Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties?  (gelezen 5555 keer)

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
bericht uit de UK!
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2021, 21:55:15 »
Beste mensen en trouwe volgers,

Ik kom nog even terug op het probleem van de Cobalt waar een tandwiel van gesneuveld was.
Op 30 juni had ik de heren van DCCconcepts in de UK aan de lijn.
Zeer bereidwillig boden zij aan om een nieuwe set tandwielen op te sturen zodat ik ze zelf zou kunnen inbouwen.
Kosten nul!

Ik kreeg ook al gelijk een bericht van Royal Mail dat er iets in aantocht was.
Toch heb ik nog tot afgelopen dinsdag 7 september moeten wachten alvorens het pakketje bij mij thuis afgeleverd werd.
Dit is dus ruim 2 maanden om de Noordzee over te steken..... drama!!!

Helaas moet ik ook melden dat de nieuwe tandwielen niet geholpen hebben.

Na dichtschroeven van de kast en bij de eerste test ging het gelijk weer mis. Een ongelofelijk geratel hamerde het kastje door elkaar. Na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat er waarschijnlijk te veel speling in het lager van het laatste asjes zit. Omdat de elektromotor na reductie een zeer grote kracht uitoefent op het laatste asje is de minste speling voldoende om de tanden te poetsen. Gelukkig is er na 5 seconden een eindafschakeling maar dan is het kwaad al geschied.

Aangezien de lagers van plastic zijn kan ik hier niks aan verhelpen. Het hele ding zal retour moeten.
Over 25 jaar zal ik jullie laten weten of dat gelukt is.... ;)

groet

Hendrikjan
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Cobalt probleem
« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2021, 07:13:53 »
Wat een drama zeg, die verzending! Zo erg heb ik het nog niet gehoord. Enige reden die ik kan bedenken is dat ze het dus net verzonden hebben een dag voordat de BTW regels bij import in de EU weer veranderden (1 juli). Dat is natuurlijk geen excuus maar mss wel een mogelijke verklaring,
MIjn recente ervaringen zijn stuk beter, dus ik hoop dat je je snel weer kan concentreren op de hoofdzaken van de hobby.

Grtz Gerard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Cobalt probleem
« Reactie #17 Gepost op: 12 september 2021, 09:18:42 »
Of je moet vragen of ze verzekerd gestuurd kunnen worden. Maar dan betaal je ook een flink bedrag. Dan zijn ze er ongeveer over een week.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: bericht uit de UK!
« Reactie #18 Gepost op: 12 september 2021, 12:24:59 »
Op 30 juni had ik de heren van DCCconcepts in de UK aan de lijn.

Ik kreeg ook al gelijk een bericht van Royal Mail dat er iets in aantocht was.
Toch heb ik nog tot afgelopen dinsdag 7 september moeten wachten alvorens het pakketje bij mij thuis afgeleverd werd.
Dit is dus ruim 2 maanden om de Noordzee over te steken..... drama!!!

Ik denk dat je drama niet zo lang in the UK is gebleven,ik ben eerder bang dat je drama zolang bij de douane op schiphol heeft gelegen.

Ergens elders op dit forum in een ander draadje vertel ik over een soortgelijk probleem bij een bestelling uit the UK.
bestelling gedaan aldaar 19aug,zelfde dag respons van royal M dat ze een pakje ontvangen hebben voor me en dat dat onderweg gaat naar mij,via T&T gezien dat dat 1 dag koste om het op een hub in UK te krijgen vanwaar alles naar NL word verstuurd.
(dan zit daar een weekend tussen,dus dat vertraagd enigzins)
Ondertussen een berichtje van DHL gehad dat een prenotificatie met NL T&T voor dat pakje bij hun is aangemaakt,en dat was op 23 aug,in de nacht van 24-25 is dat pakje naar schiphol douane te volgen en volgens de T&T ligt het daar nu nog altijd  >:(
(Dat is nu dus bijna 4 weken)

Douane hier, is om welke reden ook errug traag met doorlaten van pakjes en post vanuit welk buitenland deel ook,ze houden echt alles vast daar,daar zijn we mooi klaar mee  :-\

Ik vermoed echter dat je vast sneller dan 25jaar je spullen terug zult hebben als je die nu opstuurd naar hun  ;D
Qua service opzich heb je geloof ik niet te klagen tot nu toe,of vergis ik me ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Cobalt probleem
« Reactie #19 Gepost op: 18 september 2021, 21:11:15 »
@ Floris,

Nee, over de service heb ik niet te klagen. Alleen wat is de waarde van een levenslange garantie als je je hele leven nodig hebt om een product vervangen te krijgen?

Ik bestel ook regelmatig producten in de US. Die pakketten zijn hier meestal wel binnen 3 weken.
Dus als het aan de Nederlandse douane ligt dan kunnen ze het wel!  ;)

Ik had graag alle wisselaandrijvingen hetzelfde gehad maar ga nu toch overwegen om een deel op Lemaco's aan te sluiten met een Lenz wisseldecoder met motor adapter. Deze heeft (net als de Cobalt) het voordeel dat je behalve via DCC ook lokaal het wissel elektrisch kan bedienen. Bij een grote tentoonstellingsbaan is dat wel erg handig.


groet

Hendrikjan
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Cobalt probleem
« Reactie #20 Gepost op: 18 september 2021, 21:25:28 »
Ik weet niet of je al eens Lemaco's hebt gebruikt, maar die zijn behoorlijk lawaaiïg.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Cobalt probleem
« Reactie #21 Gepost op: 18 september 2021, 22:07:32 »
Nou zijn die Cobalts ook niet erg geruisloos.........

Grtz Gerard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Cobalt probleem
« Reactie #22 Gepost op: 18 september 2021, 22:22:38 »
Je/jullie mag/mogen een setje opsturen (de tandwielen of de gehele aandrijving..  :angel:)
Maak ik er een in staal/brons/ander plastic te printen setje van... (y)

Volgens mij gaat dat sneller dan de 25 jaar.

En of het totaal binnen de 3 weken kan is een questie/kwestie van proberen.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties?
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2021, 00:04:37 »
Ik weet niet of je al eens Lemaco's hebt gebruikt, maar die zijn behoorlijk lawaaiïg.

@Klaas,

Ja, ik weet hoe ze klinken. Heb ze momenteel ook in gebruik voor mijn buitenbaan. Daar heb ik echter het probleem dat het messing wormwiel en tandwiel door de buitencondities steeds vast komen te zitten. Goed oliën is dan het devies maar ideaal is het niet. In deze setting is geluid alleen maar handig want dan weet je op 7 meter aftand tenminste dat er iets gebeurt als je de schakelaar omgooit. :)  Voor de baan in aanbouw is het geluid ook niet zo'n probleem. Het gaat om een grote spoornul tentoonstellingsbaan dus de meeste geluiden verdwijnen in het achtergrondlawaai.

Een nadeel van de Lemaco's vind ik de ietwat lastige overbrenging tussen aandrijving en wissel. Dat is bij de Cobalts toch veel eleganter. Ander nadeel is dat je toch weer een extra 12V voeding nodig hebt. Liefst doe ik alles uit de DCC ringleiding. Twee draden per module aansluiten is handiger dan vier. Zeker als je er 38 hebt....

@Ronald
Zeer bedankt voor je aanbod, erg sympathiek,  maar deze Cobalt gaat retour leverancier. Ik geef de hoop nog niet op.

groet,

Hendrikjan



modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties?
« Reactie #24 Gepost op: 20 september 2021, 09:27:22 »
Prima.
Het kan altijd nog verkeren...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties?
« Reactie #25 Gepost op: 20 september 2021, 18:24:18 »
Hallo,
Waarom koop je niet gewoon een nieuwe bij bv bentink.kost misschien nog minder en je bent overal vanaf.
Succes jandcargo

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties?
« Reactie #26 Gepost op: 21 september 2021, 16:31:24 »
Ik doe hier even brutaal en vul in wat ik denk dat het antwoord zal zijn  :)
Retour naar Cobalt is goedkoper,het lijkt op een gevalletje garantie,dus de onkosten zijn (grotendeels) voor cobalt.
Een soort principe kwestie,als je nieuw gekochte auto het (alweer)niet meer doet,dan zeg je toch ook niet,naja laat maar ik koop elders wel een nieuwe  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties?
« Reactie #27 Gepost op: 21 september 2021, 17:28:07 »
Zeer extreem:
Als de cobalt bedoelt is voor een BNLS module en je mag dit weekend alleen meedoen als alles werkt  :angel:, dan kies je wellicht toch voor een nieuwe (auto).
(en in overleg met de leverancier)
Je kan dan alsnog terugsturen en claimen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties?
« Reactie #28 Gepost op: 21 september 2021, 19:12:52 »
Zie reactie nr 6

Grtz Gerard

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: bericht uit de UK!
« Reactie #29 Gepost op: 21 september 2021, 19:30:35 »
Ik denk dat je drama niet zo lang in the UK is gebleven,ik ben eerder bang dat je drama zolang bij de douane op schiphol heeft gelegen.

KNIP

Douane hier, is om welke reden ook errug traag met doorlaten van pakjes en post vanuit welk buitenland deel ook,ze houden echt alles vast daar,daar zijn we mooi klaar mee  :-\



Ik heb het gevoel dat op alle mogelijke manieren wordt getracht aan de man te brengen dat een (X)exit een slecht ID is. Sabotage van de goederenstroom is daar 1 van. Hoop dat ik het verkeerd zie...

grtz rob