Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door wob
Vandaag om 14:53:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:45:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:42:31
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door VictorPM
Vandaag om 14:41:12
Nederdam, H0 1970 - 1990 door AntonM
Vandaag om 14:34:48
Dg spoor 0 door arnout
Vandaag om 13:51:06
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 13:27:30
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
Vandaag om 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 13:23:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 12:39:18
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door meino
Vandaag om 12:28:41
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
Vandaag om 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:41
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door nederbelg
Vandaag om 11:20:27
25 jaar geleden door lrrw
Vandaag om 10:12:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 10:06:16
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:17:13
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 08:55:29
Rheinburg, TP V/VI door Dennis.
Vandaag om 07:07:38
Baan in Los Angeles door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:49:38
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door sncf231e
25 juli 2021, 23:13:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
25 juli 2021, 22:55:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
25 juli 2021, 22:49:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hrp
25 juli 2021, 22:47:57
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door schipcas
25 juli 2021, 22:40:37
Albert's fantasie in schaal 0e door sdz1976
25 juli 2021, 22:39:37
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Marcel112
25 juli 2021, 22:01:32
Baanplan Bellingeweer (werktitel) door Bert van Gelder
25 juli 2021, 22:01:28
Functiebeschrijving Roco NS2435 Sound gezocht door spock
25 juli 2021, 21:21:57
  

Auteur Topic: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0  (gelezen 2389 keer)

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Gepost op: 18 januari 2021, 11:16:21 »
Hallo allen,
Allereerste een korte introductie. Na jaren knutselen aan treinen en dingen eromheen (met wisselend succes zoals te lezen in mijn andere draadjes) en losse banen op de grond heb ik eindelijk plek om een eigen vaste baan te gaan bouwen: “het Boshuyser hondenbot”. Ik verwacht niet dat de bouw zeer snel zal gaan omdat ik hem bouw bij mijn vader thuis en ik daar slechts om het weekend ben. Uiteraard zal er tussendoor wel aan de planning en voorbereiding gewerkt worden.
Het wordt mijn eerste baan dus ik heb al veel gelezen op het forum van andere beginners en verschillende boeken nageslagen maar er zijn nog best dingen die ik hier zal vragen. In het begin zal de focus van de bouw liggen op de techniek zodat er (eindelijk) gereden kan worden op een vaste baan die niet op de grond ligt. Verdere aankleding van de baan zal misschien ooit nog wel komen maar eerst maar eens zorgen dat er gereden kan worden.

Het railmateriaal wat ik ga gebruiken is Fleischmann Modellgleis en de aansturing gaat analoog gebeuren. Mijn rollend materieel bestaat vooral uit NS spul tp IV-V. De ruimte die beschikbaar is, is lang en smal dus is de keuze gevallen op een hondenbot baan. Hieronder wat afbeeldingen van de beschikbare ruimte, een maatschets van de onderplaat. De houten kist op de vloer over de breedte van de kamer zal gebruikt worden om de onderplaat op te leggen, echter mag hier niets aan worden aangepast of worden bevestigd. Links in de kamer is al een van de platen voor een van de lussen te zien.








Mijn railplan heb ik uitgewerkt in trax. Op de rechterhelft zal een station komen met twee eiland perrons. In de rechter lus ben ik van plan om een opslagplaats voor locs te maken met behulp van een traverse (vandaar de bende daar 😉). Op de linkerhelft zijn de opstelsporen om enkele treinen op de baan te kunnen zetten waar even niet mee wordt gereden maar wel lekker naar kan worden gekeken. De lengte ervan en de hoeveelheid zijn nog niet 100% zeker. Ik heb twee versies gemaakt van het plan:






De eerste versie is de basis versie met twee enkele lussen, hier zou eventueel nog een extra opstelspoor kunnen komen. In de tweede versie heb ik de linker lus dubbel uitgevoerd zodat er enerzijds een extra opstelspoor ontstaat en anderzijds ik op deze manier gelijktijdig pielen op de opstelsporen en een trein over de hoofdbaan laten rijden. Dit geeft de mogelijkheid om op de lege ruimte een loodsje o.i.d. te plaatsen en op die manier ook nog enige rangeer mogelijkheden te hebben. De extra wissels tussen de binnen en buitenbocht zijn om te zorgen dat de wisselstraat van de opstelsporen vermeden kan worden bij het regulier rijden over de hoofdbaan. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en of er nog tips en aanvullingen zijn.

Bij de volgende update zal ik in gaan op hoe ik denk de constructie te maken en zal ik daar mijn nodige vragen over stellen. In ieder geval alvast bedankt voor alle tips en opmerkingen.
Groetjes, Tim/damngrazy

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
  • Veroniek
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2021, 11:46:56 »
In de tweede versie heb ik de linker lus dubbel uitgevoerd zodat er enerzijds een extra opstelspoor ontstaat en anderzijds ik op deze manier gelijktijdig pielen op de opstelsporen en een trein over de hoofdbaan laten rijden.
 De extra wissels tussen de binnen en buitenbocht zijn om te zorgen dat de wisselstraat van de opstelsporen vermeden kan worden bij het regulier rijden over de hoofdbaan. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en of er nog tips en aanvullingen zijn.
Blijkbaar beschouw je links de buitenbocht als de hoofdbaan.  Dat zou ik niet doen, dus de binnenbocht als hoofdbaan gebruiken.  De buitenbocht en de rangeermogelijkheden blijven dan buiten de hoofdbaan.   Een ander voordeel is, dat de hoofdbaan (doorgaande trein) dan niet over een afbuigend wissel hoeft, dat is niet zo werkelijkheidsgetrouw.   Dan kun je jezelf ook nog eens 2 wissels besparen, die 2 bij de blauwe punt links boven, oftewel die "extra wissels tussen de binnen en buitenbocht" worden overbodige wissels.

Zo zou ik ook het kort eindspoortje dat rechts tegen de schoorsteen aan komt, gewoon weglaten:  geen doorgaande treinen over aftakkend wissel en bespaart een wissel.  Met dat spoortje kun je toch bijna niks doen of je moet de treinenloop weer verstoren.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 11:50:54 door VvKan. Reden: toevoeging »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 926
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2021, 13:54:31 »
Hallo Tim,

Goed dat je weer begint. Als ik kijk naar de ruimte en het sporenplan dan zou ik toch voor enkelspoor gaan. Dubbelspoor kost veel ruimte en verplicht tot extra wissels en dus hogere kosten.
Enkelspoor lijkt dan ook wat realistischer en kan net zoveel rijplezier geven.

succes met de bouw  jandcargo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21188
    • Pagina van klaas
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2021, 14:39:08 »
Ik zou de lus ook niet dubbelen. De binnenste boog wordt dan wel erg krap.
Zelf streef ik naar boogstralen van 700 mm, met als absoluut minimum 500 mm. Maar zelfs dat haal je niet op de ruimte die je hebt.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1541
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2021, 14:56:54 »
Hallo Tim,

Leuk dat je verder gaat met onze hobby.

Ik heb een paar opmerkinkjes over je baanplan. En ik heb ook wat ideeen waar je misschien wel of niets aan heb. Ik probeer zelf bij baanplannen altijd out-of-the-box te denken en misschien heb je er wat aan en misschien ook niet  ::)

- Je hebt bijna alles vol gelegd met rails en dat is ook begrijpelijk, want je hebt bijzonder weinig ruimte. Ik zou om die reden proberen om toch iets minder proberen uit te leggen. Ik zou bijvoorbeeld links van het station zelf helemaal geen wissels leggen. Dan kan je iets leuks doen met scenery (mits je dit wilt natuurlijk). En misschien dat je stationssporen terug kan brengen naar drie?

- Ik weet niet of het voor jou een optie is, maar je kan 'buiten de oevers teden'. Je kan iets meer ruimte maken door in de lange richting nog een stuk bij te bouwen aan de voorzijde wat je dan omhoog of omlaag kunt laten klappen met een scharnier.

- Je bent niet gelimiteerd om een hondebot te nemen. Je kan er voor kiezen om het eindeloos rondjes rijden concept op te geven en een pendelbaantje te bouwen. Wat men ook wel eens doet, is aan 1 kant een lus bouwen en aan de andere kant een kopstation (die je ook mooi in een boog kan leggen). Het hangt er natuurlijk van af wat jij wilt, met een hondebot is natuurlijk niks mis. En ik snap prima als je gewoon rondjes wilt kunnen rijden  :police:

- Je hebt wel een typische ruimte om een echte shelf layout te bouwen.
Als je wilt, kan je eens een kijkje nemen op deze websites. Misschien dat je er nog een leuk idee of twee van krijgt? Ik heb zelf hier menig uur gespendeerd om baanplannen te beschouwen.
https://www.carendt.com/category/micro-layout-design-gallery/

- Dit is een pagina die het cassette systeem mooi illustreert. Om in plaats van al je materieel continu op de baan te hebben, kan je treinen ook opslaan en makkelijk uitwisselen met cassettes.
http://www.metalsmith.co.uk/fiddle_yard_cassettes.htm

Tot zover mijn out-of-the-box input  :P. Hondebot of niet, ik hoop dat we straks een leuke baan zien  ;)

Mvg,

Bas

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2021, 16:01:54 »
Hallo allen,

Allereerst bedankt voor alle opmerkingen (y). Ik zal proberen van boven naar benden te antwoorden

@Veroniek, Ik beschouw de buitenbocht als hoofdbaan omdat ik onder andere een Artitec DDM-1 trek-duw heb en die vind getrokken door R1 bochten al niks dus laat staan geduwd. Zodoende wil ik in de hoofdbaan minimaal R2 aanhouden. En dat kopspoortje bij het station is voor het eventueel opstellen van een locomotief zoals dat in werkelijkheid ook wel voor komt. Ik vraag me inderdaad wel af of ik die ook echt veel zal gebruiken.

@jandcargo, Ik heb gekozen voor dubbelspoor zodat de treinen lekker hun rondjes kunnen rijden, dit vind ik persoonlijk het belangrijkste. Wat betreft de kosten van de wissels heb je een punt, echter liggen er in het basisplan nu 9 wissels en een 3-weg wissel en die heb ik al liggen ;) (verzameld ver voor dit plan er kwam).

@Klaas, De straal van de bochten is inderdaad een punt maar alles wat ik tot nu toe aan materieel heb kan zich redden met minimaal R2 (zie hierboven). En door de binnenbocht zou in ieder geval een goederentrein op zich geen problemen moeten hebben.

@Bas, Zoals eerder genoemd wil ik graag rondjes kunnen rijden dus vandaar de keus voor een hondebot. Qua scenery denk ik inderdaad dat er weinig plek overblijft. Ik zit daarom te denken om misschien het station uit te beelden als ondergronds zodat ik daarboven nog een stadse omgeving o.i.d. kan bouwen in half reliëf (een ondergrondse locloods lijkt me toch wel heel out of de box ;D). Verder moet ik eerst maar eens zien hoever ik kom, als het goed is ben ik deze zomer klaar met mijn studie en hoop daarna toch binnen niet al te veel jaar op mezelf te gaan wonen. En de bouw van een baan kan jaren duren heb ik al gemerkt hier ;). Maar dat zien we dan allemaal wel weer.

Ik ga in ieder geval de opmerkingen tot nu toe meenemen in een volgende versie van het railplan.

Groetjes, Tim/damngrazy


VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
  • Veroniek
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2021, 17:23:38 »
Is duidelijk.
Maar dan zou ik overwegen links direct na de schoorsteen de hoofdbaan naar buiten (achter) te leggen en de binnenbaan voor rangeren te gebruiken. De rangeersporen komen dus binnen te liggen. Worden de sporen wel wat korter, maar je kunt in een ontwerp kijken wat de mogelijkheden zijn en dan een keuze maken.
Afgezien bovenstaande hebben de 2 wissels links boven in het huidige plan in mijn ogen geen nut:  je moet al je rangeerbewegingen toch in het buiten (= hoofd) spoor doen.  Eerst naar het binnenspoor en binnen de kortste keren weer naar buiten heeft geen zin.  Je kunt ook niet om een rangerende trein heen, want die gebruikt  dezelfde achterste wissel.  Je wint er dus niks mee, dus zijn in mijn ogen overbodig.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2021, 17:20:21 »
Hallo allen,

Na een veels te lange stilte toch eindelijk weer tijd voor een update. Ik heb naar aanleiding van de feedback nog eens met het baanplan gespeeld. Hierbij heb ik de tweede boog laten vervallen omdat ik daar geen passende oplossing voor kon vinden. Verder heb ik nog wat geschoven met de opstelsporen zodat er langs de muur iets (met nadruk op iets ;)) meer ruimte is ontstaan, daarnaast hoeven er nu geen afbuigende wissels bereden te worden op de hoofdbaan. Zie hieronder het resultaat.



Verder heb ik nagedacht over de onderbouw van de baan. Ik ga gebruik maken van 8 mm triplex (is ook gebruikt op het bestaande deel). Omdat de platen van 122x61 cm wat makkelijker handelbaar zijn dan de exemplaren van 122x244 koop ik meestal deze. Daarom leek het me  dan logisch de platen over de korte zijde te zagen zodat er stukken van 35x61 cm ontstaan en die dan met houten latten op de houten "kist" te laten rusten. Aan de muur bevestig ik ook een lat (of een balkje) om op die manier de baan op zijn plek te houden en doorzakken te voorkomen. Ook aan de voorkant zal om die reden een lat komen. Op deze manier denk ik dat het allemaal voldoende ondersteund is tegen doorzakken. Ik hoop dat iemand mij uit ervaring kan vertellen of, de plaat van 35x61 cm rondom voorzien van latten, voldoende ondersteund is tegen doorzakken. Verder vroeg ik me af wat voor materiaal jullie gebruiken als demping onder de rails en wat de motivaties en ervaringen zijn. Hopelijk kan ik binnenkort weer naar de bouwmarkt en kunnen daar dan de benodigde spullen gehaald worden.

Tot die tijd ben ik nog met een ander projectje voorbereidend op de baan bezig, als daar noemenswaardige voortgang in is zal ik daarover berichten.
Ik kijk uit naar de opmerkingen, leren doen we tenslotte van elkaar ;D

Groetjes, Tim/ damngrazy
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 17:24:11 door damngrazy »

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2021, 22:02:44 »
Hallo allen,

Even een minder spannende update dan ik had gehoopt.
Ik ben bij gebrek aan werken aan de baan maar voor de baan bezig. Omdat een schone omgeving voor de treinen het beste is begonnen met het ontwerpen en maken van een railstofzuiger. Ik weet dat ze te koop zijn maar voor veel geld heb je dan een lelijk hok met wat plastic erin en elektronica uit China.
Het uitgangspunt was een gesloten 2 asser van Lima, das ook een lelijk hok, maar zonde om op een goeie wagen te experimenteren ;D
Helaas werkt het nog niet helemaal als gehoopt omdat ik geen geschikte motor in huis had, die is dus as we speak onderweg uit China. Wel vast een plaatje van de voortgang :)



Wat betreft de baan ga ik er van uit dat mijn gedacht qua constructie wel goed is, anders had ik vast al gehoord dat dat niet zo is ;D ;D
Ik heb nog wel een vraag, wat gebruiken jullie onder de rails, xps, ondervloer, etc. en waarom? Ik hoor het graag want ik zou het zelf niet goed weten.

Groetjes,
Tim/damngrazy

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2021, 06:30:49 »
Ik gebruik kurk van 4 mm dik onder de rails.
Rol van 10 meter (50cm breed) gekocht en zelf stroken gesneden.

Wat constructie betreft.. als de overspanning inderdaad 35 cm is dan zal die 8 mm multiplex prima voldoen. Ik werk zelf met populieren multiplex om gewicht en makkelijke verwerkbaarheid.



« Laatst bewerkt op: 17 maart 2021, 06:38:06 door Frank 123 »
En we stomen door....

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2021, 09:56:41 »
Hallo allen,
Als je de 30 dagen melding ziet weet je dat te weinig tijd voor de hobby hebt gehad ;D

Maar inmiddels weer tijd gehad om het een ander aan de baan te doen.
Al het houtwerk ligt en ik heb verlichting achter de houten schotten gemaakt zodat ook in de donkere hoeken genoeg te zien is. Uiteraard zeggen foto's meer dan woorden:









Volgende stap is het gereedmaken van de rails en het proef leggen van de baan. De ontwikkeling van de railstofzuiger ligt momenteel helaas stil vanwege een storing van mn 3D printer.
(voor geïnteresseerden, de extruder stepper driver is waarschijnlijk defect. Helaas is deze geïntegreerd in het moederbord...)

Groetjes, Tim/damngrazy

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1541
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2021, 17:59:04 »
 We hebben nog geen like knop dus: (y)

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2021, 14:40:07 »
Hallo allen,

Het is alweer even geleden dat ik van me heb laten horen maar het project is (nog) niet gestrand ;). Inmiddels heb ik al het spoor liggen en ben ik al mijn treinen aan het uitlaten, enkele daarvan liggen al wat jaartjes stil dus ben ook veel aan troubleshooten geweest. Hier wat plaatjes van hoe het spoor er nu bij ligt:









Een deel van de bogen is uitneembaar gemaakt (anders kunnen de schotten niet dicht) door middel van plankjes die met behulp van houten pluggen (afkomstig uit een ikea-achtige kast) op de juiste plek gelegd kunnen worden door deze in daarvoor bestemde gaten te leggen. De sporen bij de overgangen liggen nu nog vast met dubbelzijdig tape, niet helemaal ideaal maar werkt verrassend goed. Hier nog twee details van de onderzijde van de bruggetjes:





De volgende stap wordt het aanbrengen van een laag geluidsisolatie (ben dr nog niet helemaal uit maar wordt waarschijnlijk blauwe ondervloer) en de rails definitief leggen, wissel aandrijvingen monteren (mocht iemand nog aandrijvingen voor Fleischmann modellgleis over hebben ik hou me warm aanbevolen ;D) en dan zien we wel weer welke maand het is ;D ;D

Groetjes, Tim/damngrazy