Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Marc tramt
Vandaag om 15:51:03
De fabriek - Spoor 0 door Super Chief
Vandaag om 15:47:59
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 15:47:06
Thema gezocht voor een schaal 0 baan van 3 bij 4,5 meter . door Peter Kleton
Vandaag om 15:45:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:43:17
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Freek Heite
Vandaag om 15:41:59
Westlandbaan door Wim Vink
Vandaag om 15:40:23
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door dirk_de_coninck
Vandaag om 15:35:52
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 15:17:49
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 15:01:27
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door lrrw
Vandaag om 14:59:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Noordernet
Vandaag om 14:56:22
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 14:56:17
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
Vandaag om 14:52:38
Toon hier je (model)treinfoto's door R v/d Hoven
Vandaag om 14:46:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 14:32:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:29:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:58
Plaatselijk verf verwijderen, iemand een idee? door hooidonk
Vandaag om 13:52:54
Dg in tijdperk III door GerardH
Vandaag om 13:16:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 13:04:55
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Reinout van Rees
Vandaag om 13:02:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 13:02:08
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:37:36
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Duikeend
Vandaag om 11:28:32
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Bert van Gelder
Vandaag om 11:12:07
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:51:33
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door VFR
Vandaag om 09:03:20
Falkenheim door Frank 123
Vandaag om 08:55:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 08:37:41
  

Auteur Topic: H-brug booster ivm digikeijs DR5052  (gelezen 729 keer)

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Gepost op: 08 maart 2021, 16:08:43 »
hallo,

We hebben een digitale 2-rail baan. Hierbij hebben we nu een uitbreiding met een schaduwstation, maar ook een draaischijf klaar staan om de baan uit te breiden. Met nu al 3 treinen tegelijkertijd op de 'basisbaan' hebben we i.i.g. een booster nodig om aan de IB2 te koppelen en verder zouden we graag de draaischijf (digikeijs dr5052 gestuurd) willen opwaarderen van basis naar extension.

Nu is er al het een en ander over deze 2 zaken geschreven, maar voordat ik meteen te diep erop in ga en de plank volledig mis sla, eerst maar eens kijken of we het in basis goed begrepen hebben....

1) om de draaischijfbesturing op te waarderen/te laten werken als ext-versie moet er een H-brug systeem i.p.v. een common ground basisbesturing aanwezig zijn.... Correct?
2) omdat er toch een booster ingezet zal moeten worden, kan er een H-brug booster gekozen worden zodat de draaischijf kan worden opgewaardeerd..... Correct?
3) een H-brug booster kan in principe (i.i.g. dubbele spooronderbreking) worden gekoppeld aan een IB2. De IB2 hoeft niet te worden veranderd.... Correct?

Bedankt !

Groet

Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20790
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2021, 16:40:42 »
Waarom heb je met 3 treinen een booster nodig?
De IB is een common ground systeem, die moet je niet gaan koppelen met een H-brug booster. Dat is vragen om problemen. Tenzij je precies weet waar je mee bezig bent, maar als dat zo was zou je het hier niet vragen. ;)

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2021, 10:43:21 »
Waarom heb je met 3 treinen een booster nodig?
Ja, snap de vraag, misschien had ik geen 3 moeten noemen, maar op een gegeven moment wordt het te veel. En dit leek me wel een booster waardig.. ::)



De bovenste helft werkt en praktisch rijden daar dus nu de 3 treinen. We zitten nu op een totaal van 25 treinen dus er is behoeft aan meer, we zijn niet voor niets verhuisd  ;) Als ik de onderste helft aansluit schat ik in dat we naar totaal wel 8 rijdende treinen kunnen en met nog ruimte in het midden kan het alleen nog meer worden.  Al is meer echt niet praktisch vanwege het overzicht en de controle op de baan. Een gemiddeld 2-rail model gebruikt tussen de 0,25 en 0,5. Laten we zeggen dat we dus ergens tussen de 2 en 4 Amp uitkomen als we de boel gaan koppelen.

Tweede reden is zoals genoemd de DR5052. Het klik-klak geluid laten verdwijnen is me een vraagje waard. Als dit anders zou kunnen hoor ik graag suggesties....

Maar goed. Het is eerder onderwerp van gesprek geweest....
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34893.0
en daar wordt het scheiden van de sporen als voorwaarde genoemd.

Daarentegen is Digikeijs (om maar een voorbeeld te noemen) teruggekomen van het koppelen van hun H-brug booster aan een intellibox. In de handleiding DR5033 van 2015 lijkt het nog mogelijk, maar in de versie van 2020 wordt dit afgeraden.

..... dus is het beter om eerst te vragen dan zelf de problemen te veroorzaken....  :angel:


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20790
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2021, 10:51:43 »
Van draaischijfbesturingen weet ik te weinig om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar als daar een H-brug voor nodig is kun je ook kiezen voor 2 H-brug boosters. De IB doet dan niet mee aan de spoorvoeding, maar fungeert wel als centrale en levert het stuursignaal aan de boosters.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4096
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2021, 11:54:43 »
Precies wat Klaas zegt: houdt de IB weg van het voeden van de baan. Dan is er geen probleem en de Digikeijs boosters zijn niet al te duur.

Zo heb ik het ook gedaan (met de DR5000 dan) en ik rij 6 treinen tegelijk op slechts één booster en heb zelfs nog 30% marge.

Gr, Ben.

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2021, 09:41:59 »
Oke, maar zitten er dan geen nadelen aan het 'omzetten' naar H-booster?
Dit heeft bijvoorbeeld geen effect op de onderdelen als bijvoorbeeld schakeldecoders die al onder de baan zitten?

Ik heb even gekeken naar mogelijkheden, maar dan kom je i.d.d. snel bij Digikeijs uit:
Digikeijs 5033, is de gelijkstroom voeding een bewuste keuze?
Uhlenbrock Power 4, maar dit is denk ik geen H-brug booster, kan het in de handleiding niet vinden..?

Het lijkt me verder niet zinvol om van de 3 Ampere af te wijken toch?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20790
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2021, 09:59:12 »
Voor de schakeldecoders maakt het niks uit of ze de digitale spanning uit een H-brug of een common ground krijgen.

De gelijkspanningsvoeding is ongetwijfeld een bewuste keuze, anders zou het niet uitdrukkelijk vermeld zijn dat je met gelijkspanning moet voeden. Het is wel jammer dat Digikeijs in de handleiding daar weinig uitleg over geeft.
Ze leveren zelf ook passende voedingen, maar die zijn nogal aan de prijs, daar zijn goedkopere oplossingen voor.

De Power 4 van Uhlenbrock is een common ground booster, anders zou die op het spoor niet kunnen samenwerken met de IB.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2021, 20:52:18 »
Hallo Erik,

Inmiddels brengt Uhlenbrock ook weer een 7A Common Ground Booster op de markt onder nummer 63230. Zelf werk ik met een Uhlenbrock Power8 en een TwinCenter. De booster voedt de hele baan, het TwinCenter stuurt alleen de booster aan via Loconet. Het geheel werkt, na wat startproblemen, die in de Viessmann bezetmelders bleken te zitten, zonder mankeren.
Op de baan rijden iets van tussen 5 en 15 treinen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2021, 11:37:22 »
Voor de schakeldecoders maakt het niks uit of ze de digitale spanning uit een H-brug of een common ground krijgen.

De Boosters van Digikeijs zijn wel enkel DCC. Nu heb ik nog enkele schakeldecodes van Viessmann (5211 Motorola) onder de baan, maar dat gaat dan toch helemaal niet samen?

Groet,

Erik

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19692
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2021, 11:42:15 »
DCC-boosters bestaan niet. Het maakt de booster niks uit welk protocol wordt verzonden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20790
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2021, 12:32:38 »
Bij de produktinformatie van Digikeijs staat toch duidelijk dat hun booster alleen geschikt is voor DCC. Hoe dat kan en waarom dat is snap ik ook niet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19692
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2021, 13:23:07 »
Is denk ik net zoiets als het gelijkstellen van de begrippen drierail en AC.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20790
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2021, 13:37:04 »
Ik vind het ook een raadselachtige opmerking. Een booster is een eenvoudige versterker, hij kent alleen maar voluit plus of voluit min. In zijn standaard vorm kan hij alle protocollen aan. Als hij alleen voor DCC werkt hebben ze dus iets extra's ingebouwd.

Het enige wat ik kan bedenken is dat Selectrix en FMZ niet werken. Die protocollen kennen ook de toestand nul volt, en daarvoor heb je wel iets extra nodig. Maar Motorola moet gewoon kunnen.