Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door spoorzeven
Vandaag om 16:25:06
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 16:18:34
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:55:44
3D/RM-IG Snpss Ruwhoutwagon van Thingiverse in H0, uit de 3D printer. door nighttrain1
Vandaag om 15:52:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:52:05
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 15:40:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door AndréDev
Vandaag om 15:37:24
DR4018 werkt niet goed door Ronald Koerts
Vandaag om 15:31:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:15:10
Toon hier je (model)treinfoto's door Frans8800
Vandaag om 15:04:46
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 14:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door NS1220
Vandaag om 14:55:02
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 14:54:19
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door puntenglijder
Vandaag om 14:49:07
BNLS-Werkspoor - Class 58 door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:47:01
SLT in H0 voor Kleindrecht door Rob Ellerman
Vandaag om 14:39:46
Doornvliet door Chris Westerduin
Vandaag om 14:38:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:21:10
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 14:06:33
Werkplaats - (Baanplan H0) door Frans Peeters
Vandaag om 13:14:46
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door brutus1
Vandaag om 13:14:37
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:10:42
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door bask185
Vandaag om 12:57:26
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 12:53:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:17:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:12:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Nullem
Vandaag om 12:05:07
Italiaanse autotransportwagen in Nederland door verst107
Vandaag om 12:02:02
  

Auteur Topic: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld  (gelezen 1509 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20794
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2021, 20:59:19 »
Nog even over de paalafstand, ik heb hier een tekening van de NVM met informatie over diverse bovenleidingmasten.
Daar staat de afstand hart-op-hart van de Brabantse masten aangegeven als 113 mm. Dat is de H0 maat, omgerekend uit de grootbedrijfmaat.
De portalen van Miniworld hebben kennelijk al een toeslag vanwege de grotere hart-op-hart afstand van de sporen in model.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2021, 21:36:16 »
Inderdaad, de opzet is dat ze bij onderhoud aan een Y-hanger niet in het bereik van het andere spoor hoeven te komen. De schuine poot wijst dus altijd in dezelfde richting als de zijwaartse trekstang.

Weten jullie het zeker?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20794
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2021, 21:42:59 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #18 Gepost op: 01 maart 2021, 21:52:56 »
Klopt, de hangsteunen waren vroeger, zeker in het tijdperk waarin de baan van Meino geplaatst is, symmetrisch Y-vormig.

Ik kom dagelijks van werk op weg naar huis hierlangs:
betonnen portaal

en naar aanleiding van discussie op de vorige pagina nog eens goed gekeken  :)

Het is hier dus zo, dat de oude betonnen boogportalen de nieuwe asymmetrische Y-hanger hebben,
en de wat recentere portalen met rechte staalprofielen nog de oude symmetrische Y-hanger :)
stalen portaal

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2021, 23:19:53 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4497
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #20 Gepost op: 02 maart 2021, 07:56:31 »
Of het nu nog steeds mag is ook mij onbekend, maar destijds was het 100% zeker de reden om de symmetrische Y hangsteunen te vervangen voor de asymmetrische variant.
Het uitgangspunt van deze discussie is de baan van Meino en die is gesitueerd in de jaren 50, destijds werden er alleen symmetrische Y hangsteunen gebruikt!
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 07:58:08 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #21 Gepost op: 02 maart 2021, 09:50:17 »
Ik volg de discussie nog steeds met interesse  ;D.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20794
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #22 Gepost op: 02 maart 2021, 11:48:26 »
Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.
In deze tijd waarschijnlijk niet meer, maar toen die asymmetrische steunen werden ingevoerd kon dat nog wel. Ik heb zelf nog de tijd meegemaakt dat er aan de bovenleiding werd gesleuteld boven een spoor dat in bedrijf was. Met de spanning er op en op een geïsoleerde ladder. Als er een trein in aantocht was kwam het mannetje naar beneden en werd de ladder uit het spoor getild.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4497
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #23 Gepost op: 02 maart 2021, 12:56:11 »
Oude situatie in 1989:


Bron: Screenshot uit video " De langste Trein Ter Wereld 26:35

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.