Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco # 70250, Stoomloc serie 023, materieelbespreking. door Daan!
Vandaag om 22:05:56
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Alex Langenkamp
Vandaag om 21:55:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:47:51
Ermehuizen anno 1974 door eichddraig
Vandaag om 21:45:36
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 21:40:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
Vandaag om 21:39:49
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:31:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
Vandaag om 21:15:54
Dönsdorfer Bauberichte door charp
Vandaag om 20:49:16
Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:39:34
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
Vandaag om 19:57:56
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, verwacht 2021 door R v/d Hoven
Vandaag om 19:52:24
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
Vandaag om 19:49:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 19:00:38
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 18:59:08
Zonnedael H0 jaren 50 door Marij Stoffels
Vandaag om 18:09:34
Gezocht: onderdelenlijst Fleischmann 4897, BR 39105 door jerrytrein
Vandaag om 17:58:28
Brits N: Project tailchaser door Scratchbuilt
Vandaag om 17:48:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 17:46:32
Martin Welberg Scenic Studios op de Jijbuis door Martin Welberg
Vandaag om 17:33:18
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
Vandaag om 17:27:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Zoedelaar
Vandaag om 16:59:37
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door GD
Vandaag om 16:53:21
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 16:33:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 15:38:47
Cobalt probleem door HJ
Vandaag om 15:31:34
Beugel op stoomverwarmingswagen door Carel Ruysink
Vandaag om 15:30:56
Roco onderdelenservice - Verkeerde informatie op ET-bladen door Quinzeedied
Vandaag om 15:29:59
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 14:33:36
  

Auteur Topic: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)  (gelezen 838 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Gepost op: 02 mei 2021, 14:59:43 »
Na langere tijd praktisch niet met modelspoor bezig geweest te zijn wil ik de draad weer gaan oppakken. De bedoeling is om weer een modelbaan naar voorbeeld van de Rhätische Bahn te maken, net zoals jaren geleden het geval was met Santa Maria, maar dit keer met hoogteverschillen en een schaduwstation:



Met dit sporenplan denk ik ongeveer het meeste uit de beschikbare ruimte te halen. Mijn wensen waren: Zowel rond kunnen rijden als ook van A naar B, rangeermogelijkheden in het station en variatie in het treinenaanbod. Rondrijden kan door het ovaal en naar een fictief station B rijden kan via de dalende lijn naar het schaduwstation, wat meteen ook de mogelijkheid biedt verschillende treinen te kiezen.
Om niet meteen na vertrek uit het station meteen weer terug te komen, wil ik een twee of misschien 3 uitwijksporen in het ovaal plaatsen. Of en in hoeverre deze verborgen worden, weet ik nog niet. De dalende lijn heeft een daling van ca. 3% en voert slingerend door een glooiend landschap naar een schaduwstation. Wat is jullie idee over dit plan?

Ook nog even een plaatje van de huidige baan, die door diverse oorzaken nooit verder gekomen is dan ruwbouw:



Groetjes, Bart







VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
  • Veroniek
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2021, 16:58:54 »
Omdat je schaduwstation maar 1 in/uitgang heeft (via dat -1)  zou ik in overweging willen geven ook een andere toegang te verschaffen.
Waar de hoofdbaan rechts de tunnel induikt kun je (verdekt in de tunnel) nog een aftakking maken, helemaal naar de voorkant of tussen het tunnel-passeerstation en de baan die naar beneden gaat. Die aftakking gaat dan naar beneden en komt links op het schaduwstation uit.   Wat je met het schaduwstation gaat doen kun je dan nog kiezen, maar het is in ieder geval van 2 kanten bereikbaar. Of je kunt 2 niet met elkaar verbonden schaduwstations maken.
Voor het variëren in de treinenloop lijkt met dat wel interessant.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2021, 21:06:19 »
Het zou voor de treinenloop inderdaad interessant zijn, maar ik vrees dat die nieuwe helling dan wel erg (te?) steil wordt.
Wat wel zou kunnen is vanuit het station aan beide zijden een dalende lijn te laten vertrekken, maar die zouden elkaar dan kruisen en dat lijkt wel een beetje vreemd, denk ik... Morgen nog maar even terug naar de tekentafel!

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
  • Veroniek
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2021, 21:43:10 »
Mocht dat te steil worden, dan kun je ook al vanaf het station aan de rechterkant met 2 sporen verdergaan.  Dan zou ik wel het stationsplan wat aanpassen, maar dan wordt de helling ongeveer gelijk aan die je nou hebt vanaf links naar het schaduwstation.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3200
    • modulebaan.nl
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2021, 21:47:49 »
Kun je het spoor onder het station door laten lopen, en dan vlak langs de rand buiten beeld aan laten sluiten op je verborgen inhaalspoor?
Als je die bundel wat uitbreidt kun je best afwisselende treinen laten rijden.
Ook even kijken hoe je je schaduw station kunt bereiken om kop te maken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2021, 21:11:33 »
Dank voor jullie reacties! Waar ik tegenaan loop is dat de ruimte nu eenmaal beperkt is en ik bang ben te weinig vrije ruimte boven het schaduwstation te hebben. Het station erboven moet immers ook een basis hebben waaronder ook nog eens wisselaandrijvingen e.d. een plaats moeten vinden. Dan houdt zo'n 10 centimeter niet over, lijkt me.

Nu heb ik al een hele tijd een idee in het hoofd, wat niet leek te gaan passen maar me ook niet met rust liet. Samen met mijn zoontje heb ik stroken karton op maat geknipt en uitgelegd, waarna bleek dat dit tóch zou kunnen werken:


Dit is dan het idee als sporenplan, het station blijft zoals in het eerste plan:


Wat me aanspreekt is, dat treinen van en naar het schaduwstation in twee richtingen en op twee niveaus langsrijden. Daarnaast heb ik flink ruimte onder het station voor het schaduwstation, mijn vijfvingerkraan heeft nogal dikke vingers  ::)  Het schaduwstation blijft maar van één kant bereikbaar, maar dat vind ik niet zo erg. Het levert in het station ook nog eens rangeerwerk op door het veranderen van rijrichting.
Tegenover het idee wat ik al lang in mijn hoofd had, is alleen het stationnetje op het laagste niveau verdwenen, daar is echt geen ruimte voor.

Voor het schaduwstation heb ik zowel een schuifbak als een soort van draaischijf gezien, beide ideeën spreken me er aan omdat lengte te winnen is doordat er geen wisselstraat nodig is.

Groetjes, Bart

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
  • Veroniek
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2021, 09:05:44 »
Het schaduwstation blijft maar van één kant bereikbaar, maar dat vind ik niet zo erg. Het levert in het station ook nog eens rangeerwerk op door het veranderen van rijrichting.
Hoe denk je in het schaduwstation te kunnen rangeren zonder een wisselstraat ?

Als je het hele schaduwstation draaibaar maakt, kun je ook aan de rechter kant een uitgaand spoor maken.  Dat moet dan wel in een spiraal onder de andere door om hoogte te winnen.  Je zou eens kunnen proberen of dat lukt.

En los daarvan:  uit je schaduwstation naar links omhoog rijdend kom je in een ruime bocht en een lang recht stuk.  Daar gaat de baan van 0 naar 7 cm omhoog.  Terwijl in de lus met een krappe bocht een hoogteverschil van 8 cm overwonnen zou worden, noodzakelijk om de kruisende sporen voldoende hoogte verschil te geven.   Dat laatste zou ik proberen om minder steil te maken door de ligging van het stuk van 3 naar 7 cm wat te veranderen.  Overigens zie ik op de foto weer andere getallen verschijnen.  Zou je daar wat duidelijker in kunnen zijn?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2021, 20:34:32 »
Rangeren zonder wissels is lastig ;) maar ik bedoelde daar eigenlijk het "gewone" station mee omdat treinen boven hun rijrichting moeten wisselen om weer naar beneden te kunnen rijden.

Voor het schaduwstation denk ik aan een bak die kan scharnieren, waardoor telkens één spoor op de bak op lijn komt te liggen met het inrijspoor. Het draaipunt zou rechts, ergens voor de lus moeten komen te liggen. Dit is niet uit de tekening te halen. Naast het inrijspoor zou één of meerdere kopspoortjes komen te liggen, voor loc's of motorrijtuigen.
Het idee met het tweede aansluitspoor is leuk, ik ga kijken of ik daar een mogelijkheid voor zie.

De getallen waren als indicatie voor stijgen en dalen bedoeld, omdat in het sporenplan het spoor wat het diepst ligt, als bovenlangs kruisend is getekend. De getallen op de foto (en foto zelf) had ik al gemaakt voor het sporenplan en deze slaan enkel op de lus en niet op de hele baan. Het sporenplan heb ik later gemaakt en die getallen komen dichter bij hoe het zou moeten worden.

Groetjes, Bart