Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?  (gelezen 6689 keer)

Egbert74

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Gepost op: 07 maart 2021, 18:10:10 »
Hallo ik ben een tijdje tussen uitgeweest.
Ik ga over een aantal weken verhuizen en heb mijn baan afgebroken.
Op mijn baan had ik Geoline van Roco.
Ik merkte bij het afbreken dat de beddingen wat bros waren  :-[ geworden. Mijn zoontje heeft van een set van Marklin My World. En vond de geometrie en hoe gemakkelijk de rails aan elkaar en uit elkaar krijgt interessant. Ik heb op het internet rond gekeken en ben er wel enthousiast over geworden  :).
Ik wil nu mijn nieuwe baan met Marklin of Trix bouwen.
Ik vind op het internet veel filmpjes hoe je bijvoorbeeld een signaal van Marklin moet aansluiten.
Er is niets te vinden over Trix. Volgens mij kan ik de accessoires van Marklin ook gebruiken voor Trix.
Ik heb nog een trein die ik op mijn roco baan gebruikte. Daar kan ik volgens mij wel op de Trix me rijden.
Ik zit nog te twijfelen waar ik moet gaan.
Het zal nog wel even duren voordat ik kan beginnen maar het kriebelt wel. Ik ben er wel mee bezig.
Wat is jullie ervaring met Trix en Marklin.
Voor de bouw zit ik te denken om easy track van Noch te gebruiken en klein beetje aan te passen.
heb nog de tijd, maar toch wil ik de knop doorhakken.
Ik hoop dat jullie mij wat raad en advies kunnen geven om de knoop door te kunnen hakken  :)
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 19:41:56 door Bert van Gelder »

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Overstappen naar trix H0 of marklin H0
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2021, 18:27:03 »
ik zou meteen boog om marklin heen lopen.
en om ze toch een beetje financieel te onder steunen trix rails kopen.

ervaring? trix testbaanje voor het betere tapijt rij werk. Hufterproef


zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Overstappen naar trix H0 of marklin H0
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2021, 18:55:41 »
Als je je roco treintje nog wil gebruiken is Trix een gemakkelijke optie zonder moeilijke ombouwactiviteiten. Als je overschakelt naar Marklin moet je voor dat Roco treintje behalve een sleper ook nog een omschakelmechnisme in bouwen. Ten zij je al op digitaal over bent gegaan. Want dan wordt het wel wat gemakkelijker. De geometrie van Trix of Marklin rails is uiteraard identiek. Alleen heeft het ene systeem geen middenrail.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 18:05:34 door zuylen »

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Overstappen naar trix H0 of marklin H0
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2021, 18:56:09 »
Hi Egbert

Zou eerst een keuze maken of je 2-rail of 3-rail wilt gaan rijden.

groet
Harald

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Overstappen naar trix H0 of marklin H0
« Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2021, 19:06:24 »
trix = 2 rail dus rekening houden met keerlussen en stroomdetectie
marklin= 3rail maar wel die puko's zichtbaar en geen rekening met keerlussen en massadetectie mogelijk
Greetings,salutations,groetjes,

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Overstappen naar trix H0 of marklin H0
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2021, 19:34:43 »
én duurder dan alle andere merken, maar nergens (rechtstreeks) mee uitwisselbaar. De techniek is destijds goed doordacht, de modellen zijn degelijk en Märklin is een sterk merk, maar ik zou niemand anno 2021 adviseren om er nog mee te gaan starten.
Boomshanka!

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #6 Gepost op: 07 maart 2021, 20:36:54 »
Ik sluit mij bij Pauldg aan.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Egbert74

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #7 Gepost op: 07 maart 2021, 20:46:51 »
Dank jullie wel voor jullie feedback.
Wat raden jullie mij aan. Ik vind het best moeilijk, daarom heb ik deze vraag gesteld.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2021, 20:50:47 »
ben ook geen M fan meer hoor maar is makkelijker en ik koop 3R van andere merken.Rijden zelfs beter op mijn k rails.Voor de wagons geen probleem want enkel wielen verwisselen met DC rijders
Greetings,salutations,groetjes,

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #9 Gepost op: 07 maart 2021, 21:01:26 »
Combinatie van Trix railmateriaal met Noch Easy-Track doet bij mij een belletje naar deze filmserie rinkelen: https://www.youtube.com/watch?v=DFIzxXlfOvM&list=PLu_NHfoNu5Q3q7JRJ68fbJWEjAlOavBz9
Heb jij die soms ook bekeken Egbert?

Zoals je daar kan zien, is er niks mis met die keuze.
Als je perse rails met bedding wilt, is Piko ook nog een prima alternatief. Of Roco Line (zachtere bedding dan geoline)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #10 Gepost op: 07 maart 2021, 21:10:29 »
Wat raden jullie mij aan. Ik vind het best moeilijk, daarom heb ik deze vraag gesteld.
Wat iemand je aanraadt is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Het 3-railsysteem van Märklin heeft zo zijn voordelen. Je kunt er probleemloos keerlussen mee leggen en als je automatisch gaat rijden is de detectie eenvoudiger.
Maar er zijn anderen (zoals ik) die die pukkels in het spoor foeilelijk vinden en daarom fervente aanhangers van het 2-railsysteem zijn.
Die keuze zal je zelf moeten maken. Daarbij moet je wel bedenken dat je bij 3-rail voor de rails alleen bij Märklin terecht kunt. Bij 2-rail zijn er meerdere fabrikanten, zodat je kunt kiezen.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #11 Gepost op: 07 maart 2021, 21:51:46 »
Niet geheel onbelangrijk te vermelden is dat als je kiest voor deze merken dat je voor rijtuigen alleen aangewezen bent op deze merken daar zij de schaal 1:93,5 hanteren. Wil je rijtuigen kopen van LS Models, Roco, ACME, REE, Artitec, ADE e.d. pas dan op want deze merken voeren hoofdzakelijk de schaal 1:87 wat resulteert in lengte verschil.(28 cm om 30,3 cm)
Grt, Ronald.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #12 Gepost op: 07 maart 2021, 23:45:23 »
Ik ben inmiddels ook van mijn Marklin geloof afgevallen. Ik vind die C-rails (dus zowel trix als marklin) foeilelijk. Die K-rails vind ik ook veels te duur. Als ik kijk naar wat ik betaal voor een flexrail code 75 peco tov een k flexrail dan hebben we het over een factor 2 duurder. De geometrie is misschien makkelijk maar ook weer foeilelijk. De hart tot hart afstand van C-rails en korte wissels is veels te groot. En de korte wissels... zijn echt veels te kort.

Ongeacht wat je kiest 2-rail/3-rail, trix/marklin/roco, probeer in ieder geval weg te blijven van die marklin/trix mobile stations en central stations. Voor de besturing zou ik een roco z21 + een multimaus nemen. Die marklin bediening vind ik persoonlijk erg gebruikers onvriendelijk.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2021, 01:50:43 »
Hallo Egbert,

ik ben zo'n anderhalf jaar terug ook herbegonnen.
Had nog een boel Lima/Hema en Roco materiaal, dus had ik geen keuze en moest ik een 2-rail systeem gaan herbouwen. Maar voor mij was Marklin gewoon altijd veels te duur, daarom heb ik zoveel Limas ;D. Een oudere digitale Roco startset met een brug en een lokmaus uit de berging gehaald en ik vond het DCC systeem weer te gek. Eindelijk kon de locomotief daar stil staan met de koplampen aan  :o  Een Marklin digitale startset die voor onder de kerstboom was, had een mobil station en dat ding is/was vreselijk. Toen ik het Roco Z21 systeem ontdekte (alweer door een startset), en ik kon een iPad en lokmaus gebruiken, wel toen was de maat vol! Digitaal met Z21 all the way! Het was zeer makkelijk om de Z21 te leren gebruiken.

Voor de rails heb ik echter wel voor de Trix C-gleis gekozen, niet omdat ze er perfect uitzien maar door de eenvoudige geometrie en ook doordat de wissel motortjes eronder zitten. De andere reden voor de Trix rails is omdat vrijwel alle andere Duitse firmas bijna alles voornamelijk voor marklin maken (en dus trix), en als je een ander merk rails gebruikt, dan zijn er gewoonlijk aparte stappen in de handleiding om het aan te passen. Zoals bijvoorbeeld Perrons en stations van Faller of Vollmer en dergelijke. Voor mij leek het dus makkelijker om als her-beginner de voordelen van Marklin rails te gebruiken zonder de nadelen van het Marklin 3 rail systeem, dat is dus Trix. Ik ben beslist geen expert, en mijn baan lijkt nog nergens op, maar elke week leer ik (hier) weer iets nieuws.

Indien je in Nederland woont, heb jij wel het voordeel dat je bij een winkel langs kan gaan. Ik weet niet wat de regel du jour is in Nederland, maar gewoonlijk dus wel. Toen ik in 2019 voor het eerste de beurs in Houten bezocht was ik wel verbaasd dat Marklin zoveel Nederlands materieel had, dat wist ik nooit.

Veel plezier, welk systeem je dan ook kiest.

Groeten vanuit Las Vegas,

Daan
 

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2021, 02:00:09 »
LS,

Ik denk dat de opmerking over de hogere prijs, en dan met name het rollend materieel, niet echt meer actueel is. Grote merken als Piko en Roco weten tegenwoordig leuke prijzen voor de lokjes en wagonnetjes te vragen. In het verleden was dat wel zeker het geval, maar nu wordt zonder blikken of blozen voor een Roco BR95 digitaal en geluid 530€ (2Rail) of een Marklin versie (3Rail) digitaal en geluid voor 445€, dus inderdaad Marklin is een stuk duurder  ;). En daar zijn veel meer voorbeelden van te vinden.

Uiteindelijk maakt het niet wat de absolute prijs van een lok is, maar of je het het geld waard vindt. Is het het waard, dan koop je de lok/wagen, en anders laat je het gewoon liggen bij de winkelier.

En ja er zijn ook loks van 50€ nieuw voor 3rail en 2rail, over de kwaliteit van beide  :-X

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.