Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat kan je precies doen met Railcom? door meino
Vandaag om 14:39:42
Wat bepaalt het vermogen van een locomotief in digitaal bedrijf? door VvKan
Vandaag om 14:33:07
Zelf gemaakte Power Pack met Step-up regulator. door flyerman
Vandaag om 14:32:07
LDT RS8 nieuwe uitvoering met oranje sticker door VvKan
Vandaag om 14:19:58
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Ben
Vandaag om 14:18:00
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 14:14:59
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Ben
Vandaag om 14:13:22
Stationsplein Baden Baden door nighttrain1
Vandaag om 14:06:39
Bestaat Scaletrading nog? door Piet Groot
Vandaag om 14:05:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 13:52:29
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam door Peter J K
Vandaag om 13:39:30
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:28:08
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tothebeach
Vandaag om 12:59:36
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:49:04
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 12:41:46
Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam) door Reeks77
Vandaag om 12:38:01
Thema gezocht voor een schaal 0 baan van 3 bij 4,5 meter . door BartvD
Vandaag om 12:35:20
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 12:34:38
VERPLAATST: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam) door Bert van Gelder
Vandaag om 12:01:38
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door spoorzeven
Vandaag om 12:00:14
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
Vandaag om 11:54:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 11:17:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 11:17:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 11:15:40
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 11:02:02
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 10:40:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Reeks77
Vandaag om 10:33:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:10:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 10:07:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Spoor010
Vandaag om 09:37:48
  

Auteur Topic: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort  (gelezen 1215 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7562
De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Gepost op: 02 maart 2021, 12:11:55 »
Meer precies eigenlijk daar waar de Kersenbaan in een tunnel onder de rotonde doorgaat.
De Ponlijn bevat daar een stukje van 4 rails.

Klik op de link om te zien wat ik bedoel. https://goo.gl/maps/6YpcqBwVLFCw6AoK9

Wat is de reden dat hier 4 rails liggen?
Jeroen

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2021, 12:14:57 »
Het enige wat ik kan bedenken is een extra stukje stevigheid om doorbuigen tegen te gaan. Maar eigenlijk weet ik het niet precies.

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
    • Flickr
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2021, 12:18:05 »
Dat zijn geleiderails om een trein bij een eventuele ontsporing op te vangen, vaak bij een brug om te voorkomen dat deze geraakt zou worden. Je ziet ze dus ook veel op bruggen.
In dit geval zou het kunnen zijn om te voorkomen dat een ontspoorde autowagen (of de lading) niet zo ver het spoor bijster raakt, dat de boel in de naastgelegen tunnelbak valt
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 12:19:56 door Sicco Dierdorp »
wat weet ik er nou van.....

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2021, 13:14:28 »
De extra rails zijn voor versteviging , omdat er in dit geval een tunnel onder het spoor loopt . Zo wordt het tonmeter gewicht over een grotere lengte verdeeld .
Strijkregels zijn als u profielen op speciale bevestigings stoelen bevestigd , Ook is de ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel ongeveer 2 x de dikte van een wielflens . Tevens zijn de linker en de rechter strijkregel , op het einde van het kunstwerk ,lopen de strijkregels in een punt samen .

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 694
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2021, 13:30:15 »
Alleen ligt er geen tunnel onder het spoor, de tunnelbak/verdiepte weg ligt naast het spoor...

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2021, 13:58:24 »
Normaal zou ik voor de optie geleiderails gaan, dat is vaak bij bruggen etc te zien. Alleen dat slaat nu nergens op.....

In dit geval, denk ik een andere toepassing. De beide overwegen liggen dicht bij elkaar en zijn vaste punten. Zou het niet kunnen zijn om spoorspatting tegen te gaan? De spoorstaven kunnen namelijk nul komma nul werken (geen raillassen of compenstatielassen) zijn te zien op googlemaps. Ook lijken er specifieke dwarsliggers gebruikt te zijn.

Dit is het enige wat ik kan bedenken.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2021, 14:07:22 »
Dat zijn geleiderails om een trein bij een eventuele ontsporing op te vangen, vaak bij een brug om te voorkomen dat deze geraakt zou worden.

Klopt! (y) Beperking van de gevolgen bij een ontsporing, begrijp niet helemaal waarom anderen dit antwoord in twijfel trekken

De extra rails zijn voor versteviging

Bij overgangsconstructies (aardenbaan naar gefundeerde constructie) worden deze ook toegepast inderdaad in combinatie met een geleidebalkpuntstuk, maar is in dit specifieke geval niet zo. Het railframe zorgt dan voor extra stijfheid t.b.v. de overgang en kan ook een geleidende werking hebben. De spoorconstructie kan dus voor meerdere doelen toegepast worden.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 14:56:23 door Sikje248 »

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2764
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2021, 14:14:25 »
Nou, vanwege de vraag waarom specifiek hier en niet vlak na dit stukje. Is dat minder erg dan?
Martijn

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2021, 14:23:04 »
Goede vraag, ik denk dat het te maken heeft met de overwegen die als risicopunt worden gezien voor ontsporing bij een aanrijding. Aan de andere zijden ligt de open bak verder weg vanaf de rotonde, mogelijk dat het daarom niet noodzakelijk is bestempeld. Interessant om exacte beredenering eens uit te zoeken

Mijn opmerking was meer bedoeld over het speculeren, maar ook gewoon geïnteresseerd in waarom een andere argumentatie gezocht wordt.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 14:56:06 door Sikje248 »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 915
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2021, 15:42:37 »
D Ook is de ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel ongeveer 2 x de dikte van een wielflens . Tevens zijn de linker en de rechter strijkregel , op het einde van het kunstwerk ,lopen de strijkregels in een punt samen .



Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij gaat de bovenstaande stelling niet op. Afstand tot binnen en buiten rails lijkt mij iets groter dan een wielflens

Arjan

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19685
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #10 Gepost op: 02 maart 2021, 15:51:39 »
Restant van de bouwwerkzaamheden?
Toen begin deze eeuw driftig werd gebouwd bij Amsterdam CS (bibliotheek en zo) is op het spoor dat naast de bouwwerkzaamheden lag een dergelijke versteviging aangebracht. Bij mijn weten om de gevolgen van een eventuele verzakking te beperken. Nadat de werkzaamheden klaar waren, heeft men die versteviging lange tijd laten zitten.
Ook hier moeten de bouwwerkzaamheden aan de tunnelbak direct langs het spoor hebben plaatsgevonden. Is het spoor daarbij in gebruik gebleven? Ik denk van wel.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 16:51:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1180
    • Dwangrail.nl
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2021, 15:58:09 »
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij gaat de bovenstaande stelling niet op. Afstand tot binnen en buiten rails lijkt mij iets groter dan een wielflens

Arjan

Dit is al een paar jaar de nieuwe norm, en die kom je op meerdere locaties al tegen.
De bedoeling is, om bij een ontsporing geen neven schade te hebben.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart 2021, 16:11:23 »
Zo'n 5 jaar geleden toen ik dit gezien had heb ik me ook afgevraagd: waarom is dit zo uitgevoerd?
Volgens OVS00056 wordt zo'n spoorconstructie gebouwd met als doel:
- Ontsporingsgeleiding t.p.v. kunstwerken
- Railframe bij overgangen op kuntwerken
- Combinatie van bovenstaande

Op deze locatie lijkt mij geen ontsporingsgeleiding te zijn want voor en na beide overwegen is het risico net zo groot op ontsporing en daar zijn geen geleidingspoorstaven aanwezig.
Dan moet het dus een railframe zijn ter versteviging van de bovenbouwconstructie. Maar wacht... er is hieronder helemaal geen kunstwerk want de tunnel ligt langs het spoor.
Ik weet het niet ....


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9573
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #13 Gepost op: 02 maart 2021, 16:21:42 »
Al ik van bovenaf op Google Earth kijk kan ik me voorstellen dat tussen de overwegen een reëel gevaar bestaat van een zijdelingse aanrijding doordat de weg haaks op het spoor aankomt, waarbij de loc of wagon richting de tunnelbak geduwd wordt. Wellicht een gevalletje better safe than sorry met wat extra contrarails.

Plaatje erbij

Uiteraard allemaal aannames van mijn kant.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 16:25:53 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7562
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #14 Gepost op: 02 maart 2021, 16:29:53 »
Ik zie al heel wat antwoorden voorbij komen. Dank daarvoor.
Jeroen