Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door arnout
Vandaag om 14:35:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maaslijn
Vandaag om 14:29:31
4 manieren om dennebomen te maken. door Erwin Schuurman
Vandaag om 14:15:38
Hoe Marklin wissel decoders werkend krijgen op Intellibox? door bellejt
Vandaag om 14:13:53
Brabantse betonnen bovenleiding Ho, wat heb je nodig voor een diorama van 175cm? door Quinzeedied
Vandaag om 14:11:30
Bouw diorama tolhuisje aan de tramlijn van "Ol Graitje". door Gerrit F
Vandaag om 13:56:09
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 13:54:12
Vernieuwde BNLS spoorkaart via Google Maps? door AndrevdG
Vandaag om 13:53:52
ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen. door VvKan
Vandaag om 13:52:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 13:47:18
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie door MathieuN
Vandaag om 13:46:17
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door tijgernootje
Vandaag om 13:38:19
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door nkob
Vandaag om 13:37:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 13:36:35
Vaerwegh Dok - Sucrerie et Siroperie door Frans Peeters
Vandaag om 13:32:29
Hornby TTS sound decoder, CV 5 in te stellen? door BrightonBelle
Vandaag om 13:03:53
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Harold34
Vandaag om 12:54:47
Flachdorf (430x100 cm) door wimk
Vandaag om 12:33:36
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:27:17
Roco 70250 Br 23 (nieuw 2021) door Frank 123
Vandaag om 12:22:02
3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160 door 3dbuildr
Vandaag om 11:37:00
Projekt 083-338 door spoorzeven
Vandaag om 10:53:32
Nieuw in de winkel! door SimonSt
Vandaag om 10:47:32
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door Falkenberg
Vandaag om 10:29:23
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door henk
Vandaag om 10:08:45
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:58:07
Spoorwegen in India door raymond erdtsieck
Vandaag om 09:43:58
Haarsem aan Zee H0 door tothebeach
Vandaag om 09:43:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 09:22:31
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 08:15:10
  

Auteur Topic: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'  (gelezen 4549 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #30 Gepost op: 27 januari 2021, 15:09:42 »
Citaat
Dus ja, dit huidige gedoe komt juist door de EU.

Echt een opmerking van iemand die op geen enkel vlak internationaal zaken doet..

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #31 Gepost op: 27 januari 2021, 15:45:49 »
Het blijft een lastige discussie of Brexit verstandig is geweest en of het VK wordt achtergesteld ten opzichte van andere 'derde landen'. Zeker is wel dat een hoop Engelsen (en in mindere mate Welchmen/Welchen) nogal nationalistisch zijn ingesteld. Engeland is het beste land ter wereld. Engelsen zijn het uitverkoren volk en dienen ook zo behandeld te worden. Lees eens de commentaren bij artikelen op de site van de Daily Mail en je krijgt een aardig idee van de mindset van die mensen. Vooral als de EU ter sprake komt zijn er massa's referenties naar de Eerste en Tweede Wereldoorlog. En iedereen die het niet met ze eens is wordt voor traitor uitgemaakt. Echt tenenkrommend. Helaas zijn dit wel de mensen die voor Brexit hebben gestemd en er nog steeds achterstaan. Dit alles wordt niet echt geholpen door politici die ook behept zijn met het Engelse übermensch gevoel.

Dat het VK is toegetreden tot de toenmalige EEG is naar mijn gevoel een fout geweest. Men heeft niet de juiste instelling om een volwaardig lid te zijn van een statenverband als de EU. Het VK heeft eerder geprobeerd om een eigen handelsblok op te zetten, de EFTA (European Free Trade Association). Dat was blijkbaar geen succes met als gevolg de beslissing om uit de EFTA te stappen en tot de EEG toe te treden. Ze hebben zich rijk gerekend met de voordelen van de EEG en zijn de rest gemakshalve vergeten. Waarschijnlijk met het idee dat de verdere eenwording zoals vastgelegd in het Verdrag van Rome (1957) met succes van binnenuit tegengewerkt kon worden. Ondanks alle privileges heerst bij vele Britten het gevoel dat dit niet gelukt is met het referendum over het Britse lidmaatschap van de EU tot gevolg.

Nu de overgangsperiode voorbij is komen velen erachter dat het toch wat lastiger is om voor een 'derde land' met de EU te handelen. Ik zie dat niet als pesterijen maar als het logische gevolg van de beslissing om de EU te verlaten. En veel van de ellende wordt ook veroorzaakt door de chaos aan Britse zijde. Denk aan het falende systeem waarin bedrijven hun exportvergunning moeten aanvragen. De ontkenning van de situatie na de overgangsperiode door Boris Johnson en andere pro-Brexit leden uit de regering heeft ook niet echt geholpen. Toch wordt er door velen nu geroepen dat alles de schuld is van de EU. Immers, de superieure Britten hebben recht op een frictieloze handel met de EU zoals ze dat als EU lid gewend waren. Valt dat even tegen...

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 17:00:33 door Silver Fox 2512 »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 847
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #32 Gepost op: 27 januari 2021, 16:06:13 »
Twee kijven, twee schuld (een beetje?).
EU wil; heus wel uitstralen naar andere eigenwijze EU-landen dat het helemaal niet leuk is om weg te lopen dus moet het nog wel een tijdje lastig blijven voor het VK.

En het VK heeft niet zo nagedacht hoe het er na de Brexit in de harde buitenwereld er uit zou zien. k denk dat hun houding een beetje was= we pikken de draad weer op hoe het was in 1973 toen we er bij kwamen=.
Gevalletje, even vergeten dat bij voorbeeld auto's uit duizenden onderdelen bestaan die in tientallen landen gemaakt worden en dan in een land (natuurlijk Engeland) in elkaar worden gezet. Echt Engelse auto-industrie bestaat niet meer en ook geen Duitse of welk land dan ook.

Maar ja, "we" willen good old England. En dat hebben ze dan nu.  ???  :(

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9483
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #33 Gepost op: 27 januari 2021, 16:10:54 »
Wat mij betreft geen pesterijen maar een gevalletje "wie zijn billen brandt...."
Vanuit de EU gezien is het logisch dat een vertrekkende partij er niet beter op moet worden. Je gaat een verdrag of samenwerking aan om daar gezamenlijk beter van te worden en dat betekent dat je er als land op sommige onderdelen beter uitspringt en op andere onderdelen moet inleveren. Het voorsalsnog VK wil alleen de voordelen van de EU en niet de nadelen.
Als vertrekken voordelig zou zijn kun je beter gelijk de stekker uit de EU trekken.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 18:03:33 door Marc tramt. Reden: Typo »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #34 Gepost op: 27 januari 2021, 17:09:06 »
Het vooralsnog VK wil alleen de voordelen van de EU en niet de nadelen.


Dat is dus exact wat ze eerder wilden, in het huidige handels verdrag hebben ook die eilanders wat water bij de wijn moeten doen..
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2021, 09:15:52 door Bert van Gelder »

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #35 Gepost op: 27 januari 2021, 17:38:34 »
Je gaat een verdrag of samenwerking aan om daar gezamenlijk beter van te worden en dat betekent dat je er als land op sommige onderdelen beter uitspringt en op andere onderdelen moet inleveren. Het vooralsnog VK wilde alleen de voordelen van de EU en niet de nadelen. Als vertrekken voordelig zou zijn kun je beter gelijk de stekker uit de EU trekken.

Mijn idee. Het VK (met Engelse politici als de dominerende partij) had eerst de situatie 'in met een hoop outs' en wilde nu de situatie 'out met een hoop ins'. Dat gaat niet. Als ex-lidstaat heb je nu eenmaal niet de gemakken van een statenverband als de EU. Zou dat wel zo zijn dan is voor vele landen het lidmaatschap overbodig en blijven alleen de landen over waarvan de meerderheid van de inwoners meer wil dan alleen de economische voordelen.

Als je de geluiden mag geloven waren de Britse onderhandelaars vooral geïnteresseerd in het VK als soevereine staat na Brexit. Alle compromissen om de handel en het personenverkeer tussen het VK en de EU te versoepelen werden daarom argwanend bekeken. Met als gevolg een verdrag waar vooral de Britten zich mee in de vingers hebben gesneden. Inderdaad iets met billen en blaren. Zeker als de Engelse arrogantie die de basis is voor dit alles het einde van het VK betekent.

Groeten, Peter

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9483
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #36 Gepost op: 27 januari 2021, 18:07:01 »
Volgens mij was de Brexit een ideale afleidingsmanoeuvre voor allerlei interne Britse problemen. Nu de Brexit een feit is komen die problemen weer keihard aan de oppervlakte.
Kortom, boeiende tijden.  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #37 Gepost op: 27 januari 2021, 21:05:38 »
En alweer is een modeltreintjes fabrikant in het nieuws in verband met Brexit, dit keer aan de andere zijde van het kanaal:

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/26/brexit-dutch-warehouse-boom-as-uk-firms-forced-to-invest-abroad

Brexit: Dutch warehouse boom as UK firms forced to invest abroad
Hornby and JD Sports among firms after space to offset port delays, extra freight costs plus new VAT and customs fees.


H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #38 Gepost op: 28 januari 2021, 10:47:33 »
Volgens mij was de Brexit een ideale afleidingsmanoeuvre voor allerlei interne Britse problemen. Nu de Brexit een feit is komen die problemen weer keihard aan de oppervlakte.

Dat hele referendum was ook bedoeld om een aantal notoire zeikerds binnen de conservatieve partij de mond te snoeren. Het pakte alleen een beetje verkeerd uit.  ::)
En het was waardeloos georganiseerd:  De hele kreet 'brexit' was niet vast omschreven vóór het referendum. Er was geen quorum vastgelegd, geen gekwalificeerde meerderheid gedefinieerd. En blijkbaar had ook niemand nagedacht over hoe om te gaan met grote regionale verschillen (Scotland, anyone?) en de lastige positie van Noord-Ierland. Tenslotte werd ook nog ACHTERAF één belangrijke spelregel gewijzigd: de uitslag van dit knullige, als raadgevend opgezette referendum werd bindend verklaard.

Objectief bezien wist niemand precies waarover gestemd werd en wat de mogelijke consequenties zouden kunnen zijn.
Sterker nog, vier-en-een-half jaar later begint het pas een beetje te dagen, NADAT het 'echtscheidingsconvenant' al getekend is.  :o

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4801
    • Medway Valley Line
Re: Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker'
« Reactie #39 Gepost op: 28 januari 2021, 16:22:46 »
Brexit: Dutch warehouse boom as UK firms forced to invest abroad
Hornby and JD Sports among firms after space to offset port delays, extra freight costs plus new VAT and customs fees.

@mDDM,

Heel goed, nu Hattons, Rails of Sheffield en Kernow nog.

Gr, HansU
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)