Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Wat kan je precies doen met Railcom?  (gelezen 8106 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #30 Gepost op: 12 april 2021, 13:50:10 »
En anders als tussenoplossing:



De Lenz LRC120

Gr, Bert

VvKan

  • Gast
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #31 Gepost op: 12 april 2021, 14:24:54 »
Dus, JA, je kan S88-melders combineren met met Railcom-melders....
Maar geven de S88 melders dan ook de RailCom gegevens door aan de centrale ?  De getoonde LRC120 is geenszins een melder, die iets doorgeeft.  Behalve visueel natuurlijk.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #32 Gepost op: 12 april 2021, 14:39:42 »
S88 is in een shiftregister, dus dat geeft alleen een bit door (waarde 0 of 1). Ieder bit betreft 1 bezetmelder. Als je andere informatie wilt doorgeven heb je iets anders nodig.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

VvKan

  • Gast
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #33 Gepost op: 12 april 2021, 14:59:48 »
Hallo Meino,
precies daarom snap ik de opmerking van Bert van Gelder niet:  het werkt bij mij prima gecombineerd.  Tenzij hij alleen maar bedoelt, dat je met S88 kunt terugmelden, terwijl er een LRC120 aan de baan hangt.  Maar dat geeft geen verdere invulling aan waar het hier om gaat:  terugmelding met RailCom.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #34 Gepost op: 12 april 2021, 16:33:52 »
Dat zelfde probleem heb ik ook. Ik weet wat Railcom is en ongeveer hoe het werkt. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan dit systeem. Daar is Kranenberg te bescheiden voor (max rijlengte 54m, maximaal 6-7 treinen). Het is natuurlijk wat anders als je iets hebt zoals Miniworld of als je vele tientallen locs op de baan hebt. Theoretisch zou je Railcom kunnen gebruiken als bezetmelder i.p.v. stroom- of massadetectors via S88. Alleen dan moet je besturingsprogramma daar wel mee overweg kunnen en verder weet ik niet hoe betrouwbaar dit uiteindelijk is. Want er wordt best wel eens een DCC pakket gemist, dat merk je meestal niet omdat de centrale die continue herhaald. Dus ook de Railcom berichten zullen wel eens gemist worden en dat heeft direct nare gevolgen tijdens het bedrijf als ze tevens als bezetmelder gebruikt worden. Daarnaast speelt imho ook het kostenplaatje een rol. In ieder geval voor mij.  ;D

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #35 Gepost op: 12 april 2021, 17:06:21 »
Maar geven de S88 melders dan ook de RailCom gegevens door aan de centrale ? 

Nee, het gaat me er om dat Bask meldde (via de quote van Henk" je kan ook een deel van de terugmeldounten met Railcom uitrusten. Hoe combineer je dat technisch dan met bijvoorbeeld S88?") dat dat niet kan en je dat niet moet willen.

Maar dat kan best, railcom-melders en S88 melders naast elkaar.

Citaat
De getoonde LRC120 is geenszins een melder, die iets doorgeeft.  Behalve visueel natuurlijk.

En dat is een reactie op Albert, als je als tussenoplossing wilt weten welke lok op een baanvak staat (bijvoorbeeld programmeerspoor). Alleen is dat met 60 euro geen goedkope oplossing...

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #36 Gepost op: 12 april 2021, 17:14:28 »
Mooie uitleg van de LRC120
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #37 Gepost op: 12 april 2021, 17:26:30 »
Alles wat MFX , Railcom of wat dan ook is gaat hier uit en blijft uit. Ik zie het nut er niet van in en geeft alleen maar ellende.

Van de week had m'n PC kuren. iTrain houdt bij waar m'n locs staan. Maar dat was dus ook een puinhoop.

Omdat ik dus Railcom heb voor de meeste van m'n locs, heb ik alles 'weggegooit', zeg maar schoongemaakt.

iTrain weer aangezet, en ook de baan. M'n 70 locs melden zich weer mooi aan.
Zou ik geen Railcom hebben gehad, dan had ik 70 locs mogen aflopen om te zien wat waar staat.

Ik zou niet meer zonder willen met een baan van dit formaat.

Ik werk met Koploper en elke keer als ik na rijden stop en afsluit maak ik een back-up van Koploper incl locomotiefstanden.

Nog niet zolang geleden had de verbinding tussen de ECoS en PC kuren en moest Koploper geforceerd afsluiten.
Dan zijn de rapen gaar en ligt alles overhoop.
Best en snelst oplossing was de laatste back-up terug zetten in Koploper. Van de 30 treinen hoefde ik maar 3 handmatig van plaats te verwisselen en ik kon gewoon weer rijden.

Op deze manier heb ik die (dure) fratsen niet nodig voor mijn modelbaan.

Mvg, Johan

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #38 Gepost op: 14 april 2021, 04:09:34 »
Citaat
Ik zie het nut er niet van in en geeft alleen maar ellende.

Citaat
Op deze manier heb ik die (dure) fratsen niet nodig voor mijn modelbaan.

Ach ja, wat de 1 ziet als een mooie te gebruiken technologie wordt door de ander de grond in geboord.
Vaak zonder ook maar enige ervaring, omdat het systeem bij voorbaat al niet deugd.

Back-ups maak ik ook altijd, maar niet tijdens het rijden. Na een kwartier rijden staat er echt geen lok meer opdezelfde plek, en als de PC het dan begeeft heb je niets aan een back-up.

Railcom heeft hier al een paar keer heel wat ellende bespaart, ik zou niet meer terug willen.

VvKan

  • Gast
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #39 Gepost op: 14 april 2021, 11:54:22 »
Alles wat MFX , Railcom of wat dan ook is gaat hier uit en blijft uit. Ik zie het nut er niet van in en geeft alleen maar ellende.

Op deze manier heb ik die (dure) fratsen niet nodig voor mijn modelbaan.
Nou, dat zie ik toch wat anders.  Want op de eerste plaats is (hier RailCom) helemaal niet zo duur als je er vanaf het begin mee werkt.  Dat je de allergoedkoopste oplossingen voor een aantal zaken dan niet kunt gebruiken is mij ook wel duidelijk.  En daarmee bedoel ik natuurlijk ook het programma dat je gebruikt.  Als dat voor niks is, tja....     Maar gelukkig kent Koploper RailCom dan ook niet. Daarom heb ik lekker dure programma's, die er wel mee overweg kunnen.

En waar haal je: "alleen maar ellende" vandaan ?  Ik hoor nooit van ook maar enige ellende van de echte gebruikers (wederom RailCom).

Op de tweede plaats:  je zet alles uit en dat blijft uit.  Dan hoop ik voor jou, dat je nooit een MFX loc koopt, want die lijkt me daardoor alleen al een stuk duurder.  Maar dat is in tegenspraak met:  ik zet alles uit.   Dus je betaalt toch al te veel bij bepaalde uitvoeringen, waarbij je wel van alle andere fratsen gebruik wilt maken. Dure fratsen, naar mijn mening, zoals digitaal, wat alleen maar ellende veroorzaakt. ;)

Kortom:  je praat een beetje kort door de bocht vanuit je eigen situatie.  En dat geeft helemaal niks, zolang je over je eigen oplossingen tevreden bent.  En dat zie ik bij jou wel terug, complimenten daarvoor.    Maar laat anderen dan ook in hun waarde, liefhebbers die met nutteloze, ellende veroorzakende dure fratsen bezig zijn, het is maar speelgoed (in dit geval meestal voor volwassenen).


Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #40 Gepost op: 12 mei 2021, 23:18:13 »
Nou hier heeft de enige goed rijdende mfx decoder (gewoon aangestuurd op MM-II) vanavond voor het eerst sinds jaren kuren vertoond. Voor mij is hij onbetrouwbaar geworden. Die gaat dus binnenkort vervangen worden door een ESU Lopi, net als de rest van zijn soort genoten die al vervangen zijn.

Een ander mag het van mij gebruiken heb ik geen moeite mee alleen ik heb hier in multiprotocol situatie genoeg ellende meegemaakt met die fratsen van mfx en Railcom.

Enige tijd geleden sloeg een Lopi V4 op hol bleek dat de Railcom in de decoder nog aanstond. Railcom geëlimineerd en nergens geen last meer van.

Gewoon recht toe recht aan, werkt het beste hier.

Mvg, Johan.

3-rail modelbaan met ESoC aangestuurd in multiprotocol MM en DCC. Verder alle poespas mfx en Railcom uitgeschakeld zowel in de ECos als in de decoder (waar het kan)

VvKan

  • Gast
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #41 Gepost op: 13 mei 2021, 10:29:34 »
Groot gelijk, Johan.  Want ik lees hier niet alleen Multiprotocol maar ook multifrats.   MM   DCC  Railcom   mfx,  en dat allemaal door elkaar.  Lijkt mij ook niet zo'n goede combinatie, ook al zal het allemaal in theorie wel mogelijk moeten zijn.

Daarmee in tegenstelling:  ik rij Monocol en Monofrats, dus DCC met Railcom, (met als toevoeging het ABC systeem, maar dat staat er los van).
In principe doe ik alles met Lenz, dus ook de decoders in de loc's, maar ja, als je geluid wil ben je toch ook afhankelijk van Zimo en Esu en al een tijdje ook Piko.   Maar die kun je gelukkig goed instellen, dus daar heb ik geen problemen mee. 
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2021, 10:31:10 door VvKan »