Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:25:35
Flachdorf (430x100 cm) door wimk
Vandaag om 17:19:02
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door Ronald Koerts
Vandaag om 17:10:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 17:03:46
DR4018 werkt niet goed door Ronald Koerts
Vandaag om 17:03:39
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
Vandaag om 17:02:22
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Forever Rocofan
Vandaag om 17:02:00
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 16:57:06
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 16:42:16
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door Rick
Vandaag om 16:42:12
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Biesje
Vandaag om 16:35:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Peter Kleton
Vandaag om 16:32:33
Corona en modelbouw door MathieuN
Vandaag om 16:26:15
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 16:18:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:16:24
3D/RM-IG Snpss Ruwhoutwagon van Thingiverse in H0, uit de 3D printer. door nighttrain1
Vandaag om 15:52:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:52:05
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 15:40:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:15:10
Toon hier je (model)treinfoto's door Frans8800
Vandaag om 15:04:46
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 14:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door NS1220
Vandaag om 14:55:02
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door puntenglijder
Vandaag om 14:49:07
BNLS-Werkspoor - Class 58 door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:47:01
SLT in H0 voor Kleindrecht door Rob Ellerman
Vandaag om 14:39:46
Doornvliet door Chris Westerduin
Vandaag om 14:38:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:21:10
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 14:06:33
Werkplaats - (Baanplan H0) door Frans Peeters
Vandaag om 13:14:46
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:10:42
  

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.  (gelezen 5567 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1397
  • Aachenau West
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #75 Gepost op: 26 februari 2021, 15:02:52 »
Kun je om je baan heen lopen?
Zo nee, dan zul je werksparingen moeten maken om overal bij te kunnen (voor de bouw en voor als er eens iets mis gaat).

Groet, Bas

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #76 Gepost op: 27 februari 2021, 23:47:57 »
Beste Allen,
Hier een 2de poging. Betreffende de ruimte heb ik L 5,60 m en B 1,40 m. In de hoek mag er een metertje bij dus 2.40 m.
Met andere woorden een soort van L.
De 1,40 m is echt niet breed aangezien ik met minimum radius van 56 cm zit.
Ik ben van start gegaan met een double folded bone!
Ik heb er nog een paar trefwoorden bijgezet zodat je een idee hebt van scenerie.

Graag hopen advies en commentaar?


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1504
    • Baan in Los Angeles
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #77 Gepost op: 28 februari 2021, 01:54:07 »
Beste Stijn,

Ik heb je verhaal een beetje zitten doorlezen, en met name het verhaal over de radiussen.

Een jaar of 3-4 geleden heb ik ook eens een US lok gekocht, en die rijdt netjes z'n rondjes over m'n Fleischmann R3 en R4. Dat was mooi dacht ik toen.
Totdat ik er wagons achter ging hangen, toen ging het compleet mis.

M'n ervaring: Europees materiaal/merken zijn gemaakt voor de relatief kleine huizen en zolders zoals we ze in Europa kennen. US merken gaan uit van lekkere ruime bochten, in grote ruimtes.

Als ik 1,40m lees dan denk ik: als je met US materiaal wilt gaan rijden van US merken, probeer eens zo'n locomotief met wat wagons te lenen, en kijk wat echt mogelijk is.
Ik heb ondertussen 1 zo'n locomotief en een stuk of 6 wagons in de kast liggen die stof liggen te vangen. Het komt echt de bochten niet door.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #78 Gepost op: 28 februari 2021, 10:27:38 »
Beste Andrev,

Bedankt voor de reactie, ik veronderstel wel dat als ik aan de minimum specs voldoe, ( in mijn geval 22 inch ofwel 56 cm ) dat het geen probleem zou mogen zijn.
Er zijn maar 3 bochten in de layout van 56 cm. Dus dat zou toch moeten lukken. Ik ga het nog proberen te vergroten naar 24 inch om een beetje meer marge te hebben.

Met welke loc had jij een probleem op welke radius ?

Stijn

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1504
    • Baan in Los Angeles
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #79 Gepost op: 28 februari 2021, 22:34:59 »
Fleischmann R4, 547mm

http://www.athearn.com/newsletter/022814/02_Gen_FP45_022814.pdf

Athearn - ATHG67693

Nogmaals, de locomotief is niet het probleem, maar zodra ik er wagons achter hang loopt het mis met de koppelingen, deze bewegen niet genoeg mee.

NandDRR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #80 Gepost op: 05 maart 2021, 12:30:25 »
Dag Stijn,
Dat is een leuk plan. Je creëert een mooie lange rijlengte. Zeker voor Amerikaanse goederentreinen geeft dit een mooi effect. Over de wissels die Jeronimus suggereert, zou ik even goed nadenken, want je creëert keerlussen, maar je hebt een elektronica achtergrond, dus dat zal technisch geen probleem geven.
Wat ik mis in je opzet is, waar kom je de ruimte binnen, waar zit de deur en waar evt. schuine wanden?

Om het probleem van de armen van 1,5 m te ondervangen zou je het station naar de andere kant van de ruimte kunnen brengen. Je komt dan midden in je baan te staan. Je bent nog jong, dus er evt. onderdoor kruipen zal geen probleem zijn. Beide kanten van de baan hoef je niet even breed te houden. De ene zijde bijvoorbeeld 50 cm en de andere 80 cm, dan houd je een loopruimte van 120 cm over en je kan ook een mooi Amerikaans landschap bouwen.
Deze oplossing geeft tevens de mogelijkheid om met ruimere bogen te werken. Ik ben er inmiddels achter hoe ruimer hoe beter/mooier, zeker als je met lange Amerikaanse treinen gaat rijden.

De blauwe baan onder de rode laten lopen geeft ook een ruimer gevoel bij de aankleding van de baan. Je kan er dan ook voor kiezen om hier een onzichtbaar passeer- of wisselspoor te maken en vervolgens automatisch te laten wisselen van trein. De ene verdwijnt, de andere komt tevoorschijn.

Ik neem aan, dat je ook op de hoogte bent van de website van Modelrailroader (https://mrr.trains.com ). Ze hebben een regelmatige nieuwsbrief en zo nu en dan gratis downloads.

In Nederland importeert Bentink (https://www.bentinkmodelspoor.nl/ ) regelmatig uit Amerika. Zo verkoopt hij standaard sculptamold. Je kan er je bestelling opgeven.

Bijgaand nog een link ( ) naar een inmiddels oud filmpje van onze VAMES USA clubbaan. De rails is Peco code 100, de wissels zijn de korte wissels. Ze functioneren prima, maar de slankere zijn mooier. De bocht in het zichtbare gedeelte kent een radius van ongeveer 80 cm. De bochten in het schaduwstation zijn minimaal 50 cm radius. Wel krap. Als de 20th Century limited er door gaat, mag er niets op het parallelle spoor staan. Dat krijg je als je eerst bouwt en dan iets moois koopt! De Hudson is van BLI, de stroomlijn Hudson een oude Rivarossi.
Met vriendelijke groet,
Carel