Wat zijn we aan het bouwen? > Kleine baantjes tot 0.5m²

Oneindige Overslag in 0e RC 0,22m2

(1/101) > >>

EricZmS:
Nu Ergensnergens langzamerhand zijn voltooing nadert (over een jaar of 2  ;D) begonnen met een nieuw maar kleiner qua afmetingen project.
Een diorama van ca 60 bij 40 cm (wens is nog wat kleiner, maar dat kan ik pas bepalen als de locs gereed zijn) gebaseerd op 2 banen die ik op youtube tegen kwam.
 
Baan 1 is van Thomas Schmid genaamd la valise https://youtu.be/LUq1TqNg-3M een prachtig gedetaileerde baan.

Baan 2 is Cambell's Quarry https://youtu.be/cAT0w56oiJw een baan die eindeloos kan vervoeren.

Het idee is de baan van Thomas Schmid maar dan met de eindeloze mogelijkheid van het overslaan van grondstoffen.
Schaal wordt grofweg 1:43 met magic trains als basis, echter bestuurd met behulp van RC besturing.
Geen spanning op de rails maar accu's en ontvangers in de locjes. De wens is een Deltang besturing echter deze is op dit moment niet leverbaar ivm tekort aan electronica onderdelen.
Waarschijnlijk ga ik aan de slag met het systeem dat sol-expert aanbied, mini ontvangers en snelheidsregelaars maar met een reguliere besturing.

Idee van de baan is een werkende kraan die grondstof laad vanuit een opslag in een lorrie. De loc rijdt vervolgens naar een draaischijf die het geheel ca 150 graden draait waardoor de loc de lorrie blijft trekken in plaats van te gaan duwen.
Hierna rijdt de loc richting draaischijf 2 waar het geheel ca 50 graden draait om zo achterwaarts richting losplaats te rijden. De losplaats wordt voorzien van een werkende transportband die de grondstoffen in een silo dumpen. Wanneer de silo vol zit en de opslag leeg kan het geheel omgedraaid worden en laad de loc vanuit de silo en lost in de opslag.
Ik heb gekozen voor 2 draaischijven om telkens de loc te kunnen laten trekken inplaats van duwen.
De baan heeft een soort omgekeerde Z vorm  ;) ik zal t.z.t. even een tekening maken.
Maar wanneer je de baan van Thomas Schmid ziet is het idee vast duidelijk, daar waar de scherpe bocht zit een draaischijf en daar waar het segment zit ook een draaischijf.
Het kan zijn dat ik het geheel nog ga spiegelen maar dat is maar een detail  ;D

Kortom genoeg uitdaging en voldoende ruimte voor creativiteit.

Inmiddels 1 magic train loc ingekort en een kiplorrie gebouwd. Ook begonnen aan de kraan met werkende knijpbak. De kraan kan inmiddels ook draaien en hijsen en de knijpbak functioneert ook.
Om wat te wennen aan weer een nieuwe schaal ook een bouwpakket van een vrachtwagen en auto reeds in elkaar gezet.


De beide wagens


De ingekorte magic train. Beide zijden ca 12mm ingekort. En de lorrie


De knijpbak


De kraan


De (tijdelijke)besturing, deze komt later in een paneel van waaruit alles aangestuurd wordt.
Knoppen links zijn voor bedienen van de bak ( tuimel in serie met toets) 3v motor
Middenste knoppen zijn voor hijsen (tuimel in serie met toets en pwm controller voor snelheid) 12v motor
Rechter knop is voor draaien van kraan ( tuimel maak -0- maak en pwm controller voor snelheid) 12v motor

Noordernet:
Dit is echt heel knap, Eric!

Je hebt niet alleen ambitieuze plannen, maar ook al prachtige dingen gemaakt.

Wolter

g-j:
Prachtige kraan, een zeer veel belovend gebeuren dien je hier op!!

Groet, Gert-Jan

GD:
Zo, dat is het betere werk (y) Ik ga dit met belangstelling volgen, Eric.

Groeten,
Gerard

BartvD:
mooi project en ga het zeker volgen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie