Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Digitale baanbesturing DCC anno 2021  (gelezen 2134 keer)

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Gepost op: 08 maart 2021, 10:14:51 »
Dag medespoorders,

sinds jaren bezoek ik dit forum en het is nog steeds een zeer goede bron van informatie.
Ik ben 50 jaar geleden begonnen met een Fleischmann modelbaantje en de gekende groene trafo's, waar alles op de baan tegelijk meebewoog...
Enkele jaren geleden heb ik mijn eerste stappen gezet in de digitale baanbesturing met de aankoop van een Z21 centrale en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.

Maar de tijd staat niet stil en de ontwikkelingen in de digitale modelspooromgeving gaan razendsnel.
Het nadeel hiervan is dat het spreekwoord 'door het bos de bomen niet meer zien' voor velen van ons de waarheid wordt...

Zo zie ik dat er voor de Z21 allerlei nieuwe 'speeltjes' op de markt komen (https://www.z21.eu/en/products), zoals de 'pro-link' (https://www.z21.eu/en/products/z21-pro-link) waarmee je dus alle 'hardware' op de baan makkelijker zou kunnen programmeren. Heeft iemand deze 'pro-link' al eens kunnen testen?

Het toeval wil dat ik volop bezig ben met een nieuwe baan en zeer binnenkort dus alle wissels en seinen moet gaan configureren. Ik heb de afgelopen jaren allerlei zaken gekocht die ik tot op heden nooit gebruikt heb, zoals Lenz LS100, een aantal terugmeldmodules, een digikeijs DR5033 Digiboost, etc . (ik heb ze nu te koop gezet via dit forum).
Om de zaken te vereenvoudigen en issues met de Z21 te vermijden heb ik besloten om alles van Roco aan te kopen. Ik heb zonet een Roco 10807 Dual Booster besteld en een Roco 10836 Switch Decoder.
Ik zal mijn vorderingen en ervaringen met deze spullen hier delen.

Ik rijd momenteel met een 30-tal treinstellen, sommige met rookgenerator en camera.
Ik heb momenteel een 20-tal wissels en wil ook een 30-tal seinen aansluiten.
De Z21 centrale slaat dus aan tegen zijn 3A limiet, wat logisch is, vandaar de aankoop van de dual booster.

Maar ik heb ook al meteen enkele concrete vragen.
- Heb ik voldoende aan 3x 3A om alles te besturen?
- Zou ik de wisseldecoders aan de centrale/booster hangen, of dien ik die best apart van stroom te voorzien?
- kan ik mijn digikeijs DR5033 mee in serie hangen met de Roco boosters? Of is dit af te raden?

Aangezien mijn baan gebaseerd is op het Belgisch spoornet, wil ik ook Belgische seinen gebruiken (ik moet deze nog aankopen).
Maar dat lijkt mij een heel dure affaire te gaan worden.
De Belgische seinen hebben behoorlijk wat lampen, cijfers, kepers, etc en daardoor zou er maar 1 of 2 seinen op 1 decoder kunnen (https://digitalshop.be/nl/18-ho-belgische-seinen), dat betekent dus gemiddeld 70 euro/sein met decoder...
Zijn hier alternatieven voor?
Heeft iemand ervaring met Belgische seinen op andere (lees : goedkopere) decoders?

Hopelijk kan deze topic een doorgang bieden door het digitale bos anno 2021, ik zal hier alvast proberen mijn steentje bij te dragen...

mvg
Rudy

mijn 'oude' spullen...:




 
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 15:16:53 door Bert van Gelder »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

locofiel

  • Gast
Re: digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2021, 10:55:58 »
Beste Rudy,

Even voor je beeldvorming, hierbij wat stroomopnamewaardes (wat een woord) bij DCC:

  • Stilstaande loc met verlichting 100 mA
    Rijdende loc 300 - 600 mA
    Binnenverlichting 30 mA per lamp
    Digitale koppeling rookgenerator 100 mA
    Digitale wissels 500 mA

Dit zijn richtgetallen

Laat deze gegevens los op jouw baan, dan kun je zien waar en hoeveel boosters er nodig zijn.
Overigens, de 3 A voedingen zijn niet zomaar. Dit is om "puntlassen" en binnenbrandjes te voorkomen. 😜

Gr,

Dirk

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2021, 11:48:36 »
Rudy, ik heb voor seinen een seinmodule ontworpen die ik op dit moment aan het testen ben. In kort de module kan input krijgen van een bezetmelder, een signaal v/h volgende sein, rijrichting lijn (voor achterlangs passeren) op enkelsporige trajecten en drukknopjes.

De nieuwe versie heeft 4 aansluitingen voor leds die individueel dimbaar zijn. Een module kan werken als duits voorsein, nederlands voorsein (voor armseinen) en als combinatie sein. Dus met groen, geel en rood licht in een normaal bloksysteem. Die 4e led is dus belangrijk voor een duits voorsein en ik moet nog het engelse bloksysteem inbakken. De engelsen kennen 4 seinbeelden in een normaal bloksysteem. Dit is wat deze modules dus aankunnen kwa seinbeelden.

In de software komt er uiteindelijk een tabelletje waarin gebruikers eventueel weizigingen kunnen maken aan de led standen van verschillende sein posities. Er komt dan een tabelletje met alleen maar woorden zoals ON, OFF en BLINK.

Deze modules werken echter niet met DCC of een andere digitaal systeem. Ik heb om bestaande banen te 'retrofitten' met deze dingen ook nog een opzet print gemaakt waarop je een tweetal LDR's kan aansluiten tbv de bezetmelding.

Een zo'n module zal tussen de 10 en 15 euro kosten en daarmee kan je 1 sein aansturen. Nu zijn deze dingen dus eigenlijk complete bloksystemen.

Als je slechts alleen maar ledjes wilt aansturen met DCC, dan ben je bij verreweg het aller goedkoopste uit met ArSigDec oplossing.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2021, 13:27:42 »
Maar ik heb ook al meteen enkele concrete vragen.
- Heb ik voldoende aan 3x 3A om alles te besturen?
- Zou ik de wisseldecoders aan de centrale/booster hangen, of dien ik die best apart van stroom te voorzien?
- kan ik mijn digikeijs DR5033 mee in serie hangen met de Roco boosters? Of is dit af te raden?

Beste Rudy,

De Z21 ervaar ik ook als een goede en betrouwbare centrale.

  • Of je voldoende aan de 3x3A hangt er met name van af hoeveel treinen er tegelijk op pad zijn, dat maakt nogal wat uit. Het heeft mij verbaasd hoe weinig verbruik er eigenlijk is bij de stilstaande treinen. Daarbij kun je indien je gebruik maakt van software ook verlichting/geluid uitschakelen wanneer een trein tot stilstand komt, bijvoorbeeld in een schaduwstation.
  • Een wisseldecoder zou ik bij voorkeur op een aparte stroombron zetten, dan loop je het minste kans op storingen. Dat gezegd hebbende, ik heb zelf slechts een paar wisselspoelen in gebruik (merendeel gaat via servo's op een aparte voedingsbron) en daarvan schakelen er hooguit 1 a 2 tegelijk. Die heb ik vanuit praktische overwegingen qua voeding gewoon meelopen op de Z21 en dat levert in de praktijk geen problemen op. Bij 30 wissels met wisselspoelen zou ik zeker voor een aparte voeding kiezen.
  • De Z21 heb ik bij iemand anders in werking, of liever gezegd, in storing gezien samen met de DR5033. Groot deel van de tijd ging het goed, maar toch zeer regelmatig zat er een hikje in en ging de baan plat. Na vervanging door Z21 boosters waren deze problemen niet meer aan de orde. Zelf heb ik recent ook voor de Z21 booster gekozen. Een stabiel draaiend systeem is voor mij belangrijk, ik besteed de tijd liever aan leuke dingen dan aan componenten die het vaak wel doen maar soms niet.

Succes met je verdere stappen in de digitale wereld anno 2021  (y).
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 13:30:42 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2021, 15:41:18 »
Allemaal dank voor de snelle antwoorden!

Betreft het aansturen van seinen zie ik een aantal goedkope oplossingen, maar ik heb niet zoveel zin om allerlei bouwpakketten zelf ineen te gaan solderen en bij storing te gaan zoeken naar de oorzaak. Maar het zou natuurlijk een enorme besparing zijn, nog even verder uitzoeken...

Betreft de DR5033 had ik ook al gehoord van communicatieproblemen met de Z21.
Jammer, maar dan heb ik dus nu een splinternieuwe te koop...

Ik verwacht de Roco Dualbooster deze week, dus ik kan meteen beginnen testen.

Betreft terugmeldingen zie ik deze van Roco (https://www.z21.eu/en/products/z21-detector-x16), maar rond de 100 euro voor 16 terugmeldingen is alweer dubbel zo duur als deze van Digikeijs....

R

mvg
Rudy
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 15:44:12 door Lazer1 »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2021, 15:43:42 »
ik geef nog even mee dat ik mijn wissels aanstuur met 'gewone' magneetschakelingen'.
Ik neem aan dat deze niet zoveel stroom verbruiken, zal ze eerst testen via aansluiting op de baan en zien of er dan storingen optreden... Zo ja, dan kan ik nog altijd opteren voor aparte voedingen.

R
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2021, 15:50:27 »
Die magneetaandrijvingen verbruiken juist flink stroom. Gemakkelijk 1 tot 2 A. Een aparte voeding is echt aan te raden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2021, 15:58:31 »
zo zie je maar, ik leer altijd bij...
Welke voedingen zijn hiervoor geschikt?

R
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2021, 16:38:07 »
Een trafo of voeding die 2 tot 3A stroom bij ongeveer 16 volt kan leveren. Wissels schakel je in de regel na elkaar.

Maar hoeveel treinen wil je tegelijk rijdend hebben? Een alternatief is om de Z21 te gebruiken voor de voeding van wissels en seinen en de twee boosters voor de treinen.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 16:40:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2021, 16:39:43 »
tegelijk rijdend misschien 5-6 treinen, maar de andere hebben wel licht, geluid, rook, etc...

Ik zal meer weten als ik alles test met de dual booster geinstalleerd.

R
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2021, 16:42:54 »
Voor vijf tot zes rijdende treinen is die dual booster meer dan genoeg.
Functies verbruiken minder en kunnen in een schaduwstation worden uitgeschakeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2021, 09:56:29 »
ik begin eerstdaags aan de bezetmelders/het bepalen van blokken, secties.

Is het nog steeds de bedoeling dat je blokken maakt die minstens de lengte hebben van je langste treinstel?
Ik wil manueel besturen met de Z21, maar ook automatisch met iTrain. In deze iTrain handleiding vind ik op het eerste zicht niets terug over de nodige lengte van de secties...?
Ik wil de meeste secties ook berijden in beide richtingen en (Belgische) seinen gebruiken (geen voorseinen).
Of is het best om je secties zo kort mogelijk te maken, om zo nauwkeuriger te kunnen rijden?

mvg
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Digitale baanbesturing DCC anno 2021
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2021, 07:51:06 »
intussen zijn de eerste 'goodies' aangekomen, de Roco dubbele booster en een Roco switch decoder.

Dan maar even snel een testbaantje gemaakt, los van de hoofdbaan, zodat ik de principes opnieuw wat onder de knie kan krijgen. De booster aangesloten via de CAN aansluiting en de bijgeleverde kabel.
Dan stroom naar het aparte spoor, dan voor alle zekerheid eerst maar een rijtuig met binnenverlichting opgezet, en ja hoor, meteen stroom.
Dan een loc en alle functies  werken prima, niets configureren, echt plug en play, nice...

Dan maar de switch decoder aangekoppeld met 2 wissels.
En je hebt dus wel degelijk 4 aansluitkabels nodig, voor de stroom en het signaal dus 2x afgetakt van de spoor.
Op mijn iphone in de Z21 app even de 2 wissels geplaatst en genummerd (1 en 2) en ja hoor, via de iphone schakelen de wissels perfect, toch echt een verademing, die plug and play :-)

Volgende stap zal zijn om wat bezetmelders te testen die ik nog heb liggen, zowel van Lenz als van Wim van Rosoft.

Dan eens kijken of mijn splinternieuwe Digikeijs booster ook plug en play is als ik hem aansluit na de Roco booster.
In het slechtste geval kan ik de Digikeijs booster gebruiken voor het stroom leveren aan de switch decoders, toch?

R





Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be