Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:28:38
Corona en modelbouw door MathieuN
Vandaag om 16:26:15
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door spoorzeven
Vandaag om 16:25:06
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 16:18:34
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:55:44
3D/RM-IG Snpss Ruwhoutwagon van Thingiverse in H0, uit de 3D printer. door nighttrain1
Vandaag om 15:52:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:52:05
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 15:40:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door AndréDev
Vandaag om 15:37:24
DR4018 werkt niet goed door Ronald Koerts
Vandaag om 15:31:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:15:10
Toon hier je (model)treinfoto's door Frans8800
Vandaag om 15:04:46
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 14:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door NS1220
Vandaag om 14:55:02
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door puntenglijder
Vandaag om 14:49:07
BNLS-Werkspoor - Class 58 door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:47:01
SLT in H0 voor Kleindrecht door Rob Ellerman
Vandaag om 14:39:46
Doornvliet door Chris Westerduin
Vandaag om 14:38:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:21:10
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 14:06:33
Werkplaats - (Baanplan H0) door Frans Peeters
Vandaag om 13:14:46
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door brutus1
Vandaag om 13:14:37
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:10:42
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door bask185
Vandaag om 12:57:26
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 12:53:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:17:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:12:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Nullem
Vandaag om 12:05:07
  

Auteur Topic: Wielen voor de SR Leader Class...  (gelezen 604 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
    • Medway Valley Line
Wielen voor de SR Leader Class...
« Gepost op: 25 februari 2021, 20:17:53 »
Ik wil graag iets in de groep gooien. Hoewel je m.b.v. 3D ontwerpen veel kunt realiseren, kom je vroeg of laat toch iets tegen dat eigenlijk meer het terrein is van de meer traditionele modelbouwtechnieken. Graag had ik wat adviezen...

Ik ben al een tijdje bezig met de Southern Railway experimentele stoomlocomotief 0-6-0+0-6-0 van Oliver Bulleid. Hiervan zijn er slechts 5 gebouwd tussen 1946 en 1949, en niet eens alle vijf volledig. Een bijzondere loc waarbij de stoker in het midden van de loc zat, op een redelijk grote afstand van de machinist.



De loc werd aangedreven door drie horizontale cilinders in de ruim bemeten draaistellen. Hierbij werd de middelste van drie assen aangedreven, die vervolgens de buitenste aandreven via een soort bovenmaatse fietskettingen.
Vanzelfsprekend is het geen doen om de draaistellen compleet na te bouwen, dus zoek ik naar de nodige compromissen.

Op basis van een originele bouwtekening kom ik tot de volgende opzet:



Oliver Bulleid voorzag zijn Leader Class van enorme wielen, die hij eerder ook toepastte op zijn beruchte Q1 Class.
Het zijn spaakloze wielen met een bijzonder profiel. Ik heb deze wielen iets vereenvoudigd nagemaakt met een flensmaat van 20mm.
 

Kijken we naar de as-afstanden tussen de wielen, dan komen we tot de volgende maten:


Welnu het idee is voor de aandrijving een Tenshodo Spud type 31WB14D te gebruiken. De wielafstand is nagenoeg gelijk aan mijn tekening hierboven. De derde, niet aangedreven as, kan eenvoudig los worden toegevoegd.



Vaak is geopperd dat een spud-motor eigenlijk niet krachtig genoeg is, maar het gaat hier om een experimentele loc die vooral zonder rijtuigen reed.

Maar nu de vraag...Hoe kan ik het beste de wielen realiseren?

- Frezen
- 3D printen in messing via Shapeways (al of niet via een gietmal)
- Q1 wielsets kopen via Markits in de UK

En in alle gevallen, hoe krijgen we de wielen netjes op de spud?

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2021, 21:20:05 »
Leuk draadje om bij betrokken te raken. De engineering is voor mij veruit het leukste aspect van de hobby ;-)

De Tenshodo spud zelf zal niet sterk zijn, maar je bouwt er tenslotte twee in dus het eigen gewicht van een loc (eventueel met een korte meettrein) zal geen probleem zijn. De grotere wielen zorgen dat de theoretische maximum snelheid die gereden wordt met een factor 1,4 verhoogd wordt en het koppel met dezelfde factor omlaag gaat (20mm wielen i.p.v. 14 mm wielen).

De wielen zijn inderdaad wel heel mooi om met 3D technieken te printen. Je zou in brons of messing wel het wiel zelf kunnen laten gieten, maar er zal nog wel een wielband omheen moeten van automatenstaal of een andere soort materiaal die makkelijk te bewerken is. Dikwandige steigerpijp (buitendiameter 21,3mm, wanddikte 3mm) zou best wel eens een heel mooie wielflens op kunnen leveren en de 21,3 zorgt dat je ook ruimte hebt voor de wielflens (uitgaande van het feit dat de wieldiameter op het loopvlak gemeten wordt.
Het draaien van wielflenzen is natuurlijk wel een apart klusje. Een alternatief zou zijn om op zoek te gaan naar twee sloop-stoomlocjes met wielen van 20mm (vanaf 1:87 (De meeste tweedehands locomotiefjes zullen in dies schaal beschikbaar zijn) terug naar het grootbedrijf dus 1740mm) en de wielbanden los te halen van de spaken. Als je dat gedaan hebt kun je ook zien hoe de nieuwe wielen moeten passen in de flenzen.

Wat nog wel spannend wordt is hoe alles goed op spanning in elkaar gezet kan worden. Passingen moeten goed knellend zijn. Als je de stalen wielnabden om messing heen klemt kun je de wielbanden uiteraard heel heet stoken en gewoon klemmen. Als je kunststof wielen gebruikt, zul je het verwarmen beperkt moeten houden tot maximaal 100 graden.

Bij de foto van de Tenshodo spud zie ik dat de wielen zelf op een kunststof bus zitten. Ik vermoed dat de bus met een groef in het wiel gesmolten is en dat je de bus dus niet kunt hergebruiken. Op zich kun je natuurlijk wel weer nylon bussen gebruiken die knellend op de as en in het wiel gezet kunnen worden. Het persen wordt wel een werkje om met een klein machineklemmetje te doen.

Gezien de prijzen van 6 wielen uit het VK is het zeker de moeite waard om op zoek te gaan naar wielflenzen uit een sloper of te kijken wat een 'Makerslab' voor je kan doen om 6 CNC wielbanden te laten maken.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 664
    • Mijn website
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2021, 21:59:58 »
Hans,

Zijn Hornby Q1 wielen geen mogelijkheid; volgens de service sheet als onderdeel te koop(?).

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • modulebaan.nl
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2021, 22:10:22 »
Als ik je tekening zo bekijk zie je de wielen amper. Je zou schijfwielen van de juiste diameter kunnen nemen, en van vinyl stickers snijden die op de wielen geplakt worden.
Ik denk dat de rijeigenschappen van de spud wel heel beroerd worden als je er grote wielen op zet. De originele wielen van de spud hebben een diameter van 11,5 mm?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
    • Medway Valley Line
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2021, 22:16:23 »
Zijn Hornby Q1 wielen geen mogelijkheid; volgens de service sheet als onderdeel te koop(?)

@Fred,
Bij Markits zijn ze inderdaad te koop. Kost £ 120,- voor zes wielsets.

@Tjalling,
De wielmaat van de spud is 14mm.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2021, 22:25:24 »
Wellicht zijn er acceptabele wielen te koop?

Als je wielen kan vinden met de juiste diameter ben je immers al een heel eind.
Heeft Modellbahn Manufaktur Hummel iets wat past?

Groet, Jeroen

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11423
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2021, 23:11:47 »
Alan Gibson verkoopt wielen voor de Q1 no. 4860B voor £6,20 per as (diameter 1/8").
Als je dat doet kun je misschien beter een andere aandrijving overwegen, bijv. een Mashima of soortgelijke motor met een HighLevel Gearbox.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2021, 23:18:07 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
    • Medway Valley Line
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2021, 23:45:10 »
@Leen,

Dat scheelt een slok op een borrel, zeg. Dat is wel heel veel goedkoper dan de wielen van Markits. Ik kreeg die door van Graham Muspratt. Die heeft ook een Leader gebouwd.

Wel vroeg ik me af wat bedoeld wordt met scale 4.30mm (pag. 7 catalogus). Wij werken immers met de 4mm schaal.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2021, 07:26:12 »
Dat klinkt ook interessant. De maat (20mm) is goed. Met de 4.30mm wordt de krukslag bedoeld. De Q1 heeft natuurlijk koppelstangen aan de buitenzijde, dus de BFB wielen hebben dan ook een kruktap.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
    • Medway Valley Line
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2021, 15:23:24 »
Ik heb mogelijk een alternatieve motor gevonden.



En het idee van Tjalling is op zich niet verkeerd. Een medelid van de EMV kan vlakke wielen draaien. Daar kan het Bulleid profiel in 3D geprint, of uit folie gesneden, opgeplakt worden. Even de reactie afwachten van de leverancier. Ik moet de exacte maten weten, omdat deze motor een stuk hoger is dan die van Tenshodo.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

ErikvanGarderen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Wielen voor de SR Leader Class...
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2021, 16:57:47 »
Dat motortje is mogelijk ook leuk. Je kunt natuurlijk met 3D printen een bijzonder strak chassis printen met uitsparingen voor tandwielen en wormen en met behulp van metalen holle assen zorgen dat je heel zuiver een doorlopende as met drie wormen kan maken en daar met een tandwiel aan het eind een stuk omhoog gaan voor een motortje.

HEt maken van schijfwielen van metaal, inclusief flenzen is ook wel een slim idee. Het asdeel zal wel wat dikker moeten worden om waggelende wielen te voorkomen, en zorgen dat er wel een nylon bus in past. Die bus zou ik niet 3D printen maar ook laten draaien juist om perfect rond te zijn.