Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 31-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Frank 123
Vandaag om 20:54:56
Werkplaats - (Baanplan H0) door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:49:50
LS Models / Models World 2021 door Chiel
Vandaag om 20:46:25
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door VAM65
Vandaag om 20:44:08
Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:34:58
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:32:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 20:05:07
Wissels isoleren door PeterNS
Vandaag om 20:01:54
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:58:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:54:06
Raadplaatje door Jeronimos
Vandaag om 19:52:49
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door BartvD
Vandaag om 19:47:25
NL pendelbaan H0 tp IV / V door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:43:29
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door HuubvG
Vandaag om 19:40:29
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Wim Vink
Vandaag om 19:31:38
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre" door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:22:06
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door bask185
Vandaag om 19:19:01
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door VvKan
Vandaag om 18:57:45
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
Vandaag om 18:42:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 44
Vandaag om 18:35:12
VERPLAATST: Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 44
Vandaag om 18:32:00
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:54:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:57:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
Vandaag om 16:41:55
Tja en dan heb je mensen die bomen maken door HuubvG
Vandaag om 16:11:28
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg. door Harm Boer
Vandaag om 16:05:43
Eerste baanplan, US oriented door Dr_Hippo
Vandaag om 15:37:44
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Arjan6511
Vandaag om 14:33:05
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 14:08:51
  

Auteur Topic: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)  (gelezen 4446 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2021, 11:45:26 »
Hoi Bart,

Ziet er weer leuk uit! Goed bezig. Ik ben benieuwd naar je voortgang.

Groeten,
Rogier

Leolin

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2021, 14:04:03 »
hoi Bart,

bedankt voor de tips
Ho baan Van Zolderdam naar Nergenshuizen

Groet,
Leon.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2021, 16:35:29 »
Dank je Rogier, het is weer wat anders als veldspoor  ;)

Het plannen en vervolgens volgens dat plan bouwen zit me niet echt in het bloed. De grote lijnen wil wel maar wat kleinere zaken aangaat is het vaak meer "plan as you go". Zo is het nu ook: Het spoor op het laagste niveau krijgt een zijspoortje met een bijna vergeten losweg. Erheen zal een kleine weggetje voeren, mogelijk door een tunneltje, zodat mijn zoontje een paar auto's kwijt kan op de baan.  :)  Het zijspoortje ligt horizontaal naast het dalende hoofdspoor richting schaduwstation:


De grote lus is inmiddels helemaal uitgezaagd en kan op hoogte en vastgezet gaan worden. Na de lus is er ook nog een kleine verandering in het idee: Het stijgende spoor gaat in het hoofdspoor invoegen (op het rechte stuk of met een boogwissel kan beide) en niet pas in het station op het ovaal treffen:


Over het engels wissel twijfel ik nog een beetje, want ik weet niet of deze van Peco ontsporingsgevoelig zijn. Het alternatief zou een gewoon rechtsleidend wissel zijn.



Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2021, 09:31:42 »
Leuk idee van die oude losweg, dat breekt het landschap een beetje én je kan een extra rijmogelijkheid creëren  (y).

Engelse wissels zijn in principe wel ontsporingsgevoelig, met Peco heb ik zelf geen ervaring maar ik verwacht dat het wel moet kunnen. Zeker in een station (je snelheid is lager en je kan er altijd bij mocht het misgaan).

Groeten,
Rogier

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2021, 10:55:42 »
Had in mijn oude baan 12 stuks kruiswissels, allemaal met servoaandrijving. Nooit een enkel probleem gehad, nog ontsporingen. Zonder problemen aan te bevelen dus...
Nu heb ik er nog twee in mijn baan...

Groeten

Bas

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2021, 21:59:18 »
@Rogier: Inderdaad, het idee is een extra rangeermogelijkheid, om een paar wagens/werkmaterieel te stallen of er juist af te halen. Leuke opgave voor de rangeerlocjes, komen die ook nog eens ergens  8)

@Bas: Dankjewel! Dan blijf ik bij dit plan, het mogelijke bezwaar dat inrijden over wissels in een afbuigende stand liever voorkomen wordt, speelt bij de RhB toch niet zo zeer als bij 1435mm spoorwegen  :)
Groetjes, Bart

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2021, 09:50:43 »
Bart

Als ik met een IC vanuit Basel/Interlaken het station Zürich inrijd, kom ik praktisch alleen maar over kruiswissels....




Ze zijn erg duur in onderhoud, en daarom is ook de snelheid in Zürich ipv 40 km/h teruggebracht naar 30 km/h. Beetje slijtage veminderen aan wissels en rolmateriaal. Er zijn ook nog stations met kruiswissels in de hoofdbaan, die natuurlijk niet met baanvaksnelheid in afbuigende stand bereden worden ;-) Dit is bijvoorbeeld Burgdorf:




Kruiswissels kun je dus gewoon gebruiken. Ik heb met de Peco's alleen maar goede ervaringen gemaakt voor HOm. Alleen de wissels links en rechts heb ik voor digitaal gebruik aangepast.

Groeten uit Zwitserland

Bas




Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #22 Gepost op: 20 juni 2021, 20:35:36 »
Prachtige plaatjes Bas, zulke wisselstraten zijn meer dan indrukwekkend!

Inmiddels zijn we alweer een maand verder :o en er is bij vlagen wel wat gebeurd, zo is de lus in ruwbouw klaar:


Op de achtergrond is te zien dat het station op plankdragers komt te liggen. Het aansluitende deel boven de sporen naar het schaduwstation ligt losjes op z'n plek, dit wordt pas vastgemaakt wanneer het station definitief op z'n plek ligt.
 Op de voorgrond zullen de sporen van het ovaal en de stijgende lijn vanuit de lus verschijnen en elkaar bij het bochtwissel ontmoeten:


Nogmaals een stukje van de lus en de plaat voor het station met daarop enkele rails, een eerste ideetje van hoe het moet worden:


Inmiddels is het station klaar maar ik heb verzuimd daar foto's van te maken. Het proefrijden met rijtuigen over de wissels en kruiswissel ging goed.
Wel kan ik en plaatje de onderzijde bieden 8), waar de wisselmotoren en stroomvoerende draden gemonteerd zijn. De bedrading voor de bediening van de wisselmotoren zelf ontbreekt nog:


Tussendoor is de helft van de sporen in de schuifbak gelegd. Het handmatig aansluiten op het toegangsspoor werkt goed, tenminste met een paar rijtuigen. Binnenkort volgt het échte testen:
Groetjes, Bart

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1442
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #23 Gepost op: 21 juni 2021, 07:08:09 »
Hoi,

Leuk draadje dit, ik had er nog nooit naar gekeken. Je bedenkt slimme oplossingen en die truc met de wieltjes onder je schuifplank is erg slim (die ga ik vast eens van je lenen)!

Groet, Gert-Jan

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #24 Gepost op: 21 juni 2021, 12:58:42 »
Ziet er netjes uit Bart! Zo zie je maar dat je, zonder al te veel te plannen, erg mooie dingen kan maken  (y)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #25 Gepost op: 24 juni 2021, 21:26:27 »
Bedankt beiden! Vandaag een kleine mijlpaal, de eerste trein kon proefrijden:


Overzicht over het schaduwstation, werkt netjes maar je moet wel goed opletten dat de rails aansluiten, want anders... 8):


En het station ligt, waardoor het sporenplan nu zichtbaar is. Niet te missen is de boven het schaduwstation hangende LED-verlichting (uitschakel-en dimbaar):


De volgende stappen zijn het station testen, het ovaal aanleggen en het stijgende baanvak afmaken.
Groetjes, Bart

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12293
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #26 Gepost op: 24 juni 2021, 23:30:35 »
 (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #27 Gepost op: 25 juni 2021, 09:47:21 »
Netjes!

Wat betreft je schaduwstation, je zou misschien dmv een schuifje de bak vast kunnen zetten? Eventueel zou je dat kunnen gebruiken voor stroomtoevoer naar 1 spoor.

Groeten,
Rogier

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #28 Gepost op: 25 juni 2021, 13:08:08 »
Met dat idee van een schuifje o.i.d. heb ik al gespeeld, maar eerst maar eens kijken hoe het gaat tijdens "normaal" bedrijf met rijdende treinen. Omdat ik digitaal rijd is de stroomtoevoer niet van belang, alle sporen staan voortdurend op spanning.  :)
Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #29 Gepost op: 25 juni 2021, 14:33:05 »
Klopt, maar persoonlijk vind ik het altijd een prettige gedachte dat datgene wat niet moet rijden ook geen stroom heeft  ;D