Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 46173 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #105 Gepost op: 15 juli 2021, 22:02:17 »
Erst Skizze Ausbaustrecke Bonndorf Stühlingen

Terwijl er hard gewerkt wordt aan de Alt Wutachbahn lijkt er een ware "Eisenbahnhausse" onderweg.
Zelfs de Elsevier van deze zomer wijdt er een artikel aan.
Effe terug in de tijkd was dat ook al zo. In 1880-1890 werd de een na de andere spoorverbinding gepland en gebouwd.
Zo ook de Ausbaustrecke Bonndorf Stühlingen.

Eind zestiger/begin zeventiger jaren lijkt Lenzkich (van dat Spitzenkehrbahnhof) ook een ware "boom" door te maken.
De bedrijvigheid groeit daar snel en over een verbinding naar het zuidoosten wordt niet alleen gedroomd.
Aansluiten op de Kanonenbahn <zoals de Wutachtalbahn wel genoemd wordt>  is weer in zwang.
De Wutachtalbahn biedt immers extra verbindingen naar het Oosten en zuiden en de spoorknooppunten Schaffhausen en Basel

De Erst Skizze wil ik u niet onthouden.


Gebruik van kaartmateriaal https://www.openrailwaymap.org/ Open Raiway.org

Lees meer op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.msg3222238215#msg3222238215

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #106 Gepost op: 19 juli 2021, 19:16:22 »
Erst Skizze Ausbaustrecke Bonndorf Stühlingen

Na de Erst Skizze is er overleg geweest met Lenzkirch en budget gevonden om een verkenning uit te voeren.
Een verkenning naar het trace om een begroting op te stellen en het aantal  bruggen en tunnels te bepalen.

In de opdrachtverlening worden de aandachtspunten zoals op onderstaande 3D impressie weergegeven herkend.
De plaatjes konden gemaakt worden dankzij een experimentele Zeppelinvlucht uit Friedrichshafen.



Ter plekke van de aansluiting op de Wutachtalbahn nabij Weizen lijkt de eerder gedachte keertunnel wellicht vermeden te kunnen worden.
Daar moet extra onderzoek gedaan worden. Mogelijk ontstaat hier  een Halte Weizen-Hoch aangezien het spoor vanaf Stühlingen allengs omhoog gaat stijgen.



Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #107 Gepost op: 27 juli 2021, 21:22:58 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen

De tweede verkenning heeft een eerste indruk van het haalbare trace opgeleverd.
De hoogtes zijn ingemeten en het verval van het trace is nu duidelijk.
Met hier en daar 3,5% hellingspercentage zullen de zwaardere goederentreinen ofwel kort ofwel dubbele tractie moeten hebben.
Het trace wordt circa 16,3 kilometer lang en moet 410 meter overbruggen.

Omdat het spoor in het tal van de Ehrenbach loopt moet meestal op de hogere oever gebouwd worden.
Door de aanwezige bebouwing en om onnodig lange tunnels te voorkomen zullen meerdere bruggen gebouwd moeten worden.
Die bij Wellendingen is de grootste en bij Bürstel moet de Bonndorfer Strasse B315 overbrugd worden.
Ook in Bonndorf zelf vraagt het trace enkele forse ingrepen.

Nu eerst maar eens met Lenzkircher (spoorweg)ondernemers overleggen of ze door willen zetten.


Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #108 Gepost op: 28 juli 2021, 18:50:46 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen

Terwijl de berichten uit Lenzkirch nog op zich laten wachten hebben de landmeters een eerste hoogte profiel gemaakt.
Niet perfect maar geeft wel een beeld van de prestaties die de lokomotieven moeten gaan leveren.
Ze hebben het met de Deutsche Post opgestuurd. Kijken hoe snel die bezorgen?

<ook in het digitale tijdperk in de jaren 2021 blijkt de post soms sneller dan digitaal uploaden :)>

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #109 Gepost op: 29 juli 2021, 10:37:12 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen
De eerste berichten uit Lenzkirch van de Stammtisch zijn hoopvol.
De ondernemers willen wel betalen voor de verdere verkenningen en uitwerkingen om de financiers te overtuigen.

Hier een eerste beeld van de spoorhellingen waar de landmeters mee kwamen.



Binnenkort komt ook het eerste beeld van het trace met speciale voorzieningen zoals bruggen, tunnels en insnedes beschikbaar.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #110 Gepost op: 08 augustus 2021, 12:13:38 »
Bahnerweiterug vom Lenzkirch entlang Bonndorf nach Stühlingen

De tweede verkenning was eerst grof uitgewerkt om te bezien waar eventuele aanpassingen  in het trace nodig zijn.
Verrassend was dat het stijgingspercentage vooral vanuit Bonndorf op loopt.
dat doet vermoeden dat wellicht daar de meeste aanpassingen nodig zijn.
3,5% kan wel maar zware goedrentreinen zullen mogelijk een dubbele tractie nodig  hebben.

Een verfijning van het hoogteprofiel na de waterpassing laat zien dat het best spannend kan worden.
Er zullen insnijdingen (incisies) in het landschap nodig zijn om een gelijkmatig klimmend / dalend trace te creëren.





Het trace kent meerdere "kunstwerken". Daarover later.

Deze plannen lijken ook uit te lekken. Een reporter van de Badische Zeitung heeft lucht gekregen van het voornemen van de Lenzkircher Unternehmers Gesellschaft (LUG).
Dan zal het verhaal zich nu wel snel door de regio gaan rondpraten.
Dat kan nog wel eens lastig blijken bij het aankopen van de grond of langjarig huren van een concessie.

Maar het heeft mogelijk ook een andere kant die benut kan worden.
Iedereen wist van de Sonderzüge via Lenzkirch naar Bonndorf die sinds 1953 daar aankwamen.
Menigeen had bijzondere aandacht voor de KinderTanten die vanuit de grootst Duitse Steden meekwamen.
Hun vrouwelijke aanwezigheid bleef niet onopgemerkt.
En de economie van Bonndorf bloeide op met al deze bezoekers.

Von 1953 bis 1966 war Bonndorf Ziel von Sonderzügen des TOUROPA-Programms.[7] Bis in die 1970er Jahre verkehrten noch Kinderheim-Sonderzüge, mit denen Kinder, vor allem aus dem Ruhrgebiet, in die Bonndorfer Kinderheime gefahren wurden.

bron: url=https://www.wikiwand.com/de/Bahnstrecke_Kappel_Gutachbr%C3%BCcke%E2%80%93Bonndorf_(Schwarzwald)]https://www.wikiwand.com/de/Bahnstrecke_Kappel_Gutachbr%C3%BCcke%E2%80%93Bonndorf_(Schwarzwald)[/url]
Touropa: https://de.wikipedia.org/wiki/Touropa

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #111 Gepost op: 20 augustus 2021, 19:02:08 »
Eindelijk weer eens foto materiaal module-voortgang

De afgelopen tijd liepen er verschillende projecten. Van bedraden tot schakelkasten ontwerpen en schakelingen uitproberen.
Maar na een poosje wil je ook wel echt bouwen aan je spoorbaan. dat digitaliseren is leuk ,maar landschap en spoortraces boeien nog het meest.
De Alt Wutachtalbahn (Sauschwänzlebahn) bestaat bij mij nu uit 10 modules. De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan module 2.
Deze module is bedoeld als kleine halte met een rangeerspoor en alom verdwijnende tunnelsporen.
in de Alt Wutachtalbahn zijn anders dan in de echte Wutachtalbahn allerlei verscholen tunneltrajecten gebouwd die toegang geven tot .....

Zoals ik eerder in dit draadje al heb gepland ligt module 2 ter hoogte van Halte Grimmelshofen.
Aan de ene zijde een tunnelingang voor een keerlus en daarboven ligt ook een spoor waar die tunnel in werkelijkheid op uitkomt.
Ter plekke is slechts één inhaalspoor. https://www.google.com/maps/place/Bahnhof+Grimmelshofen/@47.7810676,8.5035393,797a,35y,39.1t/data=!3m1!1e3!4m13!1m7!3m6!1s0x479087958e00ca83:0x6b5bb3aeb924b426!2sGrimmelshofen,+79780+St%C3%BChlingen,+Duitsland!3b1!8m2!3d47.7852146!4d8.4971841!3m4!1s0x479087bcf9cf60dd:0xa92f6b4ea4153819!8m2!3d47.7881134!4d8.5053502

Maar in de ALT (alternatieve) Wutachtalbahn is het spoorbedrijf wat drukker en complexer geworden.
Zichtbaar is de bakstenen overbouwing/ brug in aanbouw.
De tunnelwanden staan er in maar de facade muren moeten nog worden gebouwd.
Deze tunnelportalen kennen net als de tunnelbinnenbouw kennen een vreemde ovale weglopende vorm.
Eerst wat experimenteren met karton voordat we dat gaan opbouwen.



De perrons van halte Grimmelshofen zijn in aanbouw; De perronranden waren op.
Op verschillende draadjes heb ik inspiratie opgedaan voor de afwerking van het perrondek.



Vanuit de tunnels is het een wir war van sporen daar bij Halte Grimmelshofen.
Niet alle tunnelbinnenwanden staan al helemaal goed. :)



De eerste contouren van het landschap worden allengs zichtbaar.
Ondergronds is e.e. bijna allemaal bedraad, maar de wisseldecoders waren ook op.

De overgangen naar de andere modules worden ook zichtbaar.
Soms blijken die niet ideaal gekozen.
Maar dan bedenken we een andere oplossing.
Oplossen van puzzels is een onderdeel van mij modelbouwplezier.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #112 Gepost op: 05 januari 2022, 16:24:23 »
Eindelijk weer een bericht op dit draadje. Goed voornemen voor 2021.
Sinds augustus was het gewoon wat druk en beperkte het modelspoorbaan-leven zich vooral tot bedraden van modules.
En dat is niet zo interessant voor de lezers. Maar daar is deze wintermaanden nu verandering in gekomen.

Ik ben begonnen met een website waar ik de resultaten van het modelspoorbaanwerk aan de Alt Wutachtalbahn op vastleg.
Je vindt dat op https://www.alt-wutachtalbahn.nl
In dit draadje zal ik daar regelmatig naar verwijzen.

Allereerst wil ik jullie meenemen in mijn werk aan de Fützener gebogen volle-wand-ligger-viaduct.
Dit viaduct heb ik gemaakt door een combinatie te maken van eigen gemaakte volle-wand-liggers en Märklin brugdelen.
Gezien de overspanning en kromming van het viaduct is de door Märklin toegepast constructie te weinig realistisch vond ik.
Daarom heb ik deze oplossing gekozen en de volle-wand-ligger gemaakt van 1,5 mm karton.
Buigbaar, stevig en robuust zodat het de werkelijkheid kan benaderen.

Als voorbeeld had ik een HACK 72 brug die dezelfde constructie kent en die ik als Fützener Talübergang wil inzetten.
Maar daarover een volgende keer.





Op deze pagina van mijn website lees je meer
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/bruggen-viaducten/

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #113 Gepost op: 05 januari 2022, 21:48:16 »
Dag Eric, ook de beste wensen. Ik volg je vorderingen hier en ga je website ook wel bezoeken. Je hebt niet de gemakkelijkste uitdaging aangenomen, maar het bouwplezier is er niet minder om en dat is te zien.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #114 Gepost op: 06 januari 2022, 03:42:43 »
De website ziet er veelbelovend uit Eric. Nu al mooi en zeer informatief.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #115 Gepost op: 06 januari 2022, 10:37:17 »
Hans, Huub ,

Ik ben wel van de uitdagingen, maar inderdaad, zo nu en dan blijkt dat ik iets te ambitieus was en moet ik weer wat ombouwen.
Tegelijk daar zit ook het plezier in. Puzzelen en oplossen.

Zo is ,als je de foto's van het Fützener gebogen volle-wand-ligger-viaduct vergelijkt met die van de laatste bijdrage van augustus 2021 te zien dat ik moest veranderen.
Het eerder gebouwde tunnelcomplex is vervallen en vervangen door de volle wandligger en het trace is enkelsporig geworden.

Eric

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #116 Gepost op: 06 januari 2022, 18:39:05 »
Ontwerp Versorgunslage Fützen

deze week biedt nog veel vrije tijd. Naast het bedraden, aansluiten en hier en daar aanpassen van de ruwbouw van de modelspoorbaan, is er tijd voor het maken van plannen.
En dat is naast  het bouwen vaak het leukste. Je voorstellen hoe het eruit kan gaan zien en hoe het functioneel kan zijn.
De BNLS encyclopedie bood uitkomst voor het maken van een ontwerp van de Versorgunslage Fützen.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_stoomlocomotievendepot



Meer uitleg over wat en waarom heb ik op de pagina Versorgungslage Fützen op mijn website gezet.
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/versorgungslage-futzen/

Ik ben wel vast begonnen met het realiseren van de onderbouw.
Module 3b als onderbouw gemaakt en daarop het ontwerp ingetekend.
Kurkstroken leggen, verven en sparingen maken voor de segmentdraaischijf.
Sparingen maken voor de slakput en inspectieputten stel ik nog even uit tot het moment dat deze geleverd worden.



Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #117 Gepost op: 10 januari 2022, 18:11:32 »
Weizener Baileybrug

Al geruime tijd broed ik op het inpassen van een Baileybrug in de modelspoorbaan van Alt Wutachtalbahn.
Hoewel ter plekke geen Baileybrug is te bekennen, mag dit ingenieuze concept op een modelbaan eigenlijk niet ontbreken.
En zeker niet op een modelversie van een spoorlijn die het predicaat "Toonbeeld van de ingenieurskunst" draagt.
De Baileybrug werd door generaal Bailey geperfectioneerd ("bedacht") en na eerste gebruik in Noord Afrika, vanaf 1942 industrieel in massaproductie genomen.
Er zijn dan ook meer dan 8000 van dergelijke bruggen gemaakt en geslagen.
Je leest daar meer over via deze link of op het Internet.

https://web.mst.edu/~rogersda/umrcourses/ge342/Bailey%20Bridge-revised.pdf

Baileybruggen worden nog steeds als noodbruggen gebruikt en zijn zowel in de magazijnen van legers als commerciële bruggenbouwers te vinden.
Een blijvertje dat is wel duidelijk.




In de modelspoorbaan Alt Wutachtalbahn is een Baileybrug gepland die  een slordige 27,5 meter als spoorwegviaduct moet overbruggen. Dat impliceert, zo is af te lezen in de belasting-tabellen die bij de handleiding meegeleverd werden, dat over 9 velden lang, een 2 eenheden hoog en 3 eenheden dik, dragers moeten worden  gebouwd aan weerzijden van de brug. Het brugdek wordt opgebouwd uit de standaard vloerdelen hier elk ondersteund door 4 standaard draagbalken. Daarmee kan deze brug ruimschoots 70 ton dragen. De dwarsdoorsnede is zichtbaar op de onderstaande foto.



De brug is gebouwd met de modelbouwsetjes van Artitec waar een duidelijke handleiding bij zat. Zie hier de basis: het brugdek.



Om je tevens een indruk te geven waar deze in de modelbaan komt te liggen is onderstaande foto gemaakt.



Over de Alt-Wutachtalbahn en haar bruggen en viaducten kun je meer lezen op deze link

https://www.alt-wutachtalbahn.nl/bruggen-viaducten/

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 3770
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #118 Gepost op: 10 januari 2022, 18:29:39 »
Eric,

Leuke website!

Heb trouwens ook met veel interesse laatst de rail away aflevering gezien over het grote voorbeeld. Leuke bron van inspiratie.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #119 Gepost op: 11 januari 2022, 09:44:47 »
Dank Jelmer, Hans en Huub voor jullie belangstelling en waardering. Eric