Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:05:23
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 46171 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #90 Gepost op: 18 juni 2021, 16:50:24 »
Ja ik rijd digitaal,

Je vraag doet vermoeden dat ik mogelijk iets over het hoofd zie of verkeerd interpreteer ....

Bovenop  de DC voedingsspanning komen de DCC spanningsfluctuaties die pulserend de digitale codes in repeterende cycli overdragen toch?
Zolang er geen grote spanningsval op het railnet ontstaat  blijft dat werken.
En kan de decoder daaruit de echte overdracht van voedingsspanning naar de lokmotor pulserend sturen, als ik het goed begrepen heb

Ik vermoed, maar weet dat eigenlijk niet precies, dat de DCC op de AC sinus het zelfde doet

Elke lok en binnenverlichting e.d. trekt stroom weg.
Tot max 3A omdat anders de bezetmelder decoder het moeilijk krijgt.
Dus zeker ik af op 3A per module

Daarom vind ik stroom eigenlijk ook wel interessant

Hoe kijk jij daar naar ?

Eric

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #91 Gepost op: 18 juni 2021, 18:21:48 »
Hi Eric,

Zowel DCC als MM is een blokspanning waarop het signaal wordt gezet.
Wil je de spanning goed meten dan eerst gelijkrichten.
(De spanning is dan +/- 10% hoger dan het display aangeeft).
In stroommeting ga ik mij nog eens verdiepen.

groet
Harald

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #92 Gepost op: 19 juni 2021, 19:15:10 »
Ik wil die nu aansluiten op mijn voedingskast, die ik om ruimte redenen in een kast wil plaatsen.

Ik heb een kast (dat wil zeggen een plastic krat met afsluitbaar deksel) gekocht.



En daarvoor een ontwerp gemaakt, want het moet er natuurlijk wel inpassen.
Ik ben nog aan het nadenken of er ventilatie in moet worden opgenomen.
Misschien eerst maar eens maken en meten hoe warm het binnen wordt.
Ik ga er wel ruimte voor houden om dat in te kunnen passen.
Misschien natuurlijke ventilatie door wat gaten in de zijkant.



Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #93 Gepost op: 19 juni 2021, 19:19:19 »
Harald,

Ik heb dit filmpje bekeken over de DSN VC288 DC VA meter.

https://www.youtube.com/watch?v=bleSXMaTR7s

Eric

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #94 Gepost op: 20 juni 2021, 14:13:28 »
Hi Eric,

Zowel DCC als MM is een blokspanning waarop het signaal wordt gezet.
Wil je de spanning goed meten dan eerst gelijkrichten.
(De spanning is dan +/- 10% hoger dan het display aangeeft).
In stroommeting ga ik mij nog eens verdiepen.

groet
Harald

Harald,

Ik snap nu wat je bedoelt. 
Het is een pulserende blokspanning positief/negatief afhankelijk van systeem.
En de lengte van de puls varieert.
Dus eerst dubbel gelijkrichten om spanning te kunnen meten. En dan ook de drempelspanning van de gelijkrichter verrekenen.

Ik heb in de BLNS encyclopedie e.e.a. geraadpleegd en weet nu dat het hoe ik het ooit bedacht had, niet kan werken.

In mijn testopstelling zag ik ook geen stroom gemeten worden en een spanning van 0,5 V die door de loc ook zonder opdracht vertaald werd met rijden.
Kijk dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Nu eerst maar eens verder lezen in de BNLS encyclopedie en een dubbelgelijkrichter maken om te zien of het meten van de spanning dan wel lukt.
Het alternatief is een RRamp-meter zag ik maar die zijn wel wat prijzig om voor elke module te gaan toepassen.

Enfin maar eens doorzoeken en testen voor dat ik in de kast ga zagen.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #95 Gepost op: 20 juni 2021, 18:52:41 »
Ik heb overigens geen 1000 uF maar 100 UF gebruikt werkt erg goed.

groet
Harald

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #96 Gepost op: 20 juni 2021, 21:58:09 »
Ok Harald,

Dat zal ik dan proberen. Dat voor de DC AV meters DSN VC288

Ik vond trouwens een nieuw RRApp-meter systeem. De Alphameter

Zie dit filmpje van 8:37 - 13:06 ;

https://www.youtube.com/watch?v=UUmtCidF0xs

https://www.dccconcepts.com/product/alpha-meter-for-dc-or-dcc/

Het lijkt dat deze DCC GUY wel meer leuke vindingen op video presenteert.

https://www.youtube.com/results?search_query=dcc+guy

Ik overweeg dit te bestellen en 2x achter de DCC centrale en booster te zetten.

En anders de mobiele tester

https://tonystrains.com/news/rrampmeter-by-dcc-specialties/

Eric

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #97 Gepost op: 20 juni 2021, 22:45:28 »
Hi Eric,

Interessant allemaal maar wel erg prijzig om digitale-stroom te willen meten.
Misschien gewoon een stroommeter in de 230 Volt leiding opnemen (bij Alie)

groet
Harald

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #98 Gepost op: 21 juni 2021, 19:29:19 »
Bouw Afstel- emplacement - voortgangsbericht -

De bouw van het afstelstation gaat gelukkig ook nog door.
Voor mij is dat module 9 die onder de 8 andere modules is gelegen, maar wel verrijdbaar is, maar niet uitneembaar.

Ik had nog de uitdaging iets te bedenken om van de in/uitgang van module 9 (gelegen onder module 1) naar module 8 te klimmen.
Daar heb ik 4200 mm lengte voor inclusief de aanrijd- en uitrijd-bochten.
Na ampel beraad heb ik uiteindelijk een dunne (7 cm brede) module 10 gemaakt die voor de andere 8 modules geplaatst wordt en zo deze stijg-verbinding realiseert.
Tijdens het meet- en tekenwerk zag ik dat ik zo ook relatief eenvoudig een extra keerspoor kon maken tussen module 1 en 8. een spoor dat er nu boven meeloopt.

Zo gezegd zo gedaan. Je ziet het op de onderstaande foto's.

Module 9 = Afstelstation, met daarop zichtbaar het onderste klimspoor.


Hieronder is zichtbaar dat er een keerspoor van module 1 naar 8 boven is gebouwd



In module 8 sluiten beide klimsporen aan op de rijdsporen.



En hier is zichtbaar hoe ze vertrekken vanuit module 1; Waar ook de gekromde viadukt zich op het hoge spoor bevindt.




Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #99 Gepost op: 21 juni 2021, 20:42:50 »
Dat viaduct is goed gelukt. Mooi geworden.
Het ontwerp van je baan is complex, dat zal straks vele fraaie plaatjes gaan opleveren.
Ben benieuwd naar je eerste rittenvideos.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #100 Gepost op: 22 juni 2021, 18:48:15 »
Ben benieuwd naar je eerste rittenvideos.

ja ik ook, maar 15 jaar geleden heb ik op de 8 modules voor het laatst integraal gereden.
Toe zaten ze nog aan elkaar.
Wel recent gereden op elke individuele module als test.
Maar integraal rijden vraagt nog wat pas- en meet- alsmede overgangstukjes-maak-werk.

En de bedrading moet dan klaar zijn.
Dat impliceert ook de aanschaf en installatie van melders en wisseldecoders.
Want daar heb ik er niet genoeg van.
Ook wil ik nu direct J45 connectoren en een S88-booster plaatsen

Kortom wellicht binnenkort rijden op module 9 en 10, maar veel verder  nog niet vrees ik.
Maar daar komen wel camera's dus ook beelden van



Dze USB camera geeft best wel een aardig beeld.

Maar plannen maken en uitvoeren is zeker zo leuk als rijden.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #101 Gepost op: 23 juni 2021, 19:30:54 »
UV 3660 camera 15fps beelden

Voor circa 10 euro heb je deze camera Usb Camera Module OV3660 Chip USB2.0 Uitgang 2048X1536 15fps 110 Graden  als bij AliExpress



En deze levert best aardige statische beelden.
Als bewegende beelden wilt opnemen moet je wel naar een hogere FPS en dus een duurdere camera.
De lichtopbrengst is best aardig en de kijkhoek ook.

Met behulp van gratis OBS programmatuur kun je het beeld redelijk makkelijk zichtbaar maken op je computer.
En als je wilt, ook later deze beelden streamen. Dit zijn foto's van het beeld op een oude asus laptop gemaakt met mijn smartphone.





Ik wil de inzetten op module 9 voor de statische live video beelden.
Voor de dynamische beelden ga ik op zoek naar een hogere FPS camera.



De positie van de camera bij de laatste opname.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #102 Gepost op: 05 juli 2021, 17:25:06 »
Druilerig Weekend: Kabelbomen maken

Je zou bijna denken dan Nederland ook een moessontijd begint te krijgen.
Afgelopen weekend was het weer raak. Veel regen en dan verplaatsen de activiteiten zich naar binnen.

Tijd om de kabelbomen te maken om alle modules op voeding aan te kunnen gaan sluiten.
Na deze actie moet ik de kabelbomen nog aansluiten op de modules.
En uiteraard het voedingspaneel en de netwerkstructuur voor S88 terugmeldingen realiseren.





Weer een stapje verder naar het moment waarop ik kan gaan rijden.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #103 Gepost op: 05 juli 2021, 17:55:01 »
Ondertussen verder dromen

Kabelbomen maken is een beetje geestdodend werk, als zeg ik het zelf.
Kon het dus niet laten na te denken over die rare mangaten in mijn baan.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Ik heb ze nodig om als er iets echt ontspoort erbij te kunnen.
Maar je wil een aaneengesloten landschap hebben.



En ik kreeg de tip dingen niet op kruip-sluip-techniek te bouwen.

Zou ik het gehele gat kunnen afdekken met landschap of zo.
En het eruit halen, wegklappen of zo.
Maar ja eruit halen is lastig en wegklappen , daar zal het landschap erop ook niet beter van worden.
Waarop niet de lucht in?



Als ik 30 cm omhoog kan , kan ik van onderaf zien wat er gebeurt en herstellen waar nodig.
Na wat speurwerk denk ik aan 4 lineaire actuators die elk 9 Kg drukken over 300 mm.

Dan kan het hele landschap omhoog als ik er bij moet.
En eronder komen kan met een rol/draaiplateau met zitting/leuning.

Alvast maar wat geschetst. Andere projecten liggen stil omdat AliExpress nog niet geweest is.
Wie goede raad heeft hoe ik de actuatoren kan schakelen mag het zeggen.

 

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #104 Gepost op: 10 juli 2021, 18:15:41 »
Na wat rondvragen en rondneuzen lijkt aansturen met de L298N schakeling een goede manier.
Deze schakeling  (H-brug) is als dual motor driver verkrijgbaar tegen acceptabele prijzen.
De schakeling kan met 5V aangestuurd worden bijvoorbeeld via een Arduino of met een schakelaar.
Dat ga ik maar eens proberen.

Ondertussen nog wat bedradingswerk uitgevoerd.
Voordat er een trein op de Alt Sauschwänzlebahn rijdt, heeft er enige engineering plaatsgevonden.

Maar dat was in 1880 ook zo. Weliswaar niet met elektronica maar wel met mechanica en geologie.
Was ze precies destijds wisten heb ik niet kunnen achterhalen.
Vandaag de dag staan de geologische kaarten gewoon online bij LGBR wissen.
https://lgrbwissen.lgrb-bw.de/bodenkunde/baar-alb-wutachgebiet/bodenlandschaften/boeden-im-verbreitungsgebiet-des-muschelkalks-lettenkeupers-unterkeuper-erfurt-formation

Daar is zichtbaar dat het geologisch een interessant gebied is met verschillende ondergrond.
Dat moet bij het funderen en graven van de tunnels ook een rol gespeeld hebben.
Ik ben er eigenlijk wel blij mee , want dat biedt de mogelijkheid mooie rotspartijen te construeren die waarheidsgetrouw kunnen worden.
En over de modelbaan heen kunnen verschillen.



Geknipte plaatjes van het landschap met rechtsonder de keerlussen van Fützen.



De vele breuklijnen hier zichtbaar zullen de ingenieurs ook voor extra puzzels hebben doen staan.



Foto Pietsmulders (c)



Bron Wikipedia