Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Rolando
Vandaag om 10:12:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 10:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 10:10:50
SLT in H0 voor Kleindrecht door DBCargo
Vandaag om 10:09:36
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door Hennik
Vandaag om 10:08:21
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 10:01:53
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 09:57:49
DR4018 werkt niet goed door Cees van Stiphout
Vandaag om 09:49:52
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door nkob
Vandaag om 09:30:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
Vandaag om 09:27:25
LDT RS8 nieuwe uitvoering met oranje sticker door Arnold
Vandaag om 09:26:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door VFR
Vandaag om 09:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 09:05:14
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
Vandaag om 08:58:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 08:51:50
Baan in Los Angeles door Misha
Vandaag om 08:51:26
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:49:08
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door henk
Vandaag om 08:36:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 08:35:18
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 08:15:33
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:09:57
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 07:37:16
The Summer of 69 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:51:19
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 00:16:58
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Kaptein Koek
Vandaag om 00:16:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 00:10:56
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door bask185
Vandaag om 00:03:39
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door roadster36
17 april 2021, 23:44:55
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Fritsprt
17 april 2021, 23:25:48
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
17 april 2021, 22:57:08
  

Auteur Topic: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels  (gelezen 438 keer)

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Gepost op: 03 maart 2021, 15:39:57 »
Hallo allemaal,

Hoe betrouwbaar is de stroomvoorziening van het hartstuk via de wisseltongen bij Peco Code55 wissels, het basis ontwerp van Peco dus?
Heeft iemand hier persoonlijk goede of slechte ervaring mee?

In mijn vorige baan 20 jaar terug had ik de stroomvoorziening van het hartstuk via een relais geschakeld en de wisseltongen apart bedraad en geïsoleerd van het hartstuk. Dit werkt betrouwbaar maar is ook een stevige ingreep op het basis design van de Peco wissels. De vraag is nu, was dit werkelijk nodig?

Uw ervaringen als altijd van harte welkom
————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20792
    • Pagina van klaas
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2021, 16:03:28 »
Geen ervaring met code 55 (schaal N) maar wel met Electrofrog in H0. Het contact tussen de tong en de doorgaande staaf wordt op den duur onbetrouwbaar door oxidatie en vervuiling. Je kunt het puntstuk schakelen met hulpcontacten maar daarbij moet je er voor zorgen dat er geen tegenstelling ontstaat tussen de tongenstand en het hulpcontact. Als het hulpcontact te vroeg of te laat schakelt kun je kortsluiting krijgen.
Er bestaan servodecoders die dit oplossen door het puntstuk stroomloos te maken tijdens het omlopen van het wissel.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2021, 17:40:50 »
Henk,

Ik heb nu zes jaar code 55 electrofrogs in mijn baan. In de moderne versies is apart bedraden van de wisseltongen niet meer nodig. De tongen maken bij mij goed contact en als ze gaan oxideren is een speldepuntje met ATF voldoende om ze weer storingsvrij te laten functioneren.

Als aandrijving gebruik ik de Conrad aandrijvingen en vanaf vorig jaar alleen nog MTB MP1 aandrijvingen. Gaan langzaam om, ook bij analoge aansturing.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1931
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2021, 18:52:04 »
Heb ook geen problemen ondervonden op m'n vroegere N baan. Behalve dat na het railpoetsen met een roco-rubber er korreltjes van dat rubber tussen railstaaf en tong bleven zitten, dan was het contact ook gelijk weg. Daarom haalde ik na het poetsen nog even een oud penseel langs de tong bij het contactpunt en de stroom was weer gegarandeerd.
Groeten,
Richard

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1396
  • Aachenau West
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2021, 21:21:39 »
In H0 moet ik soms even met een mesje langs de wisseltong schrapen om het contact weer te herstellen.

Groet, Bas