Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?  (gelezen 2108 keer)

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
« Gepost op: 25 februari 2021, 17:43:02 »
Mijn baan is nog helemaal zonder groen,ik heb niets en moet alles nog kopen.
Omdat we nu niet naar winkels kunnen moet alles via websites besteld worden,als ik daar op kijk ie ik een miljoen soorten gras,struiken,bomen en ander niet nader genoemd onkruid.Zeer veel merken en manieren om het aan te brengen.Toen ik in de oertijd een treinbaan had was er groen en bruin strooisel en plastic bomen...simpel ;D
Om teleurstelling te voorkomen graag advies welke en wat te bestellen.Heb ik een grassmaster nodig of een vliegemepper?.......
Ik wil het wel meteen goed doen,bomen wil ik zelf maken.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2021, 20:52:33 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Baan"begroenen"...hoe,wat en waar mee?
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2021, 19:32:55 »
Als je het meteen goed wil doen, zou ik zeker niet voor een vliegenmepper gaan. Ik heb zelf inmiddels ervaring met een krachtiger zelfbouw-geval en daarbij vliegt zelfs 12 (of zelfs 16, ik weet het even niet meer) mm gras echt met een noodgang richting de ondergrond, waar de vliegenmepper-zeef over het algemeen alleen kleine sprietjes rechtop liet staan.

Dus een Grassmaster of iets vergelijkbaars is dan wel dé manier.

Zelf heb ik tot nu toe alleen ervaring met Woodland Scenics. Laat je echter niet afleiden door de termen 'special for static grass aplicators' en andere marketing-kreten die hetzelfde gras duurder proberen te verkopen. De spanningen zijn zo hoog dat het dat spul echt niet meer uitmaakt: weg willen van de hoogspanning is het enige wat die sprietjes nog zullen doen. Ook papiersnippers en zaagsel willen ervan weg. Dat is gewoon een natuurkundige wet.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Baan"begroenen"...hoe,wat en waar mee?
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2021, 19:55:18 »
hoi,

Kan niet in je portefeuille kijken. Tegenwoordig zijn er veel mooie landschapsspullen in de winkels te vinden. De laatste jaren zijn bijvoorbeeld de spullen van Martin Welberg en Lars op 't Hof op de markt gekomen. Zij bieden een hele mooie serie producten aan. Zeker de moeite van het bekijken waard.  Op het Youtube-kanaal van Bentink Modelspoor staan demo's met de spullen van de heren. Martin heeft ook een eigen Youtube kanaal Martin met daarom uitleg en demo's. Erg leuk om te kijken.

Dan zal je ook zien dat er gebruik gemaakt wordt van een goede begrasser. Ik heb zelf een RTS-greenkeeper 35 kV. Daar kan ik alles mee wat ik zou willen doen. Een beetje zoeken op het forum levert meerdere toepassingen voor het ding. Onder andere ook het maken van dennenbomen kan het hulpzaam zijn.

Bij mijn eigen baan gebruik ik een mix van deel met de RTS en een deel met spul van Martin en Lars. Zelf gebruik ik veel vezels van MiniNatur en Noch.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Baan"begroenen"...hoe,wat en waar mee?
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2021, 20:00:37 »
Denk dat het beetje afhangt van eigen voorkeur en grote van de baan... heb zelf de noch grassmahste (20kv)  Werkt goed maar als ik met groen op mijn huidige baan in aanbouw ga beginnen overweeg ik toch om deze te vervangen door een rts greenkeeper van 55kv.
Zelf begrassen is leuk om te doen en je kunt eindeloos variëren.

Heb je minder oppervlak te doen dan zijn er ook zeer fraaie grasmatten te koop o.a. van Martin Welberg (zo, volgende workshop voor halve prijs  ;D). Werkt ook makkelijk en je hoeft niet te investeren in een statische begrasser.
Is dus afweging die je zelf even moet maken. Eind resultaat kan in beide gevallen zeer mooi zijn.

Bomen heb je ook in allerhande uitvoering (en prijzen) heb zelf bak vol goedkopere bomen liggen maar moet zeggen dat bv de bomen van MBR of Anita Decor stukken mooier zijn. Ik wissel dus beetje af. Zijn ook voorbeelden te vinden van zeer fraaie zelfbouw bomen.

Dus veel lezen, goed nadenken en je eigen keuze maken

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Baan"begroenen"...hoe,wat en waar mee?
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2021, 20:01:53 »
Hallo,

Eerst het slechte nieuws: In een keer helemaal goed gaat waarschijnlijk niet lukken. Mooi landschap bouwen is in de eerste plaats een kwestie van goed naar de natuur kijken. En dan oefenen.

Er zijn wel een aantal mensen hier op het forum die uitgebreid verslag doen van hun ervaringen. Een paar lezenswaardige draadjes:

Modulebaan bak van Hendrik-Jan, met low-budget tips and tricks:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90651.0

Grove Den maakt hele mooie bomen, en verteld al een paar jaar hoe hij dat doet:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13464.0

Martin Welberg heeft ook tips:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45140.0
Bovendien levert hij materialen om mee te begroenen, verkrijgbaar via de detailhandel.

Als je een statische begrasser wil, zou ik meteen kiezen voor een RTS-Greenkeeper.

Succes!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2021, 08:07:26 »
Op de site van Bentink vind ik 200 producten van Lars en 307 producten van Martin........hoe maak je daar in hemelsnaam een keuze uit als je op een computerscherm een vaag plaatje van een zakje groen spul ziet????
Op mijn baan komen geen bossen of natuurgebieden,de paar armetierige bomen die er zullen staan wil ik zelf maken,dat is een leerproces en dat is juist leuk.
De statische begrasser lijkt mij een must maar daar zijn ook weer diverse sterktes in,en grote prijsverschillen.
Dan rijst de vraag moet ik nou 130€ of 300€ uitgeven om hier en daar een dijkje en een berm te begrassen?
Wat geld uitgeven is niet erg voor een mooi resultaat maar wat is wijsheid?
Ik denk dat er niets anders opzit dan maar wat geduld te oefenen en te wachten tot de winkels weer open gaan(als dat ooit nog gebeurt)en me dan te oriënteren wat voor mij geschikt is.
Voorlopig hoef ik mij nog niet te vervelen,de baan(Jaren 40-60 met haven https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97170.0 )is nog in opbouw en nog láááng niet klaar dus ik heb nog effe.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2021, 08:41:35 »
Je kunt beginnen een paar matjes van Lars en/ of Martin te bestellen.
Dan heb je een beetje referentie. Mogelijk dat je daarmee ook makkelijker kleuren van vezels kunt bepalen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2021, 10:18:18 »
Ik heb op "Kranenberg" gebruik gemaakt van grasmatten van Lars op t'Hof.
Zie Bijv. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3222016154#msg3222016154
en https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3222195770#msg3222195770

Het gebruik van grasmatten versus los gras en een electrostatische applicator hangt in mijn optiek af van de hoeveelheid landschap die je hebt. Ik heb voor grasmatten gekozen omdat ik een beperkt deel heb met landschap (het overgrote deel is stedelijk en bebouwd). Maar voordat je begint moet je je afvragen in welk jaargetijde je de baan hebt gesitueerd, omdat dat toch in sterke mate de kleur van het groen bepaald. Bijvoorbeeld het frisse groen van de lente tegenover de donkere tinten met wat bruin van de herfst. Ik heb zelf gekozen voor de lente vanwege de wat frissere kleur groen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2021, 10:28:11 »
Hoi René,

Als je weet welke sfeer je wilt treffen, is het misschien een idee om rond te kijken welke baan je mooi vind, die die sfeer benaderd?Dan kan je altijd de bouwer daarvan benaderen om te vragen hoe hij dat bereikt heeft.

Daarnaast, en dat is mijn instelling, bereik je meer met de juiste techniek, dan met het beste apparaat.
(ik heb jaren lang met een vliegenmepper gewerkt en sinds twee jaar heb ik een WWS grassmaster (vgl Peco) en die volstaat voor dat wat ik moet doen, namelijk kleine baantjes begrassen).


Geen best plaatje, maar wel vandaag en gisteren opgezet. Laagje fijn turf, vervolgens met verdunde lijm dotjes maken en daarin 2mm gras inschieten (liefst 2 soorten), laten drogen en weer dotjes lijm en daarna 4mm gras schieten. Volgende stap is hier en daar weer wat lijm aanbrengen en dan weer turf strooien en eventueel wat blaadjes. Dan krijg je wat onkruid. Let er bij op, dat je een fijn penseel/kwast hebt. Anders krijg je grote plakkaten en die wil je juist niet.

Laatste plaatje van vandaag:

Nog 1 rondje gedaan met wat groen turf en groene blaadjes.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 13:20:24 door tothebeach. Reden: plaatje toegevoegd »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2021, 11:09:24 »
Ik heb jarenlang gras gestrooid met de hand, zoals je zout strooit over een pan gehakt, tussen je duim en wijs- en middelvinger. Ook vezeltjes in een kunststof afwasmiddelfles (van Dubro Citron, maar elke fles is goed) heb ik gedaan, goed schudden en dan door in de fles te knijpen 'schiet' je als het ware de grasjes in de verf of lijm. Later heb ik het ook met de theezeefje/vliegenmeppermethode gedaan. Nu heb ik dan een Noch Grassdinges gekocht voor 120 euro, ik ben er blij mee maar het effect is hetzelfde. Overigens kun je met alle hierboven beschreven methoden een leuke 'begroening' maken.

Oefening baat kunst. Begroenen is voor 90% handvaardigheid en voor 10% apparatuur.

Als je veel ervaring hebt en je kunt de laatste stap naar perfectie zetten met een apparaat uit het topsegment; vooral doen. (Vroeger woonde er in Groningen een meneer en die bouwde zelf hoogfrequente grasstrooiapparaten. Met een losse kast erbij zo groot als een schoenendoos, luxe uitgevoerd met lampjes en knopjes en zo. Mooi hoor. Hij vroeg er 5 tot 600 euro voor. Ze gingen als warme broodjes......)

Maar je hebt nu nog niks en je hebt het nog nooit gedaan. Koop drie zakjes gras. Middengroen, lichtgroen en bruingeel. Pak een stukje karton of hout of piep en smeer het in met de allergoedkoopste bruinige of groenige verf die je bij de Action kan vinden. Strooi het met je hand in met een mix van je drie grasjes (flink veel) en schud na een paar minuten het overtollige eraf in een bakje (zo'n plastic bakje van de Jumbo waar je Italiaanse Spaghettigroente in gezeten heeft). Wat zie je dan? Probeer het ook eens met de afwasmiddelflesmethode. Zet er een autootje, een Preisertje, een boom en wat struikjes bij. Wat doet het totaalbeeld? Vind je het goed genoeg voor een eerste keer dan ben je op de goede weg. Bouw dan nog drie of vier van zulke minidiorama's en je ontdekt vanzelf wat werkt en wat niet. Ga daarna pas denken over een Grassmaster, hoeveel geld je wil uitgeven bepaal je zelf. Ik kan met een dure SUV naar Parijs rijden maar met mijn oude Corsaatje kom ik er ook.

Albert
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 16:38:23 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2021, 18:54:06 »
Door het schudden met de plastic flacon worden de vezeltjes ook een beetje geladen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0