Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)  (gelezen 15107 keer)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #75 Gepost op: 16 januari 2022, 09:25:20 »
Bedankt Bas. Nu heb ik wat lees voer voor de zondag.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #76 Gepost op: 16 januari 2022, 13:25:54 »
Hoi
Weet dat ik de tongen los gaat maken maar zelf vindt ik de bedrading te strak liggen, alles recht naast elkaar met risico van overspraak of wel interferentie van signalen onderling.
Zelf zou ik adviseren ze minder strak naast elkaar te laten lopen, beetje door elkaar maar kan dan wel netjes losjes in een gootje worden getrokken of gebundeld.
Groeten Frans

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #77 Gepost op: 16 januari 2022, 13:43:13 »
Denk dat die kans met de geringe vermogens en korte afstanden wel los loopt.

Ken het risico van mijn werk maar dan hebben we het over 230v, frequentie geregelde motorkabls en 24 volt signaal kabels. Als je die over paar meter naast elkaar in zelfde mantelbuis legt kun je inderdaad problemen verwachten.

Maar, ben zelf geen E-expert dus..... :angel:

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #78 Gepost op: 16 januari 2022, 13:47:59 »
Persoonlijk denk ik dat dat wel los loopt. De langste ader is iets meer dan een meter. Met digitale signalen en lage vermogens valt die overspraak vaak wel mee. Het wordt pas echt een probleem als je met frequentieregelaars aan de gang gaat EN  de afscherming niet conform EMC aan sluit. 

Zoals aangeven ga ik ik dit schaduw station als testbaantje gebruiken voor iTrain. Als er inderdaad overspraak komt, ga ik dat dan vast meemaken.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #79 Gepost op: 16 januari 2022, 13:54:34 »
Ik heb op mn analoge baan met 7 wissels op servo het euvel dat 2 van die servo's af en toe uitslaan en dan is het signaal niet bekrachtigd. Het gebeurt alleen als ik een 'zware' loc op de baan net even te hard laat rijden. Die 2 servo's hebben ook erg lange draden er tussen zitten van ongeveer een meter. Ik denk dat ik het probleem met een pulldown weerstand dicht bij de servo kan oplossen. Anders moet ik een repeater er tussen knutselen.

Het zou misschien zo kunnen zijn dat mij H-brug geen vrijloop diodes en dat het probleem veroorzaakt. Op de spoorclub hadden we spacende bezetmelders door: een te lange USB kabel.

Ja leuke problemen altijd met EMC  ::).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #80 Gepost op: 16 januari 2022, 14:42:19 »
Persoonlijk denk ik dat dat wel los loopt. De langste ader is iets meer dan een meter. Met digitale signalen en lage vermogens valt die overspraak vaak wel mee.
Het grootste probleem krijg je met signalen die hoogohmig zijn afgesloten. Kun je vaak oplossen door ergens een pull-up of een pull-down weerstand te plaatsen.

Geldt ook voor het servoprobleem van Bas. De standaardoplossing is een weerstand tussen de stuurdraad en een van de voedingsdraden. Welke voedingsdraad, dat hangt af van de aansturing. Als de aansturing de stuurdraad aktief naar de plus trekt, dan de weerstand naar de min. En andersom.
Wat bij servo's ook belangrijk is, vanaf het punt waar de stuurpuls wordt gemaakt de 3 draden consequent bij elkaar houden en zo mogelijk twisten.

Op mijn spoorbanen heb ik altijd de gewoonte gehad om alle draden samen te laten komen in één hoofdbundel, de A1 zogezegd. Nooit problemen mee gehad. Nu heb ik wel het voordeel dat ik ooit lang geleden een cursus EMC heb gedaan, dus ik weet waar ik op moet letten. En als er wel een probleem optreedt, dan weet ik hoe het te vinden en op te lossen.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #81 Gepost op: 17 januari 2022, 19:35:45 »
Hoi
Klopt Klaas, inderdaad dan een pulup van een lagere waarde.
Heb ook enkele servo's tussen zitten met een meter ertussen, gewoon verleng kabel servo gebruikt, niet getwist maar alle 3 de draden dezelfde lengte, gelukkig tot nu toe geen problemen gehad.
Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 19:38:18 door Fransx »

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #82 Gepost op: 26 januari 2022, 21:45:02 »
Helaas weinig actie hier. Lang moeten wachten op de extra rijgklemmen voor de klemmenstroken voor de boosters. Deze waren gelukkig 2 weken eerder dan verwacht. Meteen de kans gegrepen om dan maar voor de booster (en de twee toekomstige) het klemmenstrookje voor te bereiden. Gelijk een diodebrug op ieder strookje voor de niet gedetecteerde stukken.



Verder alvast de voeding en 18V draden voor de voeding getrokken. Helaas is die dan weer 3 weken te laat. En als klap op de vuurpijl lijkt ie iedere week een week op te schuiven....

Gelukkig moet er nog van alles voor het schaduwstation aangesloten worden: 11 wissels en en 14 bezetmelders.

Ook heb ik een  iTrain proeflicentie aangevraagd. Dus daarin alvast een start gemaakt om het schaduwstation erin te zetten. Eerste bevinding: mooi, duidelijk programma wat snel onder de knie te krijgen is.



De wissels die wel al aangesloten zijn, werken. De bezet melders heb ik wegens de ontbrekende voeding nog niet kunnen testen.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #83 Gepost op: 09 februari 2022, 21:36:26 »
Eindelijk!

De lang verwachte voeding voor de boosters is binnen.  Na deze direct gemonteerd te hebben, kon ik niet wachten om een kort ritje heen en weer over het schaduw station te maken. Deze voeding is instelbaar en afgesteld op 18V . Hij is 10A dus zwaar genoeg om de (uiteindelijk) 3 boosters te kunnen voeden.


Voor de wissels heb ik een 15V 6,67A gelijkstroom voeding. Ik had gedacht dat deze wel voldoende moest zijn om de oude Fleischmann modell wissels te kunnen omschakelen. Toch heb ik bij een aantal wissels het geval dat ze net niet om gaan.  Alle wissels gecontroleerd op vuil en andere mankementen. Maar met name de 3-weg wissels lijken het zwaar te hebben. Om te testen heb ik die booster voeding er even aangehad op 17V en toen schakelde ze wel allemaal....

Ik schakel de wissels met DR4018, die kan volgens mij max 18V op de ingang hebben.  Is dit een bekend probleem met Fleischmann wissels? Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat 15V  minimaal 3A voldoende moest zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #84 Gepost op: 06 oktober 2022, 21:00:42 »
Alweer een tijdje niets geplaatst. Maar dat betekend niet dat er niets is gebeurd.

Van het schaduwstation zijn nu alle wissels aangesloten en in i-Train gezet. Op een paar haperende 3-weg wissels werkt het allemaal. Omdat de originele Fleischmann trafo ongeveer 15V wisselspanning geeft, was ik met de voeding van de DR4018 uitgegaan van een geschakelde 15VDC 6,5A voeding. Dit blijkt toch te licht, dus zal de voeding vervangen moeten worden. De keuze is gevallen op Poenix contact  18V regelbare voeding van 5A gevallen.

Ook heb ik een tijdje geleden eindelijk een vitrine voor een schappelijke prijs kunnen vinden. Het betreft een zelfbouw met glas en 220cm cm spoorlengte.
 

Er dus nog ruimte genoeg voor meer mooi spul.



Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk


Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #85 Gepost op: 27 maart 2023, 20:40:21 »
Zo, even afstoffen en weer door!

Door drukte met het bedrijf helaas niet heel veel kunnen posten. Er is echter wel veel gebeurd. Zo is er een andere, grotere ruimte, het schaduw station is klaar en in iTrain. Maar daarover later meer.

Vandaag is er een labvoeding binnengekomen. Ik heb een wat uitgebreidere dan nodig voor de hobby gekocht zodat ik hem ook voor andere zaken kan gebruiken.

Mijn keus is gevallen op de Joy-it JT-RD6006. Ik had even over het hoofd gezien dat het een bouwpakket betrof. Gelukkig vind ik dat alleen maal leuker.
 
Alle onderdelen op een rijtje


De fan, temperatuurregelaar en schakelaar in de achterplaat gemonteerd


Voedingseenheid gemonteerd


De WiFi module



En hij doet het ook nog in een keer



De voeding is ook programmeerbaar via de PC. Dat is wel een makkelijke gadget maar natuurlijk niet persee nodig


Volgende keer meer over de ruimte en de status van de baan.