Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe Assen er met een gloednieuw treinstation voor wil zorgen....... door Jan-Peter
Vandaag om 01:23:20
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Sikje248
Vandaag om 00:22:22
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
27 juli 2021, 23:38:45
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
27 juli 2021, 23:02:53
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door mwdb
27 juli 2021, 22:49:38
Raadplaatje door HIJ
27 juli 2021, 22:44:36
Harzwald Hafen Bahn door Aford
27 juli 2021, 22:44:05
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
27 juli 2021, 22:33:02
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door 1200blauw
27 juli 2021, 22:17:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
27 juli 2021, 22:08:44
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
27 juli 2021, 22:06:41
Videoserie: Rocrail voor beginners door Arnold
27 juli 2021, 21:54:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 juli 2021, 21:46:17
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door Marcel112
27 juli 2021, 21:31:37
Geschikte kabel voor 2 compoorten? door MRdirect
27 juli 2021, 21:25:07
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
27 juli 2021, 21:22:58
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
27 juli 2021, 21:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Marcel112
27 juli 2021, 21:16:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
27 juli 2021, 21:07:58
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door MOVisser
27 juli 2021, 20:43:49
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
27 juli 2021, 20:24:54
Great Australian Railways: The Ghan door Jeronimos
27 juli 2021, 20:12:12
GVBA 396 messing model door hrp
27 juli 2021, 19:48:17
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Niels B
27 juli 2021, 19:29:06
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eric B
27 juli 2021, 19:18:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
27 juli 2021, 19:04:22
Kortsluiting wissel en vaste kruising door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:38:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
27 juli 2021, 18:31:08
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:29:41
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster door PeterNS
27 juli 2021, 17:54:29
  

Auteur Topic: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.  (gelezen 592 keer)

Glacierxprs

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Gepost op: 06 mei 2021, 12:35:20 »
Wie kan mij verder helpen met wat praktische tips? Als laatste baanonderdeel wordt aan mijn baan een klein Bahnbetriebswerk (BW) toegevoegd, met een draaischijf, 5 sporen in een lokloods, 4 sporen naar de draaischijf toe voor kolen, water, zand, een verzamelspoor naar het hoofdtraject en nog twee of drie opstelsporen. Wat is hiervoor een goede blokindeling, uitgaande van Itrain en volledige detectie? Ik heb al gelezen dat de draaibrug en de lokloodssporen ieder een meldsectie moeten krijgen. Heeft het daarnaast zin om een langer stuk van een meter dat langs de kolenbansen loopt in meerdere meldsecties op te splitsen? Is het handig om een infrarood detectie op het eind van ieder spoor met een stootblok te plaatsen zodat onmiddellijk gestopt kan worden?
Heb nog geen ervaring met het rijden binnen een BW, is dat in de praktijk meest handmatig of kunnen loks ook automatisch 'geparkeerd' worden?
Ik ben benieuwd naar hoe dit in de modelbaanpraktijk allemaal werkt!

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8219
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2021, 16:44:21 »
Is het handig om een infrarood detectie op het eind van ieder spoor met een stootblok te plaatsen zodat onmiddellijk gestopt kan worden?

Waarom zou je dat doen? Je kan dan toch ook een gewone melder gebruiken? Je kan dat gewoon aangeven in iTrain dat bij melden meteen gestopt moet worden.

Heb nog geen ervaring met het rijden binnen een BW, is dat in de praktijk meest handmatig of kunnen loks ook automatisch 'geparkeerd' worden?

Ja, waarom niet? Je kan in de meeste programma's en iTrain zal geen uitzondering zijn, een volledig automatisch programma laten draaien voor een depot. Waarbij de loks gewoon naar het depot gaan, water halen, kolen halen en weggezet worden. Je zal het allemaal wel zelf moeten ingeven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei 2021, 18:07:35 »
Een gewone melder (type stroomdetectie) reageert pas als er stroom wordt afgenomen. Niet alle locs nemen stroom af van een voorloopas. Een lichtsluisje reageert bij juiste plaatsing direct op de voorzijde van een loc. Daarmee is niet gezegd dat het met stroomdetectie niet prima kan werken als je voldoende marge inbouwt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 671
Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2021, 18:11:06 »
Als je locs goed ingemeten zijn dan stopt iTrain met 1 enkele melder in een dergelijke situatie de loc heel erg nauwkeurig (rijden op positie).

Groeten,
Bert

Glacierxprs

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2021, 22:54:23 »
Ja die lichtsluis is gedacht op het einde van een rangeerspoor om wat wagons weg te zetten tegen een stootblok aan. Eventueel ook om de loks tot het einde in de loods te zetten.