n modules goedkoper. Eventueel als men meer dan 8 modules wil, kan men een aantal loconet modules kopen en daar dan weer ieder 7 stuks S88n modules aan hangen.


Edit: 15 modules per streng maximaal


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2021, 21:49:44 »
Inderdaad, LocoNet moet stabieler zijn en het aantal modules is ook een issue.
Ikzelf heb ook een eerste LN module en daarachter 3 S88N's, alsmede de booster LN verbonden.

Bert: Succes!
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2021, 22:02:08 »
Adressering kan ook een issue zijn/worden.

S88 nummert namelijk door op de aansluitingen, Loconet heeft een fixed adres.

Mocht er dan dus ergens een aansluiting veranderd worden houdt loconet het adres. S88 hernummerd alles vanaf de aangepaste aansluiting.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2021, 22:36:13 »
Hallo Bert,

Hier heb je binnen de kortste keren de gevraagde (en juiste) antwoorden gekregen. ;)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2021, 09:51:28 »
Bert,
Kijk eens bij Hans de Loof http://users.telenet.be/deloof/

Ben er een fan van, maar mijn electronica kennis schiet te kort hiervoor.

Groet Ad

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2021, 11:24:01 »
Let ook op dat loconet op de Digikeijs centrale gescheiden is. Een port is loconet B (van booster) en een is loconet T (van oa terugmelding). Ga je een booster aansluiten op de centrale, dan gebruik je dus loconet B. Zou je loconet willen inzetten voor terugmelding, moet dit dus op de andere poort.

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Voor- en nadelen van LocoNet en S88
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2021, 11:48:03 »
Mannen, wat een extra info. Het duizelt me een beetje. Ik kijk er nog eens rustig naar.
Mijn hartelijke dank!
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko