Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Vermindering reizigers bij NS  (gelezen 22009 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Vermindering reizigers bij NS
« Gepost op: 06 maart 2021, 19:53:56 »
Hallo.
Ik ben op zoek naar het aantal Reizigerkilometers van NS in 2019, het laatste normale jaar.
Ik wil  weten , hoeveel dat er zijn om dan te kijken in welk jaar zij 40 % vervoerden van 2019  om een idee te krijgen van de daarbij behorende dienstregeling van dat jaar.
In het recente jaarverslag kan ik die kilometers niet vinden.  :(
Peter
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 00:07:24 door Reinout van Rees. Reden: s/b »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2021, 20:04:34 »
Dus je wilt de dienstregeling van 1963 of zo weer invoeren  :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2021, 20:55:01 »
 Ja ,precies.  ;D
Dan kunnen er weer nieuwe wegen worden aangelegd, en met  klimaatafspraken  hoeven we dan ook geen rekening te houden....
 
 Het zou toch wel erg zijn, als dat werkelijk  zo zou gebeuren.
De BOVAG en de asfaltboeren zouden al gaan juichen.  :o
 
 Maarre ,weet niemand hier  hoeveel het er waren in 2019 ? ???

Ik heb een lijst van het aantal reizigers en het aantal reiz. km's van 1946 tot 1995.
 
Peter


« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 21:31:00 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2021, 21:43:27 »
19,8 miljard reizigerskilometers bij NS voor 2019 zit je denk ik aardig in de buurt.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6167
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2021, 22:29:12 »
Is er een spraakverwarring? ;)

NB zal in de titel NS moeten zijn?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2021, 22:33:35 »
 Ik kom uit op 1966 ,je zat aardig in de buurt. ;)
Kort er na in 1968 was er een dip in 1969 ging het weer veel beter.
 
Ik zal morgen vertellen hoe de dienstregeling was ,ongeveer.
Peter

 Bee Moet S zijn natuurlijk
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 23:12:21 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #6 Gepost op: 06 maart 2021, 23:39:49 »
1969, presentatie van Spoorslag 70.
Introductie van Intercity-treinen.
Introductie van gele treinen.
Perronnummers werden vervangen door spoornummers.
En lekker goedkoop treinen met de Tienertoer.
En ook in '69 de invoering van het geel gekafte spoorboekje.
En nog veel goeds dat inmiddels verdween, zoals service.

Ronald
Groet,
      Ronald

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #7 Gepost op: 06 maart 2021, 23:50:16 »

Niets aan de hand met de hedendaagse service. Je zou in 1969 eens met een rolstoel moeten reizen, gelijkvloers willen instappen of lekker in de zomer met Airco. Allemaal ondenkbaar toen. Maximaal 2 IC treinen per uur. Stoptreinen nog vaak een uursdienst.
En ook de spoorveiligheid is sterk verbeterd met automatisch deuren, omroep en ATB in elke trein.
En maar klagen..... 
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 04:53:04 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2021, 00:42:41 »
En actuele reisinformatie die je digitaal overal maar op kunt vragen waar je wit, ipv alleen op het station zelf...

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #9 Gepost op: 07 maart 2021, 09:37:32 »
 ;D

R.
Groet,
      Ronald

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #10 Gepost op: 07 maart 2021, 11:25:15 »
Ik heb de dienstregeling 5-1966 tot 5-1967 bekeken.
In principe een uurdienst van stop- en sneltreinen. Wel toegevoegde treinen rond grote steden vanaf een andere grote stad,maar alleen in de Randstad om een 2x per uur dienst te vormen,zoals Maassluis-Rotterdam.
.
Opvallend vind ik de 20 minuten dienst op de Hofpleinlijn.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #11 Gepost op: 07 maart 2021, 12:01:41 »
.....of lekker in de zomer met Airco.
Toen konden de ramen nog open. 8)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #12 Gepost op: 07 maart 2021, 12:24:58 »
Klaas,

Met de deuren open was het in de warnste zomer van 1976 ook best aangenaam in de over de Veluwe snellende intercities.

Peter,
Drie treinen per uur op de Hofpleinlijn. Inderdaad apart, de lijn zou kort erop op de nominatie staan voor opheffing. Zou pas tientallen jaren later gebeuren.
Nu RandstadRail zoals ook de genoemde Hoekselijn.

Ronald
Groet,
      Ronald

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2021, 12:38:28 »
En actuele reisinformatie die je digitaal overal maar op kunt vragen waar je wit, ipv alleen op het station zelf...
Nou jeej. Je moet wel de juiste knoppen kennen om écht het juiste reisadvies te krijgen. De creativiteit die een ervaren NS medewerker heeft, zit niet in de reisplanner. Bijvoorbeeld bij uitval tussen Amsterdam en Utrecht, terwijl jij op bijvoorbeeld Muiderpoort staat en verder Noord Holland in moet. Geen grote posters met werkzaamheden... Alsof je als dagelijks reiziger iedere dag in de planner gaat zitten kijken. :-X Doe mij maar ervaren NS personeel. Die kennen de juiste trucjes, routes, via-stations en dergelijke om je wel vlot op je bestemming te krijgen. De meeste ken ik inmiddels zelf ook wel, maar een niet zo doorgewinterde reiziger kent die niet.

Niets aan de hand met de hedendaagse service. Je zou in 1969 eens met een rolstoel moeten reizen, gelijkvloers willen instappen of lekker in de zomer met Airco. Allemaal ondenkbaar toen. Maximaal 2 IC treinen per uur. Stoptreinen nog vaak een uursdienst.
Als men over gaat naar een uursdienst dan ben ik weg uit de trein. Die halfuursdienst is al huilen met de pet op, zeker omdat ik afhankelijk ben van verder OV om op tijd te komen waar ik vroeger een kwartier eerder de trein nam en lekker ging wandelen, wat ik nu dus regelmatig niet ben omdat de trein vertraagd is en ik de bus mis. We gaan op de Zaanlijn qua vertragingsniveau weer terug naar 2017/2018 en daarvoor, toen de sprinters regelmatig maar tot Wormerveer reden i.v.m. vertraging. Om over de drukte in de huidige treinen maar te zwijgen. :-X Maar zoals ik zeg, als we naar een uursdienst gaan (of de dienstregeling nog verder verslechterd) ben ik weg. Dan leg ik het bij mijn baas voor en als die niks doet met het regelen van een parkeerplek o.i.d., zoek ik ander werk, aanbiedingen genoeg iedere maand.

Over die drukte, ik denk dat je cijfers over de reizigerskilometers erg vertekenen door Corona en je ze eigenlijk per 1-2 maanden zou moeten hebben en dat zou moeten extrapoleren. Tot maart was het op mijn traject normale drukte, toen kwam Corona. Vanaf april met de eerste slimme lockdown tot in de zomer kon je letterlijk een kanon afschieten in de trein, waarbij het rond de zomer wel weer iets drukker was met, jaja, vooral ouderen die een dagje weg gingen. En sinds september/oktober wordt het echt weer duidelijk drukker, waarbij de nieuwe lockdowns en maatregelen nauwelijks effect lijken te hebben en we nu weer op een niveau zitten dat mensen regelmatig staan, met als absolute dieptepunt de periode van en direct na de sneeuwval. Ik maak zo nu en dan nog melding van de drukte... Alhoewel ik mij afvraag in hoeverre dat nog zin heeft. Je krijgt een berichtje terug dat ze het vervelend vinden en 3 dagen later rijdt er in dezelfde treindienst nog steeds een enkel treinstel en blijven er nog steeds mensen achter op de perrons....
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 12:41:00 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #14 Gepost op: 07 maart 2021, 13:31:02 »
ik mij afvraag in hoeverre dat nog zin heeft. Je krijgt een berichtje terug dat ze het vervelend vinden en 3 dagen later rijdt er in dezelfde treindienst nog steeds een enkel treinstel en blijven er nog steeds mensen achter op de perrons...
Schijnbaar ben je even vergeten dat we in een Lockdown zitten, reizen per OV alleen voor echt essentiële redenen is, en de extreem zwaar gesubsidieerde treinen rijden door een bedrijf dat rond de miljoen euro verlies maakt per dag.
Opvallend ook dat de treinen juist erg druk zijn in de weekenden, terwijl er nuist dan weinig essentiële reizen zouden moeten zijn.
Dus de treinen worden zeker niet langer, eerder korter. En dan zullen we het nog maar niet hebben over alle treinen welke elke avond opnieuw compleet leeg rijden tussen 21.00 en 01.00 uur.......