Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?  (gelezen 2911 keer)

Butselboy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Gepost op: 11 april 2021, 23:21:14 »
Welke factoren bepalen het vermogen (en dus ook de snelheid) van een locomotief? Ik ben beginner op 3-rail, heb 2 locomotieven (digitaal) waarvan de ene veel sneller rijdt dan de andere bij gelijke snelheidsregeling via Mobile Station van Marklin, terwijl de snelste bovendien beduidend meer wagons trekt dan de traagste. Ik vind over de loc's nergens technische gegevens behalve dat beide loc's elk 4 aangedreven assen hebben, maar nergens info over vermogen of iets dergelijks waardoor ik objectief zou kunnen vergelijken.
Op welke gegevens moet ik letten bij de aankoop van een volgende loc en waar kan ik die vinden? (Ik ga er van uit dat bij het gebruik van 2 loc's nog geen booster nodig is, of heb ik het mis?) ::)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2021, 00:25:38 »
Hebt zeker nog geen booster nodig.

Hebt daarbij niet zozeer een digitaal probleem. Ook analoog zullen beide locs bij een zelfde voltage een andere snelheid hebben.
Dit zit hem vooral in de overbrenging van motor naar de assen en het toerental van de motor bij een specifiek voltage.

Het mooie van digitaal is dat je met een aantal cv's het snelheids verschil wel degelijk terug kunt brengen.
Via de cv's 6 (maximale snelheid) en 5 ("midden" snelheid) valt dit te regelen. Simpen eenzelfde nummer daarin zetten heeft echter geen effect.
De snellere loc zal een lager getal moeten krijgen in beide cv's om gelijk te komen aan de tragere.

Als dat tenminste is wat je wilt. Ook 1:1 zit er tussen locs een snelheids en vermogens verschil.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Kaptein Koek

  • Online Online
  • Berichten: 139
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2021, 08:30:40 »
Hoi,
Je cv's 5 en 6 zijn nét andersom. Cv5 voor max snelheid en cv6 voor de gemiddelde.
Succes!
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21623
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2021, 09:19:14 »
De maximumsnelheid van een modelloc heeft alles te maken met de overbrenging, zoals Marcel goed heeft uitgelegd.

De fabrikanten geven inderdaad geen informatie over het 'vermogen' van een modelloc, zoals dat wel gebeurt bij 1:1 locs en auto's. Wel vind je op fora als dit weleens hobbyïsten die bijvoorbeeld met een katrol en gewichtjes proberen te bepalen wat de 'trekkracht' van een loc is. Uit die testjes kan je wel opmaken waardoor dat wordt bepaald. Uit mijn hoofd in volgorde van belang.

1. Gewicht, meer gewicht is meer adhesie.
2. Antislipbandjes, idem.
3. Aantal aangedreven assen, idem.
4. Overbrenging.
5. Motortje.

Met het 'vermogen' van de doorsnee modelloc is weinig mis. Een klein motortje is genoeg. De trekkracht wordt sterk beïnvloed door adhesie. In hoeverre kan het model het vermogen van het motortje ook op de rails kwijt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2021, 09:21:49 »
Het benodigd vermogen van een loc (groot en klein bedrijf) heeft in eerste instantie een direct verband met wrijving.
Wrijving tussen de wielen en de rails, dus tussen staal en staal.

Om deze wrijving te vergroten moet men bv :
of de loc heel zwaar maken (groot bedrijf en klein bedrijf)
of contact oppervlak vergroten (meer aangedreven wielen op de loc)
of staal op staal aanpassen (dus rubber bandjes toepassen> klein bedrijf)

Beide/alles doet de wrijving uiteraard nog meer toenemen.

Is een combinatie eenmaal op gang dan speelt wrijving minder, want dan zit de energie al in de massa van de trein (omgezet in snelheid).
Het op gang houden van de combinatie is dan alleen nog van belang.

Ronald Visser.

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2021, 10:04:34 »
Het vermogen van een modelloc is eigenlijk niet eens zo interessant. Het is vrijwel altijd overbemeten. Kijk maar eens naar de acceleratie. Stel je een echte trein voor met een sleep wagens. Die doet er enkele minuten over om op volle snelheid te komen. Zet een modeltrein op de baan met dezelfde samenstelling, volle spanning er op en hoe lang duurt het voordat die op volle snelheid is? Zal niet veel meer zijn dan 1 seconde.

De snelheid wordt voornamelijk bepaald door de spanning op de motor. Modeltreinmotortjes bestaan in allerlei varianten. De toerentallen liggen ergens tussen 10.000 en 20.000 per minuut. Daar kan dus al een groot verschil in zitten. Verder heb je dan te maken met de tandwieloverbrenging en de wieldiameter.

Vraag aan Butselboy: om welke locs gaat het? En wat is het echte probleem, wil je ze samen een trein laten trekken of ben je alleen verbaasd over het verschil?
Misschien zijn het wel locs die in het echt ook een verschil in maximum snelheid hebben. En anders heb je bij digitaal de mogelijkheid om de snelheden gelijk te maken door instellingen van de CV's. Maar dat hebben anderen al duidelijk gemaakt.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2021, 13:19:53 »
Vermogen niet zo interessant?
Als er geen grip is, dan heb je daar niets aan.
Juist als er overpower aanwezig is kan slippen het gevolg zijn.

Zandzakken voor de deur !!!!

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

VvKan

  • Gast
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2021, 14:33:07 »
Volgens mij worden er een aantal fysische, mechanische begrippen door elkaar gehaald en onterecht met elkaar in verband gebracht
Vermogen en snelheid            hebben geen direct verband
Vermogen en kracht (koppel)  staan los van elkaar
Kracht en grip                          grip (adhesie) is vereist om krachten over te kunnen brengen, maar hebben geen direct verband
« Laatst bewerkt op: 12 april 2021, 15:03:03 door VvKan. Reden: correctie »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2021, 14:55:30 »
En zo kunnen we nog lang doorgaan....

0 vermogen is 0 snelheid
0 grip  is  0 snelheid
0 vermogen is 0 koppel op de wielen

voor zover

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 12 april 2021, 14:57:39 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

VvKan

  • Gast
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2021, 15:02:04 »
Fantastisch, daar hebben we eindelijk wat aan  (y)

Butselboy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2021, 15:49:46 »
Het gaat over de loc van het start-up pakket Marklin 29474 (Siemens Vectron als Eurosprinter ES2007 serie HLE 18) en de Marklin Tenderloc M36321 (in principe een rangeerloc). Alhoewel de ingestelde CV-waarden voor beide loc's hetzelfde zijn (230) en ook de versnellingsfactor gelijk is (15) blijkt de Siemens sneller, ook al heeft hij meer en zwaardere wagons te slepen. Dit betekent dus dat inhalen/opstoppen mogelijk is op de baan met een omtreklengte van ca. 20 meter, maar omdat er hierin ook ca. 4 meter tunnellengte is waarin ik liever geen ontsporingen heb, zou ik graag de snelheden van beide loc's willen afstemmen op elkaar.
Daarom dat ik mij afvroeg of er nergens objectieve karakteristieken te vinden zijn over het vermogen/overbrenging/... of wat dan ook, die me in staat zouden stellen om de snelheden van beide loc's op elkaar af te kunnen stemmen, - maar ook om dergelijke informatie mee te nemen bij de aankoop van een volgende loc. Maar ik begrijp uit de reacties dat dit niet evident is, en dat ik andere oplossingen moet bedenken. Spijtig genoeg kan ik mijn baan niet volledig ontdubbelen wegens plaatsgebrek. Ik heb wel wat wissels die afleiden naar een apart gelegen werkterrein om te laden en te lossen, en naar een afgelegen boerderij annex landerijen en velden, maar dat doet er hier eigenlijk niet toe.
Ik heb deze treinen gekocht in een fysieke modeltreinenwinkel in de buurt van Leuven (België) en ga na de corona-beperkingen daar zeker ook eens vragen of/welke oplossingen er zijn zonder de bestaande baan te moeten slopen. :)

In elk geval: bedankt aan allen voor de reacties!  (y) (y)

PS. Ik heb deze baan gebouwd voor mijn kleinzoon (oorspronkelijk My World materiaal maar intussen uitgebreid en volledig en volwaardig omgezet met C-rails naar elektrische voeding). En vermits hij graag competitief rijdt met zijn loc's.... :P

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2021, 16:11:35 »
Je hebt een lijndiesellok en een lok voor rangeren/lokaal spoorwegen. In het echt zal de lijndiesellok veel sneller rijden dan de lokaalspoorlok.
Het enige wat je kunt doen is de spanning omlaag brengen zodat de lijndieselloc even snel rijdt als de lokaalspoorlok. CV's aanpassen is m.i. niet echt zinvol voor de snelheid.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2021, 16:39:20 »
Volgens mij worden er een aantal fysische, mechanische begrippen door elkaar gehaald en onterecht met elkaar in verband gebracht
Precies, vermogen is kracht maal snelheid.
Die 3 hebben wel degelijk iets met elkaar te maken. Je kunt b.v. de tandwieloverzetting zo aanpassen dat de loc 2 keer zo snel gaat, maar dan halveert de kracht die je kunt opbrengen.

Butselboy: je hebt 2 verschillende locs, een treinloc die gebouwd is op hoge snelheid en hoge trekkracht, en een rangeerloc die gebouwd is op trekkracht waarbij de snelheid van minder belang is. Je gaat niet rangeren met 100 km/uur.

Jeronimos: welke spanning wou je omlaag brengen? Het gaat om digitaal, daarbij is de spanning op de baan een vast gegeven. Het enige wat je kunt veranderen is de spanning op de motor, en dat gaat alleen maar via de CV's.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2021, 16:49:48 »
Twee zulke verschillende loks even snel laten rijden? Tja vertel me dan maar eens Klaas hoeveel je de CV's dan moet aanpassen voor de lijndiesellok om hem even snel te laten rijden. Niet echt makkelijk denk ik. Ik bedoel natuurlijk gewoon dat je de draaiknop op je regelaar voor de ene lok minder ver opendraait dan de ander.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf?
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2021, 17:17:00 »
Ja, Butselboy wil gewoon dat beide locs bij dezelfde instelling van de regelknop even snel rijden. Dat gaat dus alleen via de CV's. Hoever je die moet aanpassen weet ik niet, zal een kwestie van proberen zijn.

Je hebt het steeds over een lijndiesel, maar volgens mij is het een E-loc.