Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door iarnrod
Vandaag om 02:42:17
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door iarnrod
Vandaag om 00:52:13
Overweg in overweg door Thom
Vandaag om 00:16:19
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
23 september 2021, 23:51:44
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
23 september 2021, 23:25:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 september 2021, 23:13:11
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
23 september 2021, 22:15:39
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
23 september 2021, 22:06:18
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
23 september 2021, 22:02:42
"Rijswijk" op 24-26 sept. 2021, (noot: smalspoordagen geannuleerd) door Robert39
23 september 2021, 21:55:00
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2021, 21:41:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 september 2021, 21:37:46
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Hans Gvz
23 september 2021, 21:00:05
Inloopavond “Het Waeghspoor”, Alkmaarse Module Groep, 24-09-2021 door Bartje81
23 september 2021, 20:56:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
23 september 2021, 20:31:58
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Hasenwald
23 september 2021, 20:14:48
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Eriktrein
23 september 2021, 20:12:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
23 september 2021, 20:02:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:49:08
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:39:43
Oneindige Overslag 0e RC door HuubvG
23 september 2021, 19:27:42
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
23 september 2021, 19:03:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
23 september 2021, 18:37:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
23 september 2021, 18:37:12
Raadplaatje door Cc72000
23 september 2021, 18:19:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
23 september 2021, 18:07:32
Airbrush set werkt niet door denobis
23 september 2021, 17:31:24
Aachenau West door wob
23 september 2021, 17:07:40
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 september 2021, 15:57:32
Ervaring vitrineopmaat.nl door sncf231e
23 september 2021, 15:08:59
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 12939 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 194
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #105 Gepost op: 15 juli 2021, 22:02:17 »
Erst Skizze Ausbaustrecke Bonndorf Stühlingen

Terwijl er hard gewerkt wordt aan de Alt Wutachbahn lijkt er een ware "Eisenbahnhausse" onderweg.
Zelfs de Elsevier van deze zomer wijdt er een artikel aan.
Effe terug in de tijkd was dat ook al zo. In 1880-1890 werd de een na de andere spoorverbinding gepland en gebouwd.
Zo ook de Ausbaustrecke Bonndorf Stühlingen.

Eind zestiger/begin zeventiger jaren lijkt Lenzkich (van dat Spitzenkehrbahnhof) ook een ware "boom" door te maken.
De bedrijvigheid groeit daar snel en over een verbinding naar het zuidoosten wordt niet alleen gedroomd.
Aansluiten op de Kanonenbahn <zoals de Wutachtalbahn wel genoemd wordt>  is weer in zwang.
De Wutachtalbahn biedt immers extra verbindingen naar het Oosten en zuiden en de spoorknooppunten Schaffhausen en Basel

De Erst Skizze wil ik u niet onthouden.


Gebruik van kaartmateriaal https://www.openrailwaymap.org/ Open Raiway.org

Lees meer op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.msg3222238215#msg3222238215
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 22:07:03 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 194
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #106 Gepost op: 19 juli 2021, 19:16:22 »
Erst Skizze Ausbaustrecke Bonndorf Stühlingen

Na de Erst Skizze is er overleg geweest met Lenzkirch en budget gevonden om een verkenning uit te voeren.
Een verkenning naar het trace om een begroting op te stellen en het aantal  bruggen en tunnels te bepalen.

In de opdrachtverlening worden de aandachtspunten zoals op onderstaande 3D impressie weergegeven herkend.
De plaatjes konden gemaakt worden dankzij een experimentele Zeppelinvlucht uit Friedrichshafen.



Ter plekke van de aansluiting op de Wutachtalbahn nabij Weizen lijkt de eerder gedachte keertunnel wellicht vermeden te kunnen worden.
Daar moet extra onderzoek gedaan worden. Mogelijk ontstaat hier  een Halte Weizen-Hoch aangezien het spoor vanaf Stühlingen allengs omhoog gaat stijgen.


Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 194
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #107 Gepost op: 27 juli 2021, 21:22:58 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen

De tweede verkenning heeft een eerste indruk van het haalbare trace opgeleverd.
De hoogtes zijn ingemeten en het verval van het trace is nu duidelijk.
Met hier en daar 3,5% hellingspercentage zullen de zwaardere goederentreinen ofwel kort ofwel dubbele tractie moeten hebben.
Het trace wordt circa 16,3 kilometer lang en moet 410 meter overbruggen.

Omdat het spoor in het tal van de Ehrenbach loopt moet meestal op de hogere oever gebouwd worden.
Door de aanwezige bebouwing en om onnodig lange tunnels te voorkomen zullen meerdere bruggen gebouwd moeten worden.
Die bij Wellendingen is de grootste en bij Bürstel moet de Bonndorfer Strasse B315 overbrugd worden.
Ook in Bonndorf zelf vraagt het trace enkele forse ingrepen.

Nu eerst maar eens met Lenzkircher (spoorweg)ondernemers overleggen of ze door willen zetten.

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2021, 18:45:02 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 194
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #108 Gepost op: 28 juli 2021, 18:50:46 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen

Terwijl de berichten uit Lenzkirch nog op zich laten wachten hebben de landmeters een eerste hoogte profiel gemaakt.
Niet perfect maar geeft wel een beeld van de prestaties die de lokomotieven moeten gaan leveren.
Ze hebben het met de Deutsche Post opgestuurd. Kijken hoe snel die bezorgen?

<ook in het digitale tijdperk in de jaren 2021 blijkt de post soms sneller dan digitaal uploaden :)>
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 194
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #109 Gepost op: 29 juli 2021, 10:37:12 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen
De eerste berichten uit Lenzkirch van de Stammtisch zijn hoopvol.
De ondernemers willen wel betalen voor de verdere verkenningen en uitwerkingen om de financiers te overtuigen.

Hier een eerste beeld van de spoorhellingen waar de landmeters mee kwamen.



Binnenkort komt ook het eerste beeld van het trace met speciale voorzieningen zoals bruggen, tunnels en insnedes beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2021, 10:46:30 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 194
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #110 Gepost op: 08 augustus 2021, 12:13:38 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen

De tweede verkenning was eerst grof uitgewerkt om te bezien waar eventuele aanpassingen  in het trace nodig zijn.
Verrassend was dat het stijgingspercentage vooral vanuit Bonndorf op loopt.
dat doet vermoeden dat wellicht daar de meeste aanpassingen nodig zijn.
3,5% kan wel maar zware goedrentreinen zullen mogelijk een dubbele tractie nodig  hebben.

Een verfijning van het hoogteprofiel na de waterpassing laat zien dat het best spannend kan worden.
Er zullen insnijdingen (incisies) in het landschap nodig zijn om een gelijkmatig klimmend / dalend trace te creëren.





Het trace kent meerdere "kunstwerken". Daarover later.

Deze plannen lijken ook uit te lekken. Een reporter van de Badische Zeitung heeft lucht gekregen van het voornemen van de Lenzkircher Unternehmers Gesellschaft (LUG).
Dan zal het verhaal zich nu wel snel door de regio gaan rondpraten.
Dat kan nog wel eens lastig blijken bij het aankopen van de grond of langjarig huren van een concessie.

Maar het heeft mogelijk ook een andere kant die benut kan worden.
Iedereen wist van de Sonderzüge via Lenzkirch naar Bonndorf die sinds 1953 daar aankwamen.
Menigeen had bijzondere aandacht voor de KinderTanten die vanuit de grootst Duitse Steden meekwamen.
Hun vrouwelijke aanwezigheid bleef niet onopgemerkt.
En de economie van Bonndorf bloeide op met al deze bezoekers.

Von 1953 bis 1966 war Bonndorf Ziel von Sonderzügen des TOUROPA-Programms.[7] Bis in die 1970er Jahre verkehrten noch Kinderheim-Sonderzüge, mit denen Kinder, vor allem aus dem Ruhrgebiet, in die Bonndorfer Kinderheime gefahren wurden.

bron: url=https://www.wikiwand.com/de/Bahnstrecke_Kappel_Gutachbr%C3%BCcke%E2%80%93Bonndorf_(Schwarzwald)]https://www.wikiwand.com/de/Bahnstrecke_Kappel_Gutachbr%C3%BCcke%E2%80%93Bonndorf_(Schwarzwald)[/url]
Touropa: https://de.wikipedia.org/wiki/Touropa
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 194
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #111 Gepost op: 20 augustus 2021, 19:02:08 »
Eindelijk weer eens foto materiaal module-voortgang

De afgelopen tijd liepen er verschillende projecten. Van bedraden tot schakelkasten ontwerpen en schakelingen uitproberen.
Maar na een poosje wil je ook wel echt bouwen aan je spoorbaan. dat digitaliseren is leuk ,maar landschap en spoortraces boeien nog het meest.
De Alt Wutachtalbahn (Sauschwänzlebahn) bestaat bij mij nu uit 10 modules. De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan module 2.
Deze module is bedoeld als kleine halte met een rangeerspoor en alom verdwijnende tunnelsporen.
in de Alt Wutachtalbahn zijn anders dan in de echte Wutachtalbahn allerlei verscholen tunneltrajecten gebouwd die toegang geven tot .....

Zoals ik eerder in dit draadje al heb gepland ligt module 2 ter hoogte van Halte Grimmelshofen.
Aan de ene zijde een tunnelingang voor een keerlus en daarboven ligt ook een spoor waar die tunnel in werkelijkheid op uitkomt.
Ter plekke is slechts één inhaalspoor. https://www.google.com/maps/place/Bahnhof+Grimmelshofen/@47.7810676,8.5035393,797a,35y,39.1t/data=!3m1!1e3!4m13!1m7!3m6!1s0x479087958e00ca83:0x6b5bb3aeb924b426!2sGrimmelshofen,+79780+St%C3%BChlingen,+Duitsland!3b1!8m2!3d47.7852146!4d8.4971841!3m4!1s0x479087bcf9cf60dd:0xa92f6b4ea4153819!8m2!3d47.7881134!4d8.5053502

Maar in de ALT (alternatieve) Wutachtalbahn is het spoorbedrijf wat drukker en complexer geworden.
Zichtbaar is de bakstenen overbouwing/ brug in aanbouw.
De tunnelwanden staan er in maar de facade muren moeten nog worden gebouwd.
Deze tunnelportalen kennen net als de tunnelbinnenbouw kennen een vreemde ovale weglopende vorm.
Eerst wat experimenteren met karton voordat we dat gaan opbouwen.



De perrons van halte Grimmelshofen zijn in aanbouw; De perronranden waren op.
Op verschillende draadjes heb ik inspiratie opgedaan voor de afwerking van het perrondek.



Vanuit de tunnels is het een wir war van sporen daar bij Halte Grimmelshofen.
Niet alle tunnelbinnenwanden staan al helemaal goed. :)



De eerste contouren van het landschap worden allengs zichtbaar.
Ondergronds is e.e. bijna allemaal bedraad, maar de wisseldecoders waren ook op.

De overgangen naar de andere modules worden ook zichtbaar.
Soms blijken die niet ideaal gekozen.
Maar dan bedenken we een andere oplossing.
Oplossen van puzzels is een onderdeel van mij modelbouwplezier.
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0