Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Dg in tijdperk III  (gelezen 1954 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Dg in tijdperk III
« Gepost op: 16 april 2021, 16:55:42 »
Ik ben op het moment in diverse wagons en dergelijke verlichting aan het inbouwen.
Nu heb ik een paar Dg's op de werkbank staan (tp III)  en vroeg mij af of de conducteur de hele weg in het donker naar zijn trein zit te kijken of dat hij de hele weg bij lamplicht zij administratie zit bij te houden?
Kortom bouw ik er verlichting in of is dat eigenlijk toch niet realistisch en dus zonde van het werk?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
  • Modelspoor is emotie...
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2021, 19:10:21 »
Als je je treinen bij daglicht laat rijden zul je er sowieso niks van zien. Dus wat let je om het te doen? Jouw sfeertje op jouw baan... ( en je hebt weer wat te knutselen, toch? ;))

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2021, 21:27:32 »
Carel,

Zowel in de Dg 2371-2420 als in de Dg 2421-2700 zat gasverlichting. (Bron: N.J. van Wijck Jurriaanse, De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen)
Bij andere typen Dg, zoals bijvoorbeeld de proef-Dg's en ex-bagewagens, zijn op foto's nog gastanks te zien. Dus naar alle waarschijnlijkheid was een gaslamp "standaard" in een Dg.

Grtz, Ton

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2021, 21:40:24 »
Dat moet ook wel, want de Dg's waren verder niet voorzien van enig elektrische installatie :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2021, 08:02:19 »
Hoi Carel,

Het verhaal is nog veel leuker, de Dg's zijn geleverd met een propaangasinstallatie voor de verlichting.
Daarom zat er ook een rooster onder in de wand.

Aangezien NS de houten rijtuigen afvoerde, was ook de bijbehorende gasfabriek niet meer nodig.
En om alleen voor de Dg's deze fabrieken te handhaven, was wat te veel van het goede.
Daarom zijn vanaf augustus 1956 de Dg's omgebouwd met CW 5913, waarbij er een lantaarnhouder voor een ElAU batterij lantaarn werd aangebracht. De planning was om vanaf 1 oktober 1956, maar is later uitgesteld naar jan 1957.

Toch maar een decoder inbouwen, die het licht langzaam laat uitdoven?

Groeten Arjen

Het grappige is wel, dat de lamp alleen in de conducteurs afdeling hing (het buikje)
Het raampje in de wand tussen de conducteurafdeling en het toilet werd dichtgemaakt om de lamphouder te monteren, waardoor de conducteur vanaf die datum in het donker naar het closet mocht. (let op geen watercloset, het was alleen een pot met deksel)

Ik vermoed dat de batterij niet echt voldoende was voor een hele nacht, dus zal de conducteur halverwege de rit wel zijn benen gestrekt hebben, en de oogjes toe gedaan hebben.

Toch maar een decoder inbouwen die het licht langzaam laat uitdoven?

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 19:54:06 door AB 7216. Reden: persgas veranderd in propaangas »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2021, 11:30:54 »
Dank, ga dan inderdaad maar functiedecoders voor gasverlichting in de oudere groene Dg's  bouwen.
Zit dan alleen nog met de vraag of de stalen Dg's (die van oa Artitec) wel electrisch waren, zie geen gastank en ik denk niet dat die binnen zou staan.
Maar zie ook geen dynamo op de modellen. Accu's?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

ingenium

  • TM
  • Online Online
  • Berichten: 4237
    • Modeltrein projecten
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2021, 12:11:04 »
Die hadden elektrisch licht 24V systeem Brown Boveri met dynamo aan de wagenbak en een riem op een van de assen. De verlichting zat verdeeld door heel de wagen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2021, 12:48:42 »
Zit dan alleen nog met de vraag of de stalen Dg's (die van oa Artitec) wel electrisch waren, zie geen gastank en ik denk niet dat die binnen zou staan.

@Carel,

Dan heb je het over de serie Dg 2421-2700. Die hadden volgens NJvWJ een lamp voor propaangas-verlichting (boven de tafel in de conducteursruimte, bij de torpedoventilator). Daarom ook geen tank voor persgas; misschien ergens in een kastje een gasfles?

@Arjen,

Hebben we het over dezelfde Dg's? Deze serie werd vanaf 1954 afgeleverd. Het lijkt mij logischer dat ze toen gelijk al een voorschot hebben genomen op het afschaffen van persgas. En als ze van persgas zijn verbouwd naar elektrische verlichting, hoe komt NJvWJ dan bij het verhaal over propaangas?

@ingenium,

Ben je niet in de war met de Stalen D bagagewagen?

Grtz, Ton

ingenium

  • TM
  • Online Online
  • Berichten: 4237
    • Modeltrein projecten
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2021, 12:55:02 »
Ja dat ben ik bij nader inzien. ;D Sorry.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2021, 13:06:01 »
Butagas was diagonaal opgeborgen tov het toilet. Dus inderdaad een afgesloten kist voor een gasfles Carel.

Heb een plattegrond foto, geen foto emmer account, stuur maar pb komt de foto naar je toe Carel.

Groetjes Ries

« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 13:12:46 door Super Chief »
Groetjes Ries

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2021, 13:16:28 »
Hoi
In de DG was ook een carbid lamp aanwezig
Vriendelijke groeten
Gerard

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2021, 17:50:51 »
Ik bedoel inderdaad de serie 2421 ev.
In ieder geval toch gas (butaan/propaan?). Als ik de baas was dan propaan  ;)
In ieder geval veel witter licht dan dat van het vette gelige oude stadsgas. maar wel langzaam dovend.
En carbid (noodgevallen?) is nog kouder licht.
Ga de bout maar eens opwarmen en ook wat functiemappen.

En een ieder enorm bedankt voor het meedenken/informeren.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2021, 19:53:21 »
@Arjen,

Hebben we het over dezelfde Dg's? Deze serie werd vanaf 1954 afgeleverd. Het lijkt mij logischer dat ze toen gelijk al een voorschot hebben genomen op het afschaffen van persgas. En als ze van persgas zijn verbouwd naar elektrische verlichting, hoe komt NJvWJ dan bij het verhaal over propaangas?
Grtz, Ton

Ik bedoelde ook propaangas, zal het nog even aanpassen.
De CW beschrijft ook het verwijderen van de propaangascylinders

De Dg's zijn netjes afgeleverd met gasflessen die in de wagen waren opgeborgen. En voor die tijd was het prima, gasverlichting was nog standaard. Ik vermoed dat de wagens die na 1956 zijn afgeleverd, de 2571-2700, geen propaangas meer gekend hebben. Dat er bij een 150 wagens een kleine verbouwing moest gebeuren, dat was niet echt het probleem in die tijd.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)