Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:14:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door HuubvG
Vandaag om 11:04:56
BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project door St00mboy
Vandaag om 11:00:14
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:57:35
Update: baan in de tropen door Andereré
Vandaag om 10:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:21
BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams door skiptram
Vandaag om 10:55:20
H-brug booster ivm digikeijs DR5052 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:51:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Haradigi
Vandaag om 10:49:29
PIKO DECODER 56400 door 008200
Vandaag om 10:46:43
LS Models / Models World 2021 door Chris2412
Vandaag om 10:42:33
Proznitz - DDR [H0] door Whis
Vandaag om 10:40:20
Digikeijs DR5000 met DR5033 boosters, vonk en geruis op overgang door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:35:20
Spoor stroomloos schakelen met omzetten van wissel, analoog door johnflorijn
Vandaag om 10:34:33
Arkema C10, elektrische variant door Gert Arkema
Vandaag om 10:23:35
Wie kan dit solderen voor mij? door Martijn1974
Vandaag om 10:22:04
Bouw Nederlandse 3-lichts hoofdseinen (spoor 0) door Pauldg
Vandaag om 10:18:00
Lichtgeleiderstaafje / perspex 1mm doorsnee gezocht door Carel Ruysink
Vandaag om 09:59:05
Zelfbouw Neuschwanstein Castle. door Marco EB
Vandaag om 09:52:00
25 jaar geleden door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Modelspoorbaan Fleischmann door Hans Grasmaijer
Vandaag om 09:45:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 09:35:23
Oefendiorama stamlijntje jaren ‘90 H0 NL door Chiel
Vandaag om 09:24:34
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
Vandaag om 09:17:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:08:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 08:57:31
Nieuwe Sik koppeling laat los, Z21 app door Huup
Vandaag om 08:42:46
Dönsdorfer Bauberichte door JaJo
Vandaag om 07:46:12
Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0? door Egbert74
Vandaag om 06:24:12
Past schaal 1:72 en 1:76 bij HO, of is het verschil te groot? door Bert van Gelder
Vandaag om 00:27:57
  

Auteur Topic: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?  (gelezen 1363 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1152
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2021, 22:27:57 »
Het is altijd de rechter rail tov van de richting van de trein die ~3.5V lager dient  te zijn dan de linker rail.

De BM1 bestaat slechts uit 5 diodes (+ 1tje contra), de BM2 is ingewikkelder daarbij wordt elke andere puls verlaagd. Ik heb dat zelf opgelost met door een JK flip-flop te gebruiken. Het zal me niet verbazen als Lenz dat ook heeft gedaan. Ik heb alleen nog geen werkend prototype daar ik in afwachting ben van componenten. En de BM3 is een BM2 module met extra aansluitingen om een bloksysteem te vormen.

Je kan Lenz decoders (en esu's ?) anders leren om te gaan met ABC blokken opdat treinen dat zelf kunnen pendelen. Deze decoders kan je dusdanig configureren dat ze naar een X aantal tijd weer vanzelf omkeren. Dan kan je ze ook nog zover krijgen dat ze op een ABC type 2 sectie (de bm2) een pauze houden op een tussen station.

Als je wilt pendelen ben je m.i. analoog beter uit (heb ik ook mooie oplossingen voor gemaakt), maar daar hebben we het vandaag niet over in dit draadje  ;).

Bas

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2021, 23:07:16 »
 Bedankt ,Bas ,
Morgen verder.  ;)
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2021, 11:33:16 »
Hallo Bas en anderen,
Ik heb het ABC systeem van Lenz bestudeerd en speciaal de rem module BM 1.
Ik hoef alleen iets te hebben dat een loc doet remmen bij onveilig sein.
 Ze werken met een stuk geisoleerde rail aan de rechterkant t.o.v. de rijrichting. Een loc die in de andere richting rijdt ,reageert niet op in de remsectie en rijdt gewoon door.
 In het algemeen rij ik in twee richtingen over dezelfde sporen .
Dan moet de remsectie ook weer in de rechter rail zitten ,dus in de andere rail.  ;)
In mijn reeds bestaande baan moet ik dus zowel in de linker als rechter rail onderbrekingen maken .Dit is eigenlijk niet  (meer ) te doen.
Ik heb in mijn  bestaande analoge baan een rail  (de retourrail ) nergens onderbroken ,afgezien van een paar secties voor de bezetspoor melding. Alle "stopstukken "voor beide rijrichtingen zitten aan een kant
 Een rail doorzagen zou nog kunnen mss ,maar  er een isolatielas in  wurmen is niet te doen,  de halve baan en emplacement moet opgebroken worden .Dit wil ik echt niet meer.

Ik heb ook nog uitgezocht of je zo.n rem module in de andere rail  (links ) zou kunnen zetten en dan de module andersom aan  sluiten. Ik kom er niet uit,
 Wss werkt dat niet, maar dan moet ik  nog weten hoe een decoder reageert op het asymmetrische signaal. wat de decoder aangeboden krijgt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1152
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2021, 11:49:23 »
Ik ben niet echt bekend met 0 rails, maar is doorslijpen en geen lasje gebruiken zo probleemvol dan? De spleten kan je nog opvullen met siliconen kit. Maar schiet je rails los ofzo?  :o

Overigens als je met de hand rijdt, weet je zeker dat je dan wel deze geautomatiseerde actie wilt? Is het niet makkelijker om een stuk stroomloos te maken voor die zeldzame gevallen dat je niet op zit te letten?

Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 615
  • Veroniek
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2021, 12:24:22 »
Ik heb ook nog uitgezocht of je zo.n rem module in de andere rail  (links ) zou kunnen zetten en dan de module andersom aan  sluiten. Ik kom er niet uit,
 Wss werkt dat niet, maar dan moet ik  nog weten hoe een decoder reageert op het asymmetrische signaal. wat de decoder aangeboden krijgt.
Peter
Ik kan het al behoorlijk oude draadje niet meer terugvinden, maar dit punt is al eens aan de orde geweest.  Als je in de LINKER rail (in rijrichting gezien) de diodemethode gebruikt zoals de BM1 gaat het niet werken.  Als je alle 5 diodes precies in de andere richting monteert (noem het BM1-invers)  dan werkt het wel op de linker rail. Dan zou je dus geen nieuwe stopstukken hoeven maken.  Moet je wel zelf 5 diodes kopen en aan elkaar solderen.
Lenz doet alles rechts om het systeem zowel voor BM1 als de 2 en de 3 eenduidig te houden, maar met de diodes is links dus wel mogelijk.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

PaulRoman

  • Online Online
  • Berichten: 110
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2021, 14:39:43 »
De BM1 bestaat slechts uit 5 diodes (+ 1tje contra), de BM2 is ingewikkelder daarbij wordt elke andere puls verlaagd. Ik heb dat zelf opgelost met door een JK flip-flop te gebruiken. Het zal me niet verbazen als Lenz dat ook heeft gedaan. Ik heb alleen nog geen werkend prototype daar ik in afwachting ben van componenten. En de BM3 is een BM2 module met extra aansluitingen om een bloksysteem te vormen.

@Bas: Welke diodes zouden hiervoor zijn te gebruiken ? Kan dat met gewone 1N4001 of zijn hier andere voor nodig ?

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1152
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2021, 14:58:43 »
Die kan je gebruiken ja. Ze hebben een iets hogere spanningsdrop volgens de datasheet, maar dat moet geen probleem zijn.

https://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf

Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 615
  • Veroniek
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2021, 15:57:51 »
Die zijn 1A.  Zou ik nooit doen.  1 kortsluiting en weg zijn ze.  Bovendien zouden sommige loc's bij optrekken misschien ook wel tegen dit maximum aankomen.
En waarom geen zwaardere ?  Kosten hetzelfde of misschien 1 cent meer.  Lenz gebruikt een 5A versie, maar 3A lijkt mij ook goed.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ