Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door VvKan
Vandaag om 19:16:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 18:44:18
Dg spoor 0 door JaJo
Vandaag om 18:40:56
Baan in Los Angeles door Aford
Vandaag om 18:36:58
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:35:26
Harzwald Hafen Bahn door Aford
Vandaag om 18:22:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 18:22:12
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 18:10:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:37:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 17:25:46
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:14:07
programmeren functiedecoder TAMS FD/led door henk
Vandaag om 16:54:34
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Catweazle
Vandaag om 16:41:36
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
Vandaag om 16:26:14
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
Vandaag om 16:02:21
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door HuubvG
Vandaag om 15:41:46
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
Vandaag om 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 13:23:48
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
Vandaag om 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:41
25 jaar geleden door lrrw
Vandaag om 10:12:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 10:06:16
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 08:55:29
Rheinburg, TP V/VI door Dennis.
Vandaag om 07:07:38
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door sncf231e
25 juli 2021, 23:13:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
25 juli 2021, 22:55:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
25 juli 2021, 22:49:16
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 11084 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #75 Gepost op: 06 mei 2021, 12:44:57 »
Huub,

Antwoord op vraag in voorlaatste bericht: ik denk geen lorries, maar wat dan wel?
En dat gaat al goed met dat XPS snijden.

Ja snijden gaat aardig.
Spuiten met AcTion lak wat  inder omdat die lak bij het drogen reageert met het XPS en zo krimp veroorzaakt.
Ik ben overgeschakeld op Acrylverf in plaats van spuiten.

Nee wat je ziet zijn onderdelen van een mechanisch stellwerk voor het Stellwerk in Blumberg.
Dit is als bouwpakket verkijgbaar en mag niet natuurlijk missen op mijn hoofdstation. 

https://www.radiomuseum.org/museum/d/eisenbahnmuseum-blumberg/.html

En dan plaatje 30, 15e rij positie 2

En voor wie Stellwerken  zelf wil maken of het gedetailleerd wil weten

https://weinert-modellbau.de/wm_pdf/stellwerk.pdf

Eric
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #76 Gepost op: 11 mei 2021, 21:16:34 »
Project 4: Abstell Bahnhof Alt Wutach

Bezint eer ge begint las ik ergens in een draadje. ;D

Zou kwam ik weer aan het denken over een afstelstation.
In de kerstvakantie 2020 had ik poging 1 gedaan , maar was niet tevreden.
Op de draadjes van vele collega's gekeken. Ik had 60 mm vrije hoogte en 5,5% helling van/naar afstelstation en geen tandradloks.
Dat voelt niet goed. :'(

Uiteindelijk besloten de T-liggers van het onderstel los te halen en om te draaien.
En daar bleef het niet bij. Ook deze T-liggers wijder uiteen geplaatst zodat er een R2 boog tussen past.



Zo kan ik twee problemen oplossen.

A. De helling van 5,5% terug brengen naar 3,5% en een keerlus plaatsen.
Materiaal voor de ruwbouw is binnen. Morgen de spoorstroken zagen van 5mm plaat en tussen de T-liggers plaatsen.

B. De hoogte in het spoorstation wordt opgehoogd naar 68 mm netto (geen 70 mm maar mijn hoogste diesel/stoomloc past daar wel binnen)



Ik kan wel fysiek bij het emplacement, maar ik zal wel videobewaking en een handje op afstand nodig hebben als er iets ontspoort of niet meer wil rijden.
Maar eens kijken of dat met een Raspberry PI kan.

Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #77 Gepost op: 12 mei 2021, 06:00:48 »
Project 4: Abstell Bahnhof Alt Wutach

Bezint eer ge begint las ik ergens in een draadje. ;D

Klinkt me bekend in de oren Eric. Ook heb ik ook wel eens in mijn enthousiasme een enorme valkuil voor mezelf gegraven.
Maar goed .... heb mijn lesje geleerd. Dus weer vrolijk verder.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #78 Gepost op: 12 mei 2021, 09:38:09 »
Klinkt me bekend in de oren Eric. Ook heb ik ook wel eens in mijn enthousiasme een enorme valkuil voor mezelf gegraven.
Maar goed .... heb mijn lesje geleerd. Dus weer vrolijk verder.

 (y)
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2684
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #79 Gepost op: 12 mei 2021, 10:20:51 »
Vergeet mangaten en ander kruip-sluip oplossingen. Alles moet van boven/voren bereikbaar zijn.
Ja, bij miniatur wunderland zie je wel van die handige gaten, maar daar kruipen jonkies door.
*NEW* Denpasar Moon
https://youtu.be/Kpb5IVeolTk

Tschüss Genossen,

Hans

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #80 Gepost op: 12 mei 2021, 10:40:24 »
Mangaten zijn voorzien Hans,
Zie pagina 1 van mijn draadje bij de plattegrond van de modules.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

maar bedenkt voor meedenken.
Bezint eer ge begint toch.
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #81 Gepost op: 12 mei 2021, 20:17:47 »
Project 4: Afstelstation: AnyRAil biedt uitkomst.

Voordat ik de stroken kan zagen moet ik natuurlijk het sporenplan van het afstelstation exact weten.
Gebruikte ik Anyrail eerst om het principe te plannen, nu handig voor de exacte spoortdelen.
Helemaal rechte sporen onder 15 graden gaat namelijk niet lukken , dus was passen en meten.

Zo moet het gaan passen ander passen de ontkoppelrails er niet meer tussen.





Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #82 Gepost op: 23 mei 2021, 14:48:26 »
Bouw Afstel- emplacement 

De bouw van het ondergrondse emplacement waar treinen kunnen worden weggezet vordert.
Na ampel beraad heb ik de eerder gevonden oplossing onder 15 graden toch herzien en gekozen voor afstelsporen onder 22,5 graden
Daarmee kon ik toch 5 rechte sporen naast elkaar plaatsen waarmee de ruimte of af te stellen positiever werd.

Onderstaand schema geeft daarin wat inzicht



Gisteren en vandaag heb e.e.a. bedraad zodat ik binnenkort kan gaan testen of e.e.a. ook goed is bedraad.
Ik had nog een TAMS KSM-4 keerlusmodule liggen met een geintegreerde DCC wisseldecoder.
Die schakelt proactief de keerlus naar de juiste polariteit.
Mocht het onverhoopt toch voorkomen dat de polariteit verkeerd is zorgt een kortsluitingsschakeling voor ompolen.

Ik beoog dat de treinen normaal de keerlus direct nemen wanneer deze op het emplacement komen.
De meldersector na de wissel W5 heb ik toegevoegd om ook de besturingsoftware daarvan op de hoogte te kunnen stellen.
Uiteraard ook aan de andere zijde van de keerlus voor wissel W1.
De signaleringssecties K3 en K4 zijn om het inrijden van de keerlus te signalen binnen de KSM-4 module.

Inmiddels een USB cameramodulke besteld bij ALI EXPRESS om te kijken of deze in combinatie met USB LED verlichting een helder videobeeld geeft.
Ik kan het afstelstation niet zien wanneer de Alt SauschwänzleBahn in bedrijf is.
Videocamerabeelden V1 - V4 moeten me zicht gaan bieden op de wisselstraten en de ontkoppelspoor secties.
Voorlopig even wachten tot ALI heeft geleverd.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2021, 17:12:22 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #83 Gepost op: 25 mei 2021, 17:38:57 »
Bouw Afstel- emplacement - voortgangsbericht -

Waar een regenachtig Pinksterweekend al niet goed voor is.
Wisselstraten plaatsen en bedraden.



Op de volgende foto krijg je al een beeld hoe de vier lagen sporen op elkaar verwerkt zijn.
Een onderlaag , geintegreerd in het onderstel en daarop de 8 modules.



Dan moet er wel een verbinding komen vanaf het afstelstation tussen de dragers naar module 8.
De dragende T ligger wordt hier een H ligger om een coupure te hebben.



Een testje met deze V212 laat zien dat ik meer vrije ruimte nodig heb ; Dus breder gemaakt.



En dan heb je soms even zin om een ander klusje op te pakken zoals het aanbrengen van de tunnelwanden in module 8 waar een extra keerlusspoor wordt geconstrueerd.



En van boven bezien.




Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #84 Gepost op: 17 juni 2021, 19:08:26 »

Ik heb het voor mezelf in een schema gezet. Ik overweeg nog schakelaars met een LED verklikker op te nemen per module en per voedingspunt om die aan/uit te kunnen schakelen. Ik ben nog op zoek naar een schema daarvoor. Wie weet dat te vinden?



Het filmpje van DTS Ermelo bracht me op het idee eens bij AliExpress te kijken naar DC VA meters.
Hoewel deze niet super accuraat zijn (systematische en toevallige meetfouten) krijg je wel een idee van je spanning en stroom per module.

Ik heb deze maar eens besteld en na wat puzzelen kwam ik op dit aansluitschema.





Ik wil die nu aansluiten op mijn voedingskast, die ik om ruimte redenen in een kast wil plaatsen.
Qua bedraden dacht ik aan deze constructie



Inmiddels heb door het ondergrondse afstelstation en de aan/afvoer daarvan met extra keerspoor nu 10 modules.
Dus ee.e.a. daarop aangepast, en gelijk maar ruimte gemaakt voor mogelijk 2 extra modules. Je weet maar nooit.
 


Dat wordt dus de komende weken een bedradings- en testklus.

Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #85 Gepost op: 17 juni 2021, 21:42:48 »
Hi Eric,

Wat ga je ertussen zetten om deze "digitale"  spanning en stroom te kunnen meten met een gelijkstroom-meter ?

groet
Harald

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #86 Gepost op: 18 juni 2021, 10:32:51 »
Harald,

STROOM: Mijn gedachte was dat de "load" (de belasting de stroomafname is van de treinen en op de railsystemen aangesloten verbruikende installaties. Aantal locs dat actief stroom afneemt in de module bepaalt waarschijnlijk de grootste stroomafname vermoed ik.

SPANNING: Mijn gedachte is dat ik de spanning die ik op de modules zet zo kan meten (die zouden in theorie altijd gelijk moeten zijn), maar wanneer de voedingsbronnen van booster en DCC verschillen kan dat mogelijk ook verlies van spanning impliceren vermoed ik. Wanneer ik de aangeboden spanning zou vergroten wil ik dat ook kunnen zien.

Uit internetfilmpjes maak ik op dat de meetnauwkeurigheid van deze DC AV meters niet geweldig is, maar dat je die wel kan kalibreren nabij de grenswaarde om er iets aan te hebben.

Heb jij andere beelden, want ik kan best ergens een denkfout maken, ik ben tenslotte geen elektronicus.

Eric
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #87 Gepost op: 18 juni 2021, 11:59:01 »
Hi Eric,

Stroom meet ik niet maar wel de spanning:
(Met bruggelijkrichter en elkootje 100uF/63V)
Zie hier en ff heen en weer scrollen.

groet
Harald

« Laatst bewerkt op: 18 juni 2021, 12:02:13 door Haradigi »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 178
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #88 Gepost op: 18 juni 2021, 12:15:21 »
Harald,

We lijken hetzelfde idee achter het meten van de spanning te hebben.
Mooie berichten trouwens op je draadje over BW Karbrücken bij

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.0

Ik heb hem van een boekmerk voorzien om op mijn  gemak eens te bekijken.
Er lijken veel berichten in te staan waarvan ik kan leren.
Hoewel ik gelijkspanning DC en jij AC als voeding hebt.

Is stroom meten geen issue bij jou?

Eric
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2021, 16:58:24 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #89 Gepost op: 18 juni 2021, 12:59:42 »
Hi Eric,

Jij rijdt toch digitaal?
Het gaat dan om een digitale spanning/stroom niet van belang is dan DCC, MM ect.
Het enige verschil is dan twee- of drie-rail.

groet
Harald