Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling  (gelezen 4867 keer)

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling
« Reactie #15 Gepost op: 07 mei 2021, 18:36:30 »
Afgelopen week de herstelde kruiskoppeling ontvangen. Eerste indruk: vakwerk!  (y)
Zie voor een vergelijking de door Ronald herstelde onderin en de originele bovenin:



Voor wie het opvalt: de cardanassen hebben een verschillende lengte, maar dat klopt. Die van de vooraandrijving is langer dan die van de achteraandrijving.

Ronald, paar dingen waar ik benieuwd naar ben (leer ik ook weer van  ;)) :
- Heb je het kunststof deel in de messingring gelijmd of zit dit geklemd?
- Hoe is het jou gelukt om in het kleine kunststof staafje van de kruiskoppeling een gat te boren? Ik heb wel eens iets soortgelijks geprobeerd (met een overigens dikker staafje), maar: óf mijn geboorde gat kwam ergens halverwege uit de staaf te voorschijn ipv. onderin óf het staafje smolt door de ontstane hitte van de draaibeweging van de boor...

Vanmiddag vrij van het werk, dus lekker even bezig met de IRM.
De cardanas met herstelde kruiskoppeling voorin geplaatst, waar hij ook vandaan kwam:


Hierbij ontdekte ik dat er eigenlijk maar heel weinig speling zit tussen de rijtuigbodem van de IRM en de kruiskoppeling. Als het draaistel een beetje kantelt (bijv. bij het oprijden van een helling) dan raakt de kruiskoppeling vrij snel de rijtuigbodem. Dat kan bij de originele kruiskoppeling gebeuren, maar bij de herstelde kruiskoppeling kan dit net iets eerder gebeuren doordat de uitstekende lipjes van het verenstaaldraadje ervoor zorgen dat de kruiskoppeling net iets breder is (6,1mm) dan de originele kruiskoppeling (5,7mm). Aangezien op het achterdraaistel veel meer ruimte is, heb ik daarom de voorste herstelde cardanas wat korter gemaakt en in de achterste aandrijving geplaatst...



...en de achterste originele cardanas wat langer gemaakt en in de voorste aandrijving geplaatst:



Toen kwam het moment dat ik wilde checken hoe dit lopen zou. Dus afdekplaatjes op de draaistellen en de IRM op de rollenbank... Ratelgeluid....! Hoe kon dat nou weer?
Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat het wormwiel niet goed op zijn plek wordt gehouden, waardoor hij niet goed in het tandwiel eronder draait. Het afdekplaatje op het draaistel houdt normaalgesproken dat wormwiel op zijn plek, maar het onderste deel van het lipje waarmee het afdekplaatje in het draaistel zit geklikt was kennelijk afgebroken. Dit speelt bij de afdekplaatjes op beide draaistellen. Zie foto's hieronder (van beide zijdes te zien):





Pfff.. enorm balen weer dit! Maar eens even kijken hoe we dit kunnen oplossen...
Hebben anderen hier toevallig ook ervaring mee (en eventueel een oplossing)? Of heb ik weer eens domme pech?

Grt
Marc
 
Grt
Marc

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling
« Reactie #16 Gepost op: 07 mei 2021, 20:33:13 »
OK er is dus wel zeer weinig ruimte over voor de kruiskoppeling. Goed dat je dat kon wisselen.  (y)

Na plaatsing van het kunststof in de messing ring de beide gebroken armen er af geknipt. Toen met een cocktail prikker 1sec lijm op de voeg aangebracht.
Omdat dit zo klein is heb ik alles met de hand geboord. dus ook het gat in het kruis. Kan je steeds wat bijstellen in de boorrichting

Het kapje aanbrengen.
Op de hoeken een gaatje boren door het kapje tot in het opstaande randje van het chassis. Daarin een spijkertje persen.
Bv gat 0,5 mm en spijkerje 0,6 mm. Begin bv eerst met 2 diagonaal. Zit het stevig?  Klaar.
Niet lijmen om later nog te kunnen verwijderen.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling
« Reactie #17 Gepost op: 07 mei 2021, 22:08:44 »
Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat het wormwiel niet goed op zijn plek wordt gehouden, waardoor hij niet goed in het tandwiel eronder draait.
even een opmerking over de namen van de onderdelen. Je blijft dat messing ding wormwiel noemen, maar dat is de worm. Het tandwiel eronder, dat door de worm wordt aangedreven, dat is het wormwiel.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling
« Reactie #18 Gepost op: 07 mei 2021, 22:28:58 »
Het kapje aanbrengen.
Op de hoeken een gaatje boren door het kapje tot in het opstaande randje van het chassis. Daarin een spijkertje persen.
Bv gat 0,5 mm en spijkerje 0,6 mm. Begin bv eerst met 2 diagonaal. Zit het stevig?  Klaar.
Niet lijmen om later nog te kunnen verwijderen.

Dat gaan we proberen, bedankt voor de tip!

Je blijft dat messing ding wormwiel noemen, maar dat is de worm. Het tandwiel eronder, dat door de worm wordt aangedreven, dat is het wormwiel.

Weer wat geleerd  (y)

grt
Marc
Grt
Marc

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2021, 19:30:58 »
Die tip van die spijkertjes werkt prima. Omdat het clipje van het afdekplaatje aan 1 kant nog wel in tact was gebleven, hoefde er per draaistel maar aan 1 kant geboord en gespijkerd te worden (links- en rechtsboven op de foto):



Het eindresultaat:





Heb het treinstel op de rollenbank getest en daarna enkele rondjes op de baan laten rijden. Dat gaat prima. Wel lijkt het erop alsof de messing houdertjes in de herstelde kruiskoppeling ietsjes wijder uit elkaar komen te staan na verloop van tijd. Maar vooralsnog blijft alles prima zitten.  Ben sowieso al erg blij dat het treinstel weer de baan op kan! (y)

grt
Marc
Grt
Marc

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling
« Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2021, 19:53:57 »
 (y) (y)

Vergeet niet dat alle motor-kracht/koppel via het kruis naar de draaistellen gebracht wordt.
Laat anders maar weten.

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

treinengup

  • Gast
Re: Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling
« Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2021, 13:49:11 »
even ter info de cardan assen zijn nog steeds verkrijgbaar volgens de website van johan voermans
rivarossi 2052-9
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2021, 13:52:46 door treinengup »