Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.  (gelezen 9572 keer)

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #60 Gepost op: 06 februari 2021, 23:08:37 »
Sven, ik heb zojuist mn Glaskasten(met ESU V4.0 micro) getest met een cv53 waarde van 37 gegeven ipv 91. Ik kan toch echt duidelijk zien dat ie met deze waarde (behalve een veel lagere topsnelheid) ook een veel lagere minimale kruipsnelheid heeft. Verandering in het opstartgedrag kan ik uiteraard niet vaststellen want die is met beide instellingen al prima.
Wat ik aan wil geven is dat met de instelling van de CV53, ook de spanning bij minimale snelheid (evenredig?) mee verandert.

Ik kan uit dit hele draadje niet lezen of je aan je ESU decoder een powerpack oid of andere condensator hebt hangen of niet. Dit mag in ieder geval niet. (staat ook in de gebruiksaanwijzing). Dan worden de wijzigingen van je CVs niet betrouwbaar naar je decoder geschreven. (ik praat uit ervaring. :'(.).

M vr groet, Marc

VvKan

  • Gast
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #61 Gepost op: 06 februari 2021, 23:25:09 »
Smoorspoelen  maken van een frequentie dus een gemiddelde gedempte gelijkspanning? Houd dit niet de EMK (of zo) tegen die de decoder nodig heeft voor het regelen van de motor?
Een electrotechnicus zal waarschijnlijk gruwen van mijn woordgebruik, maar ik ben nou eenmaal niet onderlegd in electrotechniek. Dus populair woordgebruik dwz dat ik hoop voor velen iets duidelijk te maken.    De EMK zal dus ook wel tegengehouden worden, maar kijk eens naar het locje waar het om gaat ?   Daar gaan geen kilo's achterhangen en die hoeft die ook niet omhoog te trekken.  Bovendien, maar dat is mijn mening, heb ik ook nog een regelaar in huis.  Een beetje gas geven vind ik veel leuker dan iets automatisch te compenseren.  Dat is leuk als je geautomatiseerd rijdt, niet voor handbediening.

(PS  bij autorijden vind ik de cruise control een zegen)

phdirk

  • Online Online
  • Berichten: 1868
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #62 Gepost op: 07 februari 2021, 20:45:13 »
Hallo Sven en anderen,

Het is inderdaad zo dat de spanning per stap niet verandert. Die zal iets van 12V denk ik. Het is alleen zo dat de pulsduur afneemt en de pauze tussen de pulsen toeneemt. Dat geeft Veroniek ook aan. Ik heb er wel motoren bij zitten, waar je de pulsen als het ware kunt tellen. Er zal dus iets aan de pulskarakteristiek veranderd moeten worden, maar ik weet zo niet 1,2,3 waar dat zit.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

VvKan

  • Gast
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #63 Gepost op: 07 februari 2021, 21:37:40 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96853.msg3222188561#msg3222188561
Hier de opmerking van Klaas over de aansturing.  In een andere reactie zegt hij er wel bij, dat hij de invloed op het rijgedrag van de loc door de smoorspoelen niet kent, omdat hij dat doet vanwege hoogfrequente sturing van verlichting en dat de smoorspoelen van begin af aan in de loc gebouwd zijn.

RN232

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #64 Gepost op: 10 februari 2021, 08:46:00 »
CV instellingen: 51=0, 52=0, 53=140, 54=30, 55=15, 56=255 en de BEMF instellingen 116=50, 117=150, 118=15, 119=20. Als ik de CV's voor langzaam rijden verander (CV 51 en 52), gaat ie met een schok wegrijden.

Ik zie nu eigenlijk pas je CV instellingen.
Probeer dit eens: CV116=25, CV117=75, CV118=3. Dat is wat ik bij mijn oersik gebruik, waarmee hij redelijk vloeiend aanloopt.






Mvrgr, Gijs

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #65 Gepost op: 10 februari 2021, 12:17:45 »
Ik zal het proberen. Maar dat lost waarschijnlijk niks op, omdat het me nu duidelijk is dat het gaat om de initiële start, niet om het verdere rijgedrag.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #66 Gepost op: 10 februari 2021, 14:04:54 »
Ik heb tot nu met belangstelling mee gelezen. In de handleiding van de lokpilot 5 lees ik dat er CV 118 iets doet met het onderdrukkingsinterval in rijstap 1. In je eerste post komt deze CV ter sprake maar daarna (voor zover ik kon terugvinden) niet meer.

Onderstaand een citaat uit de vertaalde handleiding van Train Service Danckaert (paragraaf 11.1.3.2.) :

Met behulp van CV118 kan de lengte van het “onderdrukkingsinterval” tijdens
de rijstap 1 met stappen van 0,1 milliseconden instellen , de waarde van 10
tot 40 geeft een regeling van 1 tot 4 milliseconden.

Kun je hier nog wat mee?

Naschrift:
Ik lees zonet dat Gijs (hier vlak boven) ook CV 188 noemt.

Groet Juroen
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2021, 16:52:10 door Juroen »

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #67 Gepost op: 10 februari 2021, 16:35:03 »
Hi Sven,

ik heb het nog niet allemaal doorgelezen, maar als ik lees 'schok' dan denk ik gelijk aan de PI waarden van de regeling.

Ik doe zelf niet meer aan ESU decoder, heb geen idee of je PI kunt instellen

Mocht dat wel kunnen dan zou ik de P waarde (flink) verlagen. (wel even kijken waar ie nu op staat)

Dat is blijkbaar cv52 ,maar daar heb je al meegespeeld lees ik.

Zet toch maar eens op een lage waarde... 1 of 2 en dan de rijden met snelheid 1

En dan wachten ... waarschijnlijk duurt het dan even voordat de lok gaat rijden.

Ik zie dat cv52 ook op 0 kan, dat is een versterking van 0? dat is dan weer heel raar.

Ik zie ook cv9, frequentie van de PWM, die zou ik zo hoog mogelijk zetten voor een faulhaber motortje.

Spoelen / filters / condensatoren en andere 'zooi' (pardon my French) haal ik er altijd uit.
Ik heb er te veel gedoe door gezien. Je zit hoe dan ook de regellus te verstoren.

cv116 meet periode zo laag mogelijk, blijkbaar is dat 50? Je kan ook nog lager proberen

Guus
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2021, 18:54:54 door piksov »
OpenDCC fan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #68 Gepost op: 26 februari 2021, 22:44:26 »
Even tijd vrijgemaakt om met dit project verder te gaan. Ik had goede hoop dat de suggestie van CV 118 (onderdrukkingsinterval in rijstap 1) soelaas zou bieden. Maar helaas. Er is overigens geen CV 188, ik neem aan dat dat een typfout is. De mogelijke instellingen moeten tussen 10 en 20 liggen volgens de lijst met de CV's, maar de handleiding in het hoofdstuk "Motor control" geeft aan dat het tussen 10 en 40 zou zijn, waarbij 10 0.1 milliseconden betekent. Dus op 10 gezet, de laagste mogelijkheid, maar helaas, geen verandering.

Overigens, om te laten zien wat er gebeurt als ik automatische calibratie doe, in dit draadje een paar keer gesuggereerd. Onderstaan het resultaat. Onbruikbaar dus.

<a href="https://www.youtube.com/v/-ZlgLsa5wKQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/-ZlgLsa5wKQ</a>
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #69 Gepost op: 26 februari 2021, 22:46:51 »
@Guus: het gaat niet over de rijkwaliteiten, want die zijn verder wel in orde, maar de eerste stap van het rijden begint te hoog. Wat jij aangeeft gaat meer over het langzaam rijden ná die eerste stap.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

VvKan

  • Gast
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #70 Gepost op: 27 februari 2021, 13:52:10 »
Hallo Sven,
nu je zo ongeveer alles uit de kast hebt getrokken om de boel naar wens gaande te krijgen, lijkt het er op dat het niet gaat lukken.  De combinatie decoder - motor is blijkbaar niet zo gelukkig. Om niet meteen de decoder de schuld te geven, hoewel die aantoonbaar instellingsmogelijkheden mist, kun je nog 2 testen doen, al dan niet gecombineerd.
De motor kan analoog gestuurd worden met zuivere gelijkspanning, of met een PWM regeling.
a/ test de motor met een laboratorium voeding met een zuivere gelijkspanning met bijv 0 tot 4 volt.
b/ test de motor met een PWM regeling, waarbij zo mogelijk de spanning ingesteld kan worden.

In geval a/ de motor bijvoorbeeld pas bij 2 of 3 volt begint te draaien, en dan meteen met een behoorlijk toerental, dan heb je daar waarschijnlijk het probleem:  de motor MOET een minimale spanning krijgen en begint dan met een te hoog toerental.
In geval b/ ongeveer hetzelfde:  is de motor nu wel goed te regelen (vanaf een minimale spanning en een minimaal toerental, of gaat die ook vanaf een bepaald e spanning draaien met een te hoog toerental.  Als het zou kunnen bij de test voltage en PWM laten variëren.

Zijn beide tests voor jou negatief, lijkt mij de conclusie duidelijk, dat het aan de motor ligt.   Zijn ze beide of is er een positief, lijkt het mij in ieder geval aan de combinatie te liggen, maar mag je ook zeggen, dat het aan de decoder ligt, omdat die aantoonbaar niet juist is in te stellen.

En wat doet deze decoder in een andere loc ?  Want als de vertraging van motor naar wielen niet groot genoeg is, zou het ook nog eens kunnen zijn, dat de boel eigenlijk prima werkt, maar dat de te kleine vertraging er voor zorgt, dat de loc veel te hard rijdt in de eerste stand.  Zo ben ik lang geleden eens weken bezig geweest om een loc goed te laten starten, maar daar was geen eer aan te behalen. Die reed (als goederentrein- diesel-loc) zo'n 350 km/uur bij 12 volt.  Klacht ingediend bij de fabrikant, die daarna de aandrijving aangepast heeft.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #71 Gepost op: 27 februari 2021, 17:01:14 »
Bedankt voor je suggesties. Ik denk dat je gemist hebt/vergeten bent dat de aandrijving uitstekend en naar verwachting functioneert met een Doehler & Haass en Train-O-Matic decoder. Met de aandrijving/motor is niks mis. Het is de ESU decoder icm met deze motor.. Ik heb de vraag nu bij ESU voorgelegd, maar zien of ik antwoord krijg. Kan 14 dagen duren staat er op de website. Bij Uhlenbrock duurde het een half jaar. Doehler & Haass en Train-O-Matic antwoorden binnen een dag. But who's counting...  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #72 Gepost op: 27 februari 2021, 18:32:53 »
Tja als er twee decoder-merken zijn die het goed doen en zonodig ook snel reageren, dan zou ik me om een ander merk niet druk maken. Zonde van de moeite... resultaat is wat telt.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #73 Gepost op: 27 februari 2021, 18:36:39 »
Zo simpel is dat niet, Freek. Zoals eerder vermeld in dit draadje kan aan de Doehler & Haass geen Powerpack worden aangesloten. En Train-O-Matic heeft geen geluidsdecoders. Verder is het aantal geluiden dat je zelf kan installeren twee keer zo groot bij ESU als bij DH, al is dat niet de deal breaker. Een klein lokje als dit moet gewoon een Powerpack hebben om digitaal met geluid prettig te functioneren.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #74 Gepost op: 02 maart 2021, 23:08:28 »
Zondag een emailtje naar ESU gestuurd, verrassend genoeg vanochtend reeds een antwoord gekregen. En wat voor een antwoord. Met instellingen die totaal niet overeenkomen met zoals ik het had, maar daarom dan juist wel met het resultaat dat ik wilde hebben. Ik zie nog af en toe een klein schokje, maar dat kan met de stroomafname te doen hebben, dus ik hou nog even een slag om de arm. Maar zeer langzaam optrekken en op stand 1 prachtig minimaal kruipend zoals ik het graag zie.

Citaat
CV  02 =   2
CV  51 =   6
CV  52 =   0
CV  53 = 120
CV  54 =  10
CV  55 =   2
CV 116 =  25
CV 117 =  50
CV 118 =   5
CV 119 =   5

Wichtig: Für einen Glockenanker sollte CV 116 so klein wie möglich eingestellt werden, damit der Decoder so oft wie möglich misst.
Daher ist auch CV54 auf einen kleinen Wert zu stellen (vielleicht sogar CV 54 = 10), und CV 55 auch so klein wie möglich.

Nou, da's mooi, dan hoop ik dat dit opgelost is en kan ik weer verder. ESU heeft er bij mij weer een ster bij gekregen.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2021, 10:07:28 door Sven. Reden: CV 54 is beter op 10, niet 40. »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.