Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Loklift zelfbouw - Het kan toch...  (gelezen 16546 keer)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #45 Gepost op: 11 februari 2021, 22:30:05 »
Railplanken

Vandaag is het tijd om iets meer te vertellen over de (populier multiplex) vitrine planken waarop de rails zijn gemonteerd. Iedere plank heeft een afmeting van 122x18,6cm, en is 12mm dik. Per plank zijn er 3 sporen, zodat op ieder niveau drie treinen opgesteld kunnen worden.

De liftzijde van iedere plank hebben we reeds in de vorige bijdrage besproken. De rails zijn op een printplaat gesoldeerd, zodat overal eenzelfde railafstand (van 46mm) ontstaat. Aan het begin van iedere rail zijn (zelf-gedrukte) rerailers gemonteerd, zodat wieltjes die naast het spoor zijn terechtgekomen hopelijk weer netjes op de rails worden gezet. Op onderstaande foto zijn alleen de middelste delen van de rerailers zichtbaar; de zijdelen zijn nog niet gemonteerd.


Omdat de lift straks geheel bestuurd moet kunnen worden vanuit de computer (Train Controller), vindt stroomdetectie plaats om te kunnen bepalen of een opstelspoor bezet is of niet. Ieder opstelspoor is zelf wederom in drie delen gesplitst; de twee buitenste delen zijn ieder 15cm lang, en het middelste deel is 92cm. Als er stroom loopt bij het buitenstukje aan de liftzijde, dan is de overgang naar de lift misschien nog door een trein bezet en kan besloten worden de lift niet te verplaatsen. Dit is een extra veiligheidsmaatregel, naast de IR lichtsluizen op de overgangen bij de lift. In Train Controller kan later besloten worden deze extra veiligheidsmaatregel al of niet te gebruiken.

Een trein wordt afgeremd zodra het middelste stukje rails (van 92cm) wordt bereikt. Omdat een trein straks altijd op hetzelfde spoor zal worden opgesteld, kan in Train Controller precies worden bepaald waar en hoe snel iedere trein moet afremmen.
Het andere 15cm eindstukje wordt in Train Controller gebruikt als stopmelder. De trein remt rustig af totdat dit korte stukje spoor wordt bereikt, waarna de trein binnen een bepaald aantal centimeters tot stilstand komt. Het precieze aantal centimeters dat doorgereden mag worden kan in Train Controller worden vastgelegd.

Per plank zijn er in principe dus 9 stroomdetectie secties. Maar omdat stroomdetectie decoders vaak slechts 8 aansluitingen hebben, is het eerste stukje op het voorste spoor niet apart uitgevoerd. In de praktijk hebben we op iedere plank dus 8 stroomdetectie secties. Dit is in de volgende figuur afgebeeld; de bedrading is als blauwe lijntjes uitgevoerd.


Verder kan ieder spoor via een (bi-stabiel) relais ook nog stroomloos geschakeld worden. Naast het feit dat hierdoor wat energie kan worden bespaard, zullen de gloeilampjes die nog in een aantal oudere treinen zitten worden gespaard.

In theorie klinkt dit allemaal prachtig. Toen ik echter afgelopen zomer begon met de (zelf ontworpen) decoders in elkaar te solderen, werd mij toch snel duidelijk dat de oppervlakte die door al deze decoders in beslag zou worden genomen aanzienlijk zou zijn. Daarnaast zouden ook nog eens bijna 100 snoertjes van de railplanken naar de decoders onderin de vitrine moeten lopen, en ieder snoertje zou een stekker verbinding moeten krijgen. Onderstaande foto geeft een indruk van de oppervlakte die door de (terugmeld en relais) decoders in beslag zou zijn genomen. Iedere decoder heeft een afmeting van 8x10cm. In totaal zouden er 10 bezet decoders, en 10 relais decoders nodig zijn. Alle decoders naast elkaar zou bijna 1,5meter ruimte in beslag nemen ......


Het is duidelijk dat deze aanpak te veel ruimte voor printjes, stekkers en bedrading zou kosten. Een andere oplossing was dus nodig.
Omdat ik afgelopen zomer ook ervaring heb opgedaan met het in China laten assembleren van eigen electronica, besloot ik nieuwe en kleinere printen met SMD componenten te ontwerpen en in China te laten assembleren. Tot voor kort was zoiets onbetaalbaar, maar sinds JLCPCB een nieuwe SMT assembly service aanbiedt, zijn de kosten dramatisch gedaald. Ik heb dus 15 printen laten maken, en per print heb ik (inclusief de meeste componenten, verzending, douane en BTW) iets meer dan 10 Euro betaald. Alleen de connectoren, relais en nog een paar kleine zaken heb ik er zelf moeten opzetten. Details van de printen zijn te vinden op mijn EasyEda account: https://easyeda.com/aikopras/vitrine-decoder. De software is beschikbaar via mijn Github account: https://github.com/aikopras/OPENDECODER22GBM.
Onderstaande foto toont de gemonteerde bezetdecoder, de daarop volgende foto's tonen een gemonteerde bezetdecoder als ook een compleet gemonteerde plank voor drie sporen.




Dat was het weer voor vandaag. Ik hoop dat door deze bijdrage een aantal lezers die niet bang zijn om zelf wat electronica te ontwerpen gemotiveerd worden om niet alleen printplaatjes in China te bestellen, maar ook om die printjes in China in elkaar te laten zetten. Naast de decoders die ik in deze bijdrage heb gepresenteerd, heb ik recentelijk in China ook een aantal andere printjes laten maken, waaronder minuscule printjes met 0402 componenten die in rijdend materieel gezet gaan worden. Voor de electronica knutselaars onder ons zijn er sinds kort nieuwe en ongekende mogelijkheden :)

Wordt vervolgd :)

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2021, 09:37:23 »
Je maakt het wel heel verleidelijk om er ook aan te beginnen... zelfs al heb ik momenteel nog geen lege muur om aan te beginnen ;D

Misschien loop ik te snel, maar ga je ook de stl files voor de rerailers en de pcb’s voor de liftzijde beschikbaar maken? Ah toe?  :D

Nogmaals, echt mooie oplossingen!
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2021, 11:39:57 »
Wow, dat heb je gestructureerd aangepakt! Wel gaaf wat er tegenwoordig allemaal "gewoon" kan zodra je de kunde ervoor hebt.
Leuk dat je laat zien wat je op deze manier kan bereiken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2021, 12:23:05 »
Nog even een vraag, is er een specifieke reden geweest om de rails apart per relais te kunnen schakelen en niet een relais per etage? Of was dat gewoon “misschien later nodig”?
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #49 Gepost op: 12 februari 2021, 21:48:37 »
Het is leuk om jullie positieve reacties te lezen. Hierbij wat antwoorden.

Je maakt het wel heel verleidelijk om er ook aan te beginnen... zelfs al heb ik momenteel nog geen lege muur om aan te beginnen ;D
Ik denk dat de grootste moeilijkheid zit in het vinden / leegmaken van een bruikbare muur ;) Het samenvoegen van wat bestaande componenten tot een werkende loklift is niet zo moeilijk, mits je met de juiste componenten begint. In mijn optiek is de kant en klare `sliding table' de belangrijkste component. Andere componenten, zoals stepper drivers, GRBL en Arduino's, zijn relatief eenvoudig en kunnen ook door alternatieven worden vervangen. 

Misschien loop ik te snel, maar ga je ook de stl files voor de rerailers en de pcb’s voor de liftzijde beschikbaar maken?
Uiteraard wil ik alles wat voor anderen interessant zou kunnen zijn graag delen. Ik gebruik vaak en veel ontwerpen van anderen, dus ik geef ook graag terug (de open source of Creative Commons gedachte). En ik geef ook eerlijk toe dat ik het ook leuk vind als anderen er mee verder gaan.

Voorzover ik kan maak ik mijn PCB's altijd beschikbaar via mijn Easyeda site: https://easyeda.com/aikopras
Software kan vanaf Github gedownload worden: ]https://github.com/aikopras]
Alle hard en software die ik voor de loklift heb ontwikkeld is daar ook te vinden. Omdat ik echter voor terugmelding gebruik maak van de Lenz RS-Bus (in plaats van Loconet, S88, ...) zal de hard en software slechts voor een beperkte club interessant zijn. Iemand met wat meer ervaring in hard en software kan echter de basis makkelijk kopiëren en aanpassen, en de RS-Bus vervangen door bijvoorbeeld Loconet.

De (STL files van de) retailers zal ik binnenkort ook delen; waarschijnlijk via https://www.prusaprinters.org. Ik moet echter zoeken in mijn Fusion360 files, en nog wat aanpassingen maken. Ik meld wel even als de rerailer online staat.

Wow, dat heb je gestructureerd aangepakt! Wel gaaf wat er tegenwoordig allemaal "gewoon" kan zodra je de kunde ervoor hebt. Leuk dat je laat zien wat je op deze manier kan bereiken.
Ik vind het altijd leuk om na te denken of ontwerpjes niet nog iets anders en beter kunnen. In die zin voel ik me een echte ingenieur. Ook vind ik het fascinerend als je merkt hoe makkelijk en goedkoop hobbyisten tegenwoordig semi-professionele ontwerpen kunnen maken, op welk gebied dan ook. Ik vraag me dan steeds af wat dat voor bepaalde bedrijven gaat betekenen, maar ook wat voor nieuwe bedrijfjes zullen ontstaan.

Nog even een vraag, is er een specifieke reden geweest om de rails apart per relais te kunnen schakelen en niet een relais per etage? Of was dat gewoon “misschien later nodig”?
Per etage kunnen drie treinen worden opgesteld. Ook de lift heeft drie sporen. Desondanks is de gedachte dat er straks maar één trein per liftbeweging aankomt of vertrekt. Hierdoor  wordt het aantal mogelijkheden, en dus de complexiteit van de Train Controller configuratie, beperkt. Omdat er slechts één trein per liftbeweging aankomt of vertrekt, hoeft er steeds ook maar één spoor onder spanning te worden gezet.

Om heel eerlijk te zijn denk ik ook dat 1 relais per etage eerder ingewikkelder / prijziger wordt dan 1 relais per spoor. Als we één relais hebben dan moet óf het relais vóór alle bezetmelders komen, óf het relais moet 8 of meer contacten kunnen schakelen.

Wordt vervolgd,
Aiko

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #50 Gepost op: 12 februari 2021, 23:38:00 »


Grappig .... ook hier weer OpenDCC software als basis.

Het is toch heel fijn dat meneer Wolfgang Kufer dit allemaal beschikbaar heeft gesteld!    (y)

groet,
Guus
OpenDCC fan

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #51 Gepost op: 16 februari 2021, 21:41:12 »
Etages in de vitrine vastzetten

De titel van dit dit hele draadje is: `Loklift zelfbouw - Het kan toch ...'. Vandaag echter een verhaaltje dat als titel zou kunnen hebben: `Loklift zelfbouw - zo lukt het in ieder geval niet ...'. Maar fouten horen erbij, en daarvan kan men leren.

Mijn initiële plan was om voor de montage van de etage planken draadeinden te gebruiken. Bij mijn baan heb ik die op veel plaatsen in gebruik, en het voordeel is dat het relatief makkelijk is alles exact op de juiste hoogte af te stellen. En als iets achteraf toch niet helemaal de juiste hoogte heeft, kan dat eenvoudig worden aangepast. Ook al is ieder draadeind bijna een meter lang, toch leek mij een doorsnede van 6mm voldoende, omdat immers om de 9 cm een plank alles stevig vast houdt. Dacht ik ...

Onderstaande foto laat de `lege' (dus zonder etage planken) vitrine zien. De vier draadeinden worden aan beide zijkanten door L-profielen aan de houten constructie vastgezet. Op de hoogte waar de etageplanken moeten komen, zijn ter ondersteuning van de etageplanken horizontale aluminium profielen gemonteerd. De wasknijpers zijn tijdelijk nodig omdat de ringetjes die onder de moertjes de vervelende eigenschap hebben naar beneden te vallen. ;)
Ook is op deze foto goed te zien hoe weinig bedrading nodig is. Links wat dikkere (blauwe) draden voor de DCC voedingsspanning; rechts daarvan de dunne RS-bus terugmelleiding, en helemaal rechts (slecht zichtbaar) de bedrading voor de IR-lichtsluizen.


Op de volgende foto zijn de onderste twee etages gemonteerd. Er is relatief wat minder ruimte tussen de onderste etages, zodat daar geen elektrisch materieel opgesteld kan worden. Alles wat een pantograaf heeft moet dus naar één van de hogere etages.


Op onderstaande foto is duidelijk te zien hoe de bedrading voor het DCC signaal en de RS-Bus op de etage decoder aangesloten wordt. Zoals Guus al had gezien :), is de software daarvan gebaseerd is op OpenDCC. Wolfgang Kufer, de drijvende kracht achter OpenDCC, heeft een enorme invloed gehad op allerlei zelfbouw projecten , en zeker op die van mij :)


Hieronder twee detail foto's van de rechter kant, dus de kant van de lift. Op de eerste foto is nog net de railisolatie te zien van de twee achterste sporen. Op de tweede foto zijn de rerailers goed te zien, en de bedrading voor de IR-sluis.



Nadat een etage is toegevoegd, wordt de etage op de juiste hoogte gezet en wat tests uitgevoerd of de aansluiting op de lift wel helemaal past. De ruimte tussen de printplaten in de vitrine en op de lift is in het algemeen een halve millimeter. De volgende foto's laten wat vorderingen zien.



Nadat alle etages waren gemonteerd, heb ik een aantal testen uitgevoerd. Alles leek goed te gaan, totdat opeens tijdens een opgaande beweging van de lift met veel kabaal en gekraak de printplaatjes en rails van een aantal vitrineplanken werd getrokken. Er zat blijkbaar toch iets te veel beweging in de constructie met draadeinden .... 

Omdat de bedoeling is dat de loklift vele jaren betrouwbare diensten gaat verrichten, werd snel duidelijk dat de hele constructie met draadeiden vervangen moest worden door een stevigere constructie op basis van aluminium profielen. Daarover een volgende keer meer.

Groet,
Aiko

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #52 Gepost op: 17 februari 2021, 08:04:52 »
Ondanks de problemen wordt het een gaaf stukje zelfbouw! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #53 Gepost op: 17 februari 2021, 17:31:12 »
Heb je misschien iets aan het idee om een solenoide te plaatsen op je lift waarmee je een soort pen kan schieten in busjes op elke verdieping? Dan lock je je lift fysiek vast op een van de verdiepingen.

Op mijn vorige week, werden de 15m hoge stellingen vervangen door verdiepingen met 1 centrale lift. Als die lift op een verdieping kwam, ging hij iets omhoog, dan klapte er iets onder de lift of uit de lift waarmee de lift dan op een verdieping kon rusten. Dit was om het bewegen te voorkomen wanneer je een zware last in of uit de lift rolde.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #54 Gepost op: 23 februari 2021, 20:30:38 »
Beste Bas

Heb je misschien iets aan het idee om een solenoide te plaatsen op je lift waarmee je een soort pen kan schieten in busjes op elke verdieping? Dan lock je je lift fysiek vast op een van de verdiepingen.

Op mijn vorige werk, werden de 15m hoge stellingen vervangen door verdiepingen met 1 centrale lift. Als die lift op een verdieping kwam, ging hij iets omhoog, dan klapte er iets onder de lift of uit de lift waarmee de lift dan op een verdieping kon rusten. Dit was om het bewegen te voorkomen wanneer je een zware last in of uit de lift rolde.

In Principe zou zoiets mogelijk zijn. Een probleem (voor mij) is waar ik dergelijke solenoïden kan kopen. Tevens moeten ze ook nog eens weinig speling hebben, liefst enige tienden van millimeters. En dan moet ik het ook nog eens precies op de juiste plaats (ten opzichte van de printplaat met rails) kunnen positioneren. Klinkt voor mij als fijn-mechanisch werk, en daar ben ik niet heel goed in.

Maar waarschijnlijk zijn er wel slimme oplossingen mogelijk; misschien ook met behulp van een 3D printer. Ideeën zijn welkom.

Groet, Aiko

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #55 Gepost op: 23 februari 2021, 21:25:43 »
Vitrine op basis van aluminium profielen

Nadat mijn poging om de etageplanken op de juiste positie vast te zetten met behulp van draadeinden was mislukt, ben ik op zoek gegaan naar stabielere constructies. Mijn oog viel daarbij op aluminium constructieprofielen. Ik vind dergelijke profielen mooi om te zien, en nu had ik eindelijk een excuus om ze te kopen ;)

De basis zijn drie vertikale 4080 constructieprofielen van 89cm hoog, verbonden door 4 horizontale 4040 profielen. Ik heb voor de 4080 profielen gekozen omdat 40mm precies de juiste afstand van de muur geeft, en een breedte van 80mm prima past om de drie L-profielen per etage op vast te zetten.

Snel dus deze profielen besteld, inclusief de verbindingshoeken en inschuifmoeren. Het geheel was niet heel erg goedkoop; inclusief verzending was ik 125Euro kwijt. Maar daarvoor heb ik dan wel eindelijk mijn eigen `Meccano doos' (die ik als kind altijd al had willen hebben, maar nooit heb gekregen) :)

Na een paar dagen werd het pakketje netjes verpakt thuisbezorgd. Snel heb ik het geheel uitgepakt en even provisorisch neergelegd om te zien of het allemaal past.






Het mooie van dit soort profielen is dat ze zo makkelijk te monteren zijn. Het duurde dan ook niet lang voordat het geheel tegen de achterwand van de vitrine (en in de muur) was vastgemaakt. Hieronder wat foto's daarvan.






De etageplanken worden vastgezet met behulp van L-profielen. Nadat deze profielen van gaten op de juiste afstand van elkaar waren voorzien, was het vastschroeven van deze profielen tegen het aluminium geraamte een fluitje van een cent. Binnen no-time was de eerste plank gemonteerd, en met behulp van de waterpas goed horizontaal gezet. Op mijn 3D printer had ik een afstandshoudertje geprint, die exakt de juiste afstand aangeeft tot het volgende L-profiel. Aan de liftzijde is iedere etageplank flink stevig op het L-profiel vastgeschroefd; op het middelste en linker L-profiel zijn de etageplanken relatief losjes vastgezet, zodat bij krimp of uitzet alleen die kant op beweging mogelijk is.
Hieronder wat foto's van de montage.












Het duurde niet lang totdat alle etageplanken waren gemonteerd. Ten opzichte van de eerdere constructie op basis van draadeinden ziet deze nieuwe constructie er veel netter en opgeruimder uit. Ik was (en ben nog steeds) tevreden :)

Natuurlijk bleven ook bij deze constructie verrassingen niet uit. Toen ik de lift op de etageplanken wilde aansluiten, bleek dat er wat hoogteverschil tussen voor en achterkant van de vitrineplank zat. Wat bleek: de L-profielen zijn niet 100% haaks. De afwijking was groter dan verwacht, maar kon door het onderleggen van aluminiumfolie dat voldoende vaak is gevouwen wel gecompenseerd worden. Achteraf gezien was het beter geweest als de L-profielen voor de lift gelijktijdig met die voor de vitrine waren besteld. Binnen 1 levering zijn de verschillen verwaarloosbaar, maar tussen verschillende leveringen kunnen de verschillen substantieel zijn.




Terugkijkend ben ik heel tevreden met de nieuwe constructie. Het geheel zit er nu een maand of twee, en alle etageplanken blijven perfect op hun plaats. Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik zeker hiervoor weer kiezen. Waarschijnlijk zou ik de houten constructie er omheen dan wat simpeler hebben gemaakt, en direkt op het aluminium frame hebben gemonteerd.

De vitrine is nu zo goed als af, alleen moeten er nog plexiglas voorkantjes besteld worden. Waar ik nog niet uit ben, is hoe ik de opening aan de liftkant stofvrij kan afsluiten als het geheel buiten bedrijf is. Als iemand een goed idee heeft, dan hoor ik het graag.

Een volgende keer zal ik wat meer vertellen over de electronica. Alhoewel het geheel nu al wel werkt (door de juiste GRBL commando's te sturen), is er nog genoeg te doen om de bediening eenvoudiger te maken.
Aiko
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2021, 22:35:30 door AP3737 »

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #56 Gepost op: 24 februari 2021, 08:24:09 »
Mooi weer, dat frame ziet er goed stevig uit.  (y)

Voor het afsluiten van de kopse kant: gordijntje of losse plaat is het gemakkelijkst, maar eigenlijk geen optie met al dit moois, een gordijn is al een stofvanger van zichzelf.  Je zou een vouwdeur kunnen maken in drie delen die tussen kast en liftsteun vallen als ze open zijn. Of een rolluikmat die je naar boven schuift ((via motor?) of een rolluikmat die je horizontaal beweegt en met een bocht aan de voorkant van de vitrine zet als deze is uitgeschoven.

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

sjoerd74

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #57 Gepost op: 24 februari 2021, 08:26:24 »
Wauw,

vanmorgen je draadje doorgenomen.
Wat gaaf allemaal. Echt zeer kundig.

Wat betreft je deurtjes oid, kun je geen deurtjes maken met een servomotoraansturing.
Zelfde wat met wel is doet bij locloodsen?
Groet,
Sjoerd

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #58 Gepost op: 25 februari 2021, 00:16:00 »
De mooiste oplossing om de vitrine aan de lift zijde af te sluiten lijkt me een rolluik, zoals je die voor ramen kan monteren. Het probleem is echter dat ik dan een rolluik met een breedte van ongeveer 20 cm moet zien te krijgen en 1 meter hoogte. Bovendien moet het mechanisch veel kleiner worden uitgevoerd dan standard raam rolluiken. Ik heb zoiets nog nooit gezien en helemaal zelf maken lijkt me niets.

Een rolgordijn zou misschien kunnen, maar daarvan heb ik ook nog nooit iets gezien dat slechts 20 cm breed was (en toch goed afsloot).

Een standaard gordijn vind ik niet zo mooi, dus dat gaat het niet worden  ;D ;D

Op dit moment lijkt een draaideur met servo, zoals ook gebruikt wordt voor een lok loods, het meest haalbaar. Maar het probleem hierbij is natuurlijk wel weer hoe je zoiets betrouwbaar kan maken als het deurtje 1 meter hoog wordt. Een stuk plexiglas van 1 meter bij 20 cm heeft niet veel stevigheid, dus je zou een soort stang van een meter moeten hebben die beneden en boven door lagers op zijn plaats wordt vastgehouden en waaraan het plexiglas wordt vastgezet. Maar hoe zet je dat vast? Zijn daarvoor kant en klare onderdelen te koop, of moet ik een paar dagen bezig gaan en zelf ontwerpjes voor de 3D printer te maken? In dat laatste heb ik minder zin.

Overigens heb ik vanavond het stroomgebruik van beide steppermotoren gemeten. Samen verbruiken ze (bij omhoog gaan) ongeveer 1,2A. Dus ik heb nu net twee TMC 2209 stepper drivers besteld. Eerder in dit draadje heeft ATrain me daarop attent gemaakt (dank  :D). Ik ben heel benieuwd hoeveel dat gaat schelen in geluid. Op Internet lees ik alleen maar positieve verhalen.

Groet, Aiko

sjoerd74

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #59 Gepost op: 25 februari 2021, 09:04:19 »
Hallo Aiko,

Er bestaan ook automatische raamuitzetters.
Misschien dat je deze zou kunnen gebruiken.
Er zijn verschillende varianten verkrijgbaar.
Groet,
Sjoerd