Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok  (gelezen 5153 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #15 Gepost op: 20 april 2021, 10:13:50 »

Rijdt mijn analoge lok dan merkbaar beter? (liefst natuurlijk 'zeer merkbaar')


Dus heeft de TS daar niks aan..... hij rijdt immers analoog.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #16 Gepost op: 20 april 2021, 10:21:58 »
Hallo

Als je echt mooie rijeigenschappen wilt (analoog) dan moet je het 7180 setje kopen; mits je dit nog kan vinden.
Nadelen: werkt niet met elektronische rijregelaars 6600/6699
Past alleen in loks met standaard een trommelcollektormotor.

Voordeel: rijdt beter dan de meeste digitale loks. ;D

Wil je analoog bij elke lok betere rijeigenschappen dan gewoon een HAMO magneet met een (fatsoenlijke) decoder plaatsen. Een MLD/3 dus.
Maar eerlijk gezegd is er dan ook geen reden meer om niet gelijk digitaal te gaan rijden met een MS2 of zoiets.

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #17 Gepost op: 20 april 2021, 10:37:43 »
Dus heeft de TS daar niks aan..... hij rijdt immers analoog.

Dat rijdt analoog ook beter Ronald. De decoder heeft dan de functie van omschakelrelais.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TMR

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #18 Gepost op: 21 april 2021, 21:45:33 »
Goedenavond,

Mijn theorie kan dus de prullenmand in, zoveel is mij nu duidelijk.
Wat ook duidelijk is geworden, is dat betere rij-eigenschappen alleen haalbaar zijn dmv een digitalisering van de loks.
Of met Hamo-magneet + decoder òf ombouwset + decoder.

Aardige tip van dat 7180-setje maar dat lijkt mij een achterwaardse investering en bovendien niet toepasbaar op al mijn loks (sommige SFCM/LFCM).

Compleet overschakelen op digi-rijden is (naast de technische) tevens een geldbuidel-kwestie.

Dank voor het meedenken.

Met groet,
TMR

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #19 Gepost op: 21 april 2021, 22:38:31 »
Dat hoeft niet zo zeer direct een geldbuidel kwestie te worden.

Zoals aangegeven zijn er meerdere prijsniveau's voor decoders. Dat hoeft niet per se direct een "gouden" te zijn. Ook een basis decodertje van €10-20 kan hiervoor goed gebruikt worden.
Het echte finetunen van de settings wordt dan mogelijk wat lastiger, maar dan nog heb je al een hele verbetering gehad.

Daarnaast wil Digi-rijden niet direct zeggen dat je AL je analoge spullen onder de baan vandaan moet halen. Analoge remsystemen worden bijvoorbeeld door meerdere typen decoders ondersteund, en reageren daar dan ook op.
Door dan alsnog gebruik te maken van bijvoorbeeld een Roco/Fleischmann Multimaus, Piko Light Control of Marklin MS1/2/3 kun je wel zorgen dat meerdere treinen rijden met een andere snelheid. Je kunt dan immers wel per decoder/loc opdrachten geven.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #20 Gepost op: 22 april 2021, 08:06:11 »
Het klopt dat alleen het plaatsen van een vijfpolig anker het grote verschil niet maakt. De veldspoelmotor heeft nu eenmaal zo zijn beperkingen.
Maar waarom probeer je niet een paar dingen om te kijken wat werkt? Je hoeft toch niet in één keer de hele boel om te bouwen?

Bedacht nog wat. Vroeger, in het pré-digitale tijdperk, waren er Märklin-drierailers die hun baan met gelijkstroom gingen aansturen. Dat had verschillende voordelen waar ik nu verder niet op in zal gaan. Maar het zou de mogelijkheid openen de rijeigenschappen van je locs te verbeteren door alleen een magneet of een setje hoogvermogenonderdelen (magneet, anker en motorschild) te plaatsen. De motor verandert dan in een zuivere gelijkstroommotor en dat is dan de reden dat je ook als analoge wisselstroomrijder een decoder nodig hebt of een elektronische omschakelbouwsteen moet plaatsen. Dat maakt het weer prijzig. Door de baan met gelijkstroom aan de sturen vervalt die noodzaak. Overigens hoef je dan ook niet al je modellen in één keer aan te passen. Een veldspoelmotor is met een eenvoudige ingreep geschikt te maken voor gelijkstroom, compleet met verandering van rijrichting door ompoling.
Maar misschien te ruig. Aan de andere kant, je kan het eens proberen met een enkele loc.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 10:01:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #21 Gepost op: 22 april 2021, 16:49:32 »
Er zijn goedkopere opties om een Märklin (of HAG AC) motor om te bouwen naar gelijkstroom.

Zie https://photos.app.goo.gl/p9WukUbhRLmWQJhT9

Twee neodymium magneetjes en wat zagen....

Ik heb in dit geval een Märklin 5* motor in een HAG gebouwd.  Als je het relais wilt blijven gebruiken, moet je met diodes aan de gang.

TMR

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #22 Gepost op: 22 april 2021, 23:54:33 »
Bedacht nog wat. Vroeger, in het pré-digitale tijdperk, waren er Märklin-drierailers die hun baan met gelijkstroom gingen aansturen. Dat had verschillende voordelen waar ik nu verder niet op in zal gaan. Maar het zou de mogelijkheid openen de rijeigenschappen van je locs te verbeteren door alleen een magneet of een setje hoogvermogenonderdelen (magneet, anker en motorschild) te plaatsen. De motor verandert dan in een zuivere gelijkstroommotor en dat is dan de reden dat je ook als analoge wisselstroomrijder een decoder nodig hebt of een elektronische omschakelbouwsteen moet plaatsen. Dat maakt het weer prijzig. Door de baan met gelijkstroom aan de sturen vervalt die noodzaak. Overigens hoef je dan ook niet al je modellen in één keer aan te passen. Een veldspoelmotor is met een eenvoudige ingreep geschikt te maken voor gelijkstroom, compleet met verandering van rijrichting door ompoling.
Maar misschien te ruig. Aan de andere kant, je kan het eens proberen met een enkele loc.

Er zijn goedkopere opties om een Märklin (of HAG AC) motor om te bouwen naar gelijkstroom.

Zie https://photos.app.goo.gl/p9WukUbhRLmWQJhT9

Twee neodymium magneetjes en wat zagen....

Ik heb in dit geval een Märklin 5* motor in een HAG gebouwd.  Als je het relais wilt blijven gebruiken, moet je met diodes aan de gang.

Ik waardeer uw meedenken des te meer wanneer uw meedenken valt binnen de reikwijdte van de vraag èn context.
Alstublieft, reik mij geen alternatieven aan die hier buiten vallen.

Met groet,
TMR

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #23 Gepost op: 23 april 2021, 01:55:02 »
met het risico dat mijn reactie ook ongewenst is het volgende:

je geeft in je openingspost aan dat de achtergrond voor je vraag in je voorstel topic staat. nu werd ik daar niet veel wijzer van, behalve dat je 3 rail gekozen hebt. Je stelt in dit topic de vraag of een 5 polig anker gaat werken zonder de overige delen om te bouwen.
nu wel, ik denk dat je daar wel antwoord op gehad hebt. Maar een antwoord op je vraag kan verdergaan. Namelijk door de vervolg vraag: wat wil je ermee bereiken.
het antwoord daar op lijkt te zijn dat je wil dat je modellen mooier lopen. ik ga daar even verder op in.

Om nu dat mooiere lopen voor elkaar te krijgen zijn er meerdere manieren. Maar uiteindelijk is de beste en eenvoudigste manier een decoder te plaatsen. betekend dit dat je dan digitaal moet rijden? neen! een decoder kan ook prima op een analoge baan. sterker nog, als je straks nieuw wisselspanning materieel gaat kopen van bijvoorbeeld roco, dan is dat gewoon een gelijk stroom lok met iets andere wielen, een sleper en voorzien van een decoder! ik rij zelf 2 rail en trek dan de sleper er vanonder, zet de wielen op de juiste breedte maat en soldeer een paar draadjes om en rijden met die hap. Voor jou betekend dat dus dat je dit tegen gaat komen als je nieuwer materieel gaat kopen.

als ik terug kijk lijkt het erop dat je denkt dat je helemaal digitaal moet gaan en dat is dus niet zo. alleen die ene lok die je ombouwt zou je dan kunnen voorzien van een 5 polig anker. bij de buren is veel te vinden over deze materie en ook daar zie ik vaak dat men een decoder adviseert.

Zelf was ik een jaar of 2 geleden ook herintreder en kwam met 30 jaar oude kennis in de huidige techniek. als ik je 1 tip mee mag geven: luister goed naar de mensen die bekend zijn met de moderne systemen. uit ervaring weet ik dat je snel denkt: ach, dat had ik vroeger ook niet of ik ben dit toch gewend. maar de realiteit is anders. zodra je de moderne systemen leert kennen kom je erachter dat die toch wel heel verleidelijk zijn  ;D en zoals men hier al aangaf: begin met 1 lokje, zet er een decoder is en rij er lekker analoog mee. (wel even opletten welke je dan koopt dus daarvoor hier even advies vragen, dit ivm de te kiezen versie). maar sta open voor andere manieren. er is zoveel moois daar buiten  ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #24 Gepost op: 23 april 2021, 07:33:43 »
Sterker, Märklin zet ook al 20 jaar standaard een decoder in de loc. Voor analoogrijders fungeert de decoder dan als omschakelrelais.

In je voorstelpost lees ik dat je vooral technisch geïnteresseerd bent. Uit dit draadje maak ik op dat je niet per se digitaal wilt rijden en het wat kostbaar vindt toch decoders te gaan plaatsen. Dus ik veronderstelde dat de door mij geopperde aanpak uit vroeger tijden - gelijkstroom op een drierail Märklinbaan - daar wel bij aansloot. Dat deed men wegens prettiger van rijrichting wisselen en betere rijeigenschappen. Het fenomeen bestaat nauwelijks meer, omdat digitaal dezelfde voordelen en meer biedt, en juist deze ‘avontuurlijke’ groep natuurlijk weinig moeite had om op digitaal over te stappen.

Maar je neemt over wat je aanstaat Roderick. Dat soort terechtwijziingen zijn helemaal niet nodig. De ‘context’ was mij in ieder geval niet zo duidelijk als je denkt te hebben aangegeven.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2021, 08:31:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #25 Gepost op: 23 april 2021, 18:50:30 »
Citaat
Märklin levert ombouwsetjes om van de conventionele AC-motor een Hoogvermogen-motor (DC) te maken.
Wat nu indien ik van zo'n ombouwset alléén het 5-polige anker inbouw?
Rijdt mijn analoge lok dan merkbaar beter? (liefst natuurlijk 'zeer merkbaar')

Antwoord: Nee.

Mijn theorie kan dus de prullenmand in, zoveel is mij nu duidelijk.
Wat ook duidelijk is geworden, is dat betere rij-eigenschappen alleen haalbaar zijn dmv een digitalisering van de loks.

Antwoord: Nee

Een veldspoelmotor is met een eenvoudige ingreep geschikt te maken voor gelijkstroom, compleet met verandering van rijrichting door ompoling.

Antwoord: Ja, onder andere.

Een analoog alternatief: pwm (voeding) + diodes (AC-locs rijden, en polen om, op gelijkstroom).

Ik doe dat zonder 5-polig anker (met 3-polig anker) in o.a. LFCM-locs, met als gevolg voor analoge begrippen perfect rijgedrag. Ik zou niet weten of 5-polig nog perfecter is: ik voel niet de behoefte om dat te testen. Perfect is voor mij perfect genoeg.

AC en DC-locs doen het beide prima met pwm (er is geen verschil tussen A-merken, wel verschil is er tussen A-merken en sommige B-merken (Lima) ).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

TMR

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #26 Gepost op: 23 april 2021, 22:05:03 »
met het risico dat mijn reactie ook ongewenst is het volgende:

je geeft in je openingspost aan dat de achtergrond voor je vraag in je voorstel topic staat. nu werd ik daar niet veel wijzer van, (..)

Niet helemaal onterechte opmerking dat de context wat mager is.

Ik hol nu achter de kennis-trein aan, omdat ik 35 jaar niets aan mijn treinhobby heb gedaan.
Ik reed AC-analoog op M-rails en wil dat voorlopig zo blijven doen.
De digitale toekomst zie ik wel degelijk en mijn jongens nog meer.
Er valt een hoop bij te leren en dit probeer ik in afgebakende stappen te doen.
Anders wordt het een informatie-lawine.

Mijn jongens beginnen intussen ook enthousiast te worden en willen graag aan de slag.
En hier stokt het.
Want 9 loks onderhoud nodig en +- 850 railstukken poetsen/reparatie (van 5208 tot 5200 en wissels). En dan nog de seinen.
Dat niet alleen maar ook tegelijk partnummers opzoeken, dubbel-controle, waar te koop etc.
Dit zorgt voor groeiende frustratie.

Wellicht was mijn voorlaatste posting iets teveel aan de handrem, waarvoor mijn excuses.
Ik heb te weinig stil gestaan bij het enthousiasme waarmee forum-leden graag meedenken en kennis willen delen.
En dit is fijn. Hierom ben ik van dit forum lid geworden.
Tegelijk kan enthousiasme ook ontaarden in wijdlopigheid en daarmee een info-lawine worden.
In de grond is dat echter mijn probleem, had ik de treinhobby maar niet zo lang op zolder moeten laten liggen....

Met groet,
TMR

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #27 Gepost op: 24 april 2021, 00:30:48 »
ik stuur je even een pb
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop