Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Maarten.T
Vandaag om 00:29:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:02:05
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
07 mei 2021, 23:55:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
07 mei 2021, 23:46:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 mei 2021, 23:43:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 mei 2021, 23:38:17
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
07 mei 2021, 23:08:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
07 mei 2021, 22:58:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
07 mei 2021, 22:41:00
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door damngrazy
07 mei 2021, 22:39:23
Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling door System-M
07 mei 2021, 22:28:58
Rivarossi onderdelen bestellen door phdirk
07 mei 2021, 22:25:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
07 mei 2021, 22:24:32
Verlichting ruimte door Menno
07 mei 2021, 22:03:47
Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog door Klaas Zondervan
07 mei 2021, 22:00:58
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Marc tramt
07 mei 2021, 21:54:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
07 mei 2021, 21:40:07
Raadplaatje door eemstede
07 mei 2021, 21:36:53
Toon hier je (model)treinfoto's door eemstede
07 mei 2021, 21:23:08
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
07 mei 2021, 21:21:30
Zelf bouwen. door St00mboy
07 mei 2021, 21:15:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
07 mei 2021, 21:02:36
K40 Chinese lasersnijder 300x200 door Marcel112
07 mei 2021, 20:49:19
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
07 mei 2021, 20:46:50
Heen, En en Weer door Huup
07 mei 2021, 20:42:31
Opschrift verwijderen, hoe? door VAM65
07 mei 2021, 20:40:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorzeven
07 mei 2021, 20:30:37
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Gerco van Beelen
07 mei 2021, 20:25:18
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
07 mei 2021, 20:01:35
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
07 mei 2021, 19:46:53
  

Auteur Topic: Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam  (gelezen 2657 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Ik was natuurlijk ook ff aan het krabbelen gegaan thuis. Ik had alleen niet bijzonder veel inspiratie vandaag. Om om te kunnen lopen heb je vaak toch meer lengte nodig dan je lief is.



Ik vind zelf dat baan 3 redelijk goed is uitgepakt. Links heb je een omloopspoor waarbij je een om een wagonstam van net iets meer dan 80cm kan lopen. Dat zijn net aan 5 VAM wagons. De eis was vier VAM wagons volgens mij, dus je kan nog een beetje spelen.

Rechts heb ik in bruin een perron gekrabbeld. Je zou links ook nog een 2e station kunnen maken. Dan kan je sprinter tussen de stations pendelen, als je hem zat ben stuur je hem weer weg richting schaduwstation. Langs dat rechter perron kan je ook nog omlopen.

Er is verder nog ruimte voor aanpassingen en toevoegingen. Extra spoortje er bij, locloodsje er bij, .... er bij? Schaduw station zou ik dan nog een extra spoortje geven.

Mvg,

Bas

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Allereerst heel fijn om te zien dat iedereen er tijd insteekt in plaats van alleen een mening te geven. Bedankt hiervoor

Witgoedfabriek: Aanvoer van staal, halffabrikaten (motoren, trommels, pompen) en verpakkingsmateriaal per spoor ( leuke wagens van de Hoop karton), export per trein in
Ik heb dit eens laten bezinken en dat lijkt me wel een leuke, met veel variatie mogelijkheden.

Ik zie ook dat ik nog een fout heb gemaakt in de maten, de lengte links is 175 de huidig getekende 222 is meer wishful thinking.als ik alles bekijk zou ik de keuze hebben om evt de linker poot te laten vervallen, en dan rechts een lengte van 150 cm en 90 diep toe te voegen, maar op eerste gezicht bied dit een aantrekkelijker Zicht lijkt mij. ( ook omdat je niet de hele baan in 1 oogopslag ziet, buiten je gezichtsveld gebeurt ook nog iets) daarnaast ben ik bang dat als het geheel te groot is, dat ik heel lang tegen een grote baan aan zit te kijken die maar geen vorm krijgt. De eerdere optie is dan wat behapbaarder, als dat afgewerkt is dan kan ik altijd nog ergens kijken voor een uitbreiding.
Bedankt voor je plannen Bas, maar persoonlijk vind ik de derde een beetje te eenvoudig overkomen. Niet dat alles vol moet liggender rails? Integendeel, maar dat is mijn eerste gedachte. Maar wellicht zit ik daar helemaal naast, als dat zo is, hoor ik graag de motivatie. Maar nogmaals, ik ben wel erg blij  met de suggesties!
Zal zelf ook nog te kijken en om het zicht op de onnatuurlijke krappe boog rechts onder weg te halen, kan ik dit natuurlijk ook een deel in een “black box” net als bij een module baan verpakken.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
[...] Ik zie ook dat ik nog een fout heb gemaakt in de maten, de lengte links is 175 de huidig getekende 222 is meer wishful thinking.
[...] om het zicht op de onnatuurlijke krappe boog rechts onder weg te halen, kan ik dit natuurlijk ook een deel in een “black box” net als bij een module baan verpakken.
Ik kon het niet nalaten ook eens te kijken wat mogelijk is, waarbij ik probeerde zoveel mogelijk bij je eerste plan te blijven. De belangrijkste verandering is dat de ovaal er uit is en dat daarvoor in de plaats een halve hondebot is gemaakt, waarbij de lus niet alleen verborgen is maar ook wat naar beneden is gevoerd, zodat hij onder de goederenaansluiting doorloopt. Het voordeel m.i. is, dat je zo je treinen via het schaduwstation een langere tijd onderweg kan laten zijn, en dat aan de andere kant in het zichtbare gedeelte een meer realistische layout van sporen is. Ook zijn de lastige driewegwissels uit het schaduwstation. En er is geen kruiswissel meer. Ik zou nog wel even nadenken, of je bij de betonfabriek niet ook een omrijmogelijkheid wilt. Of je moet met een extra rangeerloc werken.

De nadruk in deze baan ligt op de goederenaansluitingen; als ik je goed begrepen heb, is dat ook jouw insteek. Het station kan alleen bediend worden door treinstellen, zoals jouw sprinter, of een plan V. Ook een plan U zou nog net passen. Allemaal materieel, dat bij een klein station aan een nevenlijn past.
Ik heb twee plaatjes, een van het volledige plan en een met alleen het zichtbare gedeelte. Ruimte genoeg om je op de scenery uit te leven!
Je zou kwa hellingen ook kunnen overwegen om de hele plaat 3 wat schuin te leggen, zodat je nog meer lengte voor de helling hebt.
Overigens: ik heb alles getekend met Roco Line, omdat ik dat zelf gebruik. Als jij andere rails hebt, kan de geometrie iets anders uitpakken. Sowieso is het een schets om wat mogelijkheden aan te geven.


Peter

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Citaat
maar persoonlijk vind ik de derde een beetje te eenvoudig overkomen. Niet dat alles vol moet liggender rails? Integendeel, maar dat is mijn eerste gedachte.
Dat kan natuurlijk. Voor elke modelbouwer is er een mening  ;)
Je moet natuurlijk niet vergeten dat je het nog kan uitbreiden. Ik heb links slechts twee omloop spoortjes zitten. Daar kan je makkelijk nog wat kopspoortjes aan toevoegen en er een leuke fabriek maken ofzo.

Het komt er echt op neer wat jij belangrijk vindt. Als je perse rechts een ovaal wilt hebben zodat je meer rijwegen overhoudt, dan laat je die er in  ;)

Gezien de nieuwe lengte kan je misschien zoiets maken aan de linker zijde. Mits je een omloopspoor wil hebben met redelijke lengte..


Ik had in een ander draadje iemand blij gemaakt met het cassette idee. Misschien dat zoiets voor jou een optie kan zijn?

Uitleg erover

Mvg,

Bas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Hallo,

Er komen zeker interessante opties voorbij. Bij sommigen kun je niet rond rijden en dat rijden is toch wel leuk.
Van kopstation naar kopstation duurt niet zolang en altijd kop maken verveelt op een gegeven moment.
Toch wil ik de optie van een rondlopend traject (langs de buitenomtrek) nog eens onder de aandacht brengen.
Geen krappe bogen en treinen die zichzelf in de rug kijken en meer ruimte voor je andere themas.

Ik blijf het met interesse volgen,
groeten jandcargo

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Keuzes keuzes keuzes. Maar zoveel mensen zoveel inzichten.
Ik vind het plan met de twee niveaus wel heel erg aantrekkelijk, alleen moet ik dan eerst eens kijken of ik dit technisch voor elkaar krijg en toch aan het module concept vasthouden.
Het rondrijden en het uitgebreidere kopstation spreekt me dan ook beide wel weer aan, dus ik ga de opties eens tegen elkaar afwegen.
Tips zijn nog altijd welkom, maar ik heb voorlopig even wat huiswerk en stof tot nadenken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Welk railsoort gebruik je eigenlijk? Ik gebruik nu telkens piko A, maar die wissels zijn wat aan de ruime kant. ???

Zit eigenlijk niet echt wat 'nieuws' in. Het is slechts een variatie op oudere plannen.


Ik ben nieuwsgierig waarmee je ga komen  ;)

Mvg,

Bas

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Hoi Bas,
In basis het zelfde, maar toch wel weer een leuke variant.
Ik heb momenteel een combi van fleischmann profi en modell rails.
Het rechtse deel in de huidige situatie is allemaal in profi rail. Alleen de linkse twee sporen, vanaf de eerste wissel in de ovaal, is modell gleis

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam
« Reactie #23 Gepost op: 11 april 2021, 21:55:11 »
Na alles bekeken te hebben en de voor en nadelen af gewogen te hebben denk ik dat ik er deels uit ben. Het laatste plan van Peter met de twee niveaus spreekt me wel aan.
Veel ruimte voor scenery maar toch aardig wat ruimte om te rijden.
Ik moet nog even gaan denken wat gedetailleerd het sporenplan word maar in grote lijnen ligt me dit zeker. Wellicht laat ik het zo, maar daar moet ik in detail nog even naar kijken.( tips welkom uiteraard) maar deze opzet ligt me wel.
Ik heb nu een vlakke plaat liggen, en die kan in principe blijven. Bedrading komt er boven op. Als ik een boven deel weghaal kan ik daar makkelijk bij. Zichtbare deel komt op 90cm, rustend op het onderste deel. Boven deel in module vorm, zodat ik nogsteeds aan scenery etc kan werken in mijn schuur. Rondom een wand en “dak” met frieslijst.
Ik heb even een mock-up gemaakt ivm dit deel, mede door het schuine dak.

Dat komt er dan zo uit te zien.(excuses voor mijn karton knutsel kunst)





Dit is werkbaar en het schaduw station is goed bereikbaar ( tussenhoogte 20cm)

Ik heb gelijk wat vraagjes mbt de bouw van het zichtbare deel. Heeft iemand tips/ervaring wat hiervoor het beste werkt? Ook een vlakke plaat of een open raamwerk?
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 21:57:41 door Pascal77 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Voordat ik je laatste vraag beantwoord...

Die lus die peter heeft getekend aan de linkerkant is hier als tunnel getekend. Er is zo veel rijruimte naar de onzichtbaarheid verdwenen. Ik zou in plaats van een tunnel dit spoor laten stijgen en met een brug over je andere sporen laten lopen. Dan zie je meer trein rijden en voor de constructie hoef je dan geen open raamwerk te gebruiken en kan je het af met een vlakke plaat. Tegen de achterwand kan je dan misschien een spoordijkje maken ofzo.

Mvg,

Bas


Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam
« Reactie #25 Gepost op: 11 april 2021, 22:07:25 »
Hey Bas

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam
« Reactie #26 Gepost op: 11 april 2021, 22:07:56 »
Hey bas, je bedoeld de lus die onder op deel 1 begint?

Als ik eerst moet stijgen en dan weer naar beneden kom ik lengte tekort voor de helling. Hoeveel lengte heb je nodig om 20cm te dalen?


Mvg Pascal
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 22:11:22 door Pascal77 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Ik dacht dat het schaduwstation op dezelfde hoogte lag als het spoor wat er voor ligt...

Ik had over die lus in sectie 5 van deze afbeelding van Peter


Om 20cm te zakken met 3.5% heb je nodig: 20cm / 0.035 = 676cm ofwel 6,76m. Daarom dacht ik dus dat het schaduwstation op dezelfde hoogte komt en dat je vanaf het schaduwstation beter ~10cm omhoog kon gaan.

Als je met korte treintjes rijdt, kan je ook wel stijler stijgen met ~5.5%. Dat is 1cm per 18cm rails. Men raadt dit altijd af, maar dit is echt materieel afhankelijk. Ik heb een zes assige loc van marklin die bijna een halve kilo weegt, ik wed dat die de 10% ook nog wel redt  ;D

Mvg,

Bas

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Ah ok, née ik da het het volgende. Ik heb nu een vlakke plaat. Als ik daar alles wat uit het zicht komt op plaats, dan gebruik ik dat als basis. En heb gelijk een goede ondergrond. Daar zet ik dan, dmv lage pootjes, de zichtbare modules met ombouw op. Ik was toch al van plan om het omhoog te brengen, maar hiermee sla ik twee vliegen in 1 klap. ( en de vlakke basis is er al) ik zou de helling over het hele onzichtbare gedeelte willen plaatsen, om aan de benodigde lengte voor 20xm stijging te komen. De grote onderplaat is misschien wat overkill, maar dan kan ik die ruimte mooi gebruiken voor goed toegankelijke electronic etc ( dmv plaatsing OP de plaat)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Pascal, dat idee van de vlakke onderplaat en daarop het zichtbare deel met pootjes opbouwen ben ik ook van plan bij mijn eigen baan. Waar je wel op moet letten, is dat de helling niet te steil wordt. 20 cm op jouw oppervlakte vind ik nogal ambitieus. In mijn tekening ven ik van 10 cm uitgegaan en daarbij was het al lastig om richting de 3% te komen. Maar probeer zeker eens uit, wat met jouw materieel haalbaar is. Zoals Bas al zei, kan dat veel uitmaken.
Ik ben benieuwd, wat je gaat maken; ga het zeker volgen. Je eerste bouwsels zagen er indrukwekkend uit, dus dat belooft veel.

Peter