Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:23:12
Starten met messing kits door ingenium
20 april 2024, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
20 april 2024, 23:50:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 april 2024, 23:49:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
20 april 2024, 23:03:55
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
20 april 2024, 23:03:14
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
20 april 2024, 22:39:26
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
20 april 2024, 22:35:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
20 april 2024, 21:32:42
modulebaan jaren 60 door cor_b
20 april 2024, 21:25:01
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door orientexpress
20 april 2024, 21:13:48
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
20 april 2024, 21:04:29
20 en 21 april MobExpo door AB 7216
20 april 2024, 21:01:08
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door Wim Romijn
20 april 2024, 20:55:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
20 april 2024, 20:51:21
US diorama in H0 door basjuh1981
20 april 2024, 20:32:30
Doornvliet door rudi van der Craats
20 april 2024, 20:17:12
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
20 april 2024, 19:48:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
20 april 2024, 18:55:39
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
20 april 2024, 18:50:10
Het betere bochtenwerk door VictorPM
20 april 2024, 18:37:23
Opstart / geluid door Ronaldk
20 april 2024, 18:29:45
Foamplaten door PkAlfisti
20 april 2024, 18:02:26
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
20 april 2024, 17:43:03
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
20 april 2024, 17:27:36
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
20 april 2024, 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
20 april 2024, 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
20 april 2024, 15:57:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
20 april 2024, 13:34:22
Update: baan in de tropen door Eric v C
20 april 2024, 13:29:10
  

Auteur Topic: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0  (gelezen 3969 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2021, 14:40:02 »
Mijn vader had een 0-Trix treinset en dito bouwdozen. De loc werkte met een opwindveer zoals veel speelgoed uit die tijd. Er zat een handel voor voor- en achteruit of stilstand. Dat ie ook achteruit kon werd (toen) eind jaren 30 gezien als een extra luxe. Nu alles elektrisch is is vooruit achteruit vanzelfsprekend. Tijden veranderen.....en het wordt alleen maar beter!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #16 Gepost op: 29 april 2021, 15:44:29 »
Inderdaad, het wordt technisch alleen maar beter, maar zo mooi als een oude blikken trein is het niet meer. Je hebt geen fantasie meer nodig want alles, inclusief geluid, is realistisch. Een twee dimensionaal blikken station en watertoren, dat speelt toch veel leuker  ;)

<a href="https://www.youtube.com/v/jfw4yNGkHsQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/jfw4yNGkHsQ</a>

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #17 Gepost op: 29 april 2021, 15:50:26 »


Begrijp ik het goed dat er tussen 1915-1924 weinig gedocumenteerd is? Of werd er maar wat gebouwd?


Met vriendelijke groet,

Adriaan
Adriaan,

Niet alleen voor BUB maar voor veel merken geldt dat er in de periode vanaf het begin van de eerste wereldoorlog tot in de twintiger jaren weinig catalogi werden uitgegeven; er werd ook minder gefabriceerd. Ik neem aan dat dat te maken had met gebrek  aan materialen. Er werd niet zomaar wat gebouwd; daar werd over nagedacht waarbij het natuurlijk om speelgoed ging en niet om modellen.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2021, 21:40:47 »
Adriaan,

Niet alleen voor BUB maar voor veel merken geldt dat er in de periode vanaf het begin van de eerste wereldoorlog tot in de twintiger jaren weinig catalogi werden uitgegeven; er werd ook minder gefabriceerd. Ik neem aan dat dat te maken had met gebrek  aan materialen. Er werd niet zomaar wat gebouwd; daar werd over nagedacht waarbij het natuurlijk om speelgoed ging en niet om modellen.

Groet
Fred

Fred,
 
Dank voor het antwoord. De foto's kunnen gebruikt worden (y). Op termijn zal mijn vader nog betere aanleveren(geen idee wanneer dus ik zou de huidige gebruiken voor nu).

Zoals eerder vermeld zat er ook nog wat spoor 1 rails in de kist. Zou ik jou expertise daar nog voor morgen gebruiken Fred?


Dit is volgens mij Marklin rails geen idee welke tijd. Vermoed voor 1929 aan het marklin logo.


Ik heb geen idee welk merk dit is eerste letter is erg onleesbaar denk a.r.p.? of d.r.p.?

Met vriendelijke groet,

Adriaan de Haan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2021, 22:06:11 »
DRP staat meestal voor Deutsches ReichsPatent.
Is dus geen merknaam.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #20 Gepost op: 17 mei 2021, 22:09:07 »
Beide rails zijn voor uurwerk (of eventueel live steam) treinen.
De eerste is inderdaad Märklin. De I geeft aan dat het spoor 1 is en de D geeft aan dat het een rechte rail is (A voor een bocht, W voor wissel en K voor kruising). Rails zoals deze werden in grote hoeveelheden in de twintiger en dertiger jaren gemaakt.
D.R.P. op de tweede rail staat voor Duits Rijks Patent (Deutsches Reichspatent), dus het komt uit Duitsland. Als er verder niets op staat is het niet eenvoudig te bepalen door wie het gemaakt is. Er waren ook fabrikanten die rails zonder  merk voor anderen maakten. Bij blikken Spoor 1 rails kan je ervan uitgaan dat ze van voor WW2 zijn. Spoor 1 liep af in de dertiger jaren.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #21 Gepost op: 17 mei 2021, 22:17:07 »
Nog een aanvulling. Er is een (interessant) virtueel speelgoed en model rail museum: https://www.railwaypages.com/toy-train-and-model-railway-tracks

En daarop kijkend denk ik dat de D.R.P. rail  een Bing product is.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #22 Gepost op: 08 februari 2023, 10:26:23 »
Hi,

Een beetje nieuws over deze trein. Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van deze trein. Mijn vader heeft deze met een aankomende verhuizing aan mij gegeven als treinenliefhebber.

Dus ik heb maar eens een gelijkstromtrafo erbij gezet en er zit zowaar leven in het beestje. (dank voor het aangeven wat voor voltage deze trein geschikt voor was (y))

Echter rondjes rijden lijkt niet te lukken. De sleper lijkt aan te lopen. Heeft iemand plaatjes van een vergelijkbare middenrail sleper zoals op deze lok?
Is de sleper wellicht verbogen of een ander type dan deze zou moeten zijn?



MVG,

Adriaan

VvKan

  • Gast
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #23 Gepost op: 08 februari 2023, 11:01:59 »
Ziet er uit als origineel onderdeel, maar mogelijk wel ooit eens vervangen.

Is duidelijk verbogen, direct na het rechthoekige stukje, waarmee het onderdeel (verend) bevestigd is.

Pas op met terugbuigen:  kans dat het op het buigpunt afbreekt.   Uitbouwen van het onderdeel, met een gasvlammetje (of evt. soldeerbout)  verwarmen op de buigplek en dan pas terugbuigen.   Hoeveel kan ik niet precies aangeven, maar ik ga er van uit, dat de lip ongeveer horizontaal met het rechthoekige stukje zou moeten lopen, hooguit licht gebogen.
Je zou kunnen zoeken naar andere uitvoeringen, op internet.

De lip moet natuurlijk wel de rail blijven raken.  Controleer ook de veerwerking om hem tegen de rail te drukken.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2023, 11:03:48 door VvKan »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #24 Gepost op: 08 februari 2023, 14:04:54 »
Hierbij wat plaatjes van zo een (lepel)sleper zoals BUB die gebruikte:







Zoals je ziet lijkt die van jouw lok nogal verbogen, zoals VvKan ook meldde.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #25 Gepost op: 08 februari 2023, 14:27:17 »
Hi,

Dank voor de antwoorden. Conclusie lijkt duidelijk het is verbogen.
Als ik goed kijk zijn dit geen permanente magneten Fred? Zou de lepel dan nog anders zijn?

MVG,

Adriaan

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #26 Gepost op: 08 februari 2023, 16:09:13 »
Ik kan me niet voorstellen dat de vorm van de lepel iets te maken heeft met het motor type. Wel zal er door de tijd heen (jouw lok is tamelijk oud) iets aan de vorm /bevestiging veranderd kunnen zijn, maar ik ben geen BUB specialist (ik ben helemaal geen specialist  ;) ).
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

VvKan

  • Gast
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #27 Gepost op: 08 februari 2023, 20:36:11 »
Dat zijn geen permanente magneten, maar voor zover mijn geheugen nog in orde is, is dat bij jouw loc ook niet het geval.  De magneet zit dan boven tussen de 2 polen.  Bij jou zijn het ijzeren vormen, die naderhand vervangen zijn door (makkelijker te maken) lamellen.
En heeft inderdaad niks te maken met de vorm van de lepel.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #28 Gepost op: 08 februari 2023, 20:52:16 »
VvKan en Fred dank voor de feedback.

Ik zal mijn hoofd eens breken over hoe ik de patient zonder schade kan openmaken. Of woont er in de regio Delft/Den Haag nog een antieke treinendokter?

MVG,

Adriaan

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #29 Gepost op: 08 februari 2023, 22:07:16 »
Voor het bijbuigen van de lepel sleper hoeft je niets open te maken, lijkt me. Gewoon proberen met een tangetje.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/