Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?  (gelezen 3821 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Gepost op: 25 januari 2021, 11:03:17 »
Goedemorgen ,
Momenteel rij ik gewoon analoog op mijn schaal 0 baan. Ik heb  nu een vereenvoudigd NX systeem  (Afgeleid van  het NS NX beveiligingssysteem) waarbij dus de wissels goed gezet   en de seinen bediend  worden voor een route .
Ik zie  op het forum veel vragen over hoe   je  digitaal  meer treinen  kan laten rijden.
Ik citeer een  mededeling van een willekeurig  iemand :

  "Ik  heb  zelf de Roco Multimaus aangesloten op de Ecos en heb zo 5 regelaars om treinen te kunnen besturen.
Dat werkt ook perfect. "

 Het gaat mij nu niet meteen over bedieningsgemak  van wisselbediening ,maar wel over het voorkomen dat  er  wissels worden open gereden als die een  gepolariseerd puntstuk hebben ,als dat niet zo is  maakt het niet uit natuurlijk.
 En worden er ook nog seinen bediend ?
Ik heb Koploper gehad op mijn H0 baan ,weet daar genoeg over ,maar ik wil (nog ) geen besturingsprogramma installeren ,liever een beetje digitaal gaan rijden.
Bestaat er nog een tussenvorm ?
Ik hoop dat jullie de vraag begrijpen. ;D ,
 Groeten ,
Peter
 
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 11:52:46 door Reinout van Rees. Reden: titel gerepareerd »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digitaal hanbestuurd rijden ,en de wissels dan ?
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2021, 11:14:06 »
Niet helemaal eigenlijk.
Ik begrijp dat je al rijwegen instelt. Wanneer kan het dan nog mis gaan? Ik neem aan dat de baan niet erg ingewikkeld is.

Als het erom gaat dat wissels worden gesteld door de loc en/of locs niet verder kunnen bij een verkeerde wisselstand, dan wil je toch een verdere vorm van automatisering en beveiliging. Een eenvoudige variant die ik kan bedenken is dat de wisselstand is gekoppeld aan een stuk spoor dat stroomloos kan worden gezet of dat op een soort remmodule wordt aangesloten. Verkeerde stand trein stopt door geen stroom of stroom via remmodule. Goede stand de gewone rijstroom weer aangesloten en trein trekt op. Maar als je meer wilt, dan wordt het al gauw ingewikkeld en dus gemakkelijker om toch met een schuin oog naar software te kijken.  :)
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 11:16:33 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal hanbestuurd rijden ,en de wissels dan ?
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2021, 11:24:22 »
Hoi,

Je kan gewoon digitaal rijden zonder wissels en seinen digitaal te bedienen. Dan heb je alle voordelen van digitaal rijden. Dan hoef je alleen decoders in je treintjes te hebben en een goede digitale centrale met rijregelaar. Alleen dan mag je wel de beveiliging zelf regelen. Dus zelf goed opletten dat een treintje niet doorrijdt bij een wissel. Dan heb je gewoon kortsluiting.

Momenteel rij ik gewoon analoog op mijn schaal 0 baan. Ik heb  nu een vereenvoudigd NX systeem  (Afgeleid van  het NS NX beveiligingssysteem) waarbij dus de wissels goed gezet   en de seinen bediend  worden voor een route .

Je kan dat paneel digitaal maken door bijvoorbeeld een Lenz LW150 of een arduino oplossing voor een stellpult ( Tastenstellpult am XpressNet. Dan kan je via XpressNet digitaal je wissels omzetten. Alleen dan mag je ook je wissels en seinen digitaal maken.

Het gaat mij nu niet meteen over bedieningsgemak  van wisselbediening ,maar wel over het voorkomen dat  er  wissels worden open gereden als die een  gepolariseerd puntstuk hebben ,als dat niet zo is  maakt het niet uit natuurlijk.

In combinatie met handmatig rijden mag je aan de gang met een soort van beveiliging. Eventueel door een stuk stroomloos te maken zodat een trein niet over het wissel gaat. Een relais kan je dan met een wisseldecoder of via het wissel om zetten. Daar zal je dan even over moeten nadenken. Het is niet een nette oplossing voor het digitaal rijden. Een nettere oplossing kan het  ABC-systeem van Lenz zijn. Zie ook Testbaan Pendelen met LENZ-ABC. Daarmee kan een digitale trein vanzelf stoppen in een blok. Een beetje alla de geopperde oplossing van Henk.

En worden er ook nog seinen bediend ?

Dat kan gewoon via decoders. Die kan je dan meeschakelen met je wisseladressen. Wil je een beetje flexibel zijn dan kom je waarschijnlijk uit op zelfbouw stellpulten met een programmeerbare oplossing zoals een arduino. Er zijn digitale handregelaars waarmee je ook "wisselstraten" kan schakelen. De Wlan-maus, de Multimaus Pro en de Lenz LH101 kunnen dat. Dan kan je een aantal wissels en seinen tegelijk schakelen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 11:32:23 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Digitaal hanbestuurd rijden ,en de wissels dan ?
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2021, 11:25:55 »
Hallo Henk, en Ronald 

 (Dit   antwoord  is geschreven en geplaatst  voor de reaktie van Ronald  binnen kwam.)
Als ik geen route kies ,staan de treinen stil voor een sein. Stel ik een route voor die trein in ,kan hij gaan rijden ,als ik de regelaar opendraai. De wissels liggen goed.
Mij  0 baan is i.d.d. niet zo groot ,2 , hoogstens 3 treinen zouden er  tegelijk kunnen rijden.
Ik heb voor de vroegere H0 baan Koploper gebruikt samen met de Roco Mulimaus , en S88 bezetmelders en wissel decoders en de centrale.
Ik wil  eerst even zonder Koploper in een tussenstap ervaring opdoen ,met de nog om te bouwen lokomotieven.
Ook wil ik nog niet de baan digitaliseren ,ms kan het helemaal niet , ik ben er zelf nog niet helemaal uitgekomen.
 Sorry voor de verwarrende vraag !
 Peter
 
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 11:31:21 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal hanbestuurd rijden ,en de wissels dan ?
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2021, 11:30:20 »
Je hebt dus al stopstukken voor de wissels.  Dan kan het simpel zijn.  Datzelfde stopstuk kan ook dienen als stopstuk binnen het ABC systeem van Lenz.  Stoppen / niet stoppen wordt dan ook door de wisselstand bepaald.
Voorwaarde:  DCC, en  decoders geschikt voor ABC.  Je zou zelfs je andere systeem kunnen gebruiken, als dat tenminste genoeg power heeft voor spoor 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digitaal hanbestuurd rijden ,en de wissels dan ?
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2021, 11:32:13 »
Je hoeft je niet te verontschuldigen Peter. Maar ik snap nog steeds niet wat er mis kan gaan als je toch al werkt met rijwegen. Of wil je dit bereiken?

Hallo Henk,
Als ik geen route kies ,staan de treinen stil voor een sein. Stel ik een route voor die trein in ,kan hij gaan rijden ,als ik de regelaar opendraai. De wissels liggen goed.

Dan is de beperkte automatisering die ik eerder beschreef genoeg. Veroniek suggereert een digitale stopvariant zonder boemho.
Bij een beperkte baan kan je zelf de beveiliging zijn. Zal er een keer een wissel worden open gereden. Of heeft dat in 0 sneller vervelende gevolgen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2021, 12:47:05 »
Peter, wil je zoiets als het US rijden? Daar zie je veel bij de grotere banen dat ze detectie gebruiken icm een seinensysteem. Ze maken dan gebruik bij OP sessies van zogenaamde "dispatchers" die ergens afgezonderd achter een paneel zitten (of een digitale beeldschermversie) van waaruit de treinenloop gedetecteerd en gestuurd wordt door die dispatcher. Die zet nl. de seinen en wissels voor de "operators" die naast de baan hun trein rijden.

je zou dan zoiets kunnen overwegen; je rijdt handmatig met je regelaar(s), je stelt je wissels en seinen zelf dmv een beeldscherm met daarop de software (kan bv itrain zijn met het baanplan erop) en hebt dan feitelijk totaal zelf de controle  :)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2021, 13:04:42 »
Ik heb voor dit soort problemen een seinmodule en een wisselmodule ontwikkeld.

De seinmodules zijn primair bedoeld om een licht of armsein (met servo) te bedienen. Secundair kunnen ze fungeren als blokmodule. Zodoende heb ik ook uitbreidingsprinten gemaakt met onder andere het ABC remsysteem.

Om de wisselproblemen op te lossen, had ik aanvullend een wisselmodule ontwikkeld. Het idee is, dat de stroomdetectie onder de wissels door naar de seinmodules geleid moet worden. Zowel uitrijseinen als inrijseinen moeten standaard op rood staan. Als de bezetmelderlijn niet is aangesloten op een spoor, dan is het sein standaard rood.

Als de wissel goed schakelt, dan wordt de bezetmelderlijn door een relais naar de seinmodule geleid. Als het spoor dus aangesloten en vrij is. Pas dan zal het sein groen worden. Per wissel zou je dan een module nodig hebben en je kan zo correcte seinbeelden tonen voor elke mogelijke combinatie van je wisselstraten.

De wisselmodule zelf is niets meer dan een attiny chip (Een soort mini arduino) met een relais. Deze module kan je aansturen met dezelfde draden als waarmee je je wissel aansluit. Het relais is twee polig en is bedoeld om de bezetmelder fysiek te verbinden of te verbreken naar de seinmodule toe. Het relais is dubbel polig uitgevoerd opdat zowel uitrijsein als inrijsein te voorzien van een goede werking.

Een simpel zelf gemaakte mechanisch schakelcontact onder je wissel werkt overigens net zo goed.

Om tweerichting verkeer te kunnen accomoderen, werken de seinmodules met een rijrichting lijn. De rijrichting moet dus van te voren wel worden vast gelegd. Seinmodules kunnen ook met elkaar communiceren. Met bepaalde frequenties kunnen ze hun stand doorgeven naar een naburig sein. Dit kan dus voor zowel voorseinen als 3 kleuren hoofdseinen werken.

Met deze moduletjes kan je dus een functionerend bloksysteem maken waarbij de wissels dus ook beveiligd sein. Nu is mijn eigen baan al voorzien van ballast en ik heb verder nog geen layout om ze uitgebreid te testen. Als ik nu een nieuwe baan zou beginnen, dan zou ik het wel weten  ;)

Als je interesse heb en een beetje geduld heb, kan ik je een paar proto's opsturen om te testen (inclusief met ABC remmodules er bij). Ik heb 2 functionerede seinmodule prototypes en kan er nog 2 tot 3 maken (dan wachten op onderdelen voor me), voor de wissel module mis ik nog onderdelen. Ze zijn ook makkelijk in elkaar te solderen als je het zelf wilt doen, ca 15m werk (Kan je eigenlijk wel een soldeerbout vasthouden?) en ik programmeer ze voor.

Als het je wat lijkt, hoor ik het graag  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2021, 15:04:55 »
Iedereen  bedankt ,ik ben het aan het bekijken allemaal. ;)
  # Bas ,
Iets dergelijks  als jij hebt  lijk ik  ook een beetje te hebben.  Via de enige snelheidsregelaar /rijrichtings  schakelaar "weet "de beveiliging welke kant de trein opgaat.
De beginknoppen voor die route  kan ik dan bedienen. Er is ook een eindknop. Als die ook is gedrukt  ontstaat er een route ,en de stuurrelais voor de te passeren wissels worden bekrachtigd .De route blijft bestaan als ik de knoppen heb losgelaten. Daarna druk ik de knop  "Wissels "en gaan de wissels om .Zo kunnen de Conrad wisselomzetters  ook niet verbranden als er eentje niet afschakelt in de eindstand.
 Achter de beginknop zit het seinrelais dat de seinledjes bedient ,geel of groen.
Ook de rijspanning wordt geschakelt en verbindt het stopstukje voor het sein met de regelaar.
De wisselstraat  wordt  niet door seinen gevoed, die is altijd met de regelaar verbonden .
 Pas als ik de rijrichtingsschakelaar op 0 zet ,valt de rijweg af .
 Je hoeft geen modules op te sturen , maar mss kan je een schema laten zien  ,of een principe schema ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2021, 15:52:46 »
hoi,

Ook de rijspanning wordt geschakelt en verbindt het stopstukje voor het sein met de regelaar.

Dan kan je eens kijken naar het ABC-systeem. Dan wordt het stopstukje een ABC-stopstuk. Dan kan je gewoon met je oude systeem blijven werken alleen moet je het stopstuk met een paar diodes aanpassen. Lees daarvoor de info bij Lenz.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4003
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2021, 15:57:26 »

Ik heb hier 3 sporen getekend 1-3 en een hoofdspoor (4).

Hier heeft alleen spoor 3 een sein. Aan de seinkant wordt de lijn naar 0v toe getrokken met een 100k weerstand waardoor het sein op rood gaat. Aan het hoofdspoor hangt je gemiddelde stroomdetectie met een brugcel en een optocoupler. Deze lijn wordt hier met 10k naar 5V getrokken. Als beide wissels worden goed gezet, dan wordt de bezetmelder verbonden met het sein. Zo voorkom ik dat ik wissels kan openrijden (is overigens een toevallige bijkomstigheid, daar ik het niet voor ontworpen heb)

Op de lijn komt dan een weerstandsdeling van 10k naar 5V en 100k naar 0V. De 10k is veel 'lichter' en trekt de spanning naar ongeveer 4.5V. Het sein interperteert dit als een logische '1' en zal op groen springen. Maar als er een nu ook nog eens een trein rijdt op het hoofdspoor dan trekt de optocoupler alsnog het signaal naar 0V waardoor het sein weer wordt geblokkeerd.

Die schakelcontacten die ik heb gekrabbeld zijn eigenlijk dubbelpolig waardoor je hetzelfde kan doen met een inrijsein, maar dan de andere richting op.

De seinen zijn optioneel zelf in staat om dus de beveiliging te regelen zijnde het met een afschakelrelais of met een ABC remmodule of met een Marklin type remmodule. Zodoende hoef je alleen nog je wissels zelf te schakelen, de seinen houden zelf bij of het veilig is of niet. Zo hoef je relatief weinig draden naar een centraal schakelpaneel te trekken.

Wat ik eigenlijk mis bij mijn systeem zijn de wisselstraat combinaties. En dat probleem heb jij al opgelost. Het heeft wel bij mij op de ontwerptafel gelegen, maar vanwege het kostenplaatje ben ik er niet verder mee door gegaan. Het eerste plan was namelijk dat je de wisselmodules tegen elkaar kan prikken in lengte richting en dat je  in breedte richting zelf diodes kon steken om zo je wisselstraten te realiseren.

Ik vind dat NX systeem ook erg interessant. Ik heb wel eens met een diode matrix zelf complete wisselstraten geregeld, maar dat is natuurlijk lang niet zo mooi zoals NX dat doet. Heb je daar per toeval ook een schema van?

Maar terug naar je vraag:
Als je systeem al goed werkt, dan kan je toch geen probleem meer hebben met het openrijden van wissels?? Dit was al geconstateerd.

Het enige probleem wat ik bij de overstap naar digitaal wel voorzie, is dat je een manier moet verzinnen om te vertellen aan je NX systeem welke kant de trein op gaat. Als je op digitaal gaat rijden, heb je continu spanning wat continu wisselt van polariteit. Dat kan je het makkelijkst nog steeds met een schakelaar doen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2021, 16:55:43 »
Hallo Bas ,
Een schema  zou wel erg uitgebreid worden. ::) Ik gebruik  een sterk vereenvoudigd  NX systeem.
Ik ben monteur Seinwezen bij de NS geweest ,en heb cursussen gevolgd  over o.a. de NX beveiliging. De tekeningen heb ik nog maar die zijn zeer uitgebreid , met veel meer relais dan je zou denken om het veilig te houden .
Zoiets als jij hebt getekend  met de optocoupler enz.  heb ik op de rest van de baan, bij  het stukje dubbelspoor in het enkelsporige ovaal.
Alleen  na de aftakking vanaf dit ovaal tot in  het kopstation is met  "NX "uitgevoerd,
Het ovaal is automatisch  beveiligd ,afhankelijk van wisselstanden en de rijrichting wordt een sein veilig of niet.
Mss moet ik eens naar het ABC systeem van Lenz gaan kijken hoe ik treinen  netjes kan laten afremmen,en niet met een klap laat  stoppen.  :o
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2021, 17:03:43 »

Maar dan wel alleen bij digitaal rijden !
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 17:46:23 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2021, 19:48:45 »
hoi,

Mss moet ik eens naar het ABC systeem van Lenz gaan kijken hoe ik treinen  netjes kan laten afremmen,en niet met een klap laat  stoppen.  :o

Denk dat een geschikte oplossing kan zijn.  :) Voor spoor nul moet je wel even kijken naar diodes die voldoende ampères aan kan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2021, 21:43:27 »
Hallo Roland,
Ik heb bij Lenz een Miba artikel gevonden , dat over die remmodule  BM 1 , 2 of 3 gaat,
Het is niet meer dan een diode  die een  (Pos. of Neg  ? ) helft van het digitale signaal doorlaat .
Veel stroom trekken moderne motoren niet ,ca 250 mA .en in 2 loks zitten twee motoren ,Het zou zowat met
1N40xx kunnen.  ;)
Ik zal nog wel moeten weten  welke  signaal helft gebruikt wordt oftewel welke gespert wordt.Maar daar kom ik vanzelf wel achter,
 Ik moet me eerst maar eens verdiepen hoe het met de Roco Multimaus gaat ,die ligt al zeker 5 jaar in een doos.
Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.