Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je realistische treinsamenstelling door NS 1607
Vandaag om 17:25:24
Verlichting ruimte door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:21:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tinus Trein
Vandaag om 17:19:24
Roco BR44, onderdeel los gekomen van aandrijfasje. door Basilicum
Vandaag om 17:09:13
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door Arjan6511
Vandaag om 17:04:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Robkop
Vandaag om 17:01:11
Team Mitropa - OHMB - Gezamenlijke modelbaan "Krommeveer" door Mitchell
Vandaag om 16:59:45
Probeersel fotodijk, door Dick55. door Dick55
Vandaag om 16:56:32
korenschoven door jandcargo
Vandaag om 16:55:08
Pimp m’n ICE3, van 403 naar 406 EUROPA door Chris Westerduin
Vandaag om 16:51:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door spoorzeven
Vandaag om 16:50:04
Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:32:38
VERPLAATST: Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:31:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 16:26:21
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:15
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door meino
Vandaag om 16:09:06
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 16:04:33
Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 16:03:21
Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen? door Jelle cou
Vandaag om 16:00:48
NL baan: Frotterdam in h0 door Chrissie
Vandaag om 15:59:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 15:57:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tijgernootje
Vandaag om 15:55:45
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door tijgernootje
Vandaag om 15:52:35
De bouw van een ponton met kraan door MOVisser
Vandaag om 15:52:27
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Leolin
Vandaag om 15:50:10
Wenen-Berlijn in dik vier uur......(over jaar of 12) door BrightonBelle
Vandaag om 15:44:40
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 15:42:04
iTrain-bestand, wordt opgeslagen als .tcdz, maar kan niet worden geopend? door peterha
Vandaag om 15:10:44
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 15:09:00
Tolhuisje door NS1220
Vandaag om 14:38:28
  

Auteur Topic: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)  (gelezen 2185 keer)

Arnold van Heyst

  • Online Online
  • Berichten: 795
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2021, 22:05:25 »

Een laatste Frans rijtuig wat nog wel eens op Nederlandse bodem kwam was het DEV Inox Barrijtuig (Jouef HJ4020).




Jij bent dus ook in het bezit van het "nodige" ;D.
Fraai.

Ken die Jouef een beetje met LS meekomen?
En wat is de REV ervan?
Is best wel een hebbedingetje.

En dan de VRu.
Was deze zelfvoorzienend met generator?
Zo ja, waar zat de wagen meestal in de trein?
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 22:13:23 door Arnold van Heyst »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #31 Gepost op: 20 april 2021, 23:46:23 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2021, 14:23:57 »
Die revisiedatum zal ik nog even nakijken, kom ik op terug. Ik weet wel dat het rijtuig diverse malen in Nederland is geweest, waaronder in 1983:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57662.0

Het model zelf is erg netjes. Qua uiterlijk valt het in ieder geval niet op tussen Roco of LS Models. dat komt ook omdat het sowieso al een beetje afwijkend is.


Of de Vru zelfvoorzienend waren weet ik niet maar ik heb tot nu toe geen plattegrond gezien met een "generatorruimte" of zoiets. De plek van een restauratie kan variëren. In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. Soms was de restauratie ook gelijk de scheiding tussen twee treindelen die elk een andere bestemming hadden. Bij het station waar de trein dan gesplitst werd, ging de restauratie met een deel mee of bleef daar achter. In de treinen Parijs-Amsterdam zaten de restauraties ook vaak aan de kop van de trein, soms met een extra rijtuig erbij als het erg druk was. Dan werd de restauratie (+ het extra rijtuig) bij de grens afgekoppeld en moest men het vanaf daar zonder extra voer doen. De trein Hoek van Holland - Chiasso, de "Loreley Express" is daar ook een voorbeeld van. Deze bestond in de jaren '80 uit SBB rijtuigen maar tot aan de grens werd er soms een Plan E restauratie aan gekoppeld:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5591614,5591614#msg-5591614



Dit is tenminste wat ik hier en op andere fora heb gelezen hoor. Wellicht hebben anderen nog betere aanvullingen  :)


Arnold van Heyst

  • Online Online
  • Berichten: 795
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2021, 17:00:21 »

Arnold van Heyst

  • Online Online
  • Berichten: 795
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2021, 17:04:29 »
Ik had een paar jaar geleden de kans om deze Jouef 4020 z.g.a.n. (uit de privé collectie van de eigenaar) te kopen bij Les Cheminots in Parijs. Heb er een hele tijd mee in handen gestaan. Wist toen nog niet dat het ding regelmatig in Nederland kwam, bijvoorbeeld met de Zonexpress. Heb hem uiteindelijk laten staan omdat ik toch een keer op moest houden met verzamelen van restauratierijtuigen.... Heb er nu wel spijt van.

De laatste uitgave is uit 2013.
Als iemand voor mij het baknummer daarvan weet ga ik er gelijk op jagen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #35 Gepost op: 21 april 2021, 17:19:28 »
Het wagennummer van die van mij is 50 87 89-70 503-7.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #36 Gepost op: 21 april 2021, 18:10:21 »
... . In sommige TEE treinen was de plaats streng voorgeschreven. Bijvoorbeeld tussen de eerste en tweede klas in, zodat de eerste klas passagiers niet werden gestoord door het tweedeklas "gepeupel" ;) Maar soms zat ook aan beide zijden van de restauratie gelijk een eerste klas rijtuig zodat deze passagiers niet te ver hoefden te lopen. ...

TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

Arnold van Heyst

  • Online Online
  • Berichten: 795
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #37 Gepost op: 21 april 2021, 18:30:53 »
TEE treinen waren uitsluitend 1e klas. Dus een TEE trein met restauratierijtuig tussen 1e en 2e klas is een soort contradictio in terminis.  :)

Als ik het goed heb kregen de TEE's vanaf 1983 ook B's erbij.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19743
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #38 Gepost op: 21 april 2021, 18:57:24 »
Volgens mij was dat een paar jaar later en ging het toen Eurocity heten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2021, 19:02:46 »
Ja klopt, foutje inderdaad. Bijvoorbeeld de TEE Edelweiss (enkel 1e klas) werd in 1979 de IC Edelweiss (1e en 2e klas). Later werd het weer EC, EuroCity.

IC Edelweiss Brüssel-Basel-Zürich uit de jaren '82-'85 (naar een foto uit Nicolas Collection TEE Eurocity deel 2, bladz. 44/45), hier met een rood/betongrijze SNCF Vru ertussen:

(Klik op de foto's voor een iets grotere afbeelding)







« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 19:04:56 door Rondje_HO »

Arnold van Heyst

  • Online Online
  • Berichten: 795
Re: LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
« Reactie #40 Gepost op: 21 april 2021, 19:22:13 »
Ook fraai.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 21:16:31 door Arnold van Heyst »