Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR44, onderdeel los gekomen van aandrijfasje. door Basilicum
Vandaag om 17:09:13
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door Arjan6511
Vandaag om 17:04:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Robkop
Vandaag om 17:01:11
Team Mitropa - OHMB - Gezamenlijke modelbaan "Krommeveer" door Mitchell
Vandaag om 16:59:45
Probeersel fotodijk, door Dick55. door Dick55
Vandaag om 16:56:32
Verlichting ruimte door Menno
Vandaag om 16:55:22
korenschoven door jandcargo
Vandaag om 16:55:08
Pimp m’n ICE3, van 403 naar 406 EUROPA door Chris Westerduin
Vandaag om 16:51:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door spoorzeven
Vandaag om 16:50:04
Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:32:38
VERPLAATST: Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:31:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 16:26:21
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:15
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door meino
Vandaag om 16:09:06
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 16:04:33
Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 16:03:21
Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen? door Jelle cou
Vandaag om 16:00:48
NL baan: Frotterdam in h0 door Chrissie
Vandaag om 15:59:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 15:57:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tijgernootje
Vandaag om 15:55:45
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door tijgernootje
Vandaag om 15:52:35
De bouw van een ponton met kraan door MOVisser
Vandaag om 15:52:27
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Leolin
Vandaag om 15:50:10
Wenen-Berlijn in dik vier uur......(over jaar of 12) door BrightonBelle
Vandaag om 15:44:40
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 15:42:04
iTrain-bestand, wordt opgeslagen als .tcdz, maar kan niet worden geopend? door peterha
Vandaag om 15:10:44
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 15:09:00
Tolhuisje door NS1220
Vandaag om 14:38:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ron.kraaijkamp
Vandaag om 14:25:20
Frans loodsje et cetera door NS1220
Vandaag om 14:15:57
  

Auteur Topic: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?  (gelezen 2348 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #15 Gepost op: 02 mei 2021, 11:06:40 »
Een vriend van me had/heeft ook zo'n schilderscompressor van 10 liter. Tapte nooit het vocht in de tank af.
Op gegeven moment doorgeroest maar het enige was flink wat gesis en een klein gaatje.
Van een butagasfles met verlopen keur een nieuw vat gemaakt. Weer jaren plezier er van maar nu tapt hij we regelmatig af  ;D
Zo' n tankje en zo'\ n druk loopt wel los dus.

Carel

PS Jaren geleden klapte hier bij de Centrale van Nijmegen een stoomleiding met een harde knal en gaf een half uur lang donderend gesis wat 15 km ver te horen was.
En de have gevel lag er uit. Maar ja dat was oververhitte stoom.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Online Online
  • Berichten: 2270
  • Le Canari
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #16 Gepost op: 02 mei 2021, 12:17:40 »
[ Als het van de moderatoren mag, ga ik ook even een beetje off topic. Laatst was ik in een hoek van de L woonkamer en hoorde opeens een keiharde KNAL en daarna wat kleinere bonkenrige stuitergeluiden. Ik schrok me we-zen-loos! Geen idee wat het was, stond met het zicht op de aanrecht van de open keuken. Boven had ik een tv aan de wand hangen en ik dacht dat deze eraf gevallen was. De woonkamer inkijkend zag ik mijn gitaar op de grond liggen, een meter verder dan waar hij op zijn standaard had gestaan. Het bleek dat de brug losgekomen was, die bungelde erbij met de snaren eraan. De klankkast zorgde ervoor de de knal zo luid was. Hij was van de standaard afgesprongen, op het bureau terecht gekomen waar hij een paar voorwerpen mee had genomen om verderop op de vloer tot stilstand te komen. Me afvragend hoe dat nou gebeuren kon, herinnerde ik me dat ik een tijd geleden een verkeerde snaar had geplaatst en deze had aangedraaid. De extra spanning moest op den duur teveel geworden zijn. ]

Terug naar mijn compressor(tje). Ik ben niet zo bang, maar wel voorzichtig.

Ik vraag me af hoe ik nu de olie eruit kan halen, om er de juiste hoeveelheid juiste soort olie in te doen. Het lijkt een gesloten vat, met de twee koperen buizen, een voor olie bijvullen, een voor de lucht. Links op de foto zit een kastje met een elektrische kabel. Zou achter dat kastje een opening zijn om de olie eruit te kunnen laten lopen? Hier nog even de foto ervan:


Onderop, of waar dan ook, zie ik geen aftapkraan voor de olie.

Onder op het drukvat zit een aftapkraan, die is om condenswater af te tappen, deze heb ik open gehad, er kwam geen water uit, dus dat zit wel goed. Dus als iemand mij hiermee verder kan helpen met advies?

@Ingenium, op het internet kon ik dit type compressor niet vinden. Mooi dat jij een pressostaat hebt kunnen vinden, dank voor de link.

@Menno,
Mijn ervaring is overigens dat pressostaten die al eens vast zijn gaan zitten gevoelig blijven voor storingen. Bij beide compressors op m'n werk was dat uiteindelijk het geval en hielp grondig schoonmaken niet: de problemen bleven snel (binnen een maand of 3) terug komen.

Ik ga nog even nakijken of de pressostaat van de link van Ingenium de juiste is, en deze sowieso bestellen. Voor de zekerheid.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0
Definitief eindstation voor oude Fleischmann treinen: Nirgendheim
Grote Sikken van PS op ingekorte Fl. 1306sen

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #17 Gepost op: 02 mei 2021, 12:28:04 »
Normaliter kan dat eenvoudig door het niveauglaasje te verwijderen en dan leeg laten lopen via dat gat.
Aangezien er geen niveauglaasje is en de deksel is dichtgelast, blijft er maar 1 optie over, nl schuin houden en leegschenken via het olievulbuisje.

mvg spock


Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2028
  • Zelfportret
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #18 Gepost op: 02 mei 2021, 14:20:11 »
Even een zoekopdracht in Google gemaakt voor wat meer info..
Er zit special compressor olie in. O.A. te koop bij de compressor leverancier. Zal waarschijnlijk olie zonder toevoegingen zijn. Dus geen auto motor olie gaan gebruiken want die kan een kleine hoeveelheid vocht opnemen en is aangevuld met diverse dope's.
 
Gerrit F

Van de draad af....

Dartje75

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #19 Gepost op: 02 mei 2021, 14:36:09 »
Even een kleine zoektocht op het internet gedaan, ik heb een tijdje terug z'n iets grotere broer op de kop getikt en die werkte niet...
Wat manuals en dergelijke opgezocht en voor €30,00 weer aan de gang gekregen.

Voor diverse Sil-Air (SA) compressoren kan je onderstaande link gebruiken, dan kom je bij het service manual, de SA 15 staat er ook in.
Met een beetje heen en weer zoeken kan je alle ondedelen een naam geven en kijken wat je wilt bestellen.
Ik heb zelf de defecte onderdelen en olie in Almere besteld.

https://www.air-craft.net/acatalog/Sil-Air_Manual.html

Overigens, zelfs als de pressostaat defect zou zijn en/of op een te hoge druk staat ingesteld, er zit altijd nog een overdruk ventiel op de ketel om deze tegen een te hoge druk te beschermen.
Sowieso zijn de tanks berekend op 2x werkdruk en ik weet niet of de compressor zelf dat kan opwekken..

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Online Online
  • Berichten: 2270
  • Le Canari
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #20 Gepost op: 02 mei 2021, 15:14:35 »
@spock, ik dacht dat het vulbuisje door zou lopen tot ergens in het vat, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Fijne tip dus om de olie uit dat buisje te laten lopen, dankjewel ook voor je bijdrage.

@Gerrtit F, ook bedankt voor de moeite. De juiste olie gaat er nu zeker komen.

@Dartje75, wat goed! Ik kwam nergens met zoeken en jij schotelt me zomaar de zo gewenste link voor. Super!

Nu eerst eens rustig bij Sil-Air gaan kijken en dan weer verder.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0
Definitief eindstation voor oude Fleischmann treinen: Nirgendheim
Grote Sikken van PS op ingekorte Fl. 1306sen

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Online Online
  • Berichten: 2270
  • Le Canari
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #21 Gepost op: 04 mei 2021, 09:40:25 »
De compressor loopt weer als een trein! (y)

Gisteren heb ik geschikte olie gehaald bij gereedschappenzaak Kroon alhier, de 1/2 l olie op zijn plek gegoten. Dus kon hij weer aangezet worden.

Wat de oorzaak geweest is? Ik denk dat de inbusbout langzaam maar zeker steeds een beetje verder open getrild is, waardoor de pressostaat(houder) los kon komen. Het dunnere gedeelte, onder aan de pijl, is waar de imbusbout, bovenaan de pijl, deze op zijn plaats moet houden.



Nogmaals allen bedankt voor de support!  (y)
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0
Definitief eindstation voor oude Fleischmann treinen: Nirgendheim
Grote Sikken van PS op ingekorte Fl. 1306sen

Dartje75

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #22 Gepost op: 04 mei 2021, 22:25:06 »
Top  (y)

Voor de prijs van een flesje olie een zo goed als nieuwe compressor  ;)